Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

shopgirl

shopgirl

11-10-2014 om 09:00

winkelverbod

Dochterlief winkelt met vriendin bij een grote winkelketen. Eenmaal buiten worden ze aangehouden door de beveiliging van de winkel, op verdenking van diefstal. De vriendin van mijn dochter heeft inderdaad iets gestolen, mijn dochter wist van niks. Haar vriendin heeft dit ook gedaan toen mijn dochter iets anders bekeek, een paar meter verderop, dat is ook te zien op de camerabeelden. De politie beaamt uiteindelijk dat dochterlief niks heeft gedaan en ze mag dan ook naar huis, in tegenstelling tot haar vriendin. Toch krijgt mijn dochter nu een winkelverbod van een jaar, ze mag een jaar lang in geen enkel filiaal van dit bedrijf winkelen. Kan dit zomaar?


Wie legt het op?

Als het het bedrijf is, dan kan het. Een bedrijf is eigendom van iemand en die kan klanten weren. Sneu voor je dochter, ik hoop dat er nog genoeg andere winkels over zijn.

Tsjor

shopgirl

shopgirl

11-10-2014 om 09:43

Tsjor

Ja, de winkel legt het op, ondanks dat de politie ook hen heeft gemeld dat mijn dochter vrijgewaard is van elke verdenking, en ondanks de camerabeelden. Het bedrijf nam ook niet te moeite mij even te bellen hierover. Ik wordt maandag teruggebeld door een leidinggevende. Ze is al genoeg vernederd ter overstaande van andere klanten, ik vind dit een trap na,eerlijk gezegd. Uiteraard zijn er winkels zat, maar het gaat mij ook een beetje om het principe.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2014 om 11:18

Misschien kan ze

in een brief nog eens toelichten dat zij echt buiten de diefstal stond?

En anders heeft de winkel misschien ook een webshop?

shopgirl

shopgirl

11-10-2014 om 11:35

kaaskopje

Ik heb al contact opgenomen met de winkel, zij gaan het,gebeuren nog even na en bellen maandag.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2014 om 15:32

Shopgirl

Ik ben benieuwd

Jaina

Jaina

11-10-2014 om 15:38

Zeker bellen

Ik zou er absoluut achter aan bellen. Ik zou het echt belachelijk vinden als ze een winkelverbod krijgt terwijl ze niks met die diefstal te maken heeft. Ik zou dat dus zeker opgeheven willen hebben. En verder zou ik waarschijnlijk dan nooit meer naar die winkel toegaan maar uit principe zou ik het hier niet bij laten zitten.

shopgirl

shopgirl

11-10-2014 om 16:45

Jaina

Ik vind t ook waanzin, zeker als ook de politie haar naar huis stuurt met de mededeling dat ze niet schuldig is, het was niet eens een twijfelgeval.

Monique D*

Monique D*

11-10-2014 om 16:58

Ik snap die winkel wel

Ze waren daar met zijn tweeën en een van de vriendinnen steelt. Al blijkt dat dat jouw dochter niets heeft gestolen en de politie stuurt haar naar huis, ze blijft toch medeplichtig voor dat bedrijf. Ze was eenmaal samen met het meisje dat ging stelen. Ze wordt niet meer door dat bedrijf vertrouwd.

Het is goed dat je zelf contact hebt opgenomen met het bedrijf. Maar als ze bij hun standpunt blijven, laat het maar liggen en laat jouw dochter maar bij andere winkels shoppen (of op het internet bij dit bedrijf, als dat mogelijk is). Ik vind het wel begrijpelijk.

Wist zij dat dat meisje van plan was om te stelen? Gaat jouw dochter nog met die vriendin om?

Jaina

Jaina

11-10-2014 om 17:21

Overigens

Ik zou op internet ook niks meer via dit bedrijf kopen als het om mijn dochter zou gaan. Ik ga wel elders mijn geld uitgeven als ze zo met keurig betalende klanten omgaan. Wel zou ik uit principe er wel eerst werk van maken want ik vind het echt niet kunnen maar ze zouden me daar verder niet meer zien.

Barvaux

Barvaux

11-10-2014 om 17:40

monique

'Ze waren daar met zijn tweeën en een van de vriendinnen steelt. Al blijkt dat dat jouw dochter niets heeft gestolen en de politie stuurt haar naar huis, ze blijft toch medeplichtig voor dat bedrijf. Ze was eenmaal samen met het meisje dat ging stelen. Ze wordt niet meer door dat bedrijf vertrouwd.'

Hoezo blijft ze medeplichtig? Als je medeplichtig bent val je onder het volgende: " medeplichtig is de persoon die opzettelijk heeft bijgedragen tot het misdrijf, niet-noodzakelijke hulp heeft geboden, onderrichtingen heeft gegeven, wapens, werktuigen of andere middelen heeft verschaft, onderdak heeft verleend en/of op voorhand met zekerheid op de hoogte was of had kunnen zijn van het misdrijf. Hij moet onderscheiden worden van de mededader. Medeplichtigheid kan strafrechtelijk alleen bestaan aan een misdrijf, niet aan een overtreding."

Nou waar is ze medeplichtig? Ik snap wel dat als er geen camerabeelden zijn dit meisje wel een probleem had want dan kun je nooit aantonen of ze er bij betrokken is geweest, het wist, aan afleiding deed of wat dan ook. Nu de politie heeft gezegd dat ze er niets mee te maken had betekent dat dat ze niet konden bewijzen dat ze er iets mee te maken had (je kunt niet in iemands hoofd kijken of ze wel of niet wist wat het andere meisje ging doen) en ik vind dat je in dat geval als winkel ook het voordeel van de twijfel moet geven. Het zou voor mij ook een principekwestie worden en daarna kom ik er nooit meer plus dat die winkel alleen maar slechte reclame krijgt van mij, maar goed dat is nu eenmaal gebeurd. Medeplichtig is ze niet en ik begrijp niet waarom dat bedrijf haar niet meer vertrouwt omdat ze samen was. Ontslaat die winkel ook de andere collega als van twee collega's die veel samenwerken er eentje gesnapt wordt op diefstal?

Miekemieke

Miekemieke

11-10-2014 om 18:31

je dochter?

Wat vind je dochter eigenlijk van het feit dat haar vriendin gestolen heeft? Ik kan mij voorstellen dat er toch een soort van plaatsvervangende schaamte optreedt. Het is wel haar vriendin en die doet zoiets.
Als mijn beste vriendin zoiets zou doen, tja beetje raar dames van middelbare leeftijd, dan zou ik dus zo'n winkelketen niet meer in durven puur uit schaamte. Of is dat een generatieverschil dingetje, pikken is nog wel cool voor pubers? Ik ben wel benieuwd wat je dochter er van vindt. Vind jij het erg dat ze een vriendin heeft die steelt of vind dat je wel cool?

Bij associatie

Ik zou er wel moeite voor doen het bedrijf te vragen dochter gewoon toe te laten. Maar van de kant van het bedrijf kan ik het me ook voorstellen. Ze kunnen ook niet uitsluiten dat dochter wist dat vriendin stal, maar uit loyaliteit niets deed om het te voorkomen.
Ik had ooit een collega die ontslagen was omdat de directeur waar zij voor werkte grootschalig gefraudeerd had. Omdat zij voor hem werkte kon het bedrijf haar ook niet meer vertrouwen ook al ontbrak elk bewijs.

shopgirl

shopgirl

11-10-2014 om 20:21

cool

Natuurlijk vond mijn dochter het verre van cool, en juist daarom vind ik de hele ervaring voor haar al straf genoeg. (ondervragen,tascontrole,aanhouding,naar buiten geleid worden door beveiliger)En natuurlijk vind ik het ook niet cool. Maar dat is mijn punt niet. Mijn vraag is of je iemand, wiens verhaal bevestigd wordt door stelende vriendin en politie, toch een winkelverbod mag opleggen. Als de politie ook maar even had getwijfeld, zou ook zij zijn meegenomen naar het bureau. Maar op de camera was te zien dat mijn dochter op het diefstalmoment niet in de buurt stond. Vriendin heeft van te voren wel laten doorschemeren dat ze zoiets wilde doen, wat mijn dochter haar sterk heeft afgeraden, en dat hebben beide dames ook verklaard. Mijn dochter vertrouwde haar vriendin, dat is de enige fout die ze heeft gemaakt.

'Mijn vraag is of je iemand, wiens verhaal bevestigd wordt door stelende vriendin en politie, toch een winkelverbod mag opleggen.' Shopgirl, het antwoord op die vraag blijft 'ja'. Vergelijk het met je eigen huis: als jij iemand niet binnen wil hebben mag je iemand eruit zetten of buitensluiten. Daar is geen strafrechtelijke procedure voor, dus de argumenten liggen ook niet in het wel of niet strafbaar zijn.

Tsjor

Wikka

Wikka

12-10-2014 om 00:34

gesprek afwachten en anders naming & shaming

Ik zou eerst dat gesprek met die bedrijfsleider afwachten.

Als dat niet bevredigend verloopt, wat let je dan om de naam van de winkelketen hier (en eventueel elders, ander fora, facebook?) te noemen? (Ik kan me voorstellen dat je omwille van je eigen privacy het filiaal niet wil noemen.)

Tuurlijk, die winkel mag wie dan ook de toegang weigeren (is dat echt zo? winkels mogen niet bepaalde groepen weigeren toch, geen "verboden voor negers", " verboden voor marokanen, "verboden voor vrouwen" toch? mogen ze wel zonder goede reden personen weigeren?).

Maar klanten kunnen ook een afkeer van een winkel laten merken. En daar zijn bedrijven gevoelig voor.
En zolang je de waarheid vertelt lijkt het me geen laster of zo.

Als jij in je eentje nooit meer wat in die winkel koopt, heeft dat geen groot effect. Maar als meer mensen dat doen...

Discriminatie mag niet

Als jij iemand niet in huis wil omdat die zwart, wit, groen of geel is, dan is dat discriminatie en dat mag dan weer niet natuurlijk.

Tsjor

shopgirl

shopgirl

12-10-2014 om 09:44

Ik ben ook benieuwd

Hoewel ik in een tekst van het MKB gelezen heb dat een winkel toch heus gegronde redenen moet hebben voor een winkelverbod, vrees ik dat ik uiteindelijk geen poot heb om op te staan. Ik ben dus ook benieuwd naar het gesprek. Ik heb overigens nog een reden om hen te willen spreken: als je een minderjarige zo'n forse sanctie oplegt, bel dan toch in ieder geval even de ouders/verzorgers. Ik vind het nogal makkelijk om te zeggen: Je bent verantwoordelijk genoeg om dit zelf te vertellen.

n.a.v. Tsjor

"Als jij iemand niet in huis wil omdat die zwart, wit, groen of geel is, dan is dat discriminatie en dat mag dan weer niet natuurlijk."

Nou, las je huis even letterlijk opvat dan mag dat vziw wel degelijk. Maar als je iemand niet in de winkel wil om diezelfde reden mag dat niet, want je mag weer niet discrimineren op allerlei gronden bij het in het openbaar aanbieden van goederen of diensten.

Maar verder heeft Tsjor denk ik wel gelijk: dit individuele winkelverbod zal op zich wel mogen.

En Shopgirl, ik zou geloof ik inderdaad contact met de winkel opnemen, de zaak zo kalm mogelijk uiteenzetten, uitleggen dat dit toch eigenlijk een tikje merkwaardig is, en dat als men zo met goedwillende klanten omgaat je helaas geen andere mogelijkheid hebt dan zelf ook maar geen klant meer te zijn en iedereen in je omgeving af te raden klant te zijn. Ga maar na: straks loop jij tegelijk met je buurvrouw naar buiten, heeft die iets gejat en mag jij die winkel niet meer in.
Overigens zou dat vast niet gebeurd zijn. Winkels zijn iha niet dol op jongeren, lijkt het wel, en daarom vindt deze winkel het geen punt om jouw dochter ook een winkelverbod op te leggen, want het is toch maar een scholier. Ik heb echt het idee dat dit bij een veertiger niet zou zijn gebeurd. Maar dat geheel terzijde.

Groeten

Barvaux

Barvaux

13-10-2014 om 10:01

en dat

"Ik heb echt het idee dat dit bij een veertiger niet zou zijn gebeurd."

En dat maakt het alsnog weer discriminatie

shopgirl

shopgirl

13-10-2014 om 19:24

zucht...

Ik ben dus niet gebeld vandaag...zucht...morgenmiddag ga ik zelf maar weer even in de telefoon klimmen.....

shopgirl

shopgirl

14-10-2014 om 14:52

En nu...

Ik heb de winkel zelf weer gebeld, de aanhouder wint, het winkelverbod is teruggebracht naar drie maanden. Ik vind het een redelijk compromis, vooruit dan maar, dochterlief is tevreden.

Jaina

Jaina

14-10-2014 om 14:55

Raar

Ik blijf er bij dat ik het echt een vreemde actie van die winkel vindt. Gelukkig is je dochter er tevreden mee. Zou zelf nooit meer naar die winkel toe gaan en ze dat ook heel duidelijk maken. Het is echt niet netjes. Ze doen net alsof het kind iets fout heeft gedaan terwijl dat dus niet zo is.

wat

was hun argument om dat verbod weliswaar in te korten maar toch nog 3 maanden te handhaven? Welke winkel is het? Ik doe wel mee met een boycot!

Winkeldiefstal Jippox

Winkeldiefstal is een kostbare plaag Jippox.
Je bent ook blij als dat zoveel mogelijk terug gedrongen wordt want het jaagt de prijzen op.
Ook al is het onterecht de dochter wordt nu door het winkelpersoneel wel geassocieerd met winkeldiefstal. Als ze haar zien kan dat alertheid geven waardoor de verhoudingen op scherp komen. Een paar maanden later is ze weer vergeten dus het is goed om daar even niet je gezicht te laten zien.

ja

ik ben helemaal voor het aanpakken van winkeldiefstal. Maar ik zie werkelijk niet wat het opleggen van dit soort straffen aan iemand die onschuldig is daar aan toevoegt.
Dat het winkelpersoneel een bepaalde associatie zal hebben met dit meisje lijkt me ook wat overtrokken. Dat zou trouwens betekenen dat iedereen die ooit ergens van beschuldigd wordt, ook gestraft moet worden, of je nu daadwerkelijk schuldig bent of niet. Want ja, die associatie zit nu eenmaal aan je. Kom nou!

shopgirl

shopgirl

14-10-2014 om 15:21

Jippox

Ik ben het met je eens. Ik zie het dan ook als compromis. Ik had het op scherp kunnen zetten met als risico dat het jaar gehandhaaft zou blijven. De manager zelf was best te porren voor schrappen van het verbod, hij begreep mij wel, maar heeft ook te maken met hogerhand, die strikte regels heeft als het gaat om dit soort zaken.

Strikte regels

Ik zou dan wel benieuwd geweest zijn wat die strikte regels inhouden.
Shopgirl, je dochter wist wat haar vriendinnetje wilde gaan doen, ze was het er niet mee eens, maar ze is toch meegegaan en ze heeft haar vriendinnetje niet tegengehouden.Volgende keer gewoon zeggen: als je dat wil doen ga ik niet mee.

Tsjor

Handhaving?

Hoe wordt zo'n winkelverbod gehandhaafd? In een doorsnee Etos werken al een heel aantal medewerkers, die kennen toch niet alle 'verboden' shoppers van gezicht, en kunnen toch onmogelijk onthouden wie hoe lang niet mag komen? Ik neem aan dat ze geen grote foto van de shopper bij de kassa hebben hangen. En bij grote winkels waar een beveiliger voor de deur staat is het zo druk, die kunnen toch al die hordes pubermeiden niet uit elkaar houden? Al helemaal niet in andere filialen in de rest van het land. Het lijkt mij een wassen neus. Maar als mijn kind om deze reden een winkelverbod zou krijgen, zou ik geen poot meer over de drempel van die keten zetten.

skik

shopgirl

shopgirl

15-10-2014 om 07:23

Tsjor

Als je in gezelschap bent van een dief, is dat reden genoeg, vindt deze keten. De vriendin gaf aan het niet te doen, op verzoek van mijn dochter, en deed het toch. Hoofd beveiliging was met mij eens dat het enige waarvan je haar kunt betichten is naiviteit wellicht.

shopgirl

shopgirl

15-10-2014 om 07:25

skik

Er is mijn dochter verteld hoe ze dat doen, maar ik had gisteren zoveel op mijn bordje dat ik het even kwijt ben, ik vraag het na bij haar. In ieder geval zijn er wel fotos gemaakt van de dames.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.