Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Wisselen van baan

Hi!
Ik werk nou al een tijdje in een tandartspraktijk als balie-assistente. Ik merk alleen de laatste tijd dat het werk steeds meer tegen begint te staan. De praktijk is nu ook vaak in het weekend geopend, en dan moet er natuurlijk iemand aan de balie zitten. Mijn vriend en ik willen heel graag kinderen en dan zie ik mezelf dit werk gewoon niet doen. Ook vind ik het werkinhoudelijk ook niet heel erg leuk meer.
Dan is natuurlijk de grote vraag: wat dan wel? Ik werk graag met mensen, ben graag creatief bezig in mijn vrije tijd. Wil graag niet meer dan 24 uur per week werken, aangezien ik ook nog vrijwilligerswerk doe en mijn moeder met reuma help in het huishouden.

Ik zit er nu een beetje over na te denken om misschien maar ergens een test te doen zodat ik er achter kom wat nou de perfecte branche voor mij is. Misschien heeft een van jullie tips? Op mijn werk weten ze trouwens nog niet dat ik misschien weg wil.


Wat heb je voor opleiding?
Heb je al eens een beroepenkeuzetest gedaan?

Waarom zie je het werk niet zitten in verband met het hebben van een kind? Juist wel handig als er eentje (soms) in het weekend werkt, dan heb je minder opvang nodig! 

Verder handig om te bedenken welke aspecten van het werk je wel, en welke je juist niet leuk vindt. Kun je die benoemen? Dan kunnen we wat gerichter meedenken.

es_crea

es_crea

26-10-2021 om 13:33 Topicstarter

Jippox schreef op 26-10-2021 om 13:23:

Waarom zie je het werk niet zitten in verband met het hebben van een kind? Juist wel handig als er eentje (soms) in het weekend werkt, dan heb je minder opvang nodig!

Verder handig om te bedenken welke aspecten van het werk je wel, en welke je juist niet leuk vindt. Kun je die benoemen? Dan kunnen we wat gerichter meedenken.

Ik denk dat het vooral de 100e reden is waarom ik het niet meer leuk vind. Ik vind het werk niet echt meer leuk en in het weekend werken staat me ook tegen. Is niet de belangrijkste reden. 


Wat ik niet leuk vind:

- De tandheelkundige wereld -> mensen hebben vaak niet zoveel geld maar het is wel duur en kan ze dan niet goed helpen. Vind het ook niet heel leuk meer om te doen
- Hoe mijn werk omgaat met werktijden. Ik maak lange dagen, die niet allemaal betaald worden. Weekenden etc. vind ik ook niet echt prettig
- De sfeer in het bedrijf spreekt me niet aan. Ik hou meer van een platte organisatie en voor mijn gevoel is dat in de zorg al snel niet het geval.
- Veel van mijn collega's hebben moeite met alles wat digitaal moet, ik vind dat juist leuk. Ik zou daar graag grotere stappen in willen maken.
- Ik hou ervan als ik veel nieuwe dingen leer. Voor mijn gevoel ligt dat nu een beetje stil.

Ik heb een vrij brede HBO opleiding gedaan, zeg liever niet welke ivm privacy

Wat misschien een interessante branche voor je is, is onderwijs (VO, HBO, universiteit) en daar dan een administratieve functie. Maar sowieso zou ik eens breed naar administratieve functies gaan kijken en vacatures lezen. Zo kom je ook vanzelf wel weer op ideeën.  

Misschien een functie op hbo-niveau zoeken of als secretaresse of zo. Baliewerk is natuurlijk op den duur weinig spannend als je overgekwalificeerd bent. En als je er dan geen andere factoren zijn die het leuk maken, kun je beter verder kijken, zeker in de huidige arbeidsmarkt.

Misschien eens rondkijken in de ICT. Dit biedt  heel veel mogelijkheden ook voor mensen die niet supertechnisch zijn. 

es_crea

es_crea

27-10-2021 om 17:04 Topicstarter

Bedankt voor de tips! Ik wil inderdaad graag een beroepskeuzentest doen. Vrijwel alle bovengenoemde beroepen lijken me leuk, dat maakt het ook niet makkelijker... Hebben jullie tips?

Nou ja, sorry hoor. Ben wel echt klaar met meedenken als je niet eens bereid bent te vertellen welke opleiding je gedaan hebt. I.v.m. je privacy. Hoe uniek denk je eigenlijk te zijn?

es_crea

es_crea

28-10-2021 om 16:44 Topicstarter

Pippeltje schreef op 27-10-2021 om 17:19:

Nou ja, sorry hoor. Ben wel echt klaar met meedenken als je niet eens bereid bent te vertellen welke opleiding je gedaan hebt. I.v.m. je privacy. Hoe uniek denk je eigenlijk te zijn?

Oke lekker aardig toch? Ik ben me aardig bewust van dat alles wat op internet staat, er ook altijd op blijft staan. Als ik vervolgens precies vertel wie ik ben, wat mijn opleiding is, welk werk ik doe en in welke regio ik iets zoek, dan ben ik zo terug te vinden. Ik weet niet wie hier post en meeleest en ik wil niet het risico lopen dat mijn werkgever bijvoorbeeld erachter komt dat ik misschien wel weg wil. Dat is waarom ik niet alles wil delen. Ik heb toch gedeeld welke richting mijn opleiding is? Als je daadwerkelijk mee zou denken geeft dat je denk ik wel genoeg informatie. Prima als je anderen niet wil helpen, maar neem dan ook niet de moeite om iets te reageren. 

Oh en ik ben heel uniek. Elk mens is uniek namelijk. 

es_crea

es_crea

28-10-2021 om 16:48 Topicstarter

tsjor schreef op 27-10-2021 om 17:33:

Begin eens hier: [linkje]

Tsjor

Dankjewel! 115 beroepsgroepen gevonden 😇 Heb misschien ook wel veel opties aangeklikt, omdat ik het niet goed weet. 

dan

dan

28-10-2021 om 16:49

Jippox schreef op 26-10-2021 om 13:47:

Wat misschien een interessante branche voor je is, is onderwijs (VO, HBO, universiteit) en daar dan een administratieve functie. Maar sowieso zou ik eens breed naar administratieve functies gaan kijken en vacatures lezen. Zo kom je ook vanzelf wel weer op ideeën.

Dat vind ik zeker een goed advies, en anders kom je ook genoeg functies tegen die je niet aanspreken en dat is ook wel handig. 

es_crea

es_crea

28-10-2021 om 17:08 Topicstarter

dan schreef op 28-10-2021 om 16:49:

[..]

Dat vind ik zeker een goed advies, en anders kom je ook genoeg functies tegen die je niet aanspreken en dat is ook wel handig.

Ja klopt inderdaad. Denk dat ik ook maar gewoon wat moet solliciteren, zodat ik ook bij wat bedrijven kan kijken of dat daadwerkelijk iets voor me is (als ze me uitnodigen natuurlijk). Ik ken namelijk niet veel andere bedrijven dan het bedrijf waar ik nu werk, dus weet ook niet precies waar ik naar op zoek ben. Thanks voor het meedenken!

es_crea

es_crea

28-10-2021 om 17:14 Topicstarter

Toen ik aan het googlen was kwam ik dit trouwens ook nog tegen https://www.staatvandienst.nl/funfacts/15-aparte-banen-die-goed-verdienen/ Het artikel is natuurlijk als grap bedoeld (ik bedoel, ik ga geen golfbalduiker worden) maar door de functie Netflix vertaler werd ik wel geïnspireerd om naar dat soort dingen op zoek te gaan, die ik dan nu eventueel thuis kan doen. Het lijkt me bijvoorbeeld ook leuk om iets in de media te doen, dus wellicht kan ik zoeken naar tekstschrijver ofzo. Zitten hier mensen die wellicht iets in de media/marketing doen en daar tips voor hebben? Cursussen die ik eventueel kan volgen?

Hoi mooie site van Tsjor waarin je kan zoeken. Voorbeeld van een functie die me bij je lijkt te passen is UX designer of contentbeheerder.
Groet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.