Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Wrijving melden bij sollicitatie?

Mijn partner, die werkt in een klein team, wordt helemaal kregel van een bepaalde collega. Is al over gepraat, helpt onvoldoende, en is vermoedelijk ook niet te verhelpen. Vriend is de enige niet die moeite met die collega heeft trouwens, maar dat terzijde.

Om deze maar ook andere redenen is vriend aan het solliciteren geslagen. Nu vraag ik me af: kan je in zo;n gesprek zeggen - uiteraard op een redelijk nette manier- dat je (ook) weg wilt omdat je je collega niet pruimt, of is dat af te raden? Punt is namelijk dat hij solliciteert op werk dat op vergelijkbaar niveau ligt als wat hij nu heeft, dus hij kan niet zeggen dat zijn nieuwe baan een vooruitgang in positie/salaris oid betekent.

Ben benieuwd naar jullie inzichten.

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ander bedrijf, andere ervaringen

je kan de inhoud van je werk toch heel erg leuk vinden maar toe zijn aan verandering van omgeving? En daarom de keuze voor horizontale doorstroming. Soms stromen mensen juist horizontaal door omdat het een andere branche is die ze meer ligt. Zou ook nog een reden kunnen zijn. Minder reistijd is een belangrijke reden om op zoek te gaan naar ander werk.
Volgens mij zijn er genoeg redenen.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

14-05-2009 om 22:49

Nee

Hoe ont-zet-tend begrijpelijk het ook is dat je niet meer met een collega door één deur kan, het wekt nooit een goeie indruk om die kant op te hinten tijdens een gesprek.
In het beste geval denkt de recruiter "mwoh, waar twee vechten zullen er wel twee schuld hebben", in het slechtste geval ontstaat er een discussie over wat er dan mis is met die collega en de indruk die je daarmee wekt is zelden beter dan de indruk die je zonder die discussie zou hebben gewekt.

Een positieve motivering (leuker kantoor/bedrijfscultuur in het algemeen, kortere reistijd, toe aan iets nieuws, je netwerk willen verbreden, andere branche of ander soort klanten, willen zien wat er nog meer in de wereld te koop is, betere doorgroeimogelijkheden etc) staat altijd beter.

Temet

Temet

15-05-2009 om 16:17 Topicstarter

Dank

Dank voor de reacties. Ellen, ik vreesde al zoiets.

Het 'minder reistijd' argument gaat in de meeste gevallen niet op, misschien wel het argument 'beter doorgroeien', hoewel dat twijfelachtig is, dus de belangrijkste troef zal wel 'verandering van omgeving' moeten zijn. Wat overigens ook daadwerkelijk van belang is, hij heeft het na 10 jaar ook wel een beetje gezien hier.

Groeten,

Temet

Wat ik me ook bedenk

als je man nu in een klein team werkt dan zijn er ook minder kansen op andere functie, taken, doorgtoeimogelijkheden. Kan ook een reden voor solli zijn. Ik had vandaag toevallig een kandidaat die dat ALS reden aangaf in combi dat ze juist nu weer stap Wilde zetten omdat kids net weer wat groter en zelfstandiger waren. Tijd voor rust gekozen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.