Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Niet Blij

Niet Blij

02-07-2010 om 22:57

Zaakgericht werken (gemeente)

Is er misschien iemand die ook deze ervaring heeft?
Ik weet dat het papierloze kantoor en zaakgericht werken er steeds meer aankomt maar nu is/wordt dit de realiteit op ons werk, gepusht door de ICT-er bij ons. We zijn een kleine gemeente, onze afdeling is proefkonijn. Man wat lastig is dat systeem. Kon ik eerst gewoon een brief maken en naar de postkamer doen ter verzending, nu moet ik een brief maken via het postsysteem, via allerlei ingewikkelde methodes en met allerlei mogelijke keuzes. Is dit nu werkelijk de toekomst? Ik zie dit mijn technische collegae niet oppakken. Onze afdeling is vrij administratief aangelegd maar wij zitten al te zuchten en te steunen. Mooi is natuurlijk dat wij de proef zijn, dan kunnen we echt onze ervaringen weergeven maar ik vraag me af wat de ervaringen hiermee verder zijn. De naam van het pakket lijkt op een Italiaans eiland zonder de tweede lettergreep.

Groetjes,
Niet Blij

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

03-07-2010 om 14:46

Zeuren

Tja, bij ons is ook alles anders dan 10 jaar geleden. 'Oudgedienden' mopperen bij iedere nieuwe applicatie of formuliertje wat we moeten vullen. Zo'n postregistratiesysteem lijkt me voor een gemeente 'onmisbaar' in het kader van termijnbewaking e.d.

Wennen

Wij hebben het zelfde systeem.
Moest even bedenken welk eiland je nu bedoelde en toen viel bij mij het kwartje dat we het over hetzelfde systeem hadden. Ik had namelijk eerder de associatie met een autotype...

Bij ons is het nog niet zo ver door gevoerd als bij jullie, maar ik ben ervan overtuigd dat het wel zover gaat komen. Ik moest erg wennen aan dit systeem en vergeet dan ook regelmatig mijn post. Vond een tijd terug al dat ik zo weinig brieven kreeg de laatste tijd. Bleken die allemaal braaf digitaal op mij te wachten . En eer ik die dan gevonden had was ook nogal even bezig.

Wij werken al heel veel met sjablonen en standaardbrieven en mij lijkt het juist wel fijn als dat dat straks helemaal automatisch zou gaan. Nadeel is dan weer wel dat het ook een soort van verkapte bezuinging is en dat een hoop van de dingen die vroeger door de administratieve afdelingen gedaan werden nu door de uitvoerende afdelingen zelf gedaan moeten worden. Denk dat ik dat voorlopig nog maar eens even niet ga doen....

Niet Blij

Niet Blij

05-07-2010 om 14:00

Vic

Nou, ik ben normaal niet zo van de klagerige als er een nieuw systeempje of formuliertje in gebruik komt (ik maak die dingen juist vaak zelf ook om structuur te scheppen in de chaos) en het gebruik van dit systeem als postregistratiesysteem en database vind ik juist zeer nuttig. Het gaat erom dat in feite een zeer gecompliceerd systeem aan mensen wordt opgelegd waarbij allerlei beheerstaken bij (dure) beleidsmensen wordt ondergebracht. Dat vind ik dus ook een kwalijke zaak. Ik vermoed dat ik over 2 maanden zelf niet anders meer weet, maar de enorme investering in tijd die dit kost, dat vind ik echt bijna te ver gaan (ik heb nu bv gewoon 2 tot 3 keer zoveel tijd nodig om een brief klaar te maken voor verzending).
Groetjes,
(nog steeds) niet blij

(maar wel dank voor het feit dat je de moeite nam even te reageren)

Niet Blij

Niet Blij

05-07-2010 om 14:11

Dees

Ja, ik wilde maar niet bluntly hier de naam noemen. Wij zijn de proefafdeling die als eerste niet meer papieren stukken ter afhandeling krijgt. Wel krijg je een mail als er een nieuw stuk in je werkvoorraad zit. Wij werken inderdaad ook al wel met sjablonen en standaardbrieven. Helemaal automatisch zal het wel niet worden. Omdat we een kleine gemeente zijn is het werk zo divers dat je toch vaak een oude brief moet aanpassen aan de situatie.
Hebben jullie dan keuze wat je wel en niet doet, gezien je opmerking in de laatste alinea? Wij moeten gewoon.

Niet Blij

Precies

dat het papierloze kantoor eraan zit te komen horen we geloof ik al 20 jaar. Geheel ten onrechte.

Wat de IT'ers er natuurlijk niet van zal weerhouden mooie toekomstscenario's te schetsen. En als het niet werkt ligt het altijd aan de gebruiker

Sterkte ermee

Temet

Geen keuze

Maar ook geen tijd....

Laten we het er maar ophouden dat de exacte taakverdeling nog niet helemaal uitonderhandeld is. En ik de discussie een beetje wil sturen. En met mij denk ik veel van mijn directe collega's.

Je raakt overigens precies de kern als je zegt: "Het gaat erom dat in feite een zeer gecompliceerd systeem aan mensen wordt opgelegd waarbij allerlei beheerstaken bij (dure) beleidsmensen wordt ondergebracht" Ik vind dat ook een kwalijke zaak. Ik ben daar te duur voor en heb daar geen tijd voor vind ik zelf. Gelukkig is mijn baas het met me eens, denk ik....

Tihama

Tihama

06-07-2010 om 11:08

Stukken lezen

Printen de mensen die van een beeldscherm lezen vervelend vinden dan ook de reacties op dit forum allemaal uit? Per slot van rekening lees je toch ook op dit forum? En andere websites? Print je ook alle mailtjes uit voor je ze leest?

Mijn manager 12 jaar geleden deed dat wel. Die printte zijn mailtjes uit, zette dan op het blaadje zijn commentaar en gaf dit aan de secretaresse om te reageren. Ik vond dat destijds al absurd. Ik denk zelf dat stukken printen over 10 jaar net zo raar gevonden wordt, als dit nu.

Bij ons op het werk zijn ook een paar afdelingen volledig digitaal. Op die afdeling print 50% van de medewerkers doodleuk alles uit. De andere 50% print zelden. De printenden zijn gemiddeld genomen boven de 40. De niet-printenden zijn jong en opgegroeid met mobieltjes en PC's. Ik denk dat daar het omslagpunt zit.

Tihama

amk

amk

06-07-2010 om 11:17

Lezen van beeldscherm en printen.

het hangt er sterk vanaf wat er gedaan moet worden. Een stuk van een pagina of 10 vind ik toch wel prettig om te printen, en dan heen en weer te kunnen bladeren, aantekeningen er bij. Markeerflapjes om het terugvinden te versnellen. E-mails print ik niet, tenzij ik er dingen uit moet overnemen in vragenlijsten, want heen en weer klikken en scrollen vind ik vreselijk. Zeker als het samengevoegd moet worden vanuit meerdere veelal vage mails in verschillende talen.

Tinus_p

Tinus_p

06-07-2010 om 11:55

Aanvulling amk

Ik print ook dingen uit die anders moeilijk in 'het systeem' terug te vinden zijn.

Tihama

Tihama

06-07-2010 om 12:03

Word opties

Word heeft een goede redigeerfunctie. Ik heb laatst nog een uitgebreid stuk gemaakt met een collega aan de andere kant van het land. We hebben ons sufredigeerd

Tihama

amk

amk

06-07-2010 om 13:57

Tihama

dat vereist wel dat het in word binnenkomt. De meeste van mijn documenten zijn beveiligde pdf bestanden. Valt er niet meer in te redigeren.

Petra Kappers

Petra Kappers

06-07-2010 om 14:27

Amk

In de iets meer uitgebreide variant van Adobe reader kun je gele plakkertjes (post-its) in pdf-bestanden plakken. Er zit ook een redigeerfunctie bij. Moet dan wel door iemand die het bestand nog open heeft (de eigenaar) definitief in document worden gezet.

amk

amk

06-07-2010 om 15:28

Petra

nee, in beveiligde bestanden werkt dat ook niet.
Daarbij is die versie duurder in licentie dus dat is teruggeschroeft. Fijn zo'n multinational die op de kleintjes let.

Daarentegen mag ik wel chatten met mijn collega's is namelijk ook goedkoper.

Petra Kappers

Petra Kappers

06-07-2010 om 22:39

Didi

Didi schrijft: \'Word heeft een goede redigeerfunctie\'

Maar word weet niet de laatste stand van zaken op het gebied van het Besluit Bodemkwaliteit, de nieuwe IPPC en andere vakdingen waarop ik het stuk moet controleren.

Verwar je niet de spellingcontrole met de redigeerfunctie?

Tihama

Tihama

07-07-2010 om 00:14

Inhoud

Didi: Nee, dat weet Word allemaal niet, Didi, maar dat weet jouw pen ook niet

De redigeerfunctie is een manier om een soort tekstballonnetjes te maken bij de tekst die je wilt becommentarieren. Niet meer en niet minder.

Amk: die beveiligde pdf's zijn idd irritant. Ik open dan meestal een Word ernaast en zet daar mijn commentaar in. Meestal kan ik wel stukjes tekst kopieren. Die plak ik dan in Word en zet daar mijn commentaar bij. En anders tik ik een regel over om naar te verwijzen. Ik verdeel mijn schermen dus in tweeen. Het is niet optimaal, maar heeee, alles beter dan dat ik moet gaan printen

Tihama

Maylise

Maylise

07-07-2010 om 00:41

Print wel veel

Ik print wel vrij veel. Misschien ligt het aan mijn leeftijd maar ik lees minder zorgvuldig vanaf een scherm dan vanaf een stuk papier. Om milieu redenen probeer ik zo weinig mogelijk te printen maar in de praktijk print ik toch nog wel redelijk veel. Mailtjes en zo dan weer niet. Forum is niet te vergelijken want hier is fouten maken niet echt gelijk rampzalig.

Maylise

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.