Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

danaxyz

danaxyz

21-01-2012 om 23:19

Zakgeld

we hebben 4 kinderen (1,5,8,9) en willen gaan starten met het geven van zakgeld. Nu kun je op de site van Nibud zien wat het gebruikelijke tarief per leeftijd is, maar ik vind het eigenlijk raar dat een kind van 9 meer geld krijgt dan een kind van 5. Tenminste als ze dezelfde uitgaven hebben, namelijk speelgoed. Andere zaken (bijvoorbeeld cadeautjes en entree zwembad) betalen wij wel voor ze. Waarom zouden we dan onderscheid maken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

21-01-2012 om 23:25

Nu pas?

Ik ben al begonnen met mijn zoon van 5 zakgeld te geven. Die van 3 krijgt dat nog niet. Hij krijgt 1 pond standaard, en 1 pond erbij als hij op zaterdag zijn kamer schoonmaakt.

Nu koopt hij kleinigheidjes of snacks ervoor. Ik hoop dat een 9-jarige af en toe een boek zal willen kopen, en dat kost gewoon meer. Dus daarvoor zou ik onderscheid maken.

Ik denk ook dat het gevoelsmatig voor de rangorde van de kinderen ook belangrijk is om een verschil aan te geven. Ik verwacht meer dagelijkse hulp van een kind van 8 dan van een kind van 5, dus in de beloning mag ook verschil zijn.

Maar goed, dat is mijn theorie. Als jij aan je 9-jarige kan verkopen dat hij net zoveel krijgt als de 5-jarige (maar dan in totaal minder, want zijn zakgeldtermijn zal korter zijn), waarom niet?

Mamvantwee

Mamvantwee

21-01-2012 om 23:37

Omdat zakgeld in het begin....

....bedoeld is om met geld te leren omgaan. Niet om er uitgaven van te doen die je ouders voor je zouden (moeten,willen,kunnen) doen. Een kind van negen kan als heg goed is al beter inschatten wat geld waard is en kan wellicht sparen voor iets duurders. De jonkies zien geld of als waardeloos object dat in je spaarpot hoort, of als een weg naar onbenullige zaken die ze op kinderreclames aanprijzen.

Mijn kinderen kregen vanaf zes jaar 50cent per week. Mijn oudste, nu bijna acht, begint nu pas de waarde in te zien en snapt dat ze zelf mag beslissen wat ze koopt, maar op is op. De jongste is zes, en heeft nog geen idee. Hij leert nu pas dat vijf euro tien weken sparen is, en moet zelf gaan inzien of een Pokémon-onzindingetje dat waard is....

En kadootjes voor feestjes kopen wij. Alleen als ze het zelf willen, of iets extra's speciaal van hun zakgeld willen kopen, dan mag dat. Maar daar is hun zakgeld in principe niet voor bedoeld.

Groet, Mamvantwee

Inderdaad

wij hebben twee dochters, ze verschillen ruim 2 jaar. In het begin kreeg oudste wat meer dan jongste maar het is net wat je zegt: ze sparen allebei even goed en toch kon oudste meer kopen dan jongste. Dat voelde niet eerlijk. Jongste had met 5-6 jaar wel degelijk besef van geld in de zin dat ze wist hoeveel je moest sparen om iets te kopen. Daarom krijgen ze nu allebei 1 euro per week, al twee jaar en dat blijft voorlopig hetzelfde. Ze hoeven daar niets van te kopen, mogen zelf weten waar ze het aan uitgeven. de enige beperking is dat ze geen snoep/eten mogen kopen er van. Als je minder geeft dan heeft het sparen weinig zin, het duurt dan erg lang voordat ze iets bij elkaar gespaard hebben. En meer geven vind ik niet nodig.

Oudste wordt binnenkort tien en krijgt dan een bankrekening met een betaalpasje. Hierop gaan we maandelijks 5 euro storten en dit geld is voor het kopen van kadootjes. zowel voor haar ouders, zusje als voor vriendinnetjes. mocht ze veel kinderfeestjes krijgen dan kunnen we nog bijleggen maar ik denk dat ze hier wel mee uitkomt.

Dit geld is naast haar gewone zakgeld. als ze wil kan ze dat gewoon nog in haar spaarpot doen maar we kunnen dat ook op haar rekening storten.

Gruffalo

Maylise

Maylise

22-01-2012 om 12:31

Zelfde

Zolang ze op de basisschool zijn krijgen ze van mij hetzelfde bedrag. Speelgoed is even duur of je nu 8 of 6 bent. Vanaf groep 3 kregen ze hetzelfde bedrag tot en met groep 8 met een paar keer een inflatie correctie voor iedereen. Vanaf de brugklas krijgen ze wel een hoger bedrag maar dan ook meer uitgaven (cadeautjes voor vrienden, iets lekkers op school, in de stad lunchen, telefoon abonnement...)

Dat ze hetzelfde kregen heeft hier nooit voor protest gezorgd. Zij snapten mijn uitleg goed.

Extra bijverdienen met grote klusjes kon ook als ze wat ouder werden en die ook echt konden doen. Zo laat ik mijn kinderen de auto wassen. Ik zou het zelf niet doen en de wasstraat is duur dus voor iedereen op deze manier winst.

Op de basisschool hoeven ze van hun geld niks te doen maar uit zichzelf kopen ze er wel cadeautjes van elkaars verjaardagen en voor onze verjaardag. Geen grootste dingen hoor. Dat kunnen ze niet betalen maar kleinigheidjes. Of als ze geen geld hebben maken ze iets voor elkaar.

Sparen heb ik ook wel aangemoedigd door bijvoorbeeld te beloven een deel te betalen als ze de rest bij elkaar konden sparen. Dat kan best motiverend werken. Op een gegeven moment werd me dat te duur met al die kinderen dus toen ben ik overgegaan op rente. Ze krijgen elk kwartaal op hun gespaarde geld rente. Net als een bank zou doen. Wel iets meer dan de bank maar geen enorm percentage. Het gaat om het idee.

Annet

Annet

22-01-2012 om 14:43

Wel verschil

Ik zou die van 8 en 9 jaar ongeveer 1 euro of 1,50 per week geven. Die van 5 zou ik 50 cent geven.

Hier geven we vanaf 10 jaar meer zakgeld maar dan moeten kinderen zelf hun cadeautjes en zo kopen voor verjaardagsfeestjes.

danaxyz

danaxyz

22-01-2012 om 21:19

Reactie

we starten nu pas omdat het tot nu toe nog niet echt een rol speelde. Het klopt natuurlijk dat de oudste minder zakgeld gaat krijgen (in totaal) maar of ik me daar nu zo druk over moet maken. Hij is zeker niets te kort gekomen, is in tegenstelling tot de anderen best wel merkgevoelig en ben hem daar regelmatig in tegemoet gekomen.
Dus al met al denk ik toch maar om ze alledrie hetzelfde te geven. Bedankt voor het meedenken.

Onze zakgeldregels

Onze kinderen kregen vanaf groep 3 zakgeld. Ze beginnen met €0,50 en elke klas gaat dit met €0,50 omhoog. De oudste in groep 8 zit nu dus aan €4,- per week. Dit krijgen ze automatisch gestort op hun bankrekening waar ze vanaf 10 jaar een pinpas van krijgen. Ze mogen zelf weten waar ze het aan uitgeven (oudste spaart zich helemaal rot voor dure skeelers bijvoorbeeld) maar vanaf groep 5 moeten ze ook zelf de kadootjes voor de gezinsleden kopen met verjaardagen. Daarvóór kregen ze van ons €5,- om dit te doen, maar vanaf groep 5 moeten ze dus goed plannen dat ze wel genoeg geld hebben om iets te kopen tegen de tijd dat er weer een verjaardag aan zit te komen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.