Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vic

Vic

27-02-2011 om 15:03

Zichtbaarheid en zelfvertrouwen vergroten

Ik moet a.s. dinsdag mijn POP bespreken met mijn leidinggevende. Daar loop ik al maanden tegenaan te hikken, en nu begint de tijd toch wel te dringen. Ze heeft laatst al de noodzaak ervan benadrukt, omdat ik een loopbaanonderzoek heb gedaan, mijn werkgever daarvoor veel geld heeft uitgegeven, en ik er dan wel iets mee moet doen. De druk ligt dus (moreel gezien) behoorlijk hoog.
En ik kom er dus niet uit. De ontwikkelpunten weet ik wel, ik wil mijn zichtbaarheid en zelfvertrouwen vergroten, maar ik moet ook concrete manieren noemen om dat aan te pakken. Hoe doe je dat? Mijn probleem is dat ik prima mijn mening kan verwoorden als het een onderwerp betreft waar ik alles over weet. Op team- en afdelingsniveau ben ik behoorlijk zichtbaar, maar daarbuiten wordt ik eigenlijk niet 'gehoord'. Volgens mij heeft dat te maken met onzekerheid. Op bekend terrein heb ik daar geen problemen mee, maar ik durf nauwelijks beslissingen te nemen over zaken waar ik geen verstand van heb. Zelfs als het om ogenschijnlijk eenvoudige zaken als bijv. het kopen van een jurk of lamp gaat. Ik heb er dus ook privé last van, en het is eigenlijk best wel erg.
Wat zouden nu concrete zaken zijn die ik in mijn POP kan zetten? Zou een cursus 'persoonlijke effectiviteit' iets kunnen zijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Valkyre

Valkyre

27-02-2011 om 16:06

Hmmm...

.. het is toch logisch dat je, als je ergens geen verstand van hebt, er geen beslissing over kunt nemen? In ieder geval op het gebied van werk (denk ik dan). Dan zou ik ook altijd eerst advies inwinnen van mensen die er wel verstand van hebben. Delegeren, weetjewel. Dus dat snap ik wel.

Wat ik niet snap is dat je geen beslissingen durft te nemen op het gebied van interieur en kleding - als jij het mooi vindt, is het toch goed? Daar zit dus inderdaad wat anders achter - en dat is waar je achter moet zien te komen, denk ik: WAAROM heb ik daar zo'n moeite mee? Maak je je zorgen om wat anderen ervan vinden (onzekerheid over hoe je overkomt?) of wil je alles perfect doen (perfectionisme kan een enorme rem zijn)?

Wat je in je POP moet zetten, kan ik niet voor jou bedenken natuurlijk, maar zoek het in die richting. Als ik heel eerlijk ben, denk ik dat zo'n werkgerelateerde cursus hierin niet zoveel helpt. Eerder persoonlijke groei (maar dat gaat je leidinggevende natuurlijk niets aan), zoals een goed boek/korte therapie over hoe je jezelf ziet, en waarom.

Tip: Denk Je Sterk, van Fred Sterk (geloof ik tegenwoordig gebundeld met andere boeken die hij heeft geschreven).

Misschien dat anderen een zinniger antwoord over die POP voor je hebben... Succes!

knevel

knevel

27-02-2011 om 21:31

Als er ook andere activiteiten zijn...

...dan inhoudelijke, dan kun je makkelijker je zichtbaarheid vergroten. Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld de ondernemingsraad, of een of ander comité (voor jaarlijks afdelingsuitje of kerstviering of...). Ook kun je voorstellen dat je een bepaalde vergadering wilt gaan voorzitten, daarmee vergroot je ook vaak je zichtbaarheid. Uiteindelijk vergroot je met dit soort iniatieven ook je zelfvertrouwen (zeker als er positieve reacties komen).

Ik weet niet of je in een groot of een kleiner bedrijf werkt en of dit soort mogelijkheden binnen je bedrijf bestaan.

Een cursus toevoegen aan je POP is prima, maar dan moet het ook om de zichtbare resultaten gaan. Het volgen van een cursus vind ik vaak niet voldoende, omdat je daarmee na 3 dagen (of hoe lang de cursus ook duurt) klaar bent. Het gaat juist om de resultaten die je laat zien na het volgen van zo'n cursus. Inzicht en Invloed van Zuidema is bijvoorbeeld een cursus die je kan helpen bij het bereiken van je doelen. En nee, ik werk niet bij Zuidema. )

Hopelijk heb je hier wat aan. Ik wil je POP eventueel ook wel doorlezen en eventueel nog wat advies geven. Je kunt dat bijvoorbeeld ook aan een naaste collega of je partner vragen; een buitenstaander heeft vaak een verfrissende blik op dit soort zaken.

O ja, en focus niet alleen op je ontwikkelpunten in je POP, maar laat ook zien waar je sterke punten liggen. Zelfvertrouwen kun je ook opbouwen door juist de dingen die je goed doet en kan meer of vaker te doen.

Succes dindag!!

knevel

Vic

Vic

27-02-2011 om 22:29

Hmmm

Ik ben al heel vaak betrokken bij allerlei activiteiten die niet direct met mijn werk te maken hebben, ook landelijk. Mijn bijdrage wordt volgens mij altijd erg gewaardeerd, maar het probleem is dat men bij het 'zoeken' van mensen niet direct aan mij denkt. Als ze mijn naam horen is de reactie positief, maar ik laat ook weer niet zo'n indruk achter dat ik bovenaan hun lijstje sta. Volgens de arbeidspsycholoog moet ik bijdragen leveren 'los van de inhoud'. Er is alleen helemaal niemand die me kan vertellen wat je dan precies moet zeggen of doen.

knevel

knevel

27-02-2011 om 22:35

Proces

Vic, ik weet niet waar je werkt of wat voor werk je doet en hoe belangrijk de inhoud is. Maar soms kun je ook op proces sturen of besluiten. Het gaat namelijk niet altijd om de inhoud.
Het lijkt dat je jezelf beter kunt verkopen. Doe je misschien veel achter de schermen? Misschien is het dan goed om toch een op het podium te gaan staan. Doe de opening van een presentatie, werk aan je netwerk. Met je POP onder je arm bij een of twee senior managers naar binnen lopen en vragen wat ze van jouw plan vinden. Zoek een coach of mentor binnen het bedrijf waar je werkt. Zo iemand kan je zeker helpen bij het uitbreiden van je netwerk en je introduceren bij de juiste mensen. Ik roep maar wat...misschien zit er een bruikbare tip bij.

Nogmaals succes!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-02-2011 om 23:06

Vic

Zichtbaarheid en zelfvertrouwen zou je kunnen vergroten door:
* ongevraagd advies te geven
* jezelf uit te nodigen bij sessies etc.
* gericht feedback te vragen aan mensen met wie je samenwerkt
* het podium op: workshops, presentaties etc. geven
* je opwerpen als gespreksleider bij bijeenkomsten
* artikelen schrijven voor intranet, nieuwsbrief etc.
* bloggen of twitteren
* actief netwerken: maak (lunch)afspraken met mensen die er toe doen (of bel gewoon eens), laat merken dat je wat te bieden hebt, denk actief mee met hun uitdagingen,
* organiseer een interessante sessie, bedrijfsbezoek oid voor collega's of relaties
* bied aan om de volgende afdelings-hei-dag te organiseren en te begeleiden

Inge M

Inge M

28-02-2011 om 19:49

Persoonlijke coach

Ik zou in je POP de doelen opnemen en aangeven daarvoor een persoonlijke coach te zoeken. Met deze coach bespreek je welke stappen je gaat ondernemen, hoe het gegaan is, wat er beter kan, etc.
Het rijtje ideeën van Knevel zijn goede aanknopingspunten maar ik zou daar niet in je eentje aan beginnen. Een coach vanuit de eigen organisatie werkt meestal niet zo goed omdat er dan te weinig afstand is (bij de coach) of je moet bij een grote organisatie werken of bij een organisatie met meerdere vestigingen. Dan zou een collega ook kunnen.

Vic

Vic

28-02-2011 om 21:51

Bedankt

Ik heb wat dingen (in concept) op papier gezet. Morgen heb ik het gesprek met mijn leidinggevende en ik hoop dat zij me meer concreet op weg kan helpen. Er is bij ons (grote organisatie) een pool van coaches, dus misschien heb ik daar inderdaad wat aan.

knevel

knevel

02-03-2011 om 20:56

En vic, hoe ging je gesprek?

Hopelijk was het een goed gesprek en kun je nu een aantal stappen gaan uitvoeren. Ik ben benieuwd.

knevel

Vic

Vic

02-03-2011 om 22:26

Het ging goed

Mijn leidinggevende vond het wel 'grote' ontwikkelpunten, maar was het met me eens dat insteken op mijn sterke punten me (nu) niet verder gaat brengen. Ik had een stel concrete acties op mijn lijstje staan, waar ik waarschijnlijk binnenkort mee aan de slag kan. O.a. in de organisatie van een open dag waaraan verschillende afdelingen meedoen. Ook had ik nog een cursus gevonden (7 dagen + coachingsgesprekken) waarvoor ze gaat proberen budget te krijgen. Dat wordt nog een uitdaging aangezien de budgetten dramatisch gekort zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.