Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Esc

Esc

11-01-2011 om 13:42

Ziek en werk

Wij waren een weekendje weg met z'n tweetjes, opa en oma waren bij onze dochter. Meteen vrijdagnacht werd ze al ziek, koorts en heel stilletjes. Afgelopen nacht voor het eerst koortsvrij. Ze hangt de hele dag op de bank, zo ken ik haar helemaal niet. Ik heb naar mijn werk nogal rigoreus gemaild dat ik niet kom (vrijdag wel, dan is mijn man altijd thuis), dat ik tussendoor wat thuis zal werken, mijn afspraken heb ik afgezegd. Misschien kan ze verderop in de week wel naar school, maar BSO zie ik niet gebeuren, en dan heeft het voor mij ook geen zin om heen en weer te reizen. Hoe gaan jullie hiermee om? Bij mijn vorige werkgever nam ik gewoon verlof, en ging er dan ook vanuit dat ik voor de helft zorgverlof kreeg. Ik heb de laatste tijd wel meer uren gemaakt dan hoefde (bijv. in de kerstvakantie) dus voel me er niet echt schuldig over. Ik moet wel zeggen dat het lastig is om ook echt uren te maken, 'savonds ben ik moe van het zorgen (niet dat ze nou zo'n lastige zieke is, maar onbewust maalt het toch wel denk ik) en overdag is het toch lastig concentreren. Wij hebben geen familie vlakbij (opa en oma zouden uit Friesland moeten komen, bovendien kunnen we niet met z'n allen in ons huis slapen), de buren hebben allemaal of geen kinderen of zelf (zieke) kinderen. Bovendien zou ik toch mijn hoofd er niet bij hebben als ik wel zou kunnen gaan werken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Clowntje

Clowntje

11-01-2011 om 16:22

Tja,

Kind ziek is vrijnemen als je niet fatsoenlijk thuis kan werken of geen opvang in de buurt kan regelen. Als je wel je werk thuis kan doen (hoeft dan niet tijdens werktijden maar kan natuurlijk ook 'savonds) dan zou ik overleggen met baas of dat dat een optie is.
Zorgverlof heb ik nooit gebruikt, weet eigenlijk niet of dat hier voor bedoeld is.

Esc

Esc

11-01-2011 om 19:12

Hmmm

Goh, je reactie geeft me zowaar wat lucht, ik kan natuurlijk gewoon wat uren vrijnemen. Klinkt misschien gek, maar daar had ik nog niet aan gedacht, in deze baan ga ik altijd maar door door door. Bedankt!

dc

dc

12-01-2011 om 18:41

Vrij of andere tijden

Met mijn vorige werk kon ik vaak regelen dat ik een zaterdag of zondag kon werken in plaats van de dag met een ziek kind. En anders nam mijn man een vrije dag op (die had er veel meer dan ik).

Vic

Vic

12-01-2011 om 21:28

Zorgverlof

Kortdurend zorgverlof is juist wel bedoeld voor dit soort gevallen. Je hebt per jaar recht op 2x het aantal uren dat je per week werkt, en je werkgever moet minimaal 70% van je salaris doorbetalen.

Muriel

Muriel

13-01-2011 om 14:34

Zorgverlof

Mocht je baas het lastig vinden 70% door te betalen, zou hij natuurlijk ook 30% van de uren van je verlofsaldo kunnen inhouden. Is vaak minder werk i.v.m. salarisadministratie...

Maar Vic heeft wel gelijk, je hebt hiervoor recht op zorgverlof (kijk voor de volledige wet: http://www.arbeidsrechter.nl/w/waz.htm#5_1).

Groetjes,
Muriel

Anna

Anna

14-01-2011 om 13:33

Zieke kids

Wij hebben het altijd zo gedaan dat we om en om vrij waren (manlief en ik dus).

We verdeelden dus onze verlofdagen, dus dan werd de pijn ook een beetje verdeeld.

Ik nam bijv. op maandag vrij, dinsdag ben ik altijd al vrij, woensd. man's vaste vrije dag, dond. nam hij dan vrij en vrijdag ben ik altijd vrij.

Ging dus altijd om 1 verlofdag per week p.p.

Naar de BSO konden ze dan idd. niet en ook wij hebben geen familie in de buurt wonen, dus deden/doen we het zo.

gr. Anna

Zorgverlof krijg ik alleen wanneer er iets ernstigs speelt en je acuut van je werkplek weg moet (mijn kind brak bijv. tijdens gym z'n arm en ging ik vanaf werk direct naar het ziekenhuis)

Muriel

Muriel

14-01-2011 om 22:05

Anna

Pelle heeft gelijk. Voor een acute situatie moet je calamiteitenverlof krijgen. Dit verlof komt helaas voor de werkgever, volledig voor zijn rekening. Je krijgt dit dus 100% doorbetaald.

Voor zieke kinderen die zorg nodig hebben, voorziet de wet arbeid en zorg in zorgverlof. Maximaal 2 keer jouw contracturen in een periode van 12 maanden. En dan 70% doorbetaald.

Jij zegt dat je zorgverlof alleen maar krijgt... Het gaat er niet om wat jouw werkgever jou wil geven, het is in de wet geregeld. Zorgverlof is dus geen arbeidsvoorwaarde, de werkgever is verplicht dit te geven.

Groetjes,
Muriel

Esc

Esc

17-01-2011 om 09:44

De helft zelf, de helft van de baas?

En klopt het dan dat de ene helft van de dag van het verlof zorgverlof is en de andere helft van je gewone verlof af gaat? Of is dat wel per cao verschillend? Ik word gewoon 100% doorbetaald volgens mij, dus misschien zit het daar in? Ik heb ook nooit officieel zorgverlof aangevraagd, gewoon half-half ingevuld in mijn urenstatus en mijn baas meegedeeld dat ik dat had gedaan. Dat zoeken ze dan niet verder uit.
Inmiddels ben ik er helemaal overheen, mede dankzij de reacties. Morgen blijf ik voor de derde dag thuis, ik durf gewoon niet weg. Ze is wel weer naar school, maar een hele dag met BSO en overblijf zie ik nog niet zitten, en dan is het voor mij de moeite niet om heen en weer naar werk te gaan. En wat als ze het niet redt, dan moet ik toch vervanging voor mezelf regelen en dan nog meer dan drie kwartier reistijd. En wat zijn nu die paar dagen afgezet tegen haar gezondheid? Ik kan thuis de dringende dingen doen, ik heb vrijdag gewoon gewerkt, ik vind het wel best.

Muriel

Muriel

17-01-2011 om 21:36

Oplossing esc

Beste Esc, als jij het met jouw baas zo kan oplossen en jij vindt dat goed, dan is dat natuurlijk prima. Al is het niet wat de wet voorschrijft, dus je benadeelt jezelf. De CAO zal niet ten nadele van de werknemer van de wet afwijken, dus ik kan me niet voorstellen dat in jullie CAO staat dat je in dit geval 50% van je verlof moet inleveren. Dat jouw baas jouw volledige werkdag 100% uitbetaald, begrijp ik: jij levert al 50% in door het opnemen van vakantieverlof (=ook uit te drukken in geld)! Ik zou dat als baas ook prima vinden!

Ter verduidelijking, het aantal uren die je "van je baas krijgt" is niet het aantal uren zorgverlof. Als jouw werkdag bestaat uit 8 uur, dan neem je 8 uur zorgverlof op. Je krijgt hierover 70% uitbetaald OF er wordt 30% van je verlofsaldo (ongeveer 2,5 uur) ingehouden.

Groetjes,
Muriel

Esc

Esc

18-01-2011 om 10:18

Bedankt muriel!

Ik voelde al dat er iets niet klopte, maar kon de vinger er niet achter krijgen En ja, ik ben hier inderdaad tevreden mee. Ik heb in mijn baan belachelijk veel verlof, weet niet hoe ik erdoorheen moet komen. Over uitbetalen doen ze echter weer heel erg moeilijk. Misschien moet ik er eens over nadenken waarom dit voor hen beter werkt (waarschijnlijk voor het overgrote deel werknemers die toch wel zorgen dat hun taken af komen, en dan dus ook steeds meer taken toevoegen), maar ja. Ik kan nu in elk geval zonder schuldgevoel dat zorgverlof opnemen. En hoef ook niet meer van mezelf te eisen dat ik thuis net zoveel uren maak als op werk.

cqcq

cqcq

18-01-2011 om 10:23

Mag wel

Als het in de CAO staat mag er inderdaad minder dan 70% betaald worden. Dat staat ook in de wet Arbeid en Zorg (artikel 4.7).

Artikel 4:7

Van artikel 4:1, voor wat betreft de loonbetaling, en de artikelen 4:2 tot en met 4:6 kan uitsluitend ten nadele van de werknemer worden afgeweken bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan dan wel, indien geen collectieve arbeidsovereenkomst of regeling van toepassing is of terzake geen bepaling bevat, indien de werkgever terzake schriftelijke overeenstemming heeft bereikt met de ondernemingsraad of, bij het ontbreken daarvan, met de personeelsvertegenwoordiging, met dien verstande dat de werknemer bij afwijking van artikel 4:6 ten minste recht houdt op het wettelijke minimum aan vakantie-aanspraken.

Muriel

Muriel

18-01-2011 om 11:06

In de war...

...met een ander draadje over verlof. Dacht even dat het niet om een CAO maar om een IAO ging. Daar zegt Esc volgens mij helemaal niets over, maar maakt wel verschil! Ben ze overigens nog niet tegengekomen, CAO's die ten nadele afwijken van de Wet Arbeid en Zorg. Daar gaat de vakbond toch ook niet zonder meer mee akkoord???

Afijn, Esc, als het niet schriftelijk is geregeld, gaat het hier ook niet om zorgverlof. Zorgverlof moet namelijk wel geregistreerd worden, omdat je "slechts" recht hebt op 2x jouw arbeidsduur per week in een periode van 12 maanden (die ingaan op de eerste dag waarop je zorgverlof opneemt). Het is niet oneindig dus.

Groetjes,
Muriel

cqcq

cqcq

18-01-2011 om 14:38

14 %

Zo'n 14 % van de werknemers heeft te maken met CAO's met daarin beperkende afspraken.
http://docs.minszw.nl/pdf/129/2010/129_2010_3_14144.pdf

Esc

Esc

18-01-2011 om 16:59

Idd geen ioa

En ik weet niet of letterlijk zorgverlof in de CAO staat, dat zal ik eens nakijken. Maar áls het er staat, dan staat er dat het fifty-fifty is. En er staat ook dat je het dan schriftelijk aan moet vragen.. maar daar heeft ngo nooit een haan naar gekraaid. :/

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.