Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

partner

partner

23-05-2012 om 21:18

Ziek, maar moeten werken, wat nu?

Mijn man is inmiddels meer dan een half jaar thuis in de ziektewet. Hij heeft een burn-out, die mede veroorzaakt is door OCPD (wat een paar maanden geleden is vastgesteld).
In deze tijd heeft hij een aantal keer een paar uur per week gewerkt, maar dat is momenteel niet meer mogelijk.
Hij kan dat lichamelijk niet aan.
Tien weken geleden is hij met therapie begonnen. Van zijn behandelaar mag hij niet werken.
De arbo-arts van zijn werk, wil echter dat hij met onmiddelijke ingang weer voor minimaal 50% aan het werk gaat.
Hoe gaan we dit oplossen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jaymza

Jaymza

23-05-2012 om 22:07

Ik zou

De behandelende arts en de arbo arts vragen even samen te overleggen. lijkt me de enige route om die arbo arts te overtuigen.

Jaymza

Twee dingen

OCPD? kan het zijn dat je COPD bedoelt? En in dat geval: is de behandelaar een longarts? Die zou ik inderdaad contact laten opnemen met de arbo-arts. Daarbij moet hij duidelijk aangeven waarom je man naar zijn/haar mening niet in staat is om te werken, ook niet gedeeltelijk, ook niet in aangepast werk.

En als je partner er met de arbo-arts echt niet uitkomt is de enige mogelijkheid om een second opinion bij UWV te vragen. Deskundigenoordeel is de term die UWV zelf gebruikt, meen ik. Zie hun site voor meer info.

Sterkte ermee

Temet

NaShA

NaShA

23-05-2012 om 22:38

maar ondertussen zal je man wel moeten gaan werken, of zich meteen weer ziek moeten melden. Het niet opvolgen van de arbo-arts kan namelijk loonopschorting tot gevolg hebben (omdat hij niet komt werken, 50% dan in dit geval). Dus zo snel mogelijk het UWV hiervoor inschakelen, kan volgens mij via www.uwv.nl en dan zoeken op deskundigenoordeel! doen hoor!

Ocpd

Als het om OCPD gaat kan het handig zijn om de behandelend arts te vragen dit uit te leggen aan de bedrijfsarts. Er zijn veel behandelaars die hier niet mee bekend zijn.

partner

partner

24-05-2012 om 07:18

Meer

De ARBO-arts heeft de behandelaar gesproken. En heeft tegen de behandelaar gezegd dat het belachelijk is dat partner niet kan werken.
Hij gaat vandaag dus naar zijn werk (in overleg met behandelaar) en meldt zich ziek zodra het niet meer lukt (ws een half uur). Ik haal en breng hem met de auto, anders redt hij de terugweg al niet eens meer.

Ik zal eens kijken of je zelf naar UWV kan, want ARBO-arts wil niet aan second opinion meewerken.

Het gaat trouwens echt om OCPD en niet om COPD.

Ocpd

http://www.burnin.nl/?id=ken_bur_per&sub=ocpd-ned-1
Zelf heb ik sterk het idee dat het dwingen van een intelligente autist tot het onderdrukken van angsten en perfect te presteren een aanleiding kan zijn tot deze mentale staat. En mensen met autisme kunnen dwang en straf ook moeilijk ontlopen of relativeren.

Vervolg

Ok, weer wat geleerd. Even heel snel op OCPD gegoogled, alleen even de term bekeken, en nu is me duidelijk dat dit met je longen niets te maken heeft. Excuses.

Toch heb ik wel een vraag, sorry als het een domme is, maar de PD staat voor personality disorder, zie ik. In het Nederlands, een persoonlijkheidsstoornis. Dat is, bot gezegd, een soort constructiefoutje. Dat roept de vraag op waarom je man eerst het bewuste werk wel kon doen, en later niet meer, ten gevolge van een persoonlijkheidsstoornis die hij ook al gehad moet hebben toen hij met dat werk begon. Want dat is eigen aan een persoonlijkheidsstoornis, die heb je nou eenmaal.

Daar heeft de behandelaar denk ik wat uit te leggen. Wat maakt dat het nu ineens niet meer gaat?

En ja, je kan zeker zelf naar UWV. Daar heeft de arbo-arts helemaal niks mee nodig. Die hoeft niet mee te werken oid.

Sterkte ermee

Temet

Temet

OCPD kan hartstikke handig zijn in je werk, bijvoorbeeld als je heel precies en volgens strakke protocollen moet werken. Buiten dat kan je met OCPD, als je er mee om kan gaan, gewoon werken. Maar als het bedwingen van je stoornis je veel moeite kost kan de koek opraken. Of als de belasting van je werk toeneemt.

Ik weet niet zo goed hoe ik jouw redenatie moet interpreteren. Er zijn veel persoonlijkheidsstoornissen waar in meer of mindere mate mee te leven is. Dat kan in de loop van het leven of door omstandigheden veranderen. Moeten mensen met een persoonlijkheidsstoornis dan maar niet gaan werken of op eigen initiatief ontslag nemen als het niet meer gaat? Omdat het aangeboren is?

De DSM bestaat uit verschillende onderdelen. Eén daarvan is de gaf-score. http://nl.wikipedia.org/wiki/GAF-score. Die geeft aan in hoeverre je stoornis je functioneren beïnvloed. Heb je een hoge gaf-score, dan functioneer je prima met je stoornis, scoor je laag, dan heeft de stoornis een grote beperkende invloed op je functioneren. Je gaf-score is geen vaststaand gegeven, die kan door omstandigheden veranderen.

skik

Skik

"Moeten mensen met een persoonlijkheidsstoornis dan maar niet gaan werken of op eigen initiatief ontslag nemen als het niet meer gaat? Omdat het aangeboren is?"

Zeker niet, dat wil ik beslist niet beweren. Maar mijn vraag komt neer op: wat is er dan veranderd?

Als je eerst geen gebroken been had, en je been breekt, en door dat gebroken been kun je niet werken, dan is het duidelijk wat er aan de hand is. Niet werken door gebroken been. Maar als je baan x eerst kon doen met stoornis y, en later kun je baan x niet meer doen met stoornis y, dan kan het niet-werken niet zijn veroorzaakt door stoornis y. Er moeten bijkomende omstandigheden zijn.

En dat bedoel ik met: er is wat uit te leggen. Want als de behandelaar zegt: deze meneer kan zijn werk niet doen door zijn stoornis, dan roept dat onmiddellijk de vraag op waarom hij eerder zijn werk dan wel kon doen met diezelfde stoornis. De behandelaar moet dan iets zeggen als (bijvoorbeeld): er zijn allerlei veranderingen in het werk en door zijn stoornis kan meneer dat niet aan en daardoor heeft-ie nu de volgende klachten gekregen en daardoor kan hij nu niet werken maar moet hij eerst herstellen. Dan is het verhaal weer logisch.

Groeten,

Temet

Temet

De reden waarom partner's partner niet kan werken is denk ik niet omdát hij OCPD heeft, maar omdat hij nu teveel lást van zijn OCPD heeft. Misschien wel doordat er iets speelt wat voor mensen zonder die stoornis wel te verwerken is, maar voor een OCPD'er niet. Ik vermoed dat het eerder een kwestie van communicatie over de aard en oorzaak van de problemen is.

skik

Burnout

Iemand met OCPD is extreem gevoelig voor burnout door de rigide eisen die ze aan zichzelf en aan anderen stellen en de met de leeftijd of leefsituatie samenhangende dalende mogelijkheid om die interne dynamiek vol te houden.

Moontje

Moontje

24-05-2012 om 20:44

Ik zou

de arbo arts naar de behandelaar verwijzen... en ze het samen laten uitvechten??

Moontje

Moontje

24-05-2012 om 20:56

Nog een optie

een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV. Daar heb je recht op. Dit kan wanneer de reïntegratie spaak loopt, wat nu dus het geval is.
https://portaal.uwv.nl/webformulieren/tripleforms.aspx?scenario=sc02249

Het is algemeen bekend dat hoe langer mensen er helemaal uit zijn, hoe moeizamer de reïntegratie zal verlopen. De WN en WG zijn samen verplicht zoveel mogelijk aan reïntegratie mee te werken (Wet Poortwachter). De arboarts is daarom waars. de mening toegedaan dat je man hoe dan ook een beetje in het arbeidsproces moet blijven, vanuit zijn standpunt heel goed te begrijpen. Wat is de mening van de werkgever in deze? Voert die veel druk uit dat je man komt werken?
Als behandelaar en arbo arts niet samen kunnen / willen overleggen of er niet uitkomen zou je dit deskundigenoordeel kunnen gaan aanvragen.
En verder kun je de WN telefoon van het UWV bellen en aan hen vragen wat je nu moet in deze; behandelaar schrijft je man (nu? hoe lang?) totale rust voor, de arbo arts vindt dat dit niet kan.. Benieuwd wat het UWV daarop te zeggen heeft??

partner

partner

25-05-2012 om 20:16

Update

Bedankt voor de goede tips. We hebben vandaag het UWV gebeld en die raadden het deskundigenoordeel aan. Dus daarvoor de papieren ingevuld (het is die 50 euro ons wel waard).
Naast de burn-out zijn er veel lichamelijke problemen. Voor lichaam en geest is hij momenteel onder behandeling.
De burn-out is veroorzaakt door zijn verleden en onze gezinssituatie, in combinatie met zijn eigen lichamelijke en psychische problematiek, die nu dus het naampjes OCPD heeft gekregen.
Hij heeft dus in het verleden te veel van zichzelf gevraagd, altijd doorgegaan, ook met zijn lichaam. Daarvoor moet nu de tol betaald worden.
Zodra ik iets weet van het UWV, zal ik laten weten wat hun weg is.
Nogmaals bedankt voor alle reacties.

partner

partner

04-06-2012 om 16:42

Loon gestopt

De Arbo-arts vindt dat mijn partner kan werken. Zijn behandelaars vinden van niet.
Nu heeft zijn werkgever aangegeven dat partner werk weigert, want partner werkt niet de uren die Arbo-arts aangeeft.
Om die reden wordt nu zijn salaris stopgezet.
(werk noemt dit wet poortwachter volgen)

Hopen dus nu helemaal op een spoedig oordeel van het UWV.

NaShA

NaShA

05-06-2012 om 21:02

En neem

kontakt op met een rechtshulpverlener (vakbond, rechtsbijstandsverzekering of juridisch loket)!!

Tinus_p

Tinus_p

06-06-2012 om 08:35

En ook

Nasha:
"En neem kontakt op met een rechtshulpverlener (vakbond, rechtsbijstandsverzekering of juridisch loket)!!"
Je zou nu al een briefje kunnen sturen, waarin je protest aantekent tegen het niet-doorbetalen van loon, en er op wijst dat er een UWV oordeel is aangevraagd. Wacht niet te lang -dat pakt meestal slecht uit.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.