Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ziek/niet ziek (t.o.v werkgever)

de afgelopen 2 maanden heb ik last van bloedingen vanuit de baarmoeder, na wat medicaties geprobeerd te hebben heeft de gynaecoloog gezegd dat de baarmoeder en eileiders eruit moeten. Tijd om te herstellen wordt geschat op 4 weken ongeveer. Ik zit enorm met mijn werk: ik ben sinds dit jaar werkzaam bij mijn droomschool (ik ben docente) en heb het enorm naar mijn zin: betrokken collega’s, leuke leerlingen. En: net gehoord dat ze me een contract voor onbepaalde tijd willen aanbieden.
Voordat de operatie gebeurt moet ik nog wachten, in principe wordt het 11 mei. En daar zit mijn probleem: het bloedverlies is enorm onvoorspelbaar. De ene dag lig ik op bed en moet ik om de 30 mn het maandverband wisselen en de volgende dag verlies ik 2 druppels. Het zou betekenen dat ik de ene dag wel en de andere dag niet kan werken. Ik moet het met mijn werknemer bespreken (wat is beter voor de leerlingen?) maar ik vind het moeilijk om met een jonge man van 30 te bespreken. 
pfff moeilijk dit
Bluebell

ik denk dat je eerste gesprek met de bedrijfsarts moet zijn. Want je leidinggevende hoeft helemaal niet te weten wat er aan de hand is. Dat mag je vertellen maar moet niet en mag ook niet door je leidinggevende geregistreerd of gecommuniceerd worden. Ook niet in communicatie naar de bedrijfsarts.

De bedrijfsarts heeft dan een advies naar de werkgever.

Aan de andere kant zijn er ook bij voortduring medewerkers zwanger, die zijn veel langer uit de roulatie dan jij en ook daar zitten onverwachte zaken: eerder met verlof, eerder minder werken, later terug en wis ook alle gedoe met zieke kinderen etc niet uit.

Dus stap eerst naar de bedrijfsarts.

Je leidinggevende hoeft het niet te weten maar als je een prettige relatie hebt en je wilt graag een vast contract is het toch handig om openheid van zaken te geven. Ik snap dat je dat lastig vind. Wat zou je denken als je dit zegt ;'Ik wordt geholpen bij de gynaecoloog; ik zal je de details besparen (glimlachje) maar tot die tijd is het moeilijk te voorspellen hoe het met mij gaat. de ene dag zal ik rust moeten nemen, de andere dag gaat het goed en helaas is dat niet te voorspellen'. 
Als hij het woord gynaecoloog hoort vraagt hij vast niet verder.

Ik zou hier gewoon open over zijn, desgevraagd. In ieder geval als het doorgaans begripvolle mensen zijn. Mannen weten doorgaans best dat vrouwen een baarmoeder hebben en dat daar eens per maand wat bloed uitkomt, maar ook dat er heviger problemen kunnen optreden zoals bij jou nu. 
Ik ben het wel met Ysenda eens dat de bedrijfsarts je eerste aanspreekpunt is. 

Het lastige van je huidige kwaal is de onvoorspelbaarheid ervan. De ene dag kun je werken en de andere dag niet en dat is niet vooraf te plannen.
Voor na de operatie is duidelijk dat je er dan minimaal vier weken uit ligt. 

Strikt formeel hoef je alleen maar te zeggen dat je niet in staat bent om voor de klas te staan en dat je graag met de bedrijfsarts overlegt over hoe nu verder. 
Maar dat je liever iets meer zegt kan ik me voorstellen. Misschien als variant op wat hierboven gezegd wordt; ik ben onder behandeling bij de gynaecoloog, de operatie wordt gepland maar tot die tijd wisselt het per dag.  Dat is volgens mij al informatief genoeg zonder dat je alle details neerlegt. Dan zou ik nog steeds om een afspraak met de bedrijfsarts vragen, ook om het te hebben over je herstel enz.

Want met bedrijfsarts of eventuele casemanager en je leidinggevende kun je  ook bespreken of je vervangend/aangepast werk kunt doen. Zonder dat ik verstand heb van lesgeven, misschien kun  je  wel online lessen  verzorgen, vooral veel nakijkwerk van je collega’s  overnemen of de nieuwe lesmethode selecteren. Of dat je na de vier weken herstel een lokaal dicht bij de ingang krijgt, elke dag een corveeër die je tas in- en uitpakt enz.
 In elk geval is de bedrijfsarts en of casemanager er om mee te denken in wat nog wel kan op dit moment en in de toekomst. Sowieso heel veel beterschap, ik hoop dat je snel verlichting vindt!

MamaE schreef op 10-04-2023 om 10:23:

Ik zou hier gewoon open over zijn, desgevraagd. In ieder geval als het doorgaans begripvolle mensen zijn. Mannen weten doorgaans best dat vrouwen een baarmoeder hebben en dat daar eens per maand wat bloed uitkomt, maar ook dat er heviger problemen kunnen optreden zoals bij jou nu.
Ik ben het wel met Ysenda eens dat de bedrijfsarts je eerste aanspreekpunt is.

Het lastige van je huidige kwaal is de onvoorspelbaarheid ervan. De ene dag kun je werken en de andere dag niet en dat is niet vooraf te plannen.
Voor na de operatie is duidelijk dat je er dan minimaal vier weken uit ligt.

Het is toch helemaal niet relevant dat het om een baarmoeder gaat. Dat werkt alleen maar vergelijkingen met “soms een beetje buikpijn” in de hand terwijl het net zo goed om maagbloedingen of andere nare problemen zou kunnen gaan die niks met vrouw zijn te maken hebben.

Misschien zinloos en overbodig, maar ik noem het toch even. Heb je dit ook met de gynacoloog besproken? Ik had namelijk hetzelfde probleem, en kreeg injecties waardoor het bloeden toch stopte. Misschien is er toch iets mogelijk?
Sterkte,  en verheug je maar vast op na de operatie, hoe fijn is het om van al dat gedoe af te zijn!

Bluebell

Bluebell

10-04-2023 om 15:07 Topicstarter

Alfa: ik heb vleesbomen even groot als 1 mandarijn en 1 appel. Het moet er echt uit. Injecties gaan denk ik niet helpen.
De bedrijfsarts: ik had er niet eens aan gedacht! Natuurlijk. Morgen dus bellen.
Bluebell

Bluebell schreef op 10-04-2023 om 15:07:

Alfa: ik heb vleesbomen even groot als 1 mandarijn en 1 appel. Het moet er echt uit. Injecties gaan denk ik niet helpen.
De bedrijfsarts: ik had er niet eens aan gedacht! Natuurlijk. Morgen dus bellen.
Bluebell

Sorry, ik schreef het onduidelijk. Ik bedoel een ' noodoplossing' tot aan de operatie. Ik had ook zulke vleesbomen en mn baarmoeder en eileiders zijn er inmiddels uit. Maar tot de operatie kreeg ik twee keer een injectie.  Die hielpen wel tegen bloeden. 

Bluebell

Bluebell

11-04-2023 om 11:09 Topicstarter

Operatie is ingepland, op 11 mei. Ik heb even met mijn teamleider gesproken, die was erg begripvol en aardig. Moeilijk te zeggen of vervanging geregeld kan worden, ze gaan waarschijnlijk de "kaasschaaf" methode toepassen (de helft van de lessen door laten gaan, gegeven door collega's). Dat staat me wel dwars omdat mijn collega's daardoor meer moeten werken. 
Afin, er is begrip dus het is wel fijn. Nu hopen dat het bloedverlies niet te heftig toeneemt en dat ik zonder al te veel problemen kan blijven werken tot de operatie (met uitzondering, gelukkig, van de meivakantie).
Bluebell

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.