Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

evenzo

evenzo

06-03-2013 om 19:41

Ziek thuis, leidinggevende/collega blundert

ik ben al een tijdje ziek thuis (kan gelukkig komende week weer aan het werk)

vandaag vast begonnen met mijn mail lezen enzo. Zie ik het volgende:

mijn collega (= ook mijn leidinggevende) heeft een bestandje rondgestuurd aan ongeveer 100 personen, en die 100 personen moeten de informatie uit dat bestandje ergens voor gebruiken. Vorige week was aan deze personen zelfs gemaild: doe nog even niets, en wacht op onze informatie.

Is vandaag dat bestandje verstuurd: het barst echt van de fouten! Heel erg!

Mijn leidinggevende heeft vast dyslexie of zoiets. Ze kan absoluut niet schrijven (spelling, zinsbouw, opbouw van een verhaal: ze bakt er niets van). Ik denk dat ze er niets aan kan doen, maar ze zou het nu toch echt van zichzelf moeten weten (ze is 59 jaar!)

Ze had het aan een andere collega kunnen laten lezen, maar heeft dat dus niet gedaan.

Het onderwerp valt niet direct in mijn takenpakket, maar in het takenpakket van mijn leidinggevende en andere collega. Maar voor ons als organisatie is het een slechte zaak dat dit zo de deur uit is gegaan.

Ik zit echt te piekeren hoe ik hierop moet reageren. Niets zeggen? Wel een opmerking?

Ik vind al langer dat mijn leidinggevende echt onder de maat presteert, en dat is al eens hoog opgelopen.

Iemand een idee hoe dit aan te pakken?

Evenzo

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Domme vraag....

....maarre wat heeft dit te maken met dat jij ziek bent??

Of laat je collega normaliter haar teksten door jou redigeren? Dan weet ze in elk geval dat dat niet haar sterkste punt is, mooi en helder schrijven, en is het probleem opgelost als jij weet terug op je plek bent...

Ik vat het niet helemaal...

Ingrid

evenzo

evenzo

06-03-2013 om 20:10

Antwoord voor ingrid

Hoi Ingrid,

ja, eigenlijk komt het er in de praktijk op neer dat van haar werk niets 'naar buiten' gaat zonder dat ik ernaar gekeken heb.

Het vervelende is dat datgene wat nu behoorlijk fout gegaan is, echt belangrijk is voor ons als organisatie. Een gemiste kans, en ook in mijn werkveld is dit natuurlijk niet het moment om kansen te missen door zoiets doms. Mijn andere collega was er gewoon, en die had dit kunnen voorkomen.

Ik denk dat hier van buitenaf een reactie op gaat komen, in ieder geval maken we als organisatie een hele slechte beurt.

En ik zit dus te piekeren hoe ik hiermee om zal gaan....

groetjes
Evenzo

Inge M

Inge M

06-03-2013 om 20:21

Is het te herstellen?

Deze mail is al naar externen gegaan. Zou een gecorrigeerde mail helpen of trek je daarmee alleen maar meer aandacht op de foute mail?
Als de schade te beperken is door een vervolgactie, dan zou je met je leidinggevende kunnen overleggen wat handig is. Wel voorzichtig! Als leidinggevende dit niet ziet zitten, laat je het los.

evenzo

evenzo

06-03-2013 om 21:29

Bedankt inge

Het is lastig de schade te herstellen, omdat het iets met een deadline op 8 maart betreft.

maar voor een aantal mensen is het misschien nog niet te laat, en sowieso zijn excuses hier ook echt op z'n plaats.

lastig wel, wat te doen, want ik zit ziek thuis.
als ik niet alvast begonnen was met mijn mail, dan had ik dit pas volgende week gezien.

(wel leerzaam dit: als ik ziek ben, moet ik niet in mijn werkmail kijken!)

ik ga morgen toch maar even contact opnemen, want nu ik het weet, moet ik ook eigenlijk wat doen..........

groetjes
Evenzo

Nee, denk het niet

Ik denk niet dat je 'iets' moet doen. Je bent ziek! En oke het is naar externen gegaan...maar het is (nu) jouw verantwoordelijkheid niet.
Nu nog iets van excuses rondsturen zorgt alleen maar voor de aandacht erop vestigen. Niet doen dus.
Geef de computer de schuld dat er een fout in de grammaticacontrole zat of weet ik wat...mochten er opmerkingen komen.
En misschien missen jullie nu wel opdrachten, oke, maar als jullie goed werk leveren zal dat door 1 verkeerd gespelde brief heus geen faillisement betekenen. En het toont maar weer eens aan dat leidinggevende beter moet nadenken voordat ze dingen rondstuurt en dus iemand anders had moeten vragen ter correctie.
Ik heb ook een collega gehad met dyslectie en soms overschatte die zichzelf ook...maar dat was alleen maar weer een les voor de volgende keer. Ook al 'dacht' zij dat het best aardig in elkaar zat en door grammaticacontrole goed gespeld dan nóg was de opstelling zo raar dat je het amper kon volgen wat ze bedoelde/schreef. Soms gebeurde dat door haast, overschatting of wat dan ook...maar als het gebeurde dan was het meteen weer afgelopen voor de komende tijd en liet ze het altijd nakijken.
Als jij je er nu vanaf je ziekbed mee bemoeit heb jij het dadelijk nog gedaan.
Ik zou het niet doen.
Ook al zegt je gevoel iets anders.
groeten albana

Niets doen, is jouw verantwoordelijkheid niet!

Als ik in de huid zou kruipen van een ontvanger van die e-mail: inhoud is nog altijd belangrijker dan vorm, en als er zoveel fouten in zitten zou ik zelf denken: "vast iemand met dyslexie, wat dapper". Je hoeft dus niet te worden afgerekend op een verkeerde manier. Ik zou het zelf wel storend vinden als ik als ontvanger later nog een mail zou krijgen van iemand anders die vervolgens excuses gaat aanbieden voor de fouten die door de 1e verzender zijn gemaakt. Daarmee stel jij jezelf eigenlijk boven de ander, en dat zou mijn beeld over jou niet positief kleuren. De wereld gaat echt niet andersom draaien nu, en hij gaat er ook niet aan ten onder. En het bedrijf vast ook niet. Mensen zijn best in staat om verder te kijken dan een paar spelfouten. Oké, misschien niet iedereen, maar het gros heus wel denk ik. Laat het gewoon gaan en maak je druk om belangrijke dingen zoals jouw herstel.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-03-2013 om 16:49

Helemaal eens

met Jasmino.

Hoe erg dit ook is, je kunt denk ik weinig doen om het beter te maken. Hooguit erger.

Bovendien waait dit wel weer over. Het is maar een mail. Er zijn geen mensenlevens mee gemoeid. Neem ik tenminste aan....

En ook ik zou bij een mail die barst van de spelfouten denken: wat dapper dat iemand dat durft.

Wat is daar nou dapper aan, dat snap ik niet hoor

Zal wel aan mij liggen, maar ik denk zoiets echt nooit als ik een mail vol taalfouten ontvang. Dapper? als je niet zo best in taal bent, laat je je tekst lezen aan iemand die daar wat meer kaas van heeft gegeten. Ik snap heel goed hoe draadstartster nu met kromme tenen zit. Lijkt me zeer vervelend.

Maar gebeurd is gebeurd, niks aan te doen. Actie ondernemen als er weer iets naar buiten gaat.

P

P

08-03-2013 om 07:50

Precies bromvlieg

Als iemand met dyscalculie zich bezig gaat houden met de cijfers van een bedrijf en daar een puinhoop van maakt snapt iedereen dat dat niet zo slim is.

Hier moet je het maar 'dapper' vinden en 'begrijpelijk'. Dat snap ik inderdaad niet maar wij kunnen natuurlijk niet goed inschatten waar het om gaat. Ik voel wel aan dat dit niet om een uitnodiging voor iets onbelangrijks ging maar om iets wat daadwerkelijk gaat om geld, veel geld en inkomen en misschien wel de toekomst van het bedrijf.

Of die toekomst nu dan weer gevaar loopt kunnen we ook niet inschatten natuurlijk. Lastig parket voor evenzo, dat is duidelijk. Ze kan wel niet verantwoordelijk zijn maar als het bedrijf slechter gaat lopen hierdoor heeft ook zij last van de gevolgen.

Jaymza

Jaymza

08-03-2013 om 13:34

Inderdaad

Een enkel typefoutje/spelfoutje is niet erg. Maar als het er stampvol mee zit vind ik dat echt heel erg. Als iemand niet de moeite neemt een brief juist op te stellen kan ik er dan wel op vertrouwen dat het werk wat ik ze opdraag correct wordt uitgevoerd?

Jaymza

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-03-2013 om 15:23

Verwachting

Het ligt inderdaad ook aan de verwachting die ik van iemand heb. Ik werk veel samen met technische mensen en dan speelt taalkundig correct zijn een ietwat minder grote rol. Ik vind het dan altijd wel wat hebben als iemand iets heel goed weet uit te leggen ondanks een heel krom stukje tekst.

Zou het nou gaan om een offerte van een adviesbureau dat ik wil inhuren voor het schrijven van een communcicatieplan? Ja nee, dan zou ik er ook niet zo heel veel vertrouwen in hebben.

evenzo

evenzo

10-03-2013 om 21:47

Bedankt voor het meedenken

beste allemaal,

Bedankt voor het meedenken.

Ik heb besloten dit voorval 'gewoon' te gaan bespreken met de betreffende persoon, om te voorkomen dat zoiets ooit nog eens zal gebeuren.

Want dit was echt heel erg.

En ik moet een andere baan, dat is duidelijk, ik kan het gewoon niet meer hebben.

groetjes
Evenzo

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.