Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kaaskopje

Kaaskopje

27-02-2013 om 17:25

Ziekmelden


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

24-05-2013 om 09:26

Zet 'm op, kaaskopje!

Ik hoop voor jullie dat je hier zo goed mogelijk uit komt.

rosa

rosa

24-05-2013 om 09:32

Geen klaagzang

Heel veel sterkte, het lijkt me heel naar om zo behandeld te worden door je werkgever.

Hanny61

Hanny61

24-05-2013 om 10:07

Ook ik

lees je 'klaagzang' graag. Enerzijds uit belangstelling (voor jou, maar ook voor dit vreemde proces) en anderzijds, zodat ik en de anderen hier op OOL je zo nodig een hart onder de riem kunnen steken. Want dat doen we graag.
Dus bij deze: zet 'm op, laat je niet gek maken!!! Wat hier gebeurt zegt veel over het bedrijf en zo weinig over jou...

JansjeRommy

JansjeRommy

24-05-2013 om 13:20

Even anno en kaaskopje

Even anno, ik zie het ook gebeuren om me heen. Ik zit zelf dichter tegen de werkgeverskant aan en daar gaan we er juist altijd vanuit dat een werknemer heel veel bescherming heeft, dat is dus maar zeer ten dele waar.
Kaaskopje: houd vol en meld je vooral veel hier!

NaShA

NaShA

24-05-2013 om 21:42

Ik zit in het ontslagwerk

dus ik weet dat voor beide partijen regels bestaan, dat er bescherming is voor beide kanten, maar dat het maar net is in welk perspectief je het ziet, lees, aan welke kant van de medaille jij zit. Als moet ik zeggen dat ik wat Kaaskopje nu overkomt erg extreem vindt. Hou er ook rekening mee dat bij een procedure bij het UWV ook gekeken wordt sinds wanneer jij niet functioneert en wat heeft werkgever zelf nog gedaan om dingen te verbeteren. In jouw geval is het duidelijk dat er pas recent gesprekken gevoerd zijn, daarvoor was er niks.....ik moet nog zien dat werkgever daar mee weg komt, maar je weet niet wat hij gaat aanvoeren, als hij inderdaad ontslag bij UWV aanvraagt.
Hoe dan ook, ik vind het erg lullig wat jullie overkomt, dat verdien je echt niet Kaaskopje, maar laat je zeker niet wegjagen, en ik zeg het niet snel, maar als je echt denkt, nu trek ik het niet meer, kun je je misschien nog beter ziek melden (bij ziekte is er ook nog een opzegverbod.....). Maar goed, voor je zelf is het beter dat niet te snel te doen natuurlijk....

Sterkte meid!!

Tonny

Tonny

24-05-2013 om 22:08

Platgeslagen begrip,

Respect - maar ik heb het voor je !! Wat een waardeloze toestand. Kom op zeg, elk mens heeft mindere punten, ook al die lui die jou nu denken af te serveren met ' goede redenen'. Allemaal tactiek. Laat je niet kapot maken, je hebt volop kwaliteit. Sterkte en we leven allemaal met je mee!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-05-2013 om 22:25

Sterkte!

Waardeloos Kaaskopje! En echt, ga niet aan jezelf twijfelen. Ieder (ja, ieder!) mens heeft minder sterkte punten, óók in het werk. Perfecte mensen bestaan gewoonweg niet. Je hebt inmiddels zoveel geschreven over jullie bedrijf, en het is echt niet normaal hoor, hoe ze bij jullie met medewerkers omgaan. Deze situatie zegt vooral veel over het bedrijf.

Sjansje

Sjansje

24-05-2013 om 23:08

Zet 'm op!

Heel veel sterkte, Kaaskopje, echt waardeloos hoe ze jou (en je collega's) behandelen!

Vic

Vic

24-05-2013 om 23:53

Houd vol!

Hopelijk kun je in het weekend een beetje ontspannen. Houd vol en laat de vakbond maar voor je vechten. En, maar dat weet je zelf ook wel, trek het je niet persoonlijk aan. Het is gewoon een h*fterige strategie om van mensen af te komen en ik snap werkelijk niet dat managers zich daarvoor lenen (heel slechte managers zijn dat).

Kaaskopje

Kaaskopje

25-05-2013 om 00:53

Vandaag

heb ik even de tijd genomen om de paniek van me af te laten glijden. Niet dat dat volledig lukt, maar het had me gister en vannacht wel flink in de greep.
Wat 'ze' nu doen is van elke dingetje rapportages te maken. Zoals vanmiddag iemand zei 'big brother is watching you'. En dat heeft er bij mij gister voor gezorgd dat ik het gevoel kreeg verraden te worden. Ik vraag advies, om mijn werk beter te kunnen doen en vervolgens krijg ik te horen dat diegene een half uur meegeluisterd heeft en geconstateerd heeft dat ik zijn advies nog niet heb toegepast. Ja ammehoela, dat moet maar net kunnen. En zo gaat dat steeds. Vervolgens krijg je dan een officiële waarschuwing omdat je dat advies niet hebt opgevolgd met de wanhoopsvraag: wat moeten we doen om je je werk goed te laten doen? Afijn, gister was mijn reactie 'dat jullie me met rust laten!'
Ik verdiep me uiteraard ook in wat de rechten zijn bij ontslag. Als ze het op disfunctioneren gooien (daar gaat het nu op lijken), dan hebben ze zelf ook nog plichten. Ze horen dan te kijken waar ik wel op mijn plek zou kunnen zitten. Die plek is er wel, maar ik denk dat ze nog liever hun vinger opeten dan mij daar weer naar terug te laten gaan.
De mensen die nu afhaken, krijgen twee maanden doorbetaald zonder ervoor te hoeven werken en volgens mijn man doen ze dat uitsluitend omdat er geen vervangend werk is en dat klopt denk ik ook wel. Maar ja, na die twee maanden heb je geen poot meer om op te staan bij het UWV, omdat het ontslag met wederzijds goedvinden is.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-05-2013 om 00:53

En .. oh ja

Ik ben blij met jullie)

Fiorucci

Fiorucci

25-05-2013 om 11:52

Kaaskopje

En die big brother is altijd watching you, al vanaf dag 1. Dat is bij cc's heel normaal. En in slechte tijden wordt dat tegen je gebruikt. Ze geven er gewoon een draai aan.

Hanny61

Hanny61

25-05-2013 om 12:43

Ziekmelden

Ik heb nagedacht over de 'tip' ziekmelden van Natasha. Er geldt wel een ontslagverbod bij ziekte, maar die is door de werkgever te omzeilen (is ingewikkeld, maar mogelijk). En als blijkt dat de ziekte het gevolg is van een arbeidsconflict, dan kan de kantonrechter (als het uiteindelijk zover mocht komen) besluiten dat de arbeidsovereenkomst moet worden ontbonden, vanwege de verstoorde verhoudingen. En dan moet je maar afwachten of en welke ontslagvergoeding wordt toegekend. Ik zou dus echt volhouden, Kaaskopje. Je werkgever heeft kennelijk een probleem en zij lossen dat maar op. Jij doet gewoon netjes je werk, zoals je altijd hebt gedaan. Wat ze nu doen is spijkers op laag water zoeken. Je gaf eerder aan dat het feit dat je langzamer werkt, geen probleem was voor je werkgever, omdat je minder fouten maakt (of zo iets, ik heb het niet helemaal meer helder). Kun je dit aantonen? Een kantonrechter zal dan kijken naar: waarom wordt er nu moeilijk gedaan over het functioneren, terwijl dit eerder geen probleem was? Is het functioneren verslechterd of zijn er omstandigheden voor de werkgever waardoor dit functioneren ineens een probleem is geworden? Dit moet de werkgever dan wel uitgebreid aan kunnen tonen.
Sterkte maar weer! Ik hoop dat je er goede juridische hulp bij hebt.

Anneke

Anneke

25-05-2013 om 12:51

Kaaskopje

Je kunt met wederzijds goedvinden uit elkaar gaan (vaststellingsovereenkomst) zonder dat je met UWV in de problemen komt. Dat moet je wel goed verwoorden in de vaststellingsovereenkomst. In die twee maanden dat je gewoon salaris ontvangt heb je nog geen recht op uitkering (logisch) maar daarna heb je wel gewoon recht op WW uitkering.
Dat is misschien een kleine zorg minder.

Je komt ook niet in de problemen door elders te solliciteren. Ik begrijp nog steeds niet goed waarom je dat niet zou doen/willen. Dat je ergens anders solliciteert is geen reden tot ontslag.

Hoe oud ben je en hoe lang heb je recht op WW uitkering?

Anneke

Anneke

25-05-2013 om 12:52

Ik zou me niet ziek melden

Niet doen, daarmee geef je juist redenen aan om je te ontslaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-05-2013 om 16:06

Zelf ontslag nemen

Ik lees toch overal dat zelf ontslag nemen nadelig kan zijn voor een ww uitkering. Het wordt ook door de vakbond niet aangemoedigd. Het is nu nog zeer de vraag of ik ergens anders aan het werk kom en ik wil dus niet dat men mij mijn ontslag kan verwijten. Ik ben 52 jaar en qua aantoonbare diploma's en werkervaring ben ik niet echt een topper onder de werkzoekenden. De outbound-callcenterwereld wil ik niet meer in als ik er nu uitraak (verkoop dus). Zoals het bij ons was, was het goed uit te houden, maar als de realiteit meer lijkt op hoe het nu is, dan moet ik er niet aan denken om zo naar de 67 jaar te moeten. Een klantenservice-callcenter (inbound) overweeg ik wel.
Wat ziekmelden betreft schijn je via de bedrijfsarts wel wat ruimte te kunnen krijgen waardoor men je meer met rust moet laten, maar dan moet die bedrijfsarts nog neutraal zijn werk kunnen doen. Ik wil die weg eigenlijk niet in. Ik hoop vooral dat er een knoop doorgehakt gaat worden de komende week, zodat ik van daar uit weer actie kan ondernemen. Dan is het maar duidelijk. Dit is echt zenuwslopend.

NaShA

NaShA

25-05-2013 om 17:10

Ontslag met wederzijds goedvinden is niet zelf ontslag nemen

maar zoals al gezegd, dan moet de werkgever een beeindigingsovereenkomst met je afspreken en mits deze aan de voorwaarden voldoet, heeft dat dus geen gevolgen voor je uitkering, het tekenen van zo'n overeenkomst....

En de tip van het ziekmelden, het is niet echt een tip, slechts een als het echt niet meer anders kan.... Als het voor jou niet goed voelt, niet doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-05-2013 om 17:52

Nasha

Is dat echt zo, van dat wederzijns goedvinden? Het nadeel daarvan is natuurlijk wel dat je dan geen recht meer op een ontslagvergoeding hebt.
Mag ik vragen hoe dat dan zit met de voorwaarden? Ik merk dat daar veel onduidelijkheid over is, ook voor mijzelf.
Ik vatte het idee van ziekmelden goed op hoor

Kaaskopje

Kaaskopje

25-05-2013 om 17:59

Dit staat op werk.nl

Maar ook als de werknemer zelf het initiatief neemt om zijn baan op te zeggen, zonder dat daar een dringende reden voor is, is hij meestal verwijtbaar werkloos.==
Een dringende reden kan zijn dat de werkbaarheid ver te zoeken is, maar daar moet het uwv dan wel in meegaan. Ik vind dat risico toch wel groot.

**Chrissie**

**Chrissie**

25-05-2013 om 18:06

Wel ontslagvergoeding

Kaaskopje, ik ben bij mijn vorige werkgever weggegaan via ontslag met wederzijds goedvinden (inderdaad, wel goed laten opstellen en laten controleren, bijvoorbeeld bij Juridisch Loket), en heb ook een ontslagvergoeding gekregen. Daar is een standaard voor, die berekend kan worden n.a.v. het aantal dienstjaren e.d. Die zou dan gelijk kunnen zijn aan de vergoeding die je krijgt bij ontslag via de kantonrechter. En ik mocht betaald thuis blijven vanaf het moment dat ik het contract had ondertekend tot het moment dat de opzegtermijn was afgelopen en mijn uitkering in zou gaan. Het is op zich echt rechtsgeldig op deze manier. Wel meteen naar het UWV na ondertekening en solliciteren natuurlijk.
Ik begrijp hoe moeilijk je het hebt en wens je veel sterkte!

Hanny61

Hanny61

25-05-2013 om 18:35

Vaststellingsovereenkomst

Er zijn standaardformuleringen voor een vaststellingsovereenkomst, die UWV accepteert, waardoor je een WW-uitkering kunt krijgen. Die kun je op het internet vinden. Het is inderdaad verstandig om daar een jurist naar te laten kijken. In de vaststellingsovereenkomst worden afspraken gemaakt over het ontslag. Dat kan ook een ontslagvergoeding zijn. Of wat er met de overgebleven vakantiedagen gebeurt (uitbetalen of geacht opgenomen te zijn b.v.). Meestal staat er een zin in dat werkgever en werknemer een geschil hebben over de uitvoering van de taken van de werknemer, waardoor, nadat diverse pogingen zijn ondernomen om dit verschil van inzicht op te lossen, voorzetting van de arbeidsovereenkomst niet meer aan de orde kan zijn.
Ik weet niet of je er verstandig aan doet om je werkgever aan te bieden om met een vaststellingsovereenkomst uit elkaar te gaan, maar dat zul je zelf wel het beste beoordelen. Overleg dit ook met een jurist!

NaShA

NaShA

25-05-2013 om 20:14

Kaaskopje kijk hier maar even

https://www.werk.nl/werk_nl/werknemer/meer_weten/ontslag/wederzijdsgoedvinden

daar lees je alles over dat wederzijds goedvinden en ook staat er onderaan die site een document met een voorbeeld van een vaststellingsovereenkomst. Deze, zoals hij daar staat, is voor het UWV voldoende om voor jou je WW veilig te stellen, als er verder aan alle voorwaarden voor WW is voldaan. Je wordt hiermee NIET verwijtbaar werkloos in ieder geval! En dat is al heel belangrijk....
Over de vergoeding: er IS geen standaard, er staat nergens in de wet dat een werkgever verplicht is een vergoeding te geven.... Vaak wordt de kantonrechtersformule gebruikt, maar het woord zegt het al, het is van de kantonrechter. Het staat jou echter vrij om dit aan je werkgever voor te stellen.... Of die daar dan in meegaat?

Kaaskopje

Kaaskopje

25-05-2013 om 22:14

Mail

Ik stuur maar weer een mail naar mijn contactpersoon van de vakbond. Zij is ervoor tenslotte om mij hiermee te helpen.

**Chrissie**

**Chrissie**

26-05-2013 om 00:44

Klopt

Er is inderdaad geen standaard, dat was niet zo duidelijk. Het is inderdaad maar wat je afspreekt met je werkgever, en zo werd het bij mij berekend. Op zich was ik tevreden met de regeling zoals die getroffen werd.

Ella2007

Ella2007

29-05-2013 om 14:58

Vaststellingsovereenkomst

Belangrijk is dat er in moet staan dat het op initiatief van de werkgever is. Als je er zelf om vraagt is het nog maar de vraag of de werkgever ermee accoord gaat om dat erin te zetten. Belangrijk voor de verwijtbaarheidstoets !

Kaaskopje

Kaaskopje

29-05-2013 om 22:38

Ella

Daar schijnen ze wel in mee te willen gaan. Als ze maar van je af zijn...

En kaaskopje?

Hoe is het inmiddels?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-06-2013 om 14:26

Sini

Een en al twijfel en onzekerheid. We hebben inmiddels een bijeenkomst gehad met de directeuren. Dit is met lichte dwang van de vakbonddame tot stand gekomen. We weten nu hoe het bedrijf ervoor staat en dat is niet goed. Maar dat was eigenlijk al duidelijk, maar dan zonder de cijfers te kennen. Feit is dat de groep die apart is genomen toch aansprakelijk wordt gesteld voor de schade die het bedrijf lijdt door de magere of zelfs negatieve opbrengst van outbound (verkoop). Ik vind ze daarbij alleen niet eerlijk. Ze blijven zeggen dat alleen onze vestiging het slechter doet dan overal anders en dáár hebben we geen cijfers van gehoord. Waarom zou het bij ons zoveel slechter verkopen en bij een andere vestiging totaal de andere kant op wijzen? Wij als groep, hebben onze twijfels daar heel erg over. Ook op de vraag waarom ze in vredesnaam middenin een periode van recessie, de taakverdeling onder de werknemers gaan veranderen, kijken ze niet naar zichzelf. Vroeger was er een duidelijke lijn tussen inbound en outbound. Wie op inbound zat ging niet zomaar op outbound en omgekeerd kon sowieso niet omdat outbound het systeem van inbound niet kende. Er is gekozen om dit meer te mixen, waardoor iedereen overal inzetbaar wordt. Daar valt iets voor te zeggen, dat begrijp ik ook. Maar waarom je in tijden dat er geld verdiend moet worden de mensen met kennis en ervaring op iets anders zet dan ze gewend waren, dat trekken ze zich niet aan. Bovendien hebben ze ervoor gekozen om al die inbound kennis naar een andere vestiging over te hevelen. Daar schijnt, met de nadruk op schijnt, het financieel beter te gaan. Ja ammehoela, dat zou het bij ons ook gegaan zijn als wij ons deel hadden mogen blijven doen. Ik zie dit als zo'n typisch 'managers'-dingetje. De manager bedenkt in cijfers dat iets beter uit zal pakken, maar vergeet naar de praktijk te kijken. Over dit soort zaken zijn de directeuren niet aanspreekbaar, dat werd wel duidelijk in het gesprek.
Er zijn nu twee dingen duidelijk: binnenkort wordt bekend of de bank nog meer geld in het bedrijf wil steken. Dan zouden we de zomer overleven en in een gunstiger seizoen terecht kunnen komen. Als de bank dit niet ziet zitten houdt het waarschijnlijk op. En het tweede: ze hebben het niet hardop gezegd, maar ze doen eigenlijk een beroep op de bewuste groep om zelf conclusies te trekken en afscheid te nemen. En daar ben ik nog niet over uit. Voor mij is het plezier om voor dit bedrijf te werken eigenlijk totaal verdwenen. En dat is niet alleen vanwege het bedrijf, maar ook door hoe we ons werk moeten doen. Maar ja, om dan de stekker er maar uit te trekken, dat beangstigd mij wel heel erg. Want slaag ik er niet in om ander werk te vinden, dan zitten we over een paar jaar praktisch op bijstandniveau en dat is geen pretje.
Ik heb tegen Roefel gezegd dat het mij zinnig lijkt om deze week nog aan te kijken en dan te beslissen. Want als de bank geen geld wil geven, dan hoef ik niks meer te beslissen, dan is het gewoon klaar. En ik wil deze week de sfeer ook nog even proeven. Als het gesprek met de directeuren bij heeft gedragen aan een betere sfeer, zou dat al heel veel schelen.

amk

amk

02-06-2013 om 16:02

Maar

als je nu al gaat zoeken naar ander werk sta je straks niet met al je huidige collega's voor dezelfde functie in de rij.

Je hoeft niet je baan op te zeggen op het moment dat de brief de deur uit is, maar pas als je ook daadwerkelijk bij een andere baan bent aangenomen.

Neem die voorsprong zou ik zeggen, want reken maar dat je huidige collega's dat allemaal ook al doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-06-2013 om 22:43

Amk

Ik schat in dat het wel los zal lopen met het animo voor dezelfde werkgever Ik denk dat ik weet wat ik doe. Op dit moment zijn er sowieso geen vacatures waar je speciaal op kunt solliciteren, maar je kunt altijd een open sollicitatie doen en dan is mijn ervaring hoop ik heel erg mooi meegenomen. Een groot deel van de groep zal er geen belangstelling voor hebben. Maar zodra ik de knoop heb doorgehakt, ga ik zeker een poging wagen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.