Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kaaskopje

Kaaskopje

27-02-2013 om 17:25

Ziekmelden

Ik ben vorige week ziek thuis geweest en heb mij gister weer beter gemeld. Het werken viel tegen, maar goed ik heb me vanmorgen aangekleed met de bedoeling weer aan het werk te gaan. Maar al gauw werd duidelijk dat ik nu met een blaasontsteking te kampen had. Als ik blaasontsteking heb, voel ik mij daar echt zo vervelend van, dat werken er niet in zit. Dus weer het werk gebeld: ik ben te belabberd om te werken.
Nu is de regel op ons werk dat je je alléén voor 9 uur mag ziekmelden. Ook al begint je werkdag 11 uur of half 1. Ik meldde mij om kwart over 10 ziek, Ik moest 11 uur beginnen. Reactie: je bent te laat, ik kan je niet ziekmelden.
Nu moet ik morgenochtend, officieel mijn vrije dag, voor 9 uur bellen als ik verwacht dat ik vrijdag nog steeds niet in staat ben om te werken. Over vandaag moeten we overleggen hoe we dat op gaan lossen.
Maar ik liep daar net over na te denken en ik vind het echt te zot voor woorden dat een ziekmelding op een ander tijdstip dan voor 9 uur niet geaccepteerd wordt. Wie is hier in thuis?
Nog een vraag: ik heb tussen beide ziekmeldingen dus 1 dag gewerkt. Kost mij dit opnieuw een wachtdag?
Ik kan de antwoorden niet zo 1-2-3 op de website van de vakbond vinden.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
NaShA

NaShA

27-02-2013 om 20:41

Is er een cao van toepassing?

daar zou je dit in moeten kunnen vinden.
Van het ziekmelden voor 9 uur, tja, dat vind ik een lastige. Kennelijk is daar een regel voor, maar wat nou als je op het werk ziek wordt en naar huis gaat? Kunnen ze dat dan ook niet meer doorgeven?
Ik zou even bellen met de vakbond hierover.

Annie

Annie

27-02-2013 om 22:31

Cao

CAO

Ziekmelden na negen uur moet wel mogelijk zijn. Als ik om 14.00 uur een ongeluk krijg / ziek wordt / etc dan moet kan ik dat niet om 9.00 uur weten.

Ik begrijp wel dat je werkgever het een beetje een vaag verhaal vindt. Lig je nu echt doodziek op bed? Had je niet kunnen werken met een pijnstiller?
Dat klinkt heel hard maar er zit een groot grijs gebied tussen ziek en ziek.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-02-2013 om 00:58

Cao

Ja er is wel een CAO. Ik heb de CAO net weer gelezen en in de CAO zelf lees ik niet dat je voor een bepaalde tijd moet ziekmelden. Ik las ergens anders wel dat je je aan de schriftelijk vastgelegde regels van het werk moet houden. Wij hebben een Personeelshandboek en daar zal die 'voor 9 uur regel' vast in staan. Dat kan ik nu niet nazoeken.
Ik vind die 'voor 9 uur regel' echt onzinnig. Als ik om half een moet beginnen, zet ik mijn wekker om half 10. En niet om 8 uur, want stel je voor dat je ziek blijkt te zijn.
Aan een kant is het gunstig als deze dag niet als ziekteverzuim de boeken ingaat. Ik zal het dan moeten inhalen of er een verlofdag voor moeten gebruiken. Geen ramp, maar het gaat mij om het principe. Ik beb ziek, gedraag me daarnaar, alleen wist ik niet dat ik ziek was voor 9 uur. Bij een late dienst lijkt mij dat niet zo heel ongewoon.
Annie, je bent niet verplicht om aan je werkgever uit te leggen wat je ziek-zijn inhoudt. Ziek is ziek. Maar ja, om het gezellig te houden, vertellen de meesten denk ik toch maar wat er aan scheelt.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-02-2013 om 01:16

Annie

Cru gesteld hoef je bij een ziekmelding helemaal geen uitleg te geven over de aard van je ziekte. Daar draait het nu ook niet om. Het gaat mij om het feit dat je je na 9 uur niet meer ziek kunt melden. Als ik mij morgen alsnog ziek meldt heb ik vrijdag de zgn 'wachtdag', tenzij er een regel is dat die wachtdag niet nodig is als je binnen een week opnieuw ziek wordt, maar dat kan ik niet vinden. Maar stel ik meld mij voor het eerst ziek, maar na 9 uur, dan kost het mij én verlofuren of ik moet vrije uren inleveren om de ziekte uren in te halen én ik mis een dag salaris (de wachtdag). Dan ben ik dus eigenlijk 2 dagen op eigen kosten ziek, terwijl bij ons de afspraak is dat we 1 dag op eigen kosten ziek zijn.
Als je je niet goed genoeg voelt om het werk naar behoren uit te kunnen voeren, dan ben je voor mij ziek. Het is niet aan de werkgever om te bepalen of je dan echt wel ziek genoeg bent om je ziek te mogen melden. In de tijd erna mag de werkgever je uiteraard wel naar de bedrijfsarts sturen om de ziekte en het verzuim te bespreken. En mogelijk moet je dan aan kunnen tonen dat je ervoor naar de dokter bent geweest bijvoorbeeld. Maar dat is allemaal van later orde.

P

P

28-02-2013 om 11:03

Kaaskopje

Ik snap even dat systeem niet van twee keer benadelen. Of het is een wachtdag of het is geen wachtdag. Je kunt niet EN een wachtdag hebben EN die dag zonder salaris moeten inhalen.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-02-2013 om 13:42

Stel dat ik een nieuwe ziekmelding doe, maar om 10 uur in plaats van kwart voor 9. Dan wordt ik niet ziekgemeld. Als ik een dag later de ziekmelding netjes voor 9 uur doe, wordt ik díe dag ziekgemeld en gaat dan pas de wachtdag in. Dan heb ik dus op dag 1 óf verlof óf er wordt besloten dat ik die dag op andere dagen in moet halen. Dag 2 is dan de wachtdag, zonder salaris.

Lou

Lou

28-02-2013 om 15:31

Navragen

Wat een stomme regel zeg, dat je je voor 9 uur ziek moet melden. Vooral als je 's middags werkt. Ik zou het bij de volgende gelegenheid op je werk eens goed navragen, met voorbeelden erbij. Het is mij zelf meer dan eens gebeurd dat ik na een doorwaakte zieke nacht dwars door de wekker heen sliep bijvoorbeeld. Maar ik werkte bij een klein bedrijf zonder cao, dat scheelt natuurlijk, er werd nooit een probleem van gemaakt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-02-2013 om 19:32

Lijkt wel

Alsof je stiekem twee wachtdagen hebt. Ik vind de regel om je voor 9 uur ziek te moeten melden ook stom. Wij hebben die regel trouwens ook, maar als ik mij om 9.45 uur ziekmeld ben ik wel gewoon ziek. Maar wij hebben geen wachtdagen en ook geen arbo-arts bezoeken. Dat scheelt denk ik wel.

Al eens bij de vakbond geprobeerd te achterhalen hoe het nu werkelijk zit.

Het komt op mij over alsof het het bedrijf wel erg goed uitkomt dat jij nu 2 "wachtdagen" hebt.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-03-2013 om 00:37

Ja precies

die gedachte heb ik ook.Ik ben er vorig jaar een keer gigantisch over uit mijn slof geschoten. Dat waren ze niet gewend van mij. Maar het helpt allemaal niet.

Kaaskopje

De wet zegt hier niks over, en van een cursus over "de zieke werknemer" meen ik mij te herinneren dat dit nou zo'n voorschrift was waarvan je kan zeggen dat het niet redelijk is van de werkgever. Dat is het trouwens ook niet. Als je op weg naar je werk uitglijdt met je fiets en je pols breekt, zou je dan een extra wachtdag kwijt zijn als je na 9 uur belt? Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Werkgever gaat hier kennelijk mee door zolang er niet straf wordt opgetreden. Jij - of anders een vakbondslid, als jij dat niet bent - moet hier de bond even laten blaffen, en als dat niet kan, dan is het een akkefietje voor een jurist, vrees ik. Dus naar je rechtsbijstandsverzekeraar of naar het Juridisch Loket voor een doorverwijzing naar een advocaat - hopelijk kan die dit met een zogenaamde Lichte Advies Toevoeging af (volgens mij heb ik je eerder een naam van een advocaat gegeven, die zou ik ook dit keer benaderen, als je de naam niet meer weet en je hebt die nodig, piep maar).

Het is niet dat dit per se zo ingewikkeld is dat je een jurist ervoor nodig hebt, het is dat de werkgever gewoon niet wil luisteren totdat er stevig met de vuist op tafel wordt geslagen. Dat heb je zelf al een keer geprobeerd en nog luisteren ze niet. Dan maar hulp van buiten, misschien helpt dat. Zucht.

Sterkte ermee

Groeten,

Temet

Aanvulling

Kaaskopje, nog even aanvullend: als er ten onrechte een wachtdag/verlofdag wordt ingehouden en dus niet betaald dan heb je te weinig loon ontvangen. Dat kan dan leiden tot een loonvordering, en die kan worden verhoogd met wettelijke rente en met de wettelijke verhoging bij trage loonbetaling op grond van art. 7:625 BW (maximaal 50%). Uiteindelijk draait het dus op een loonvordering uit. Ik bedenk me trouwens wel iets: als het advocatenwerk zou worden en het zou op een procedure uit moeten draaien dan zouden er problemen rond de gefinancierde rechtshulp kunnen komen omdat het bedrag te laag is, maar een advocaat die goed thuis is in de regels rond toevoegingen weet daar mogelijk wel raad mee. Mocht je dat overwegen, dan moeten we denk ik maar even buiten dit forum om gaan mailen want dan heb ik nog wel wat tips en trucs, maar kijk eerst maar eens of je een bond of rechtsbijstandsverzekeraar voor je kar kan spannen.

Pak ze !

Groeten,

Temet

P

P

01-03-2013 om 13:13

Bedrijfsarts

Zijn het niet de regels die de bedrijfsarts heeft en die zij te ver doortrekken? Op zich herken ik die regel wel (voor .... bellen) maar ik heb nooit werk gehad wat ook in de middag/avonduren gedaan wordt.

Ik weet wel dat ze voor een bepaald tijdstip alle zieken moeten doorgeven aan de bedrijfsarts die dan nog kan besluiten om die mensen die dag nog te bellen (een collega werd daadwerkelijk 's middags al gebeld met de vraag wanneer ze weer dacht te beginnen).

Wellicht trekken ze dat dus te ver door en vindt de bedrijfsarts het helemaal geen probleem om bij werkgevers met werk wat ook 's middags/'s avonds wordt gedaan latere meldingen te krijgen.

Ik vind dat bij jullie de mensen die niet vroeg beginnen hierdoor extra benadeeld worden tov de mensen die dat wel doen. Meten met twee maten dus.

Overigens heb ik bij de post geen wachtdag maar bij mijn andere baan en de baan daarvoor had ik er twee en DAT vind ik weer niet eerlijk voor parttimers. Ik werkte bij dat eerdere werk alleen om ma en di en bij mijn huidige werk doe ik dat nog op papier maar dat ga ik binnenkort wijzigen. Als je alleen op ma en di werkt is de kans klein dat je de week erop nog ziek bent maar een fulltimer heeft er natuurlijk belang bij om na dinsdag nog lekker een paar daagjes betaald thuis te gaan zitten. Ik vind dat een wachtdag een percentage moet zijn van je werkuren per week.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-03-2013 om 14:45

Temet

Dank je wel voor je tips. Ik print het zo even uit en ik neem het morgen mee naar mijn werk. Dan kan ik het in eerste instantie met de or-voorzitter bespreken. Eens kijken of ze er überhaupt al mee bezig zijn. Afhankelijk daarvan, laat ik weten of het buiten het forum verder moet gaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-03-2013 om 15:09

Een wachtdag is bij ons een hele dag geen salaris. Dat kan erger. Er zijn bedrijven waar twee dagen normaal is.
Sinds een jaar of twee hebben we geen arbodienst meer. Ziekmelden moet daarom alleen bij ons bedrijf. Vroeger moest dat ook via de arbodienst, maar dáár werd altijd gezegd dat óns werk opdracht had gegeven om alleen de meldingen voor 9 uur te accepteren. Ik heb dus de indruk dat dat geen eis van buitenaf is. Het is ook heel krom. Op zaterdag begint de grootste bups werknemers om 10 uur. De leidinggevende die de ziekmeldingen moet aannemen, begint pas om 9 uur. Op zaterdag is er dus geen sprake van 'voor 9 uur!' De meesten bellen zo tussen half 10 en 10 uur.
Op zich snap ik de achterliggende gedachte wel. Er wordt bij ons heel erg gewerkt met man-uren. Voor een bepaalde opdracht moet zoveel uur gewerkt worden. Ze moeten dus enigszins weten hoeveel mensen er beschikbaar zijn om die uren te vullen. Maar goed, in de praktijk kun je niet van iemand verwachten dat diegene de wekker ver voor werktijd zet om te bepalen of hij of zij mogelijk wel eens ziek zou kunnen zijn. Mijn ervaring is dat het zieke gevoel soms pas merkbaar wordt als je net wakker bent of in het uur er na. Als ik om 9 uur moet werken is het dus realistisch dat ik voor 9 uur weet of ik ziek ben.

P

P

01-03-2013 om 15:28

Kaaskopje

Mijn hele verhaal ging ook over twee wachtdagen. Ik krijg dus twee dagen geen geld als ik ziek ben en ALS ik al ziek ben ben ik meestal na 2 dagen wel weer beter.

Overigens zit er vaak wel een deel vergoeding in je loon. Bij het vorige week zaten er weer 2 wachtdagen in je uurloon ingecalculeerd maar waarschijnlijk is dat weer alleen bij fulltimemedewerkers. Staat er bij jou niet zoiets ergers op je loonafschrift?

Kaaskopje

Kaaskopje

01-03-2013 om 16:05

Ik zal er eens naar kijken

Hanny61

Hanny61

01-03-2013 om 17:12

Ploegendienst

Ik heb in een bedrijf gewerkt, waar in ploegendienst werd gewerkt - en dat is dit eigenlijk ook - . Daar was de regel dat mensen in de dagdienst (meestal kantoorwerk) zich voor 9.00 uur moesten ziekmelden. De ploegendienstmedewerkers moesten zich ziekmelden uiterlijk een half uur voor begin van de dienst. In mijn huidige baan in een zorginstelling geldt hetzelfde. Vreemd dat dit bij Kaaskopje's organisatie zo anders is geregeld. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat bij mijn beide werkgevers geen sprake was van wachtdagen. Maar dit maakt het in mijn ogen juist relevanter om de ziekmeldingen goed te regelen.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-03-2013 om 01:17

Besproken

Ik heb het vandaag besproken met een or-lid. Ze gaf aan dat ze er al wel mee bezig zijn. Ze gaf aan dat ze ook mijn 'geval' bij de andere 'gevallen' zou zetten. Ze heeft al meerdere meldingen van dezelfde aard op haar lijstje staan. Nu hoor ik dit niet helemaal voor het eerst, maar het schiet niet op blijkbaar. Het is nog steeds mogelijk dat een ziekmelding na 9 uur geweigerd wordt. Maar wordt vervolgd dus.

Kaaskopje

Hou je loonstrookje in de gaten. Als blijkt dat er ten onrechte een extra wachtdag is ingehouden dan zou ik officieel schriftelijk protesteren bij PZ, kopie behouden. E-mail zou ook nog kunnen.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

20-03-2013 om 00:04

Te laat ziekgemeld...

Als wij afwijkende werktijden hebben, kunnen we dat terugzien. Daardoor zag ik dat ik op een dag van 11.00 tot 11.00 uur gewerkt had. Dat was de dag waarop ik mij voor de tweede keer ziekgemeld heb op het 'verkeerde tijdstip. Na 9 uur dus en niet ervoor, zoals de regels aangeven. Ook al begint je werkdag pas om 11 uur of half een. Ik vroeg mijn teamleider hoe het kon dat ik geregistreerd sta van 11.00 tot 11.00 uur. In zijn antwoord terug gaf hij aan dat dit over de dag gaat waarop ik mij wederom heb ziekgemeld. De dag dus dat ik mij na 9 uur heb ziekgemeld en niet volgens de regels vóór 9 uur. Hij gaf in die reactie aan dat hij wel wilde regelen dat dit als verlof wordt aangemerkt. Kortom: deze dag kost mij een vrije dag óf inkomen.

Even anders

Even anders

20-03-2013 om 20:54

Kaaskopje ot

Een hele tijd geleden gaf iemand (geen idee meer wie) aan dat je eens meer om je heen moet gaan kijken. Degene die dat destijds heeft aangegeven is afgehaakt want het werd een hele vervelende discussie. Ik was het heel erg met haar (hem?) eens. Nu hoop ik dat je die draad nog eens herinnert en/of naleest... Is dit de werkplek waar je nog tig jaar wilt werken?

Kaaskopje

Kaaskopje

21-03-2013 om 00:26

Even anders

Ik begrijp je vraag. Ik moet er twee antwoorden op geven:
- Nee, ik wil hier niet nog tig jaar werken.
- Ja, ik moet hier nog tig jaar werken.
Ik zal het in dat draadje ook gezegd hebben, maar ik kan mij gewoon niet permitteren om van werkplek te veranderen. Een troost, sommige mensen zullen eerder met pensioen mogen dan ik

Even anders

Even anders

22-03-2013 om 17:49

Kaaskopje

"Ja, ik moet hier nog tig jaar werken"

Goh, waarom heb ik toch zomaar het idee dat je bij het eerste beste wat ernstige ziekteverzuimgebeuren er zonder pardon met een rotsmoes uitvliegt? Ditis het zoveelste akkefietje dit jaar met je werkgever. Je houdt je vast aan een zekerheid die geen zekerheid is... Ja, er zijn echt wel bedrijven, organisaties die anders werken.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2013 om 22:43

Ja maar

Even anders, als mijn werkgever mij eruit werkt, zijn er nog mogelijkheden. Ik kan het ontslag aanvechten en dan bekijken wat mij dat oplevert. Ik heb dan ook recht op WW. In die situatie is er geen sprake meer van een vast contract waar ik aan vast wil houden en maakt het niet meer uit als ik bij een ander bedrijf ga werken met een tijdelijk contract. Maar zolang ik nog wel een vast contract heb, ben ik daar blij mee, hoe belabberd een werkgever ook met mij omgaat. Ik heb geen man die een royaal salaris heeft en het huishouden kan bekostigen als mijn inkomen wegvalt. Sterker nog, ik heb een man die misschien nooit meer uit de ziektewet raakt en de WIA in moet over twee jaar. Het is niet te hopen, maar ik hou er rekening mee.
Ik hoorde afgelopen week in het nieuws dat mijn situatie niet uniek is. Heel veel mensen kiezen ervoor om te blijven zitten waar ze zitten. Een vast contract biedt nu eenmaal meer financiële zekerheid dan een tijdelijk contract.

Sjansje

Sjansje

22-03-2013 om 23:40

Kaaskopje

Ik begrijp je volledig!
Als jouw inkomen het verschil maakt tussen wel of niet eten, wel of niet wonen enz. zou ik ook kiezen voor de (relatieve) zekerheid van een vast contract.
En ja, dat is niet leuk, en wellicht zou je het ergens beter/leuker/meer uitdagend kunnen hebben maar kun je maar beter je verstand in plaats van je hart volgen.
Met sommige dingen gok je niet...

mirreke

mirreke

23-03-2013 om 13:01

Ik begrijp je ook volledig, kaaskopje

NIet alleen gezien je eigen prive-situatie, maar ook gezien de economische situatie in het algemeen. Het aantal werklozen neemt toe, voorzieningen bij arbeidsongeschiktheid en werkloosheid nemen af, boven de 50 wordt het al helemaal lastig een baan te krijgen.
In deze tijd wordt een bevredigende en vervullende baan steeds meer een luxe.
Probeer wel zo min mogelijk last te hebben van de perikelen op en omtrent het werk. Volgens mij is dat ook prima mogelijk bij een dergelijke baan, maar dat moet je je soms wel eerst bewust worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-03-2013 om 01:30

Bedankt

voor het begrip
Mirreke, ook al wil je niet dan komen de perikelen af en toe gewoon naar je toe. Vergeleken met sommige collega's blijf ik er redelijk rustig onder, maar soms...

mirreke

mirreke

25-03-2013 om 14:33

Ook dat begrijp ik, kaaskopje

Het is soms makkelijk praten als je niet zelf in de situatie zit. Maar toch, probeer sores van het werk op het werk te laten. Anders wordt het namelijk steeds lastiger om op deze basis een baan vol te houden. En in jouw geval is het gewoon belangrijk dat jij die baan blijft houden. Dusss.... (grapje hoor, zoals ik het stel).

P

P

26-03-2013 om 09:21

Zelf wijzer geworden

Ik typte vorige maand in dit draadje het volgende: "Overigens heb ik bij de post geen wachtdag maar bij mijn andere baan en de baan daarvoor had ik er twee en DAT vind ik weer niet eerlijk voor parttimers. Ik werkte bij dat eerdere werk alleen om ma en di en bij mijn huidige werk doe ik dat nog op papier maar dat ga ik binnenkort wijzigen. Als je alleen op ma en di werkt is de kans klein dat je de week erop nog ziek bent maar een fulltimer heeft er natuurlijk belang bij om na dinsdag nog lekker een paar daagjes betaald thuis te gaan zitten. Ik vind dat een wachtdag een percentage moet zijn van je werkuren per week. "

Inmiddels ben ik wijzer. Donderdagmiddag werd ik ziek en vrijdag werk ik altijd bij de post. Post ziekgemeld en maandag was ik nog te ziek dus andere werk ook ziekgemeld (nog via uitzendbureau). De twee wachtdagen gingen dus in. Tot mijn verbazing bleek ik het helemaal fout gedaan te hebben. Ik had vrijdag mij ook ziek moeten melden bij het uitzendbureau en dan was DAN al mijn eerste wachtdag ingegaan. Maandag dus nummer twee en vanaf vandaag gelden de volgende regels: er wordt bepaald hoeveel uur je de afgelopen periode (ik hoop niet dat dat daadwerkelijk 52 wk is) gemiddeld per week hebt gewerkt. Dan wordt dat gemiddeld per dag en daar krijg ik 70% van uitbetaald per dag. Dus ook op werkdagen dat ik nooit werk. Nouja, weer wat wijzer geworden dus en ik vind het nu ook een stuk minder oneerlijk. Jammer dat zelfs die hannes van het uitzendbureau waar ik naar werd doorgeschakeld mij dat niet kon uitleggen dus erg duidelijk is het niet. Mijn intercedente heeft het gelukkig wel uit kunnen leggen en volgende week zal ik het mijn collega's even vertellen

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2013 om 16:04

Mirreke

Oh, als ik thuis ben kan ik het redelijk loslaten Omdat man en ik collega's zijn bespreken we misschien wel iets meer dan gemiddeld thuis.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.