Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ruggengraat

Ruggengraat

11-10-2010 om 11:33

Ziekmelden?

Ik voel me wat grieperig, moe en keelpijn en een algeheel blegh!-gevoel. Hectische weken achter de rug en vooral behoefte aan rust en niets doen. Normaal gesproken meld ik me niet zo snel ziek (laatste keer was 1 dag, oktober vorig jaar), maar deze week heb ik een vreselijke verplichte cursus en een verplichte intervisiedag. Beide geen straf om dat te missen.
Vinden jullie dat je je in zo'n geval mag ziekmelden? Of toch maar met vier paracetamollen de dagen uitzitten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ja-neuh

Ziek is ziek en als je eigenlijk niet echt iets mist zou ik er denk niet te lang over dubben. Gewoon uitrusten, wat aansterken en er over een paar dagen weer fris tegenaan.

strenge bazin

strenge bazin

12-10-2010 om 14:52

Nee

Je keuze om thuis te blijven moet niet afhangen van wat je moet doen. Ben je te ziek om te gaan: dan thuisblijven. Kun je het redden met paracetamol en rustig aan doen 's-avonds en in het weekend: dan gaan.

Kari1

Kari1

12-10-2010 om 16:22

Arbeids(on)geschikt

Strenge bazin, ik vind het wel uitmaken wat je moet doen bij die afweging. Als ik me verre van fit voel door een griepachtig iets maar ik kan met paracetamol nog wel rechtop staan, dan ga ik naar mijn werk als er een -normale- dag in het verschiet ligt zonder extra klussen want zo'n dag kom ik op mijn routine wel door.
Als ik b.v. iemand in opleiding moet begeleiden (geen extra tijd voor ingepland, komt er gewoon bij) dan trek ik dat zo'n griepdag niet, die extra energie kan ik dan niet vrijmaken. Of als er vergaderingen zijn waarop ik geacht wordt doordachte input te leveren. Of als ik een presentatie moet geven. Ofzo. Dan kijk ik dus wel degelijk wat er op het programma staat en weeg dat af tegen mijn conditie van dat moment.
Kari

Guinevere

Guinevere

12-10-2010 om 16:46

En toch kari

En toch kun je op zo'n dag toch best gaan werken? Je bent dan alleen niet in staat om die specifieke activiteiten te verrichten. Andere dingen kun je best doen toch?
Ik heb trouwens geen recht van spreken, als ik zo'n twijfeldag heb, dan bel ik op dat ik thuis werk. Ik kan hier thuis ook inloggen op het netwerk, dus ik kan best veel doen tussen het hangen op de bank door.
In het geval van ruggengraat: niet naar die cursus, maar wel "gewone" klusjes doen. Als dat tenminste mogelijk is.

Mijn criterium

is of ik zieker word van een dag naar mijn werk gaan. Ik heb een paar keer geforceerd bij een virusinfectie en daardoor een postvirale bacteriële infectie gekregen. Daar ben je mooi klaar mee, dus ik ben nu voorzichtiger geworden. Angina of bronchitis is geen feest, en je moet dan ook nog veel langer herstellen.

Kari1

Kari1

12-10-2010 om 21:24

Guinevere

"En toch kun je op zo'n dag toch best gaan werken? Je bent dan alleen niet in staat om die specifieke activiteiten te verrichten. Andere dingen kun je best doen toch?"
Ja, in theorie wel. Maar zo werkt het bij ons niet. Als je er bent dan wordt verwacht dat je er bent voor het programma van die dag. En als dat een speciaal programma is dan is er niet eens -gewoon- werk te doen.
Bij mijn man kan dat b.v. wel. Die werkt nu wegens gezondheidsklachten al een tijdje heel kalm aan, minder uren en op een eigen tempo. Bij ons gaat dat niet. Vandaar dat wat er van me wordt verwacht meedoet in of ik zo'n dag arbeidsgeschikt ben of niet. Gelukkig ben ik zelden of nooit ziek, ik geloof dat de laatste keer dat ik een dag miste al weer een jaar of vijf geleden is.
Kari

Guinevere

Guinevere

12-10-2010 om 21:31

Ja, dat is wel star en stug van zo'n werkgever. Het is inderdaad een kwestie van werkgeversinstelling. Hier heeft het management daar zelfs training over gehad, hoe je het beste met ziekteverzuim kunt omgaan. Dit was één van de uitkomsten. Leverde nog een hoop hilariteit op: "Ja, je kunt bést met 2 gipspoten de afdelingstelefoon nog opnemen!", etc.

Ruggengraat

Ruggengraat

12-10-2010 om 21:41

Twijfelachtig

Ik voel me nog niet 100%. Probleem is een beetje dat ik al een paar keer te lang ben doorgelopen met zo'n verkoudheidje/griepje om vervolgens drie weken gevloerd te worden met long- of voorhoofdsholte-ontsteking ;-( Vandaag moest ik wel werken omdat ik iets 'belangrijks' had. Die cursus en intervisiedag zijn verplichte nummers waar je alleen mag wegblijven als je ziek bent of verlof neemt. Helaas zijn mijn verlofdagen al op of ingepland. Gek trouwens dat ik altijd ziek ben in oktober. En dan nog zo kwakkelig, ik heb niet eens koorts. Vanavond maar weer vroeg naar bed en kijken of ik de week doorkom.

Yta Chalne

Yta Chalne

12-10-2010 om 21:51

Tja

Persoonlijk ben ik geneigd mensen terug te sturen als ze halfgriepend aan komen zetten. Ik vind het erg onplezierig qua besmetting (de week erop is dan het hele team ziek) en een dagje thuisblijven kan erger voorkomen, doe dat dan ook.

Strenge bazin

Oei, jij bent echt streng

En toch maakt het voor mij wel uit. Als ik iets te doen heb wat echt (af) moet dan ga ik wel. Ook al lig ik daar te creperen van ellende.

En als ik denk, maw het kan wel wat leien dan kies ik er uit principe voor om niet met paracetamol op te gaan werken. Ik denk namelijk dat je jezelf daarmee op de lange termijn te kort doet, als je dat vaker doet.
Als je ziek bent moet je rusten en niet jezelf gaan forceren.

En inderdaad

Cursussen geven of slimme dingen zeggen tijdens een vergadering zit er dan waarschijnlijk ook niet in.

Moet er overigens ook wel bij zeggen dat ik nu veel minder vind dat iets af moet dan toen ik er pas werkte. Ik heb ondertussen wel geleerd dat niemand er iets mee opschiet als op halve kracht iets belangrijks aan het doen ben met dito resultaat. Dan is het soms toch beter om even de handdoek in de ring te gooien en te hopen dat iemand anders het stokje overneemt. Als ik me zo half half zou voelen als ruggegraat zou ik trouwens waarschijnlijk wel gaan werken als ik een rommeldagje van zou kunnen maken.

Tinus_p

Tinus_p

13-10-2010 om 09:34

Onduidelijke boodschap

Guinevere:
"En toch kun je op zo'n dag toch best gaan werken? Je bent dan alleen niet in staat om die specifieke activiteiten te verrichten. Andere dingen kun je best doen toch?"
Dat is een dubieus advies. Mijn ervaring is, dat je daarmee een onduidelijke boodschap naar je collega';s uitzendt ('is ze nou ziek of niet, kunnen we op haar rekenen of niet') die makkelijk verkeerd wordt opgevat ('kantjeservanafloopster, hypochondster'). Ziekmelden is helder en eenduidig: je bent er niet, het werk blijft liggen of moet door iemand anders worden gedaan.

Guinevere

Guinevere

13-10-2010 om 21:21

Tinus

Ik begrijp weinig van jouw bericht. Dat is een kwestie van mentaliteit. Als ik me niet lekker voel, moet ik me dus ziekmelden, omdat mijn collega's anders denken dat ik de kantjes ervan af loop omdat ik die dag geen presentatie kan geven? Dat noem ík nou dus de kantjes ervan af lopen. Kwestie van (bedrijfs)instelling.

Anna3

Anna3

14-10-2010 om 14:08

Tinus en guinevere

Ja ik snap het wel. Ik vind het ook vervelend als ik weet dat iemand niet helemaal lekker is, want dan moet ik inschatten hoe ziek hij/zij is en kan ik dit of dat nou wel vragen of niet? M.a.w. je weet niet of je op hem of haar kunt rekenen en of je extra hulptroepen moet inroepen.

Guinevere

Guinevere

14-10-2010 om 16:31

Anna

Daar heb je een punt. Voor bepaalde soorten werk kun je nou eenmaal niet doorwerken in een standje lager. Dat kan ik zelf wel, want ik deel mijn eigen tijd/bezigheden grotendeels in. Daarom kan ik op zo'n twijfeldag besluiten om wel te gaan werken, maar om even niet .... te doen. Of om thuis te werken, scheelt me een paar uur reistijd en dan kan ik tussen de werkzaamheden door nog op de bank hangen of slapen.

Jo Hanna

Jo Hanna

16-10-2010 om 09:49

Forceren?

Ik vind het lastig. Ik ga zelf ook als ik nog kan staan, zeg maar. Maar waar begint het forceren te worden? Ik slik bijna nooit paracetamol en als ik er twee moet slikken om vooruit te kunnen vind ik dat heel heftig! En die vier die worden genoemd, is dat serieus? Ik probeer zelf ook in te schatten of ik doorheen kan komen of dat het alleen maar erger zal worden als ik geen gas terugneem. Maar ik vind dat wel moeilijk. Want hoe lang/vaak kun je dat straffeloos doen zonder je lichaam/geest te ondermijnen? Tja, dat is ook individueel en je wordt in feite pas teruggefloten als het te laat is. In de praktijk meld ik me al jaren ('gemiddeld') één keer per jaar een paar dagen ziek en heb ik twee a drie periodes dat ik niet fit toch naar het werk ga. Op dit moment zit ik er ook middenin, duurt al twee weken. Bah!
Groet, Jo Hanna

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.