Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Rafelkap

Rafelkap

07-07-2011 om 18:48

(ziekte-)verzekeringsvraag wie moet betalen

Wij hebben alle drie (vader moeder en kind) bloed laten prikken ten behoeve van het kind (genenonderzoek) in een kinderziekenhuis. Nu hoeft er voor het kind niet betaald te worden, maar wij ouders kregen een vette rekening van ruim 400 euro. Toch is dit onderzoek niet voor onze eigen gezondheid, maar werd ons bloed onderzocht om ons kind te helpen. Binnenkort moeten we opnieuw laten prikken omdat ze vergelijkingsmateriaal willen hebben, dus straks weer een vette rekening! Of maken we kans hiertegen in beroep te gaan? Het is eigenlijk niet helemaal fair.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Basisverzekering

Volgens mij zit erfelijkheidonderzoek in de basisverzekering en kun je de rekening gewoon doorsturen naar de ziektekostenverzekering(en) van jou en je vrouw. Wordt voor 100% vergoed (minus evt nog jaarlijks eigen risico van 170 euro)

kaatje1972

kaatje1972

07-07-2011 om 20:06

Inderdaad

Genetisch onderzoek zit inderdaad gewoon in je basisverzekering dus gewoon opsturen die rekeningen

Sanrica

Sanrica

07-07-2011 om 21:58

Naar mijn mening

vallen de kosten van het onderzoek volledig onder de dekking van de basisverzekering. Wat er wel kan/mag gebeuren is dat de kosten van de ouders ingehouden worden van jullie eigen risico. En dat is nu 170 euro per persoon per jaar. Aangezien je kind geen premie betaald hoef je daarvoor ook geen eigen risico te betalen. Mocht het niet het eigen risico zijn wat je moet betalen zou ik de situatie in een bezwaar uitleggen, liefst met een verklaring van het ziekenhuis.
Succes.

Groetjes Sandra

kaatje1972

kaatje1972

07-07-2011 om 22:45

Waarom

Waarom een bezwaar? Dat kan altijd nog. Gewoon opsturen die rekeningen. Het kinderziekenhuis declareert de kosten van de kinderen rechtstreeks aan de ziektekostenverzekering en de kosten van de ouders mogen de ouders zelf verhalen bij diezelfde ziektekostenverzekering. Doet mijn tandarts ook altijd.

Tijgeroog

Tijgeroog

08-07-2011 om 08:56

Volgens mij

Volgens mij bedoelt Rafelkap dat ze de kosten wil laten vergoeden door de verzekering van haar kind (waarbij ze dus geen (2 keer) eigen risico en wat nog meer hoeft te betalen), in plaats van haar eigen verzekering. Omdat het onderzoek betrekking heeft op de gezondheid van haar kind, niet van zichzelf en haar man.
Bovendien, het genetisch onderzoek dat vergoed wordt, wordt dat ook vergoed als het voor iemand anders gedaan wordt, en je er zelf geen medische noodzaak voor hebt?
Ik vind het ook wel logisch om het door de verzekering van kind te laten vergoeden, maar ik heb geen idee of dat ook mag. Proberen kan in ieder geval altijd.

Rafelkap

Rafelkap

08-07-2011 om 12:19

Tijgeroog zegt het goed

Tijgeroog zegt het goed, ik schreef misschien wat warrig. Vanochtend weer bloed moeten laten prikken, op het papier stond ook dat het voor ons kind is. Verzekering zei dat het ons bloed is en wij worden geprikt en wij het daarom moeten betalen, maar ik vind onze redenering ook eigenlijk wel heel logisch, dat dit valt onder de verzekering van ons kind. Mmm, ik ga het gewoon proberen ikv wie niet waagt..

Henriette123

Henriette123

08-07-2011 om 15:17

Ook op onze verzekering

Volgens mij klopt het wel dat het onderzoek op jouw naam staat, en jij/jouw verzekering moet betalen.Wij hebben ook ooit erfelijkheidsonderzoek gedaan. Het ging toen om een al geboren kind met een erfelijke afwijking, plus voor de toekomst; we wilden graag nog meer kinderen. Alle onderzoeken die bij ons zijn gedaan moesten wij( verzekering) betalen. Het gaat er om dat ze kijken of jij een gen bij je draagt. Zo was het althans aan ons uitgelegd. Wat ik niet begrijp is dat je zegt dat je nieuwe onderzoeken weer zelf meot betalen. Je eigen risico is toch op een gegeven moment op?

Rafelkap

Rafelkap

08-07-2011 om 17:16

Maakt niet uit

Ons eigen risico is vrij hoog. Maar op zich maakt het niet uit, het gaat me ook om deze rekening (en evt. volgende rekeningen- ook voor de komende jaren).
Henriette's geval is wel anders, het gaat bij ons puur om een diagnose voor onze zoon, niet voor evt. andere kinderen of 'eigen belang'. En over belangen gesproken, waarschijnlijk is het belang alleen voor de wetenschap want er is geen literatuur over de genafwijking bij ons zoontje. Toch moeten wij wel betalen.

Rafelkap

Rafelkap

08-07-2011 om 18:37

Gebeld

Ik had gebeld, meneer moest lang overleg voeren en na mijn argumenten nog een keer lang overleggen. Maar de prik is in onze armen en het is ons bloed. Is hun theorie. Dus wij moeten betalen (heb ik al gedaan, misschien niet slim maar als ik te laat ben krijg ik misschien gedonder)
Heb intussen een mail gestuurd naar de klachtenafdeling, hun theorie is in hun eigen belang natuurlijk, ik vind onze theorie meer redelijk. Als ze zolang overleg moeten voeren, is er misschien een kansje.

Henriette123

Henriette123

08-07-2011 om 21:52

Rafelkap

Toch ging het ook in ons geval in eerste instantie om ons al geboren kind. Was er wel of niet sprake van een syndroom; waarvan wij dan drager op een gen zouden zijn. Dat de uitslag voor ons ook belangrijk was ivm eventuele volgende kinderen had op zich geen invloed op het onderzoek, dat bleef hetzelfde.
Ik herken wel jou opmerking over het feit dat je soms denkt zit ik hier voor mijn kind, of voor de wetenschap? Wat ik altijd in mijn achterhoofd hield was dat als andere ouders/kinderen niet meegewerkt hadden, ons kind niet zo goed geholpen had kunnen worden. Wij waren overigens wel zo verzekerd dat het ons geen geld kostte, dat kon in die tijd nog.

Rafelkap

Rafelkap

09-07-2011 om 07:44

Nou ja

ik denk dat wij het dan toch zelf moeten betalen. Snap alleen onze redenering ook wel. En wie weet dat in de toekomst iets duidelijk wordt en andere kinderen mee geholpen worden.
De eerste keer dat wij ook geprikt moesten worden was omdat er een twee genafwijkingen werd gevonden bij kind. Een vonden ze ook bij mij, dat betekende dan niets. Een is onbekend en geen literatuur over bekend.
Gisteren werd nog een keer geprikt (ook bij ons), ze wilden ons bloed wilden ter vergelijkingsmateriaal, zeiden ze. Tja, ik snap het ook niet zo. We vragen het wel aan de geneticus na de zomervakantie.

Rafelkap

Rafelkap

09-07-2011 om 07:45

Sorry

voor de dubbele woorden (is kennelijk mijn afwijking )

Henriette123

Henriette123

09-07-2011 om 12:40

Geneticus

Kun je anders niet aan de geneticus vragen hoe het financieel zit? Misschien kan hij door het onderzoek op een andere manier aan te vragen het onderzoek wel ten laste van de verzekering van je kind laten komen.
Verder is het verhaal van de achterneef niet zo heel vreemd. In ons geval is een oom van mijn man ook gevraagd om gegevens aan te leveren, omdat er gegronde redenen waren om aan te nemen dat hij ook een fout gen had,en ze graag alles in kaart wilden brengen.Inderdaad in ons kind belang, maar ook in belang van de wetenschap.

Rosase

Rosase

09-07-2011 om 14:42

Andere ervaring

Heb een tijdje bij een dietiste gelopen ivm koemelkallergie van kind in relatie tot borstvoeding.

Die consulten werden geheel geboekt op het kind, juist ivm mijn eigen risico.

Ik was dan wel degene die het dieet volgende, maar met mij was niks mis. Aldus de logica van de dietiste. Een waar ik me overigens graag bij aansloot.

Kun je het ziekenhuis dus niet de onderzoeken op naam van je kind laten zetten? Vind het overigens ook een rare redenatie van de zorgverzekeraar. Maar goed, het feit dat het in hun voordeel is zal daar wellicht ook een rol in spelen.

Tijgeroog

Tijgeroog

09-07-2011 om 19:47

Pelle

Waarom 2 keer? Omdat zowel Rafelkap als haar man getest worden.

Tijgeroog

Tijgeroog

09-07-2011 om 19:51

Single lady

"Dat jij een ander dieet gaat volgen voor je baby, dat is iets heel anders dan bloedprikken voor familie onderzoek."
Ik vind het wel vergelijkbaar. De baby had een probleem, niet de moeder, maar daarom kwam wel de moeder bij de dietist.
En het kind van Rafelkap heeft een probleem, niet Rafelkap of haar man. In een zoveelste poging om daar de oorzaak van te achterhalen wordt er op het bloed van Rafelkap en haar man onderzoek gedaan, om het kind te kunnen helpen.
Overigens, Rafelkap, als de resultaten vooral gebruikt worden om de wetenschap verder te helpen, kan de wetenschap dan niet voor het onderzoek betalen? Zou ik ook niet vreemd vinden...

Tijgeroog

Tijgeroog

09-07-2011 om 22:16

Pelle

Oh, je bedoelde die 2 keer.
Door "mijn" 2 keer (voor allebei) moeten ze ook 2 keer het eigen risico betalen.

Henriette123

Henriette123

09-07-2011 om 22:20

Pelle

Is ons geval ging het totaal niet om de belangen van oom, maar puur om ons kind belang.Oom was namelijk 60 plus en zwakbegaafd. Voor hem zou de uitslag geen enkel effect hebben. "Onze" geneticus heeft toen na overleg met oom zijn voogd contact opgenomen met oom zijn arts. Er is toen wel degelijk onderzoek bij oom gedaan, puur in het belang van ons kind, en inderdaad ook voor eventuele toekomstige kinderen van ons. Voogd wilde meewerken omdat het voor ons zo belangrijk was, en het onmogelijk was om op een ander manier aan bepaalde info te komen.
Kortgeleden heeft overigens een vriendin van mij haar dochter met het syndroom van down laten onderzoeken op erfelijkheid omdat de broer van het meisje graag kinderen wil. Meisje heeft het iq van een drie jarige, dus zal zelf nooit kinderen kunnen krijgen. Het is dus wel degelijk mogelijk dat er zonder dat iemand er zelf belang bij heeft er genetisch onderzoek gedaan wordt.

Verzekering

Door dit draadje ging ik me afvragen of je ook je eigen risico kwijt bent als je een nier doneert. Ik heb dat opgezocht, op de site van Menzis staat dat alle kosten van de donateur ondergebracht worden bij de ontvanger. Misschien kan je daar aan refereren?

skik

Rosase

Rosase

10-07-2011 om 14:38

Pelle

Dat laatste zou niet uit moeten maken.

Als de ontvanger van de nier of wat dan ook wel een kind is, neem ik aan dat de kosten ook bij de ontvanger opgeteld worden. En dat is dan, ivm het eigen risico, een gevalletje jammer voor de verzekeringsmaatschappij.

In het kader van gelijkheidsbeginsel zou een verzekeringsmaatschappij daar geen onderscheid in mogen maken, zeg ik als pseudojurist. Mocht een echte jurist daar anders over denken, dan hoor ik het graag...

Henriette123

Henriette123

10-07-2011 om 22:39

Pelle

Gelukkig voor ons dacht de voogd van de oom van mijn man er anders dan jij over, en is er dus wel bloed geprikt.Als er betaald had moeten worden, hadden wij dat natuurlijk gedaan, maar het werd door de verzekering betaald. Wij hadden direct gezegd eventuele kosten te betalen, dit lijkt mij in zo`n geval niet meer dan logisch.Ik zou het zelf overinges geen enkel probleem vinden om bloed te latenm prikken als ik iemand anders er zo mee kan helpen.

Bij mijn vriendin gaat het om de broer van het kind met downsyndroom ze is zelf 25, maar heeft het verstandelijk vermogen van een kind van 3.4 jaar. De kans op erfelijkheid lag veel hoger dan de door jouw genoemde 3 a 5 % omdat mijn vriendin een jaar of 25 was toen haar dochter werd geboren. Ook is er nog iemand in hun familie met het downsyndroom, vandaar dat ze toch ook de dochter zelf wilden onderzoeken. Erfelijkheidsonderzoeken zijn nog zo in ontwikkeling, en het lijkt haast te toevallig dat er in een niet zo grote familie 2 kinderen van jonge ouders met Down worden geboren, zonder dat er erfelijkheid meespeelt. De ouders hebben dit meisje echt niet zomaar laten onderzoeken; zij hebben het bloedprikken overigens gecommineerd met ander voor het meisje zelf noodzakelijk bloedonderzoek.

Rafelkap

Rafelkap

11-07-2011 om 17:52

Standpunt

De verzekering belde (althans een medewerker) en ze blijven bij hun standpunt. We laten het verder zo. Inderdaad zal een tweede prikronde al boven het eigen risico zitten, dat scheelt weer.
En natuurlijk, laten ze mij maar lekprikken om mijn kind te helpen. Maar in onze redenering zat ook wel wat

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.