Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Sascha2

Sascha2

03-04-2009 om 18:19

Ziektewet, herstellende en komend zwangerschapsverlof

Hallo,
Op dit moment ben ik aan het reintegreren na een ellendige periode van een ppd. Door de ppd kwam ik in de ziektewet terecht en betaalde het UWV mijn salaris aan werkgever. Inmiddels ben ik zwanger en verwacht ik half september met zwangerschapsverlof te gaan.
Na bekomen te zijn van het nieuws bedacht mijn werkgever dat het misschien wel zo handig zou zijn om mij in de ziektewet te laten voor de periode tot aan mijn verlof, omdat ik tijdens mijn verlof toch ook weer in de ziektewet terecht zal komen.
Zelf ben ik er geen voorstander van, omdat ik vind dat als ik gereintegreerd ben, ik beter ben en dus uit die ziektewet moet. Bovendien zie ik allerlei spoken. Om nu een goed verhaal naar de werkgever te hebben zou ik graag jullie mening willen horen.
Ergens bekruipt mij het gevoel dat ik straks onnodig lang in de ziektewet zit met risico's. Wat als ik na mijn bevallingsverlof onverhoopt langer ziek moet blijven? Ik weet uiteraard niet hoe mijn bevalling verloopt, of mijn zwangerschap en bovendien is er een kans op herhaling van ppd.
Speelt de tijd tussen volledig herstelmelding en opnieuw zwangerschapsverlof (ik gok dat er in mijn geval maximaal drie maanden tussen zal zitten) een rol? Anders gezegd, wordt je ziektemelding voor de ziektewet als een vervolg gezien als er te weinig tijd is verstreken tussen betermelding en volgende ziektewetmelding?
Loop ik risico's op beperking van de opbouw van bijv. WW? Komt de WIA in het zicht?
Mochten er nog meer insteken zijn, ik hoor ze graag! Ook natuurlijk als het wel voordelen zal hebben om langer in de ziektewet te blijven.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

03-04-2009 om 18:37

Druk, sorry

Ik heb geen tijd op dit dit moment, maar lees de volgende link vast, helpt deze je op weg?
http://www.hetjl.nl/hetjl/templates/themaart.jsp?versionId=null&pageId=869&nodeId=183&languageId=

Even meedenken

Ha Sascha, ik ga even puur op mijn gevoel af. Als je nu volledig aan het werk kunt, zou ik zeker NOOIT in de ziektewet blijven zitten. Jouw werkgever ziet dat waarschijnlijk als "handig" omdat hij hierdoor een uitkering voor jou zal krijgen? Voor jouw arbeidsgeschiedenis echter zou ik zeker niet in de ziektewet blijven hangen. Als je eenmaal bent gereintegreerd mag het toch zeker wettelijk ook niet?
Ik zou me volledig beter laten melden en dan gewoon in september het zwangerschapsverlof in. Lijkt mij het duidelijkst voor iedereen.
Daarbij als je vanuit de ziektewet je zwangerschapsverlof ingaat moet je 6 weken van te voren je verlof in laten gaan, dan mag je niet doorrommelen tot 4 weken van te voren.
Mijn berichtje is met name gebaseerd op "boerenverstand" en gevoel, geen wetteksten e.d. bijgezocht (dat laat ik aan jou over hahaha)
Groetjes!

Asa Torell

Asa Torell

03-04-2009 om 20:14

Ook even uit de losse pols

Zwangerschapsverlof hoort toch helemaal niet in de ziektewet? Dus dat argument van je werkgever snap ik niet. Ik geloof wel dat beide uitkeringen door het uwv betaald worden ipv je werkgever (of die betaalt wel indirect maar dat terzijde).
Maar je moet wel echt overgeschreven worden naar zwangerschapsverlof. Dat schijnt overigens nog wel eens te mislukken dus ik ken een mooi voorbeeld van iemand die de 3e dag na bevalling van tweeling in het zkh werd gebeld waarom ze nog steeds ziek was en of ze niet weer eens aan de slag moest gaan.
Dit alles is wat ik weet van rond 2004 dus misschien is het sindsdien helemaal veranderd.

Zwangerschapsverlof wel ziektewet

In mijn geval (deels WAO, deels werkend) bleek dat mijn zwangerschapsverlof wel degelijk als ziektewet werd gezien, dit had financieel flinke gevolgen (ik was te lang ´ziek´, dus kreeg geen herplaatsingstoelage meer bijv.)

Ik zou in geen geval instemmen met dit voorstel. Ten eerste omdat je al aan het reintegreren bent, je weet niet of je rondom de volgende bevalling ook ziek wordt (ik hoop het niet, maar het is niet ondenkbaar)

Je bouwt dan wel een hele lange periode ziektewet op. Ik weet niet hoe het met de WIA zit, maar voorheen werd er na 8 maanden ZW een WAO aangevraagd.

Naast dat alles vind ik het ook niet eerlijk om in de ziektewet te zitten als je niet ziek bent, daar is de ziektewet niet voor.

Gewoon door blijven gaan met reïntegreren!

Asa Torell

Asa Torell

03-04-2009 om 22:25

Hmm

Ik kan me voorstellen dat het zwangerschapsverlof bij deels wao / ziektewet wel als ziektewet geldt. Net als bij de ww, die kreeg ik ooit ook niet omdat ik 1 dag per week ziek was ten tijde van het ontslag. Ik gold toen volledig als 'ziek' en mijn werkgever moest al het salaris doorbetalen tot ik helemaal beter was.
Enfin waarschijnlijk ben je inmiddels al wel wijzer dan wij .

Sascha2

Sascha2

03-04-2009 om 22:53

Wel ziektewet en nog een vraag

Ziekte als gevolg van zwangerschap/bevalling, vóór de bevalling of erna, valt onder de ziektewet. Althans, dat heb ik inmiddels begrepen. Daarbij geldt dat als ik na mijn bevallingsverlof ziek zou zijn om een andere reden dan ervoor, het als nieuwe ziekmelding wordt gezien. Maar als het om dezelfde oorzaak zou zijn, dan continueert de eerste ziekmelding (met onderbreking van het zwangerschapsverlof). En daar zit voor mij natuurlijk een flink risico in. Mocht ik onverhoopt weer een ppd ontwikkelen na mijn bevalling (dat zou dan mijn derde ppd zijn, dus ondenkbaar is het niet) en mijn werkgever heeft mij in de tussentijd niet beter gemeld, dan blijft het dus bij dezelfde oorzaak (ik werd immers niet beter gemeld na de tweede ppd) en ga ik richting de twee jaar ziek en richting wia. Bovendien zal na het eerste ziektejaar mijn inkomen dalen naar 70%.
Sowieso sta ik er niet achter, simpelweg vanwege het moraal. Beter is beter en dus geen ziektewetaanspraken. Maar goed, daarmee kom ik op een volgende vraag: heb ik het recht om beter gemeld te worden? Anders gezegd: stel dat mijn werkgever besluit om mij in de ziektewet te willen houden en dat motiveert met de redenering dat ik wellicht weer in staat ben om mijn volledige uren te draaien, maar niet in staat wordt geacht mijn eigenlijke werk uit te voeren, waardoor ik nog steeds niet volledig arbeidsgeschikt ben, kan ik daar iets tegen ondernemen? (wat een zin ). Deze kans is aanwezig bij mij, omdat ik weet dat mijn werkgever er niet op zit te wachten om voor korte tijd mij dossiers te geven, die over drie maanden weer overgedragen zullen moeten worden. Bovendien is er intern genoeg ander werk voorhanden. Ergens vermoed ik dat dit weleens zijn reden kan zijn om mij in de ziektewet te houden (buiten de goedkope manier om mijn salaris gecompenseerd te krijgen). Oftewel: kan ik bezwaar maken als ik vind dat ik weer volledig ben gereintegreerd, volledig mijn eigen werk kan verrichten, terwijl mijn werkgever dat anders ziet? En bij wie zou ik dan aan de bel moeten trekken, bij het UWV, arboarts of ergens anders?

Asa Torell

Asa Torell

03-04-2009 om 23:06

O ja zo

Als je van zw naar verlof naar zw gaat telt het dus wel aan 1 stuk door voor de wia en 70% regeling.
Daarentegen is het argument: verlof=zw natuurlijk wel onzin voor iemand die NIET ziek is. Dus op die manier hoeft je werkgever er niet mee aan te komen.
Denk je niet dat het wia-argument een goede reden is voor je werkgever om in jouw wens mee te gaan? Dat jij er dus echt nadeel van hebt om in de zw te blijven? Uit je eerste posting kreeg ik de indruk dat ze het niet kwaad bedoelen en er misschien gewoon niet zo bij stilstaan.

zak met zuurtjes

zak met zuurtjes

04-04-2009 om 15:14

Wil werkgever van je af?

Beste Sacha,

Als je 2 jaar in de ZW gezeten hebt en daarna in de WIA komt, mag je werkgever je in de meeste gevallen ontslaan. Als ik je verhaal lees, dan zou dat zomaar de bedoeling van je werkgever kunnen zijn... Want als je je beter meld, dan begint straks de teller weer opnieuw, en zit je werkgever straks mogelijk zo'n 4 jaar met een werknemer die maar enkele maanden volledig gewerkt heeft.
Waarschijnlijk is hij/zij niet zo wild enthousiast geworden van een werkneemster die nog voor ze hersteld is van de vorige ppd alweer zwanger is van de volgende (waarschijlijk weer met ppd). En dan ook nog eens ouderschapsverlof wil opnemen (andere draadje).

Maar je hebt het recht om je beter te melden. Als je werkgever dat niet accepteerd kun je een second opinion aanvragen bij UWV. Houd er alleen wel rekening mee dat je mogelijk langzamerhand in een verstoorde arbeidsverhouding terecht komt.

Wel weet ik dat er vergelijkbare gevallen zijn waarbij alsnog de ziekteperioden aan elkaar gekoppeld zijn (ondanks dat er meer dan 1 maand tussen zit). Zeker doordat je komende tijd minder wilt gaan werken, is het voor je werkgever aannemelijk te maken dat je door trucs je ziekteperiode opnieuw wil starten bij dag 1.
Dus stel: je werkt nu 24 van de 32 contracturen (8 uur in ZW) en je gaat weer 32 uur werken, maar neemt ook tegelijkertijd 8 uur ouderschapsverlof op. Dan kan je werkgever waarschijnlijk aanvoeren dat je door een truc de ziekteperiode weer opnieuw wilt starten. Pas dus op.

Sascha2

Sascha2

04-04-2009 om 15:44

Nee, dat denk ik niet

Ik geloof niet dat mijn werkgever van mij af wil. De opmerking van hem over het blijven in de ziektewet volgde vrij snel op de mededeling dat ik weer in verwachting ben. Daar was van tevoren niet over nagedacht en ik acht mijn manager ook niet zo adrem om snel te schakelen. Bovendien heb ik mij de laatste 8 jaar voldoende bewezen, hetgeen blijkt uit zijn waarderingen, die steeds worden uitgesproken. Na mijn eerste ppd heb ik niet verzuimd. In tegendeel: ik ben toen juist meer gaan werken en functioneerde prima (alleen thuis niet), getuige mijn beoordeling van dat jaar die buitengewoon goed was.
Daarenboven heb ik mijn gedachten over ouderschapsverlof helemaal niet kenbaar gemaakt, omdat ik nog niet weet of ik dat daadwerkelijk ga opnemen.
Maar je waarschuwing over het aanvoeren van het argument dat ik een truc zou uithalen, is wel een goede waarschuwing, dank je daarvoor.

liora

liora

04-04-2009 om 17:17

Waarom dan?

Hoi Sascha,

Wat ik niet snap, is waarom je werkgever er dan bij gebaat zou zijn dat je je niet beter meldt... die uitkering van het UWV heeft hij alleen nodig om je te vervangen. Als je weer volledig werkt, is er natuurlijk geen noodzaak om je te vervangen. Of is er nu nog een vervanger en wil je werkgever die graag houden voor je zwangerschapsverlof straks?

Ik blijf ook maar wat speculeren, misschien moet je hem gewoon eens vragen waarom hij baat heeft bij zijn voorstel.

Groeten,

Liora

Sascha2

Sascha2

04-04-2009 om 19:46

Liora

Ik weet ook niet waarom mijn werkgever er mee gebaat zou zijn om mij ziek te laten blijven. Er is geen vervanger voor mij. De vergoeding van het UWV is natuurlijk reuzehandig, omdat het werk toch wel gedaan wordt, maar niet door een vervanger.
Het kan goed zijn dat het een losse opmerking was, een gedachtepinsel die nergens op gebaseerd is. Alleen zette het mij natuurlijk wel op scherp en ik ben graag voorbereid voordat ik een gesprek aan ga. Het zou zomaar kunnen dat mijn manager het niet eens meer weet, zal ook niet voor het eerst zijn
Wat zijn bedoeling ook is geweest, het verandert niet dat ik graag wil weten wat mijn rechten en mogelijkheden zijn. Ik kan toch niet in zijn agenda kijken en vragen heeft weinig zin (als er inderdaad een concrete bedoeling is, zal dat niet aangegeven worden).

Doel? doorbetalen natuurlijk

Tja over het doel van je werkgever, dat is gewoon geld denk ik. Als je twee jaar ziek bent, hoeft hij je niet meer door te betalen. Bij 1 jaar gaat het naar 70% en na 2 jaar naar 0% dus dat lijkt me nogal duidelijk. Als je niet kunt werken vanwege je depressie (is dat de ppd?) is het altijd erg vervelend voor een werkgever dat hij zo lang je toch nog door moet betalen.
Als je je nu beter meldt voordat de twee jaar voorbij zijn, dan begint in principe de telling na je bevallingsverlof weer opnieuw met dag 1. Vervanging is natuurlijk zo geregeld als er geld is.
Beter melden kun je trouwens alleen maar als je ook weer je eigen werk doet. Zo lang je niet je eigen werk doet, kun je je ook niet beter melden. Er zijn wel nog wat tussenvormen mogelijk van beter melden. Zo kun je gedeeltelijk op loonwaarde werken, waardoor je gedeeltelijk beter gemeldt wordt. De ziekmelding loopt dan trouwens wel gewoon door.
Advies: als je een goede bedrijfsarts hebt, spreek dan eens met hem/haar erover. Zij kennen zelf goed de regels en kunnen je ook informeren over consequenties van bepaalde beslissingen. Er zijn maar weinig mensen die een uitgebreide kennis hebben van dit onderwerp. Een arbeidsdeskundige van het UWV weet heel erg veel.
Veel succes
Groetjes Evi

Sascha2

Sascha2

06-04-2009 om 09:18

Evi

Dank je voor je reactie. Inderdaad, bij mij schuilt er een risico dat mijn manager mij mijn eigen werk niet laat doen vanwege het komende zwangerschapsverlof. Bovendien is er een collega voor langere tijd uitgevallen, die zich uitsluitend met beleidswerkzaamheden bezighoudt. Haar werk moet opgevangen worden en daar zou ik natuurlijk een rol in kunnen spelen. Ik zal er dus alert op moeten zijn zsm mijn eigen werk juist wel op te pakken.
Wat betreft het doorbetalen van mijn salaris tijdens mijn ziekteperiode: dat zou inderdaad een reden kunnen zijn voor mijn werkgever om mij niet beter te melden. Alleen, ik val niet onder de verzuimregeling waarbij mijn werkgever mij zal moeten doorbetalen tijdens de eerste twee jaar ziekte. Ik val onder de ziektewet, waarbij het uwv mijn salaris vergoedt aan mijn werkgever, aangezien mijn ziekte voortvloeit uit zwangerschap. Zelf lijkt het mij dan geen echt belang van mijn werkgever, zeker nu ik niet vervangen ben en mijn salaris vergoed wordt. Dat laatste kan weer wel een reden zijn voor de komende maanden tot na mijn verlof, maar niet met het oog op het komende jaar. Maar wellicht sla ik daar de plank helemaal mis.
Dus een vraag aan jou: lijkt het jou verschil maken dat ik onder de ziektewet val?

Maakt natuurlijk verschil

Hoi Sascha,

Ja dat lijkt me inderdaad wel verschil te maken. Als de werkgever ziekte als gevolg van zwangerschap vast heeft liggen, hoeft hij je inderdaad niet door te betalen. Dan zal hij je zo lang mogelijk ziek willen houden om geld te krijgen. Meldt hij je namelijk weer gedeeltelijk beter, dan moet hij voor het gedeelte dat jij beter bent weer zelf loon betalen.
Eigenlijk ben je nu dus heel goedkoop voor hem.
Tja, moeilijk hoe je daarmee om moet gaan. Ik zou er denk ik niet te moeilijk over doen, zeker als je verwacht dat je weer uit gaat vallen. Dat is toch altijd heel vervelend. Maar ik zou het hem wel zeggen dan, zo van: ik maak hier verder geen probleem van omdat ik de kansen die je me geeft (met het oog op het beleidswerk) heel erg waardeer.... Ik ken je baas natuurlijk niet, maar de mijne zou het wel in zijn oren knopen.
Even voor de duidelijkheid, voor jou is het natuurlijk het allervervelendst (wat een woord). En wat dapper dat je toch nog een keerje ervoor gaat.

Veel succes
Groetjes Evi

Sascha2

Sascha2

10-04-2009 om 15:45

Evi

Dank je voor je reactie en je bemoedigende woorden. Tja, dapper... we zullen zien hoe het gaat, dit wonder was weliswaar niet gepland maar o zo welkom. Gezondheidstechnisch zien we het wel. Op het werk komt het vast ook wel goed en zo niet, dan niet.
Inmiddels heb ik besloten om het even een tijdje aan te zien. Eerst reintegreren en dan zie ik wel of ze me beter melden of niet. Dan heb ik nog wel tijd genoeg om de discussie eventueel te voeren. Bovendien ben ik dan wat verder in de zwangerschap. Vooralsnog krijg ik geen dossiers te behandelen, maar kan ik wel in andermans dossiers meewerken. Bovendien zal ik twee collega's inhoudelijk begeleiden. Dat valt ook onder mijn normale werkzaamheden. Het werken in andermans dossiers vind ik eigenlijk absurd, maar ik zie het maar als argument dat ik dus wel in staat zal zijn om mijn werk te doen. De enige reden om het in andermans dossiers te doen is, dat mijn dossiers officieel niet overgedragen hoeven te worden. Ik denk dat ik dan wel voldoende munitie heb om, als ik gereintegreerd ben, in ieder geval richting beter melden kan gaan.
In ieder geval hartstikke bedankt voor het meedenken!
Sascha

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.