Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

op zoek

op zoek

02-01-2016 om 09:48

zijn er sociale wetenschappers hier?

Misschien een beetje een afwijkende vraag, maar ik probeer het gewoon.

ik ben docent pedagogiek op een HBO opleiding.

Voor mijn lessen ben ik op zoek naar een boek/hoofdstuk waarin een duidelijke uitleg staat over:
- wat een theorie is
- wat een model is
- wat een factor is
- wat een determinant is
- wat een hypothese is
(dit soort begrippen dus)

Ik vind op internet wel allerlei flarden, dus ik kom er wel uit, maar zou graag voor de studenten een duidelijke en gelijkvormige uitleg willen. En die vind ik nergens!

Heeft iemand een (boeken)tip?

groetjes,
Opzoek

Serieus?

Ik schrik van de vraag hier. Is er werkelijk geen collega op de hbo die je kan vertellen welk boek hiervoor te gebruiken is?

Ik kan je "Wat is Onderzoek? Praktijkboek methoden en technieken voor het hoger onderwijs" aanbevelen, van Nel Verhoeven (Boom Uitgeverij).

Toegankelijk, helder, met vragen en oefeningen, en een website als ik me niet vergis.

En wat dacht je van

Baarda en de Goede? Heb je waarschijnlijk zelf ook nog wel les uit gehad??

Deze hebben een hele serie. Wordt al jaren op het hbo gebruikt. Ben benieuwd waar jij les geeft, dat het niet bekend is??

Opzoeken

https://www.studystore.nl/boekenlijst/Avans-Hogeschool/2015/3116-10057/Leraar-Basisonderwijs-Voltijd-15-16-Leerjaar-1-Voltijd

Je kunt opzoeken op Studystore welke boeken gehanteerd worden op de opleiding waar je les geeft bij vakken als statistiek/methoden en technieken. Het handigst is toch dat je studenten verwijst naar het vak/de boeken die ze al krijgen.

En anders maak je een A4 tje met de begrippen die voor jou vak belangrijk zijn.

Theekopje

Theekopje

02-01-2016 om 18:54

Docentexemplaren

Als je docent bent kun je bij vrijwel alle uitgeverijen gratis proefexemplaren bestellen. Maak een schemaatje met wat je er in wil hebben, en vink af welke boeken aan je eisen voldoen. Voeg nog kolommen toe voor zaken als prijs, layout, taalgebruik en hoe duidelijk je de uitleg vindt.
Dan vergelijk je en kies je een boek.

op zoek

op zoek

02-01-2016 om 20:58

bedankt

Ha allemaal

bedankt voor jullie reacties

ik was misschien niet helemaal duidelijk, jullie reacties zitten iets te veel in de onderzoekssfeer

het gaat om onze eerstejaars, die een aantal inleidende vakken krijgen (bv. in jeugdhulp, in opvoedingsondersteuning etc). In deze vakken komen modellen en theorieen aan de orde, maar de studenten hebben nog nooit informatie gehad over wat een model of theorie eigenlijk is (dat komt later in hun studie). Maar ik wil ze graag even kennis laten maken met deze begrippen, hopelijk geeft dat ze iets meer basis voor de inleidende vakken.

Ik denk dat ik dit soort beschrijvingen in Baarda en de Goede kan vinden, heb de inhoudsopgave op internet bestudeerd. Dus daar ga ik mee beginnen

hartelijke groet
Opzoek

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.