Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Zin en onzin van inzittendenverzekering autoverzekering

Ik kreeg vandaag een verlengingsvoorstel voor mijn autoverzekering in de bus. Ik heb destijds ook een inzittendenverzekering afgesloten á 45 euro per jaar, maar vraag me nu af of dit zinvol is; je hoort er verschillende dingen over.

Wie weet hier meer van?

Chris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ChrisH

ChrisH

07-04-2009 om 16:01 Topicstarter

Even aanvulling

Ik heb even gegoogled en ik kwam het volgende tegen:

"Omdat inzittenden eventuele schade normalerwijze op de WA-verzekering kunnen verhalen, kan in het algemeen gesteld worden dat het niet nodig is om een inzittendenverzekering af te sluiten. "

Schade wordt dus 'normaal gesproken' gedekt door de WA-verzekering. Maar wanneer niet? Waarom kan het toch zinvol zijn om een inzittendenverzekering af te sluiten? (Behalve als je zoals Pelle hiertoe door derden (bijv. de school) wordt verplicht).

Chris

Sascha2

Sascha2

07-04-2009 om 16:44

Maar

Als de inzittenden tot het eigen gezin horen, lijkt het mij niet mogelijk om de schade op de wa-verzekering te verhalen. Je kunt immers geen aanspraak maken op je eigen wa-verzekering en de eigen gezinsleden zijn de medeverzekerden. Daarvoor zou je dus de inzittendenverzekering kunnen hebben. Alleen, let wel op dat een inzittendenverzekering alleen uitkeert bij overlijden of blijvende invaliditeit.
Overigens is een aanspraak op een gewone wa-verzekering vaak niet mogelijk, omdat er een uitsluiting geldt voor schade veroorzaakt met of door een motorvoertuig. Om schade te kunnen verhalen zal een beroep op de wamverzekering gedaan moeten worden (wa motorvoertuigen), mits mogelijk.
Je kunt ook een schadeverzekering inzittenden sluiten, dat is een verzekering waarbij de bagage etc. van bestuurder en passagiers wordt meeverzekerd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.