Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Zit er logica in bank overschrijvingen?

als je iets betaald van je bankrekening naar een andere bankrekening hoeveel tijd zit er dan tussen dat die anders het daadwerkelijk er op heeft staan ?

en verschilt dat als je van je eigen bank naar dezelfde bank overmaakt (dus bijvoorbeeld van abnamro naar abnamro) ?

En is er ook een tijdstip dat het overgemaakt wordt ? Mij valt het namelijk op dat betalingen meestal smiddags op mijn rekening staan, klopt dit ?

ik heb het dan telkens over transacties met internetbankieren.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Toke

Toke

10-11-2011 om 11:19

Verschillend

Er zijn twee grote verschillen:
- tijd die er tussen zit voordat je ZIET dat het is bijgeschreven
- tijd die er tussen zit voordat het FORMEEL is bijgeschreven

Bij een internetoverboeking van eigen rekening naar eigen rekening zie je die bijschrijving meestal meteen. Bij sommige banken (ING) zie je dat ook meteen.
Maar de echte transactie vindt meestal per datumwisseling (dus 's nachts) plaats. Sommige banken laten bijschrijvingen pas zien als het ook echt is bijgeschreven (Rabobank). Dat is volgens mij meestal in de loop van de ochtend. (maar misschien heb ik een andere bank dan jij en is het bij jouw bank 's middags).
Maakt dat veel verschil? Meestal niet. Maar soms luistert dat wel nauw. Bijvoorbeeld het saldo per 31/12. Dat is het saldo dat op 31/12 officieel op de rekening stond. Maak je in de loop van de dag nog geld naar die rekening over, dan zie je bij ING (vroeger de Postbank) dat dat geld is bijgeschreven, maar formeel wordt het pas op de eerstvolgende werkdag bijgeschreven. Dat kan dan consequenties hebben voor de berekening van de credit-debet rente over een bepaalde periode.
Overigens kan het soms wel problemen geven. Je ziet dat een bedrag is bijgeschreven, je kunt het ook pinnen, maar als het formeel nog niet is bijgeschreven, kan het gelden als rood staan, waarvoor je dan weer rente moet betalen. Is vervelend als het om een groot bedrag gaat.

Fiorucci

Fiorucci

10-11-2011 om 13:26

Manda

van abn naar abn staat er direct op is mijn ervaring. Van andere banken is het pas zichtbaar na negen uur 'sochtends merk ik, als het er formeel ook opstaat.

Manda Rijn

Manda Rijn

10-11-2011 om 15:58 Topicstarter

Dank

er zit indd verschil in, ik verkoop en koop regelmatig via marktplaats en daarom vroeg ik mij dat af. Ik weet wel dat naar ing/p-nummer het een paar dagen kan duren. Maar van abnamro naar rabobank duurt dan een dag.

en ik heb ook wel eens verschil in de uitbetaling van mijn salaris, dat zal dan wel te maken hebben met het tijdstip dat ze het over hebben gemaakt, doen ze het te laat op vrijdag ofzo dan heb ik het pas maandag middag.

en ik vraag mij ook af of het met grote bedragen langer duurt. Dan heb ik een klant die zegt dat hij het heeft overgemaakt en dan duurt het nog een paar dagen voordat ik het heb (bank-bank).

Fijn, er is weer wat onrafeld aan dit wereldprobleem

Toke

Toke

10-11-2011 om 19:24

Bedrijven

Binnen een dag geldt voor particulieren, bij bedrijven kan het inderdaad langer duren. Heeft met de bank te maken, maar ook met bedrijf zelf, met de manieren waarop zij betalingen uitvoeren. Zeker bij grote bedrijven engrote bedragen gaat dat niet dmv het internetbankieren zoals jij en ik dat gebruiken. Salarissen weet ik niet. Bij ons staat vooraf vast wanneer de salarissen worden gestort. En dat klopt altijd. Maar goed, ik werk bij een groot en gezond bedrijf. Een organisatie met veel werknemers waar het even slecht gaat, kan veel geld besparen door de salarissen een dag te vertragen, dat levert namelijk rente op over het langer vasteghouden tegoed. Is niet heel netjes, maar gebeurt wel.

Jesse_1

Jesse_1

10-11-2011 om 23:41

Twaalf uur

Ik weet niet precies welke banken, maar in het algemeen is het zo dat vóór 12 uur overgemaakt die middag op de andere rekening staat. Als je ná 12 uur overmaakt komt het de volgende dag.
Jesse

Yura

Yura

11-11-2011 om 12:16

Niemandsland

Geld verkeert vaak enkele uren in niemandsland, het is van de rekening van de betaler al of, maar bij de ontvanger er nog niet bij. Uiteraard heeft 1 van beide banken het wel al. Deze paar uren schijnen voor de bank op jaarbasis heel veel geld op te leveren. Op de site van ING staat overigens precies uitgelegd wanneer het geld binnen hoort te zijn.

Manda Rijn

Manda Rijn

11-11-2011 om 18:02 Topicstarter

En in het weekend?

kan je zaterdag nog een beschrijving/afschrijving verwachten als het vandaag verstuurd is of komt het dan pas maandag ? Zondag sowieso niet neem ik aan (ook kolder, dan hebben ze 2 dagen om rente te trekken).

?

Kaaskopje

Kaaskopje

12-11-2011 om 01:10

Eens met yura

Het niemandsland is naar mijn weten vooral in het belang van de banken. Laatst was ons salaris om 12.00 uur overgemaakt. Wij hadden het 6 uur 's avonds op de rekening, sommigen de volgende dag. Dat is dus van bedrijf naar particulier bij ING. Als ik naar een ander ING particulier nummer overmaak is het er eigenlijk direct.

Manda Rijn

Manda Rijn

13-11-2011 om 12:51 Topicstarter

Raar

nu bijvoorbeeld, zondag dus geen betalingsverkeer zit de bank dus blijkbaar lekker op een bedrag van mij te broeden want ik heb het niet ontvangen terwijl de klant heeft gezegd dat het deze week eraan zou komen want de opdracht tot betaling was eruit, had ze speciaal nog nagevraagd dus dat geloof ik wel.

nou lekker dan, de klant heeft het niet meer en ik zit er al een kleine week op te wachten.

En nu maar hopen dat het er dan maandag op staat, deze duurt wel erg lang.

+ Brunette +

+ Brunette +

13-11-2011 om 13:13

Als haast geboden is.

In Spanje is het gebruikelijk om de klant te vragen het betalingsbewijs te faxen of te scannen, ik weet niet of dat in Nederland als een motie van wantrouwen wordt gezien maar het is erg handig om een paar dagen eerder te kunnen beginnen zonder dat je je zorgen hoeft te maken of de betaling inderdaad wel onderweg is.

Toke

Toke

13-11-2011 om 23:23

Klant of bank

een kleine week wachten? Ik geloof niet dat er banken zijn die zich dat permitteren hoor. Ik denk dat er iets is misgegaan of dat de klant zich toch heeft 'vergist'. Ik zou morgen even bellen met bank om te checken of het binnen is of 'onderweg' (dat kunnen zij ook zien) en daarna de klant. Vraag dan inderdaad om kopie bankafschrijving, die heb ook nodig als je jow bank aan het werk wilt zetten.
Kijk, een klant kan opdracht geven, maar als er niet voldoende saldo is, of er zijn eerder andere opdrachten gegeven, dan blijft deze geparkeerd.

Yura

Yura

14-11-2011 om 10:43

Week kan niet

Het blijft nooit een week bij de bank hangen, we hebben het dan echt over uren, niet over dagen. Misschien heeft jouw klant het nog met een ouderwetse overschrijfkaart gedaan? Dan kan het wel een week duren vanaf het moment dat hij het op de bus heeft gedaan. Maar ik kan me dat bijna niet voorstellen. Dan zijn er dus twee mogelijkheden, jouw klant gaat wat creatief met de waarheid om of er is een foutje gemaakt, een typfoutje in het rekeningnummer ofzo en iemand anders heeft jouw geld. Je moet er dus achteraan. Zo kun je het ook aan je klant brengen, dat je je een beetje zorgen maakt omdat het geld al een week is overgemaakt en of hij even wil checken of er neit per ongeluk een typfoutje is gemaakt ofzo.

Manda Rijn

Manda Rijn

14-11-2011 om 13:41 Topicstarter

het staat er niet op, het is een grotere stichting met een admin. afdeling.

tja, als het er morgen nog niet is dan zal ik weer een belletje of mail aan moeten besteden indd. Het had afgelopen week al binnen moeten zijn en ik zie op mijn rekening dat er wel andere dingen op en af zijn gegaan, dus tja dan ligt het indd bij hen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.