Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

fransje

fransje

31-03-2010 om 21:55

Zit met koopwoning in de maag

Ik zit met een vervelend probleem. Ik ken niemand die thuis is in deze kwestie dus vraag ik hier hulp. In het kort de situatie, 2,5 jaar geleden ging ex ervandoor met een ander, ik bleef in het koophuis met de kinderen en kon niet meteen verhuizen omdat ik ziek was. Ik betaal alles zelf, ex wil niks betalen, ik heb wao op bijstandsniveau.

Het huis staat al heel lang te koop maar er is nog lang geen koper in zicht. Omdat ik het niet kan betalen krijg ik woonkostentoeslag. Nu kan ik blijven zitten tot het huis verkocht wordt, het is heel moeilijk financieel, uiteindelijk wordt het misschien toch een gedwongen verkoop omdat ik het echt niet meer kan betalen. Ik moet elk dubbeltje omdraaien.

Ik wil dus heel graag goedkoop gaan huren, alleen hangt dat koophuis als een blok aan mijn been. Ook emotioneel raak ik uitgeput. Zoveel nare herinneringen in dit huis, en ik wil zo graag een nieuwe start maken in een plaats waar ik familie om me heen heb en waar ik me thuis voel.

Ik zou kunnen gaan verhuizen en de boel laten ploffen maar dan snij ik mezelf in de vingers. Als ik wacht met reageren op een huurwoning tot het huis verkocht is dan is de kans groot dat ik niet op tijd een huis vind en tijdelijk ergens anders moet wonen, ik zie dat niet zitten met drie kinderen en mijn lichamelijke conditie.

Ik wil heel graag nu beginnen met zoeken en dan mijn ex voorstellen de lasten van de koopwoning te delen tot de verkoop vanaf het moment dat ik verhuis.

De vraag is of hij dit wil doen, onze relatie is zeer slecht, hij betaald ook geen KA, hij heeft een slinkse constructie bedacht om hier onderuit te komen. Kan ik ex dwingen om mee te betalen? Alleen kan ik de dubbele lasten zeker niet betalen.

Weet iemand hoe het zit met de woonkostentoeslag? Verlies ik dit als ik hier niet meer echt woon?

Krijg ik huurtoeslag als de koopwoning nog niet verkocht is? Er is geen overwaarde.

Zijn er nog andere vaste lasten op een leeg huis behalve hypotheek? Kan ik gas, water en licht af laten sluiten?

Er zitten enorm veel haken en ogen aan dit plan maar ik wil zo ontzettend graag weg hier. Ik wil gewoon uit deze uitzichtloze situatie stappen en verder met mijn leven wat nu voor mijn gevoel al heel lang stilstaat.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat zwaar allemaal

ik heb er geen verstand van. Ik kan je alleen adviseren naar de vraagprijs van dat huis te kijken aangezien het al zo lang te koop staat en of het niet mogelijk is om met een andere makelaar sneller te verkopen, misschien wat marginale kosten te maken om het interieur wat beter eruit te laten zien zodat er meer kijkers komen ?

Pittig hoor

Ik zit ook maar wat mee te denken, ben ook geen deskundige.
Is een veiling misschien een idee? En dan als bodemprijs de minimale opbrengst die je nodig hebt om de hypotheek af te betalen? Het lijkt mij idd ook goed om eens kritisch naar je eigen woning te kijken. Andere inrichting, dingen weg enz. ander verfkleurtje. Je kan een huis met weinig onkosten er totaal anders uit laten zien.

De onkosten van een leegstaand huis. Ja, het lijkt me wel dat die er zijn. Het huis zal bijvoorbeeld verzekerd moeten blijven. Gemeentelijke belastingen zullen ook doorgaan.
Ik heb niet het idee dat je hulp van je ex kan verwachten. Als hij zelfs geen KA betaald, lijkt hij me naar jou toe niet erg hulpvaardig met financiƫle steun.
Een veiling, met een bodemprijs natuurlijk, misschien dat je makelaar je daarbij kan helpen?

fransje

fransje

31-03-2010 om 23:50

Reactie

Bedankt voor het meedenken! Ik zit al met de vraagprijs onder het geleende bedrag voor de hypotheek. Verlies heb ik dus al. Ik heb ook geen geld om het huis op te knappen, het ziet er allemaal redelijk goed uit, niet uitgeleefd en netjes. Opruimen zou ik nog wel kunnen doen, ik heb ontzettend veel spullen van de kinderen. Het ontbreekt me alleen vaak aan energie helaas.

Zou een andere makelaar iets uit kunnen maken? Deze makelaar heeft natuurlijk wel al kosten gemaakt die betaald moeten worden.

Misschien is een veiling idd een optie. Ik wil alleen erg graag zonder schulden vertrekken, nu heb ik ze nog niet. Ik weet niet of dat haalbaar is. Ex gaat ze niet met me delen in ieder geval.

Duveltjeineendoosje

Duveltjeineendoosje

31-03-2010 om 23:55

Is het

huis van jullie beide? Staat het op beider naam? Want als dat zo is heeft ex weinig te willen, hij zal dan ook voor de kosten en eventuele verliezen opdraaien.

fransje

fransje

01-04-2010 om 00:18

Volgens mij werkt het zo

Ja, het huis staat op allebei onze namen. Wat ik begrepen heb is het zo dat beiden hoofdelijk aansprakelijk zijn. Kan de bank het bij de een niet halen draait de ander gewoon op voor het hele bedrag. Ik heb een vaste uitkering, hij heeft zogenaamd niks, dus bij hem valt niks te halen. Zijn vriendin onderhoudt hem financieel. Op de dag dat wij uit elkaar gingen werd zijn "contract" niet verlengd en had hij geen inkomsten meer. Toevallig had hij ook nog te kort gewerkt voor een ww uitkering dus die kon hij ook niet aanvragen. Voor de duidelijkheid: er bestond helemaal geen contract maar hij moest natuurlijk zijn eerdere inkomsten verantwoorden bij de rechter dus dit verhaaltje verzonnen. De rechter geloofde hem. Hij heeft zwarte inkomsten maar dat kan ik niet bewijzen.

Intussen leeft hij riant en rijdt in een dikke mercedes rond.

Duveltjeineendoosje

Duveltjeineendoosje

01-04-2010 om 08:29

Prive detective

Als ik jou was zou ik geld lenen/ bij elkaar sprokkelen en er eentje inhuren, zorg voor bewijs dat hij zwart werkt etc en met dat bewijsmateriaal stap je naar de rechter.

Andere makelaar

Als je toch het idee hebt dat deze makelaar er alles aan gedaan heeft om je woning te verkopen zou ik niet zomaar een ander in de arm nemen. Het is gewoon een moeilijke tijd om je huis te verkopen en je moet zelf bekijken of je makelaar er genoeg aan doet.
Heb je je huis ook op marktplaats bijvoorbeeld gezet?
Ik zou die ex proberen los te laten, je eigen leven weer op zien te bouwen. Hij maakt er een zooitje van en komt zichzelf wel een keer tegen.
Ik begrijp dat je in de wao zit, op bijstandsniveau. Ik kan niet oordelen over je gezondheid, maar is er een kans dat je die wao op den duur weer uitkomt? Met een kleine bijstandsuitkering liggen redelijke huurwoningen ook niet voor het oprapen. Met weinig inkomsten zal het ook in de toekomst moeilijk blijven om een leuk leven voor jou en de kinderen op te bouwen.
Dat je depressief wordt van het hele gedoe begrijp ik. Financiƫle zorgen kosten heel veel energie. Ik hoop dat daar voor jou snel verandering in komt.

Tinus_p

Tinus_p

01-04-2010 om 09:06

Prive detective?

Duveltje:
'Als ik jou was zou ik geld lenen/ bij elkaar sprokkelen en er eentje inhuren, zorg voor bewijs dat hij zwart werkt etc en met dat bewijsmateriaal stap je naar de rechter."
Ik heb eigenlijk nooit gehoord van mensen die dat met succes geprobeerd hebben. Dus mss verstandig om dat geld in je zak te houden.

wil40:
"Andere makelaar"
En veel zelluf doen idd.

Aaf

Aaf

01-04-2010 om 11:56

Hulp

Ik heb geen zinnig advies want heb hier echt de ballen verstand van.
Je hebt geen energie om de spullen je kinderen op te ruimen/uit te zoeken. Is er niemand die je een dagje helpen kan? Met z'n tweeen even doorwerken schiet mooi op. Als er niemand is die je helpen kan bied ik mijzelf aan. Als je een beetje in de buurt woont(midden van het land). Ik hoor wel of ik wat voor je doen kan.

cqcq

cqcq

01-04-2010 om 12:44

Ik zou gaan en de boel laten ploffen

Als ik goed begrijp leef je nu ook van een sociaal minimum. Ik zou gaan voor de huurwoning (als je die tenminste naar tevredenheid kunt krijgen) en daar mijn energie insteken.

Je koophuis zal dan wel met verlies verkocht worden, en jullie blijven zitten met een restschuld die jullie beiden niet kunnen betalen. In verband met deze restschuld zul je dan wel de WSNS in gaan, en dat is dan natuurlijk niet leuk, maar dan weet je wel waar je aan toe bent.

vlinder72

vlinder72

01-04-2010 om 15:18

Laten ploffen. nou dat niet dus

Nooit een hypotheek laten ploffen. De BKR registratie die jij en je ex dan krijgt zal je nog jaren en jaren achtervolgen. En een ergere registratie bestaat bijna niet. Neem zo snel mogelijk contact op met de bank waar de hypotheek loopt. Echt je bent niet de enige met dit probleem. Zowel jij als je man zijn beiden hoofdelijk aansprakelijk. Dat betekent dat jij de hypotheek moet opbrengen maar in principe je man ook. Verkoop je de woning onder de restantschuld van de hypotheek dan is de schuld die overblijft ook voor jullie beiden. Bij sommige banken werkt dat als volgt. Je verkoopt de woning. Je kan niet alles aflossen. Eigenlijk zou je dus de hypotheek niet kunnen doorhalen maar dat is nogal zuur voor de koper van de woning. Daarom wordt de hypotheek wel doorgehaald maar blijft de schuldrest staan. Je moet dan aantonen dat je het geld niet onderhands kan lening. Kan je dat dan blijft de schuldrest staan (meestal als renteloze lening bij de bank en je spreekt een betaalregeling af). Je krijgt dus geen BKR registratie aan je broek. Maar doe geen rare dingen. Bijna alle banken hebben een afdeling die je kan helpen. Maar neem wel contact op voordat je een achterstand in de maandlasten van de hypotheek krijgt. Verder heb ik ook wel eens een geval gezien dat iemand gewoon het rekeningnummer van ex doorgaf als incassonummer. ssssstttttt. Heb je niet van mij : ) .

fransje

fransje

01-04-2010 om 23:38

Ik vind het lastig

Een prive detective inhuren, dat idee is wel eens bij me opgekomen in mijn boosheid en machteloosheid. Maar ik zie daar toch niet serieus heil in. Ik zou ex er wel lekker dwars mee kunnen zitten, hij is al zo achterdochtig en op zijn hoede door al zijn stiekeme handeltjes

Ik denk wel serieus na over een andere makelaar, adverteren wordt al veel gedaan, ik denk toch dat het merendeel op funda kijkt, zou marktplaats echt iets toevoegen? Ik doe het wel hoor, je weet nooit.

Opruimen ga ik zeker doen, ik zie er erg tegenop omdat het veel is waar ik doorheen moet en ik moeilijk afstand kan doen van dingen omdat het emotionele waarde heeft of om de herinnering. Toch heb ik vandaag een lijst gemaakt met spullen die weggaan. Naar grof vuil, kringloop of marktplaats. Dit is iets dat ik zelf moet doen, met sjouwwerk kan ik wel een paar mannen vragen gelukkig. Toch lief aangeboden van je Aaf. Het is niet zo dat deze spullen in het zicht staan maar meer in de bergruimtes en die zijn ruim, past veel in haha. Je kan zo niet echt een goed beeld vormen van de grootte van deze ruimtes. Dat is iets dat ik wel weet maar ik hoopte dat mensen er wel doorheen zouden kijken. Hier komen trouwens nooit opmerkingen over, wel over de keuken en badkamer. Die vinden ze ietwat gedateerd en de afwerking wat minder. Zijn gewoon wit en misschien wat eenvoudig maar wel ruim en netjes.

Ik wil liever niet terecht komen in de schuldhulpsanering met een BKR registratie maar soms voelt het als vechten tegen de bierkaai. Het voelt ook als zeer onrechtvaardig dat ik deze kar alleen moet trekken, waardoor ik de scheiding maar moeilijk kan verwerken.

Zodra mijn jongste naar school gaat krijg ik hopelijk weer meer ruimte en rust om naar werk of opleiding te kijken. Ik zal mijn oude beroep niet meer kunnen doen dus ik moet sowieso omscholen.

Vlinder, ik denk dat je gelijk hebt, ik moet contact met de bank opnemen. Straks heb ik een koper en mag ik van de bank niet verkopen omdat de restantschuld te hoog is. Toen wij wilden kopen is om deze reden een huis eens niet doorgegaan, hun bank blokkeerde de verkoop. Ik was dit alweer vergeten.

Er is weer werk aan de winkel, bedankt voor alle tips. Ik ben niet gewend om dit soort dingen alleen te doen en belangrijke beslissingen alleen te nemen, ik mis zo een partner hierin die meedenkt. Vind het loodzwaar in mijn eentje.

vlinder72

vlinder72

02-04-2010 om 09:18

Fransje. wat moet je als eerste doen.

Niet je woning verkopen en dan de bank opeens confronteren met een restschuld. Overigens is het onzin dat de bank van de koper de koop heeft afgeblazen omdat er een restschuld was. Dat kan niet want als het goed is regelt jou eigen bank dat de hypotheek gewoon doorgehaald wordt. Het is waarschijnlijker dat de kopers de financiering zelf niet rondkregen. Laat je geen onzin aanpraten. Wat je moet doen is een brief schrijven ter attentie van de directie van de bank waar je hypotheek loopt. Niet bellen want je komt moeilijk voorbij het call center en je moet waarschijnlijk naar een specifieke afdeling die zich bezig houdt met het aflossen van probleem leningen. Schrijf gewoon je hele verhaal mag best wat emotioneel zijn. Bankiers zijn ook best soft hoor. Vraag om hulp. Wat moet je doen want je wil natuurlijk je lening het liefste aflossen en de woning verkopen. Help, help, help. Je krijgt vanzelf een reactie. Wat kunnen ze bijvoorbeeld doen? Je helpen met het verkopen van de woning (zelf verkopen levert altijd meer op dan executeren dus in het belang van de bank), verlagen van de rente, deel van de schuld omzetten naar een renteloze lening (zeldzaam maar het komt voor), de maandlasten niet langer incasseren maar optellen bij restschuld (niet waarschijnlijk omdat schuldrest al hoger is dan waarde woning), je ex opsporen en hem aanschrijven !!!!!!!! Ik ga er nu wel vanuit dat je een hypotheek hebt afgesloten bij een normale, nette bank en geen DBV constructie of iets dergelijks. Nog een reden om niet altijd voor het goedkoopste te gaan maar te kiezen voor betrouwbaar.

cqcq

cqcq

02-04-2010 om 21:09

Bank kan verkoop wel blokkeren..

Je huis dient als onderpand van je hypotheek, daarom mag je je huis niet zonder meer verkopen. Wat je wel en niet mag staat als het goed is in je hypotheekakte. Maar verkoop van een onderpand, mag dus alleen met toestemming van de bank. Als de verkoop niet zorgt voor gehele aflossing van de hypotheek dan heeft de bank reden om dit te blokkeren, kun je leuk vinden of niet, maar het is wel zo.

Als het nu zeker is dat ook wanneer verkoop wel lukt je toch achter blijft met een restschuld dan is die BKR notering toch bijna al niet meer te verkopen. Maar in de situatie waarin je nu zit, is het toch al zo dat financiele dingen waarbij die BKR notering lastig is toch al bijna niet kunnen. Vandaar mijn advies om het te laten knappen. Schuldsanering is 'maar' 3 jaar, de BKR notering is voor 5 jaar. Ook nu moet je al van een absoluut minimum rondkomen, zonder dat je zicht hebt op betere tijden. (bovendien is er een kans, dat als jij niet meer betaalt, ex toch eieren voor zijn geld kiest, en toch maar gaat betalen, dus 't kan ook meevallen, jij bent niet de enige die een BKR notering krijgt in dit geval, dat gaat gelden voor beide hypotheeknemers).

Wat ik me wel afvraag is of de ex wel akkoord zal gaan met verkoop, zoals het nu omschreven staat (verkopen met restschuld) is verkoop helemaal niet in zijn belang. Op dit moment betaal jij de hypotheek, terwijl ook hij aangesproken zal worden voor de restschuld. Sterkte in ieder geval, financiele stress is nooit leuk naast de stress die scheiding sowieso al met zich meebrengt.

fransje

fransje

03-04-2010 om 00:33

Hier heb ik wel wat aan

Vlinder, goede informatie waar ik mee aan de slag kan. Is eigenlijk heel logisch om eerst de bank in te lichten maar zelf had ik daar niet aan gedacht. Ik ga een brief schrijven en het voorleggen. We zitten bij Fortis trouwens. Ik kan ook vragen of er een adviseur langs kan komen, is dat een goed idee?

Wat cqcq zegt klopt wel, die mensen hadden destijds hun hypotheek verhoogd voor een verbouwing. Alleen is deze verbouwing niet of niet goed uitgevoerd waardoor hun schuld hoger was geworden dan de waarde van hun woning. Zij moesten toen verplicht blijven zitten. Zo is het ons verteld tenminste.

Ik wil liever niet vrijwillig de schuldsanering in, als ik het kan voorkomen doe ik dat liever. Ik leef nu ook krap maar schuldsanering moet je niet onderschatten, je mag dan ook bv geen spullen meer kopen via internet en cataloges en dat is heel vervelend voor mij ivm mijn handicap. Toch bedankt voor je visie, er zijn meer wegen die naar Rome leiden en misschien heb je wel gelijk. Het vervelende is dat je altijd pas achteraf kan zeggen hoe het had gemoeten. Ik heb in mijn leven veel beslissingen genomen die niet goed uitgepakt zijn om het maar zacht uit te drukken waardoor ik niet zo goed meer durf.

Ik weet zeker dat ex niet gaat betalen als ik ermee zou stoppen. Als de boel ploft voelt hij daar toch niks van. Hij heeft zich helemaal ingedekt, krijgt hoogstens een BKR registratie maar hij is toch niet van plan te lenen oid, heeft alles op naam van zijn vriendin staan. Zij wordt nu net zo gebruikt als ik destijds maar ze ziet het nog niet. Hij heeft mij gewoon uitgelachen om de situatie en mij ingewreven hoe dom ik ben geweest en hoe slim hij wel niet is. Je krijgt nooit een cent van me zei hij lachend. Naief en goedgelovig ben ik zeker geweest maar ja, wie gaat er nu vanuit dat je zo bedonderd gaat worden.

vlinder72

vlinder72

03-04-2010 om 11:03

Adviseur

Mijn eerste reactie zou zijn nee. Je moet namelijk niet bij een adviseur zijn maar bij een specifieke afdeling die zich bezig houdt met "probleem" leningen. Pas als je van die afdeling advies krijgt, kan je misschien daarna met een adviseur contact opnemen. Een adviseur is er om hypotheek te verkopen, te wijzigen etc. maar niet om je woning te verkopen en te besluiten hoe je met de restant schuld moet omgaan. Oh, en in tegenstelling tot het bericht van cqcq zal een bank altijd voor vrijwillige verkoop gaan. Een executieverkoop levert veel minder op en is dus in het nadeel van de bank. Natuurlijk zitten ze liever niet met een schuldrest in de maag maar je bent echt niet de enige. Je wilt niet weten hoeveel mensen in de problemen komen door echtscheidingen, verdwijningen, bedrijfsongevallen etc. En banken hebben onderling afspraken (gedragscode) hoe ze met dat soort zaken omgaan. Dus de verkoop zal heus niet tegengehouden worden. Mits je van te voren hebt overlegd met de Fortis bank. Verkoop je je woning, zeg je niets en kan je bij de notaris vervolgens je lening niet aflossen. Tja, dan heb je wel een probleem. Daar houden banken namelijk niet zo van. En dan nog iets een BKR registratie gaat niet vanzelf. Die wordt door de bank geplaatst. Het kan dus zelfs gebeuren dat jij geen BKR registratie krijgt maar je ex wel. Dat kan bijvoorbeeld als jij wel keurig je afspraken nakomt maar ex bijvoorbeeld niet. Dus hop, schrijf een brief. Vertel je hele verhaal en vraag wat de Fortis bank voor je kan doen want je ziet het allemaal niet meer zitten.

cqcq

cqcq

03-04-2010 om 12:17

Liever vrijwillige verkoop

Ik ben het helemaal met je eens dat de bank liever een vrijwillige verkoop heeft dan een gedwongen verkoop. Maar in dit geval heeft de bank nog liever dat er helemaal niet verkocht wordt. Op dit moment is gedwongen verkoop nog niet aan de orde (de hypotheek wordt immers nog betaald..).

Maar de bank raakt zijn onderpand kwijt als ze instemmen met vrijwillige verkoop, dat is dus niet in hun belang. Gezien wat er geschreven is, is het immers zeer onduidelijk of de restschuld betaald kan worden of door Fransje of door haar ex. Dus daarom vermoed ik dat ze daar niet zomaar mee in zullen stemmen, ze kunnen het in ieder geval blokkeren. Maar je tips zijn heel goed, Fransje zal hier in overleg met de bank uit moeten komen. (en met haar ex, want die zal ook moeten meetekenen voor de verkoop, en ook hij heeft daar helemaal geen belang bij). Vandaar dat ik vermoed dat vrijwillige verkoop niet zo gemakkelijk zal gaan.

Inge

Inge

04-04-2010 om 20:46

Nhg

Heb je een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie? In sommige gevallen wordt de restschuld kwijtgescholden als je aan een aantal voorwaarden voldoet. Misschien iets om uit te zoeken?
gr. Inge

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.