Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Karin

Karin

30-10-2009 om 10:21

Zit vast betreft werk en wao, zoek oplossing!

Hallo allemaal,

Ik zit al tijden met een probleem wat me erg frustreerd; Ik zit al een x aantal jaren in de wao/jong, vanwege gezondheidsklachten, chronisch vermoeidheidssyndroom en een vorm van reuma. Ik ben 45, heb twee kinderen op de basischool van 9-12 jaar, en een man, die fulltime werkt. Nu wil ik graag een leuke inspirerende baan, of zelfstandig ondernemen, maar ik weet gewoon niet wát! Moet ook rekening houden met schooltijden van de kids, omdat man al om 6 uur van huis gaat. We wonen in een piepklein dorp, en als ik in de stad wil werken ben ik afhankelijk van OV ( 1.5 uur onderweg dus kan nergens voór 10 uur zijn. Ik moet rekening houden met mijn beperkte energie, en het is belangrijk dat ik werk doe dat ik leuk vindt, anders kost het me teveel qua energie. Ik heb weinig vooropleiding( alleen Havo) en lang niet meer gewerkt omdat ik al zolang ziek ben. Hoe vind je je weg in wat je kunt en wilt? Ik zie door de bomen het bos niet meer, weet niet wat ik wil en wat er mogelijk is. Met mijn man kan ik er eigenlijk niet over praten, die weet het ook nietIk zou het liefst een soort coach willen die me begeleidt, maar waar vind je die? Kortom, beetje chaotisch verhaal, maar ik ben op zoek naar meer structuur en wil mijn weg vinden in de toekomst. Wie heeft er enige tips of adviezen voor me?
groeten,

Karin

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jessica de Vries

Jessica de Vries

30-10-2009 om 10:33

Vragen

Karin,

kun je niet naar een soort reintegratietraject? Heb je ooit gewerkt, wat voor soort werk. Wil je eventueel vanaf huis werken achter de computer?

Verder: netwerken, mijn echtgenoot is via LinkedIn benaderd voor een nieuwe baan, en dat heeft heel leuk uitgepakt.

Zelf doe ik via internet wat vrijwilligerswerk voor een website van een non-profit organisatie, staat mijn naam bij, dus goed om je cv op te bouwen. En nog een idee dat ik laatst hoorde van iemand die door omstandigheden ook een aantal jaar niet gewerkt had: zoek een instelling/bedrijf dat je aanspreekt en onderzoek of het mogelijk is om daar voor een paar maanden stage te lopen. Onbetaald, maar goed om het werkritme en de werkrichting te proeven.

Tinus_p

Tinus_p

30-10-2009 om 11:07

Vraag 1

Wat vind JIJ leuk?

Chantelle

Chantelle

30-10-2009 om 11:36

Uwv

Ik zou het UWV bellen, zij kunnen je vast helpen met een reintegratietraject.

Wat mij wel opvalt is dat je allerlei obstakels ziet, die niets met je gezondheidssituatie te maken hebben. Je zit volgens mij redelijk vastgeroest in een soort van slachtofferrol, daar zitten werkgevers in ieder geval niet op te wachten.

Ook een reintegratiebureau gaat eerst met jou aan de slag en presenteren geen pasklare oplossingen. 'Wat wil jij' maar ook 'wat heb jij daar voor over'. Voor alle obstakels die jij noemt kun je een oplossing verzinnen. Dat hoeft iemand anders niet voor je te doen. Bij jou moet een knopje om. 'Ik kan nergens voor 10 uur beginnen' moet worden: ik koop een autootje of ik neem een baan dichtbij huis welke minder inspirerend is. 'Ik moet rekening houden met de schooltijden met de kinderen' moet worden: 'de kinderen moeten 3 x per week worden opgevangen door de voorschoolse opvang of door een gastouder'. Heel veel gezonde gezinnen, vrouwen hebben die - af en toe - moeilijke keuzes moeten maken.

Je eisen liggen ook wel hoog. Je doel is niet 'je eerste stappen zetten op de arbeidsmarkt' maar je wilt meteen 'leuke, inspirerende baan' of 'zelfstandig ondernemen' die helemaal past in je huidige situatie. Het klinkt heel hard, maar met je vooropleiding, je gat in je cv, je wens om parttime te werken, etc. liggen banen - zeker de leuke en inspirerende - niet voor het oprapen. En dat staat eigenlijk nog helemaal los van de belabberde huidige economische situatie. Heel veel vrouwen of gezinnen moeten concessies doen om de boel een beetje voor elkaar te flansen. Het is misschien goed om die 'leuke, inspirerende baan' als doelstelling voor ogen te houden maar er zijn echt heel veel vrouwen/personen die met een weinig tot niet inspirerende baan toch gelukkig zijn.

Nu praat ik een beetje voor mijn beurt. Ik denk dat een reintegratieconsulent je dezelfde vragen gaat stellen en jou inderdaad kan helpen. Als jij duidelijk krijgt wat JIJ wilt en ook inziet wat JIJ daarvoor moet doen, dan zijn er heel veel verschillende wegen waarbij ze jou kunnen helpen (stagebanen, opleidingen, etc.)

Siena

Siena

30-10-2009 om 11:46

Net als chantelle

een leuke inspirerende baan, of zelfstandig ondernemen, Moet ook rekening houden met schooltijden van de kids, kan nergens voór 10 uur zijn, rekening houden met mijn beperkte energie, en het is belangrijk dat ik werk doe dat ik leuk vindt.
Jaaahhh...dat wil ik óók! Karin, wake up. Met deze eisen wordt het niks. De tips om hier met iemand met vestand van re-integratie over te praten lijken me goed, maar niet met deze insteek. Als je serieus iets wilt zul je water in de wijn moeten doen. Is dat absoluut onmogelijk, dan wordt het thuisblijven vrees ik.

Tinus_p

Tinus_p

30-10-2009 om 11:51

Aanvulling chantelle

Chantelle:
"Ook een reintegratiebureau gaat eerst met jou aan de slag en presenteren geen pasklare oplossingen. 'Wat wil jij' maar ook 'wat heb jij daar voor over'."
En vooral ook: wat kun je WEL?

Lou

Lou

30-10-2009 om 13:25

Eigen baas

Je kunt eens kijken op eigenbaas.nl. Je kunt er terecht voor een microfinanciering maar ook voor alleen coaching, als je dat wilt. Wellicht een eerste stap om daar eens te gaan kletsen. Ik heb er zelf overigens geen ervaring mee, maar heb er goede verhalen over gehoord.

groet,

Lou

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.