Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Even anders....

Even anders....

10-11-2010 om 00:27

Zo moedeloos... verlies baan

Ik ben zo moedeloos. Ik verlies per 1 januari mijn baan in een sector waar overal grote klappen vallen. De enige reden is dat ik een tijdelijk contract heb en dat alle tijdelijke contracten eruitvliegen samen met wat vaste krachten.
Ik heb nu nog geen sollicitatieverplichting maar zoek de hele avond naar geschikte vacatures en vind gewoon helemaal niets waar ik op zou kunnen solliciteren. Gisteren heb ik gesolliciteerd op een tijdelijke functie (half jaar) waarin ik 30% minder verdien (zelfde aantal uren). Ik kom dan waarschijnlijk een half jaar later in de WW die dan lager is; ik schiet er na dat jaar dus flink bij in. Niet slim dus. Maar wat en hoe dan wel?
De tranen zitten me nu heel erg hoog. Ik zit er echt doorheen. Voel me zo nutteloos en moedeloos. Begin heel erg onzeker te worden. F
inancieel gaan we het wel redden en ik dacht dat ik zo'n sabbatical ook wel lekker zou vinden... nee, dus.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

10-11-2010 om 01:44

Rustig worden

Ik hoop dat je na een nachtje slapen iets rustiger bent geworden. Het lijkt mij echt een nare situatie waarin je zit. Dit wens je iemand nooit toe. Als je nu al weet dat je het financieel wel gaat redden (ondanks dat het minder is) is dat een hele zorg minder. Ik weet niet hoe lang van te voren je tegenwoordig je ww aan kunt vragen, maar zodra dat kan gauw regelen en meteen een gesprek aanknopen over de mogelijkheden die het UWV kan bieden. Uitzendbureaus zijn dé doorgeefluiken voor tijdelijk werk met eventueel na verloop van tijd toch een contract van het bedrijf waar je komt te werken, daar zou ik me dus ook inschrijven. En onthoud vooral dat je NIET nutteloos bent. Het bedrijf waar je nu werkt kan jou er nu niet meer bij hebben, maar dat heeft niets te maken met jouw eigenwaarde en jouw nut in het leven. Schud die negatieve gedachten dus alsjeblieft van je af. Heel veel succes de komende tijd.

Muurtje

Muurtje

10-11-2010 om 09:02

Nutteloos voelen...

Lieve Even anders,

Helaas kan ik vanuit mijn eigen ervaring zeggen dat ik jouw gevoel van nutteloosheid herken. Mijn contract wordt met ingang van 1 december beëindigd. Gelukkig ook financieel goed te doen hier (man kan meer uren gaan werken), maar toch...

Vacatures zijn er regelmatig binnen mijn functiegebied. Meestal wel met een lager salaris, maar dat neem ik wel voor lief. Alleen zijn 100-150 reacties op 1 vacature geen uitzondering, dus de kans is wel erg klein.

Nu de ergste schrik achter de rug is (kostte me wel een goede maand hoor), probeer ik het positieve ervan in te zien. Eindelijk weer eens koffie drinken bij die vriendin die ik veel te weinig spreek. Mijn dochter extra ondersteuning geven op school, wat ze zo hard nodig heeft. En ja, toch ook genieten van wat vrije tijd. Houd je 1 ding voor ogen: als je over een paar maanden toch weer werk vindt, en je hebt je maanden alleen maar rot gevoeld, dan heb je spijt dat je deze maanden niet positiever hebt benut! Zie het als een kans, hoe moeilijk dat ook is.

En nog even de praktische kant van het verhaal: als je een DigID code hebt, kun je je via www.werk.nl inschrijven bij het UWV WERKbedrijf en ook digitaal een WW-uitkering aanvragen. Dan hoor je vervolgens vanzelf welke stappen je dan moet nemen. Ik moet naar een groepsbijeenkomst van het plaatselijke UWV WERKbedrijf (over je moedeloos voelen gesproken...), maargoed, daar ga ik me volgende week dan maar overheen zetten.

Ik wens je heel veel sterkte bij het verwerken van de klap en het zoeken naar een andere baan. Als je de functiegroep aangeeft, heb ik misschien nog wel wat tips voor vacaturesites die jou nog niet bekend waren!

Groetjes,
Muurtje

Merel78

Merel78

10-11-2010 om 09:03

Sterkte!

ik heb zo met je te doen...vind het echt heel rot voor je. Iets opbeurends weet ik eigenlijk niet te zeggen, ik herken het zo (manlief is inmiddels al een jaar werkeloos en ook zo vreselijk moedeloos, dus ik snap je gevoel heel goed).

maar:
1. je bent niet nutteloos
2. je bent niet nutteloos
3. probeer een dagritme vast te houden als je straks geen werk meer hebt met dagelijkse dingen die je te doen hebt. Als je het druk hebt, heb je geen tijd om te piekeren.
4. uitzendbureaus, al genoemd, een hele goede tip
5. probeer te netwerken, ken je vrienden/ kennissen/(oud)collega's die misschien weten waar vacatures zijn
6. zsm ww aanvragen, nu is mss nog te vroeg, maar zeker doen voordat je werkeloos bent!
7. wat al gezegd is, het ligt niet aan jou.

Maar ik weet hoe heftig je eigenwaarde een knauw kan krijgen. Ik hoop dat je partner je kan steunen in deze zware periode!

heel, heel veel sterkte!

Merel

Moeilijk

maar je hebt deze baan die je nu hebt toch ook gekregen ? Het gevoel herken ik overigens wel, maar ik merk nu dat het helemaal nergens op slaat, als je interessante dingen te melden hebt, je inleest en inleeft en je werk goed doet je snel nieuwe kansen krijgt.

Niet elke avond uren lang gaan zoeken, schrijf je in bij wat headhunters of uitzendbureau's, meld je aan bij linkedin en ga eens wat meer netwerken.

Muurtje

Muurtje

10-11-2010 om 09:48

Netwerken

Ik heb een gesprek gehad met een zeer ervaren loopbaanadviseur. Hij heeft mijn CV en sollicitatiebrief gelezen en wat tips gegeven voor aanpassingen.

Ook vertelde hij dat 75% (!!!) van alle vacatures worden opgevuld door netwerken en niet door advertenties! Ik wist niet dat dat zo'n groot percentage was! Dus probeer via LinkedIn of andere netwerksites te laten weten wat je zoekt. Zelfs door een www achter te laten op Hyves kwamen er reacties vanuit onverwachte hoek ("horen zeggen dat ze daar en daar binnenkort verwachten dat...").

Wat hierboven al werd genoemd: contact opnemen met oud-collega's (ook uit verder verleden via Hyves of Facebook) met eenzelfde soort functie die wellicht ergens anders zijn gaan werken. Misschien weten zij of er ergens een (tijdelijke) vacature is?

Succes!
Muurtje

Count your blessings!

Als je de eerste schrik te boven bent, probeer het dan van de positieve kant te zien.
1. Jullie hebben voldoende inkomen, dus verhongeren zul je niet.
2. Nieuwe rondes, nieuwe kansen! Richt je op dingen die wél mogelijk zijn.
3. Ga de leuke dingen doen waar je normaal niet aan toe kwam.

Gr. Poezie.

Even anders....

Even anders....

10-11-2010 om 12:26

Jullie hebben gelijk...

Jullie hebben gelijk, dat weet ik (rationeel) ook wel en houd ik mezelf steeds voor, maar het voelt niet zo...

Nasha 1st

Nasha 1st

10-11-2010 om 13:15

Aanvragen ww

kan 4 weken voor daadwerkelijke werkloosheidsdatum (28 dagen eigenlijk)...

Nasha 1st

Nasha 1st

10-11-2010 om 13:16

Te snel

op verzenden gedrukt, bovenstaande was naar aanleiding van een vraag in dit draadje...

Even anders, veel sterkte de komende tijd! En inderdaad 75% vindt via andere wegen dan "gewoon" solliciteren een baan....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.