Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Gerber

Gerber

15-10-2019 om 14:01

Zoon gebruikt soms mijn auto: WA verzekerd?

Mijn zoon vroeg mij onlangs of ik verzekerd ben wanneer hij in mijn auto rijdt en een aanrijding veroorzaakt. Dat vond ik een goede vraag... Uiteraard heb ik een WA verzekering voor mijn auto, maar is die verzekering ook van kracht wanneer hij in mijn auto rijdt? Natuurlijk kan ik dit bij mijn verzekering navragen, maar misschien zijn er onder jullie mensen die hier ervaring mee hebben. Of dit weten. Ik ben heel benieuwd...
Alvast bedankt voor reacties!

Gerber

Gerber

15-10-2019 om 14:09

Antwoord op mijn eigen vraag!

Toch mijn verzekeringsman maar even gebeld: het blijkt dat wanneer zoon mijn toestemming heeft om in mijn auto te rijden en een geldig rijbewijs heeft dat hij gemachtigd is mijn auto te gebruiken. Veroorzaakt hij een aanrijding, dan wordt de schade an derden vergoed en vervalt mijn no claim. De premie wordt dan duurde. Heel simpel eigenlijk!

Marja

Marja

15-10-2019 om 16:59

verzekering

Mijn schoonzus heeft toch wel een flinke fout gemaakt hierin door haar zoon in de auto te laten rijden terwijl ze heel weinig geld hebben. Hij heeft meermaals schade gereden en omdat ze alleen een WA verzekering hadden moeten ze alle kosten zelf betalen. Ze had moeten afspreken dat haar zoon het verschil betaalde tussen WA en Allrisks dan hadden ze nu niet in de problemen gezeten met de betaling maar goed er is wel meer mis met de afspraken met deze neef en zijn moeder.

Tihama

Tihama

15-10-2019 om 19:10

Nog lastiger

Je hoort je zoon dan ook te melden bij de verzekering als 'regelmatige bestuurder'.
Ik ontdekte dat mijn WA verzekering dan van 25 euro per maand naar 140 euro per maand steeg met een 18 jarige op de polis.

Ik heb er uitgebreid over gebeld met verzekeringsmaatschappijen. Er kwam geen duidelijk antwoord wat er precies zou gebeuren als ik het niet meldde. En een enkele keer rijden was ' natuurlijk wel acceptabel, maar als zoon bijv. de auto elke week een keer zou gebruiken, dan moesten we hem wel aanmelden. En dus die hogere premie betalen.

Intussen kreeg ik wel een voorbeeld uit mijn directe omgeving, waar een zoon min of meer de auto continu reed. Toen hij de diefstal van de auto meldde, ging de verzekering dieper zoeken. Toeb concludeerde de verzekering dat er gefraudeerd was: niet pa, maar zoon was de regelmatige bestuurder. De auto werd niet vergoed.

Dit is dus wel iets om over na te denken.

Aud

Aud

16-10-2019 om 08:52

Tihama

Om die reden staat auto en autoverzekering van oudste ook op zijn eigen naam en niet op die van ons, wat veel ouders wel doen. Is flink duurder, dat wel.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-10-2019 om 09:14

Schade door ongeval

Heeft de man ook gezegd dat schade door een aanrijding vergoed wordt? Ik vermoed van niet. Ik heb ook gelezen dat als je zoon schade aan zichzelf heeft, letsel dus, dan is dat niet verzekerd. Overlijden ook niet. Ik lees ook dat de verzekering voor inzittenden wel uitkeert als dat aan de orde is.
Schade waarvoor je vergoeding aanvraagt heeft ook gevolgen voor je schadevrije jaren. Het advies is om dan te kijken of je het beter zelf kunt betalen.

Marja

Marja

16-10-2019 om 09:15

Aud

Klopt maar dan gaat het ook echt om de auto van je zoon. Ons gezin heeft maar één auto en daar rijden onze beide kinderen in, knappe verzekeringsmaatschappij die dan, bij een aanrijding etc kan blijven beweren dat onze kinderen de enige regelmatige bestuurder zijn. Met twee auto's wordt dat al wat lastiger.

Gerber

Gerber

16-10-2019 om 10:25

Bizar toeval

Dank jullie wel voor jullie reacties! In mijn geval maken mijn zoons beiden incidenteel gebruik van mijn auto: wanneer OV staakt, of om dochter op te halen bij vrienden verder weg. Er is dus geen sprake van ‘regelmatige bestuurder’ .
Maar gisteren aan het eind van de middag heeft zoon de auto van de buurman geraakt bij het achteruit rijden... Echt, hoe bedenk je het... Gelukkig is buurman een geschikte vent, en gaan we het ook keurig afhandelen, maar leuk is het niet. Vond zoon trouwens ook niet, die is zich te pletter geschrokken. Nu afwachten hoe groot de schade is. Is de schade groot, dan moet ik helaas mijn verzekering aanspreken en wordt mijn premie verhoogd (geen idee met hoeveel trouwens). Is de schade beperkt, dan zal ik hem rechtstreeks uitbetalen. En nee, eigenlijk heb ik dat geld nu niet, maar dat komt volgens buurman wel goed. En ja, zoon gaf gelijk aan dat hij ook wil meebetalen. Nu studeert hij, dus ik moet me beraden over de vraag hoeveel hij mee moet betalen. Wat zou nou een goede verdeling zijn? Ik heb werkelijk geen idee.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-10-2019 om 10:38

Gerber

Ik denk dat als je het kunt betalen, het eerst noodzakelijk is dat jij het voorschiet en dat daarna de vraag komt over wie en hoeveel. Hij heeft de schade veroorzaakt, dus dan lijkt het me wel zo normaal dat hij het leeuwendeel voor zijn rekening neemt. Dat kan met een afbetalingsregeling.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-10-2019 om 10:40

Voorschieten

Ik zeg dat ook omdat het mij belangrijk lijkt om de verstandhouding met de buurman goed te houden. Zo'n akkefietje kan zomaar een stoorzender worden.

Maja

Maja

16-10-2019 om 14:12

gerber

Lees goed je polis na, er bestaat nl zoiets als "no-claim-garantie": bij een eerste keer in x tijd een schade claimen, hoeft dit niet te leiden tot premieverval.
Daarnaast kan je, zodra het bedrag van de schade bekend is, altijd je verzekeringsmaatschappij bellen en vragen wat dit voor gevolgen voor je premie heeft, zodat je op basis daarvan een afweging kunt maken (ik bedoel : 3 jaar € 50,-- per maand meer betalen voor een schade van € 200,-- (voorbeelden) is wat overdreven tenslotte).

En op je oorspronkelijke vraag: toen onze dochter haar rijbewijs haalde, hebben wij het nagevraagd bij onze verzekering. Zolang zij geen structurele bestuurder was, was zowel schade aan de tegenpartij als aan haarzelf gedekt.

Maar ook hier: lees goed na wat er in je polis staat, dit kan nl per maatschappij en per soort verschillen.

Marja

Marja

16-10-2019 om 22:03

Maja

"Zolang zij geen structurele bestuurder was, was zowel schade aan de tegenpartij als aan haarzelf gedekt."

Dan moet je wel een all risks verzekering hebben, geen wa. https://www.promovendum.nl/autoverzekering/vragen/dekking/wat-het-verschil-tussen-een-wa-verzekering-wa-beperkt-casco-en-een-all-risk

Gerber

Gerber

16-10-2019 om 22:07

Maja

Goede tip van de no claim garantie! Ik ga morgen meteen informeren. Hier is geen sprake van een allrisk verzekering, maar dat is in dit geval geen ramp: aan onze auto is geen schade, het is een kleine deuk is de auto van de buurman.

Maja

Maja

23-10-2019 om 13:19

@marja

Klopt... foutje van mijn kant.
Onze (beide) auto's zijn inderdaad allrisk verzekerd, waardoor de schade aan haarzelf ook gedekt zou zijn .

schade aan derden vallen wél "gewoon" onder de WA, als tenminste je verzekering andere bestuurders accepteert

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.