Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Lean1

Lean1

26-11-2010 om 14:46

Zorgverlof

Ik heb een vraagje over kortdurend zorgverlof. Ik val onder de cao welzijn. In mijn beleving voorziet deze cao in zorgverlof wanneer je niet thuis weg kan omdat je kind ziek is. Donderdag had ik een dagje zorgverlof nodig omdat mijn meisje te beroerd was om naar school te gaan. Volgens mijn leidinggevende kan ik hiervoor geen zorgverlof gebruiken. Waar dan wel voor is dan mijn vraag?
Ik snap best dat ik niet zomaar niet op kan komen dagen, maar ik kan een kind van 4 niet ziek en wel alleen thuis laten.
Is er iemand die mij de zorgverlofregeling op een "lekenmanier" uit kan leggen?

Lean

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanny61

Hanny61

26-11-2010 om 16:17

Calamiteitenverlof

Er is hier sprake van calamiteitenverlof. Google er maar eens op, jouw situatie is een voorbeeld die in de voorlichting van de rijksoverheid wordt gebruikt. Calamiteitenverlof is een verlofsoort dat bedoeld is, om plotselinge problemen te kunnen opvangen. Ook een gesprongen waterleiding valt hier bijvoorbeeld onder. Het is voor te stellen dat, als een kind plotseling ziek wordt, je als ouder niet onmiddelijk een oplossing hebt. Dan kun je gebruik maken van calamiteitenverlof. Je werkgever moet je gewoon doorbetalen. Als de ziekte langer duurt, is het wel de bedoeling dat je voor een oplossing zorgt.

Zorgverlof

Is bijvoorbeeld wanneer je voor iemand in huis moet zorgen die dat niet voor zichzelf kan.
Dat je bv een paar dagen zorgverlof hebt omdat je man net thuis is van een operatie, of je kind.

Dat jouw kind ziek is geworden, is niet echt zorgverlof, al zou je dat wel denken omdat je voor je kind zorgt.

Maar ik ben het met mijn voorganger eens, dat valt onder calamiteitenverlof. Je wordt ineens geconfronteerd met iets in jouw huishouden dat dringend om een oplossing vraagt waardoor jij niet naar je werk kunt. Een calamiteit dus.

Overigens neem ik in dit soort situaties meestal verlof op. Maar ik heb dan ook voldoende verlofdagen. Dat geldt niet voor iedereen. Je zou gewoon aanspraak moeten kunnen maken op het calamiteitenverlof.

Vic

Vic

27-11-2010 om 22:10

Zorgverlof

Zorgverlof is toch juist wel bedoeld om voor je zieke kind te zorgen? Je kunt maximaal tweemaal je aantal werkuren per jaar aan zorgverlof opnemen, en je werkgever moet dan minimaal 70% van je salaris doorbetalen. Calamiteitenverlof geldt alleen voor de eerste dag. Die moet volledig doorbetaald worden.

Toestemming vragen

Voor zorgverlof moet bij mijn bedrijf vooraf toestemming worden gevraagd aan de directie. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om het tijdelijk verzorgen van een hulpbehoevend familielid. De drempel is bewust hoog gelegd door die benodigde officiële goedkeuring.

Calamiteitenverlof bestaat ook (is wettelijk) maar ik ken niet een collega die daar wel eens een beroep op heeft gedaan. Bij een ziek kind wordt altijd gewoon een vakantiedag opgeofferd.

Ziek kind

persoonlijk vind ik dat je bij een ziek kind niet zo maar een appél kan doen op calamiteitenverlof of zorgverlof. Let wel, ik heb het over een kind dat een dagje ziek is, niet lekker, griep. Niet een kind met een ernstige aandoening.

Voor het ziek zijn van je kind dien je van te voren al te bedenken welke oplossingen er voor handen zijn. Je kan daar dus op inspelen. Dat kan zijn dat je afspreekt of je in een dergelijk geval een beroep kan doen op ouders/schoonouders, een oppas, een vriendin of vriend of dat je met je partner overlegd wie er thuis blijft in een dergelijk geval.
Vaak zal dat inderdaad op het moment zelf moeten worden bekeken wat het handigst is.
Ik vind het wat te makkelijk om dan de werkgever in kwestie financieel op te laten draaien voor het ziek zijn van een kind.
Het verzorgen van een kind hoort bij je taken als ouder en dat weet je. Ik vind dus dat je in dit geval verlof dient op te nemen of te overleggen of je de uren die je er dan niet bent kan compenseren of thuis mag werken, verzin het maar.

groetjes van Purk

Vic

Vic

29-11-2010 om 10:27

Ja maar

Die informatie van de overheid is toch duidelijk? Er staat 'zorgen voor een ziek kind'. Geen voorwaarden over de ernst van de ziekte, of dat het minimaal een week moet duren o.i.d. Het lijkt me 'logisch' dat je bij een ziek kind eerst naar andere mogelijkheden kijkt (thuiswerken, oma), maar als dat niet kan sta je volledig in je recht als je om zorgverlof vraagt.

Hanny61

Hanny61

29-11-2010 om 12:25

Precies, vic!

Ondanks alle voorzorgmaatregelen kan het zo zijn dat je plotseling met een ziek kind in de problemen komt. Het is mooi als je over voldoende vrije dagen beschikt om dan vrij te nemen. Maar als dit niet het geval is, dan is calamiteitenverlof een mogelijkheid. Let wel, het is wel de bedoeling dat je een oplossing zoekt, als de ziekte langer gaat duren. Dan zou je evt. het wettelijke recht op zorgverlof kunnen opnemen. Dit is wel een regeling die financiële gevolgen heeft.

Zorgverlof/calamiteiten voor operatie kind?

Hoi,

wie weet hoe het zit met zorg of clamiteitenverlof voor een operatie van een minderjarig kind?
Mijn zoon moet 14 dec een ingreep ondergaan met een dagopname, 's ochtends heen en 's avonds naar huis.(of evt nachtje blijven) Dit is op een dag dat ik normaal werk, de dag erna ben ik vrij. De operatie vindt plaats in een plaats, 90 km verderop. Ik heb een verzoek geplaatst bij PZ, maar kreeg het antwoord dat dit niet onverwacht was en er dus geen recht was op dit verlof. Cru gezegd, als hij onderweg iets zou krijgen en ik naar hem toe zou moeten dus wel. Wie weet hoe dit zit?
Ik val onder Transport en Logistiek.

J

amk

amk

29-11-2010 om 14:43

3 soorten verlof

1. calamiteitenverlof voor acute zaken, dus idd niet een operatie op 14 december, maar wel voor een kind dat van school gehaald moet worden of omdat je moet wachten op de loodgieter ivm een gesprongen waterleiding. Acuut dus, kan niet wachten.

2 kort durend zorgverlof: maximaal 2x het aantal werkuren per week per jaar. Voor dat grieperige kind, de operatie op 14 december etc

3. langdurig zorgverlof: voor terminaalzieke familieleden, dit is onbetaald.

Kortdurend zorgverlof is er juist voor om de griepjes op te vangen in combinatie met het werk. Om te voorkomen dat medewerkers zich ziekmelden terwijl dit niet zo is. Om de combinatie werk en zorg te bevorderen.

vlinder72

vlinder72

29-11-2010 om 16:06

Toch

vind ik het raar als je zorgverlof gaat opnemen voor een grieperig kind. Ik ken trouwens ook niemand die zichzelf ziek meldt als een kind een beetje ziek is. Op mijn werk bel je dan en vraag je of je vrij kan krijgen met de mededeling dat je kind ziek is. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand dan zegt dat het niet kan.

Zorgverlof wordt bij ons ingezet als een kind bijvoorbeeld opeens met longontsteking in het ziekenhuis wordt opgenomen en vader of moeder naast het bed blijft zitten. Dan krijgt echt niet iemand te horen dat ie maar zijn vakantiedagen moet opnemen. Meestal wordt er dan iets geregeld. Combi zorgverlof/vakantiedagen. En soms heeft niemand het nog ergens over.

Dat iets mag betekent niet dat je ook gebruik moet maken alle regelingen. Als je genoeg vakantiedagen hebt is het wel zo netjes om eerst gebruik te maken van je vakantiedagen.

Onzin vlinder!

Deze regeling bestaat nu eenmaal en veel werkgevers houden zich er niet aan of weten het niet eens!

Het is niet raar dat er kort zorgverlof wordt in gezet voor een kind met griep. Er zijn veel ouders die verder niets kunnen regelen dan kdv, waar ze ook niet heen kunnen als ze ziek zijn.

Je kunt het ook omdraaien! Waarom maakt iedereen er geen gebruik van? Nu is er een keer iets goed geregeld en dan is het weer niet goed.

amk

amk

29-11-2010 om 18:50

Nou

als je kind in het ziekenhuis ligt heb je juist geen recht op zorgverlof. Want je kind wordt verzorgt.
Zorgverlof is om zelf te zorgen.

En je kent niemand die zichzelf ziekmeld: logisch dat ga je ook niet zeggen want je collega's zijn er niet blij mee en het is ook fraude.

Zorgverlof en ziekenhuis

Wat betreft ziekenhuis en zorgverlof.

Mijn minderjarige kind moet geopereerd worden in een ziekenhuis, 90 km verderop. Hij moet er om 9 uur zijn, dus half acht weg, dan wat kleine onderzoekjes en om 11 uur de operatie, duurt een uurtje en dan mag hij hopelijk aan het einde van de dag naar huis, mag dan 's nachts niet alleen zijn.

Eeeuh, als hij "verzorgd" is in het ziekenhuis. Ik kan toch niet hem met de trein laten gaan en dan alleen naar de opname, vervolgens alleen in het ziekenhuis na de opname, en dan met openbaar vervoer met krukken naar huis sturen, terwijl hij volgens het boekje de eerset 24 uur niet alleen mag zijn als hij naar huis gaat.

Het gaat me niet om er wel/niet bij zijn, dat doe ik natuurlijk, maar het idee, dat als hij een ongeluk zou krijgen en ik naar hem toe moet is het wel verlof en nu niet.

amk

amk

29-11-2010 om 20:09

Dagopname

is iets anders als echt in het ziekenhuis liggen. Dan lig je er meerdere dagen en hoef je idd volgens de regels van het zorgverlof slechts verlof op te nemen voor de breng en haal momenten. Tussentijds is je kind verzorgt. Hoe krom het ook klinkt.

Mijn collega gebruikt haar zorgverlof uren bv om er voor te zorgen dat haar man op zijn werk komt, hij kan wel terug meerijden met een collega, maar niet heen.

Zorgverlof hoeft dus ook niet in hele dagen uitgekeerd te worden.

angelina ballerina

angelina ballerina

29-11-2010 om 20:14

Hoe het bij ons gaat

Bij mijn werkgever kan je indien je kind onverwachts ziek is en je echt niks kan regelen calamiteitenverlof opnemen, max. 1 dag. Zorgverlof is bedoeld voor zorg aan een ernstig ziek iemand. Je moet dit van te voren aanvragen. Heeft je kind een griepje o.i.d dan regel je zelf een oplossing of neemt een dagje vrij. Ik vind dit eigenlijk wel terecht. Als ik van te voren weet dat kind niet naar het kdv kan dan regel ik dat iemand op hem of haar komt passen (bij niet ernstige dingen) en als kind echt heel erg ziek is neem ik vrij of is mijn man thuis. Gelukkig is man's werkgever erg makkelijk en kan mijn man in dergelijke gevallen gewoon thuiswerken als hij geen afspraken heeft. Maar als dit niet het geval was zou ik nog niet zo snel zorgverlof opnemen. Deze hele week zal mijn zoontje thuis zijn met waterpokken, ik vind het raar als ik daarom 4 dagen verlof krijg, betaald door werkgever.

liora

liora

29-11-2010 om 22:04

Bij ons

Bij ons op het werk gebruiken we calamiteiten- en zorgverlof zoals ze zijn bedoeld. Kortdurend zorgverlof dus juist voor een grieperig kind!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hanne.

Hanne.

29-11-2010 om 22:16

Klok en klepel

Volgens mij lopen er een aantal klok-klepel aannames door het stuk heen.

Calamiteitenverlof is voor als er NU iets geregeld moet worden. Dus al het kdv belt dat mijn kind ziek is. Hulptroepen of niet, dan moet er per acuut iets geregeld worden, en dan heb je recht op calamiteiten verlof.

Zorgverlof geldt voor die situaties waarin jij de enige bent die het kind op kan vangen. Dus de hulptroepen zijn al gevraagd, maar kunnen niet.

Daarbij geldt voor beiden dat er afspraken kunnen zijn over de invulling hiervan door vakantiedagen. Bij calamiteitenverlof mag de werkgever je mag vragen om je (boventallige) vakantiedagen er voor te gebruiken.

Lean1

Lean1

01-12-2010 om 17:14

Veel meningen

Dat is wel duidelijk!

Ik begrijp nu dat er verwarring is of de dag die ik niet heb kunnen werken onder calamiteitenverlof geschaard zou moeten worden of onder kortdurendzorgverlof. Mijn kind werd 's nacht gillend van de pijn wakker. Mijn man zat in het buitenland, geen opa's en oma's in de buurt, dus ik was de aangewezen verzorger. Het ging echt om 1 dag, de dag daarna was ik namelijk vrij en dit sloot weer aan op het weekend.
Ik ben van mening dat ik gebruik mag maken van de regelingen zoals deze zijn vastgelegd in wet en CAO, waar zijn ze anders voor?
Het is niet zo dat ik te pas en te onpas vraag om wat voor buitengewoon verlof dan ook. In de 5 jaar dat ik moeder ben zijn de dagen dat ik niet heb gewerkt om reden van ziekzijn van mijn kind met gemak op de vingers van 1 hand te tellen.
Ik wil wel graag weten hoe een regeling dan echt bedoelt is en hoe ik hier gebruik van kan maken, vandaar mijn vraag hier.
Dank voor de reacties.

Lean

Sancy

Sancy

01-12-2010 om 19:51

Meningen?

Lean, even googlen had je ook antwoord kunnen geven, maar de info die hier in het draadje gegeven is, klopt redelijk goed.
Als je het zelf wil nalezen:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/calamiteitenverlof
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverlof
CAO's geven aanvullende regels, maar kunnen niet (zomaar) om deze wettelijke regelingen heen.

cqcq

cqcq

01-12-2010 om 21:39

Achtergrond

En hier de achtergrond van de wet (de memorie van toelichting)
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-27207-3.html.
Het kortdurend zorgverlof is juist hiervoor bedoeld.

Muriel

Muriel

09-12-2010 om 10:49

Wazo

Kortdurend - en langdurend zorgverlof zijn geregeld in de Wet Arbeid en Zorg (Wazo). Juist ja, om werken en zorg te kunnen combineren. Dat hierboven wordt gezegd dat je niet van je werkgever kunt verwachten dat die voor het zieke kind opdraait, is dus onzin. Inherent aan werkgeverschap is nu eenmaal dat je het arbeidsrecht volgt. En de Wet Arbeid en Zorg is daar een onderdeel van.

Ik begrijp dat het voelt als onrechtmatig om doorbetaald thuis te zijn bij je zieke kind, maar werkgevers zijn wel verplicht je vrij te geven, en niet alleen bij een doodziek kind. Wel kunnen ze eisen dat je bewijsmateriaal (doktersverklaring) kunt overleggen. En de doorbetaling is 70% over maximaal 2x arbeidsduur per week (40 uur werken = 80 uur zorgverlof) in 12 kalendermaanden (ingaande vanaf de eerste dag dat zorgverlof wordt opgenomen).

Overigens geldt langdurig zorgverlof volgens de wet alleen bij een levensbedreigende ziekte van partner, kind of ouder. Maximaal 6x arbeidsduur per week en onbetaald. En dan nog liefst in deeltijd op te nemen, zodat je wel gedeeltelijk aanwezig bent op het werk.

Groetjes,
Muriel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.