Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Zorgverzekering: Eigen risico

Voor degenen die het niet begrijpen nog eens een uitleg: 

Bij mij is het premieverschil tussen het normale eigen risico van 385 en het hoogste eigen risico van 885 (dus 500 meer) precies 250 euro per jaar. 

Dat betekent dus dat als je kiest voor een eigen risico van 500 euro meer je per jaar 250 euro minder aan premie betaalt. Het 'risico' wat je loopt is dus maximaal 250 euro en als je onder de 635 euro aan zorgkosten blijft heb je winst gepakt. Men schrikt zich snel rot van die 885 euro en denkt dus dat je een risico loopt van 885 euro. Nee het maximale wat je kunt betalen als je veel zorgkosten in de tweede lijn of medicijnen krijgt is 250 euro. 

Houd dat in je hoofd als je nadenkt over je premie. Als je die 250 euro al hebt liggen kun je de gok dus best wagen als je gezond bent. Elke maand een postcodeloterijlot kost je veel meer en het risico dat je niks wint is veel hoger. 

Zo werkt dat vaak ook met een tandartsverzekering. Je verzekert je voor bijvoorbeeld 250 euro maar daar betaal je 125 euro per jaar voor. Blijf je onder die 125 euro aan tandartskosten dan draai je verlies. Maar toch hebben wij de tandartsverzekering genomen omdat daar een tandongevallendekking tot 20.000 euro bij zit. 


En wat wil je met deze post? Jij bent ergens achter gekomen en denkt dat wij dat niet allang wisten? Je eerste zin is erg badinerend. Bovendien: wat bedoel je met 'nog eens'? Heb je ons domme gansjes dit al 30 keer uitgelegd? 

Leene

Leene

24-12-2021 om 12:03

Ik denk dat velen dit al weten Aiden. Ik heb ook het hoogste eigen risico, al jaren. 
Ik snap alleen niet zo goed wat je bedoelt met "het maximale wat je kunt betalen als je zorgkosten in de tweede lijn of medicijn kosten krijgt is 250 euro"
Ik denk dat je bedoelt dat je 250 euro meer betaalt dat iemand die een laag eigen risico heeft??'
Je schrikt je overigens wel rot als je dan eens een keer iets hebt en moet betalen er zonder pardon 850 euro van je rekening wordt gehaald. Ook nog eens een paar maanden later dan het onderzoek plaatsvond dus ik stond eerst even heel raar te kijken toen ik opeens wel heel weinig geld op de rekening zag staan.

Als je trouwens niet gezond bent en regelmatig naar het ziekenhuis moet is het niet verstandig om een hoog eigen risico te nemen. En ik heb ook wel eens begrepen dat als je jaren een hoog eigen risico en minder zorgpremie betaalt je ook niet zomaar terug mag naar een laag eigenrisico maar dat kunnen ook indianen verhalen zijn.

En Rhonda het kan dat misschien badinerend overkomen maar ik werk in de wijkzorg en maak veel mee dat mensen een heel uitgebreid pakket hebben waar ze niets aan hebben of denken dat de eigen risico ook geldt voor zaken die uit de aanvullende verzekering worden betaald etc etc. Voor veel mensen is het allemaal niet zo eenvoudig. En het is ook nog eens de vraag of het wel helemaal eerlijk is om gezonde, wat meer kapitaal krachtige mensen korting te geven op hun premie omdat ze het snappen en ook kunnen betalen. Maar goed... ik doe er ook gewoon aan mee maar zomaar iets waar man en ik het laatst ook over hadden. 

Wij hebben al jaren het maximale eigen risico. Alleen rondom mijn zwangerschap, bevalling en herstel niet, maar dan weet je vooraf al dat je dat jaar sowieso veel kosten gaat hebben. Aanvullende verzekeringen zijn eigenlijk een soort abonnement op extra zorg. Je krijgt korting als je er regelmatig gebruik van maakt. Wij hebben zelf geen aanvullende verzekeringen op dit moment. 
Veel mensen zijn inderdaad oververzekerd. Wij kijken naar wat we nodig hebben, wat dat kost, wat een verzekering kost en wat het dan netto oplevert. 

Er zijn heel veel mensen die niet snappen hoe het eigen risico werkt. Dus ik denk dat de uitleg van Aiden een prima initiatief is. 

En natuurlijk moet je een afweging maken of het voor jou handig is. 
Als je elk jaar je eigen risico moet betalen, dan is een hoog eigen risico niet zo handig. Voor mij geldt dat ik al vele jaren weinig zorg nodig heb waarvoor je eigen risico betaalt. Toch jaren niets mee gedaan, uit luiheid denk ik. 
Afgelopen jaar wel geregeld en dat heeft mij inderdaad ongeveer 250 euro uitgespaard. 

Als je toch meer zorg nodig hebt dan verwacht dan weet je dat op tijd. Het wordt niet plotseling vlak na de zorg afgeschreven. Meestal een hele tijd later, dus je kunt je erop voorbereiden. 

Ik ben het wel eens dat het een oneerlijk systeem is. Het zijn de gezonde mensen die zich een hoger eigen risico kunnen permitteren. Maar daarvoor moeten we bij de politiek zijn. 

Volgens mij kun je bij de meeste zorgverzekeringen ook het bedrag dat je aan eigen risico hebt afgesloten, maandelijks laten afschrijven met de premie. Wat je niet verbruikt aan ER, krijg je aan het eind van het jaar terug (leuk spaarpotje) en je hebt geen onverwachte bult uitgaven opeens als je wel eens wat hebt.

Moet je wel het inkomen hebben om dit te kunnen doen natuurlijk.

Aiden

Aiden

24-12-2021 om 23:56 Topicstarter

Rhonda schreef op 24-12-2021 om 11:36:

En wat wil je met deze post? Jij bent ergens achter gekomen en denkt dat wij dat niet allang wisten? Je eerste zin is erg badinerend. Bovendien: wat bedoel je met 'nog eens'? Heb je ons domme gansjes dit al 30 keer uitgelegd?

Duidelijk toch, dit bericht was niet voor jou. Alleen voor degenen die het niet begrijpen Het is meermaals besproken maar het lijkt er op dat teveel mensen het niet goed begrijpen en elk jaar 250 euro voor niks betalen. Toch zonde. 

Aiden schreef op 24-12-2021 om 23:56:

[..]

Duidelijk toch, dit bericht was niet voor jou. Alleen voor degenen die het niet begrijpen Het is meermaals besproken maar het lijkt er op dat teveel mensen het niet goed begrijpen en elk jaar 250 euro voor niks betalen. Toch zonde.

Ik heb zo'n zus, zit al jaaaaaaren bij VGZ en aanvullend verzekerd voor o.a. tandarts en fysio. Ze heeft al jaaaaren een kunstgbit en fysio doet ze niet aan. Maar ze is doodsbang dat als ze overstapt naar een andere zorgverzekering, dat ze dan haar kosten niet meer betaald krijgt (dat zijn onderzoeken naar darmklachten en hartklachten). En dus wil ze niets horen en zeker niet veranderen. Ik kan voorrekenen wat ik wil, maar koppig en eigenwijs als ze is, ze blijft bij haar oude verzekering.

dan

dan

25-12-2021 om 11:28

Jesse_1 schreef op 24-12-2021 om 16:32:

Volgens mij kun je bij de meeste zorgverzekeringen ook het bedrag dat je aan eigen risico hebt afgesloten, maandelijks laten afschrijven met de premie. Wat je niet verbruikt aan ER, krijg je aan het eind van het jaar terug (leuk spaarpotje) en je hebt geen onverwachte bult uitgaven opeens als je wel eens wat hebt.

Moet je wel het inkomen hebben om dit te kunnen doen natuurlijk.

Dit jaar hebben we het ook zo gedaan omdat we vorig jaar best veel kosten hadden. Maar ja, per maand wordt het bedrag dan wel een stuk hoger, voor ons geen probleem maar inderdaad niet voor iedereen haalbaar. 

Aiden

Aiden

25-12-2021 om 17:36 Topicstarter

Chiquita schreef op 25-12-2021 om 10:55:

[..]

Ik heb zo'n zus, zit al jaaaaaaren bij VGZ en aanvullend verzekerd voor o.a. tandarts en fysio. Ze heeft al jaaaaren een kunstgbit en fysio doet ze niet aan. Maar ze is doodsbang dat als ze overstapt naar een andere zorgverzekering, dat ze dan haar kosten niet meer betaald krijgt (dat zijn onderzoeken naar darmklachten en hartklachten). En dus wil ze niets horen en zeker niet veranderen. Ik kan voorrekenen wat ik wil, maar koppig en eigenwijs als ze is, ze blijft bij haar oude verzekering.

Wat erg dit. Bang zijn maar ook niet gewoon informatie durven op te vragen. Ze hoeft niet eens over te stappen maar kan het gewoon bij de basisverzekering houden. Dief van je eigen portemonnee. 

dan

dan

25-12-2021 om 17:46

Aiden schreef op 25-12-2021 om 17:36:

[..]

Wat erg dit. Bang zijn maar ook niet gewoon informatie durven op te vragen. Ze hoeft niet eens over te stappen maar kan het gewoon bij de basisverzekering houden. Dief van je eigen portemonnee.

Of een aanvullende verzekering zonder tandartsvergoeding erbij, heeft mijn man ook. Maar alleen een basisverzekering kan in sommige gevallen ook voldoende zijn. Wij zijn nog nooit overgestapt naar een andere verzekeraar maar kijken wel elk jaar of het aanvullend pakket nog goed aansluit of niet. 

Tot nu toe heb ik altijd veel fysiotherapie en alternatieve geneeswijzen nodig gehad, dus dat wilde ik wel verzekerd hebben. De kwaal is over, dus het kan wel een paar tandjes minder nu.

Anoniemer schreef op 25-12-2021 om 18:03:

Tot nu toe heb ik altijd veel fysiotherapie en alternatieve geneeswijzen nodig gehad, dus dat wilde ik wel verzekerd hebben. De kwaal is over, dus het kan wel een paar tandjes minder nu.

Die alternatieve geneeswijzen heb je heel lang nodig als je hoopt erdoor te genezen.

Gr Angela

Angela1967 schreef op 25-12-2021 om 19:22:

[..]

Die alternatieve geneeswijzen heb je heel lang nodig als je hoopt erdoor te genezen.

Gr Angela

Ja dat klopt, maar zolang je niet weet wat je hebt en geen arts helpt je verder dan sta je open voor van alles. Uiteindelijk bleek ik iets te hebben wat met een operatie en lang herstel helemaal verdwenen is. De fysiotherapie heb ik daarna nog wel een half jaar lang nodig gehad.   

En ja, ik was er ook liever 6 jaar eerder achter gekomen

Jesse_1 schreef op 24-12-2021 om 16:32:

Volgens mij kun je bij de meeste zorgverzekeringen ook het bedrag dat je aan eigen risico hebt afgesloten, maandelijks laten afschrijven met de premie. Wat je niet verbruikt aan ER, krijg je aan het eind van het jaar terug (leuk spaarpotje) en je hebt geen onverwachte bult uitgaven opeens als je wel eens wat hebt.

Moet je wel het inkomen hebben om dit te kunnen doen natuurlijk.

Ik snap dit niet? Kun je het beter uitleggen?

dan

dan

26-12-2021 om 09:31

Kikki39 schreef op 26-12-2021 om 09:23:

[..]

Ik snap dit niet? Kun je het beter uitleggen?

Het eigen risico wordt dan gedeeld over 10 of 12 maanden en dit bedrag betaal je dan maandelijks bovenop je premie. Dus maandelijks ben je dan meer kwijt maar als je het niet verbruikt hebt, dan krijg je het resterende deel naderhand terug. Hopelijk is het nu duidelijker?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.