Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

lion

lion

29-05-2009 om 22:45

Zou je jezelf terugtrekken uit de procedure of

kijken hoe je in de markt ligt....

Dat is het dilemma....ik heb ergens gesolliciteerd, maar zou vanwege diverse omstandigheden de functie ws niet accepteren, is het wijzer jezelf terug te trekken van te voren, of afwachten wat zij beslissen en dan aangeven dat je het niet doet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ligt eraan

Hoi, Ik heb allebei wel eens gedaan. Werkgevers kijken vaak vreemd op als je het laatste doet. Het ligt eraan hoe belangrijk je het vindt om te weten hoe je in de markt ligt. Als ze je willen kun je ook nog zeggen dat je er even over nadenkt en dan later nee zeggen. Je kunt ook nog bij je eigen werkgever wat proberen los te peuteren. Maar als je dat allebei niet zo belangrijk vindt is het makkelijker en netter om je nu terug te trekken denk ik.
Jonne

lion

lion

29-05-2009 om 23:05

In de markt

dat wil ik dus ook wel weten, aangezien ik qua opleidingen vaak tekort schiet en ik het dus echt van ervaring moet hebben....vandaar dit dilemma....

Ellen Wouters

Ellen Wouters

30-05-2009 om 13:43

Netter

Het is absoluut netter om jezelf nu terug te trekken als je al weet dat je het niet gaat doen. Ik erger me ook aan werkgevers die de tijd van de sollicitant verspillen, dus omgekeerd zou ook niet de schoonheidsprijs verdienen.
Als je het echt, per se, wilt weten, kun je doorzetten. Maar wat zegt het dan? Dat zij jou willen aannemen zegt weinig over andere bedrijven, en andersom. Misschien vinden ze jou wel prima maar zou je het toch niet worden omdat ze een fantastische andere kandidaat hebben.
Je zou het wel na kunnen vragen natuurlijk. Je kunt er een telefoontje aan wagen en vragen of ze desondanks iets willen zeggen over de indruk die je gemaakt hebt of je kwaliteiten.

Terugtrekken

Ik ben het wel eens met Ellen Wouters. Een werkgever steekt ook tijd in een sollicitatieprocedure dus die zal het zeker niet waarderen als die tijd voor niks is geweest. En het zegt erg weinig over je kansen bij andere bedrijven.
n@nny

Maar

Klinkt redelijk, alleen zeggen de meeste werkgevers niets om zichzelf nooit in de vingers te snijden. Dus het gaat niet werken denk ik.
Ik heb me overigens ook vaak geergerd aan werkgevers die denken dat alleen zij kiezen. De gedachte dat een sollicitant ook wel eens nee zou kunnen zeggen komt niet eens in hun hoofd op.
En het zegt wel iets over in de markt liggen natuurlijk, maar nooit alles.
Jonne

lion

lion

30-05-2009 om 23:46

Inderdaad

waarom zou je als sollicitant niet toch nog nee kunnen zeggen? Ja, ik snap dat het voor die werkgever vervelend is, hij denkt dat hij uit de brand is, maar kan je als sollicitant dan niet alsnog "cold feet" krijgen? In mijn huidige baan heb ik, toen ik hoorde dat ik was aangenomen, ook eerst nog bedenktijd gevraagd....

Overigens betreft het een interne sollicitatie en is de reden dat ik het misschien liever niet doe, een collega waar ik eerder mee gewerkt heb, wat niet zo goed beviel, en waar ik nu weer mee moet gaan samenwerken....en daar zit de twijfel dus....

En zoals ik al zei, mijn opleidingen zijn niet zo hoog, dus voor mij is het ook om te kijken, kan ik ook zonder opleidingen in aanmerking komen voor zo'n functie

Ik snap het niet

Als je alleen antwoord op die laatste vraag wilt kun je dat toch gewoon vragen? Dan stap je toch gewoon naar de sollicitatiecommissie toe?

Verder dan of het een officiƫle belemmering is kom je bij het antwoord nooit want uiteindelijk gaat het toch om de klik.

Ik heb me zelf ook een paar keer in een laat stadium teruggetrokken maar altijd met veel gene en een duidelijke reden. Anders houd je mensen van hun werk, het kost geld. Ik vind dat niet netjes.

liora

liora

31-05-2009 om 11:16

Niet handig

Bij een interne sollicitatie lijkt het me niet zo handig om je terug te trekken, want je benadeelt je eigen collega's ermee.

lion

lion

31-05-2009 om 12:19

Of juist niet

want daardoor kunnen andere collega's op die functie aangenomen worden...

Ik vind het heel moeilijk wat nu wijsheid is, ik denk dat ik me in alle gevallen heel schuldig ga voelen.....maar ja, toen ik de brief schreef wist ik niet dat die ene persoon daar werkte.....ik zag dat pas op het gesprek.....heb toen geprobeerd uit te zoeken wat de functie van die persoon was en het blijkt dat ik heel nauw samen moet gaan werken met diegene....vandaar....de functie zelf lijkt me heel leuk, maar niet die collega, daar kan ik echt niet meer mee samen werken.....

koentje

koentje

02-06-2009 om 22:03

Hooguit

als je heel zeker dat je nooit bij dit bedrijf of instelling meer wil werken moet je je terugtrekken. Anders: niet doen!

lion

lion

02-06-2009 om 23:21

Koentje

het is een interne sollicitatie

Ik heb toch gewacht, en pas nadat ik hoorde dat ik was aangenomen, aangegeven dat ik toch de baan niet aannam vanwege een aantal omstandigheden. Heel blij was hij er niet mee, maar voor mij is het de juiste keuze geweest. Ook al heb ik gewacht.....ik weet nu, dat ik toch wel kansen maak, ook al heb ik geen diploma's. Nee, het zegt niks voor andere vacatures, maar het heeft wel mijn zelfvertrouwen weer opgevijzeld en dat is ook in andere sollicitaties te merken denk ik altijd maar....

Dank voor jullie reacties....ze waren heel wisselend in ieder geval

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.