Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Zwanger en binnenkort werkloos, waar recht op?

Hallo,

Ik ben er net achter gekomen dat ik zwanger ben.
Ik werk op dit moment nog als pedagogisch medewerker op een kinderdagverblijf. ik heb geen vaste baan, dit is een kwartaalcontract die zal aflopen op 1 januari 2011. Dat betekend dat ik weer in de invalpoel moet. ( ik heb namelijk al 3 kwartaalcontracten gehad, waardoor ze mij moeten dumpen of aannemen, dat word het eerste, mij dumpen dus). dat betekend dat ik zonder vaste baan zit als ik met zwangerschapsverlof moet, wel tot dan invalwerk heb en gewoon zal verdienen. hoe moet ik die 16 weken van verlof dan doorkomen??? ik heb wel dan al 1.5 tot 2 jaar gewerkt tot ik dan werkloos word door mijn verlof die ik moet nemen. dan weet ik dat ik 3 maand ofzo ww uitkering kan krijgen, maar dan heb je nog 4 weken te overbruggen. heb ik ook recht dan of andere soort uitkering of bijdrages. ik moet wel vermelden dat ik samenwoon en mijn vriend verdient. alleen niet genoeg of ons dan de tijd met zijn 3en te onderhouden.. weet iemand raad???

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

13-09-2010 om 19:48

Zwangerschapsuitkering

zul je ws gaan krijgen. Ik zou tegen die tijd even kontakt opnemen met het UWV. Ws gaat het vanzelf, als het precies zo uitkomt dat je kontrakt afloopt als je met verlof gaat, kan je werkgever dit doorgeven aan het UWV (ziek/zwanger uit dienst). UWV stort het dan rechtstreeks aan jou. Na afloop gaat je WW-recht pas lopen denk ik.

Hanne.

Hanne.

14-09-2010 om 09:24

Wazo

Als je zwanger bent heb je recht op een WAZO uitkering.

Ben je in dienst dan betaalt het UWV deze aan je werkgever (en deze betaalt jou dan weer gewoon). Ben je niet in dienst wordt de uitkering rechtstreeks aan jou over gemaakt. En...een WAZO uitkering is in tegenstelling tot WW 100% van je inkomen.

Op de volgende pagina kan je meer info vinden
http://www.uwv.nl/particulieren/zoekresultaat/index.aspx?zoek=WAZO

ps: je hoeft de uitkering pas 2 weken voor je verlof aan te vragen, maar het mag ook eerder. Zou ik wel aanraden. Bij mij heeft het 3 maanden geduurd voordat ik eindelijk eens betaald kreeg.

Daarbij vraag ik me af. Je zegt dat je via de invalpool wel tot je verlof zal werken. Maar volgens mij is er ook een regel dat als je een bepaalde tijd x aantal uren werkt (standaard) je dan om een contract mag/moet vragen.

Lady21

Lady21

15-09-2010 om 19:30 Topicstarter

Nog een vraag

Je zegt dat ik recht heb op een wazo uitkering.
Ik woon wel samen met mijn vriend en die verdient.
heeft dit geen invloed op het krijgen of eventueel de hoogte van de uitkering???

dus als je zwanger bent maakt het niet uit als je samen woont en je vriend verdiend of dat je werkloos bent??
heb je als zwangere gewoon altijd recht op deze uitkering??

en wat is dan de hoogte van die wazo uitkering?
of is dat 100 procent van je loon?

ik moet echt die dingen zeker weten,
dan ben ik gerust...

Samenwonen maakt niet uit

Voor de WAZO maakt je gezinssituatie niet uit. Net als voor WW, ziektewet en WIA trouwens.

Veel informatie over e.e.a. is te vinden op de site van UWV trouwens (www.uwv.nl)

groeten,

Temet

Lady21

Lady21

16-09-2010 om 10:55 Topicstarter

Site niet helemaal duidelijk

Oke dat is fijn om te weten.

Ik heb inderdaad al even op de site van uwv rondgeneusd,
maar het was voor mij tog niet helamaal duidelijk of je gezinssituatie en dergelijke ook invloed had op het krijgen van een zwangerschapsuitkering.
Ik wil zoiezo binnenkort naar uwv voor vacatures te bekijken, dus kan ik direct even vragen hoe dat allemaal zit.

Dit maakt me allemaal wel geruster op.

Lady21

Lady21

18-09-2010 om 13:40 Topicstarter

Ook zwangerschapsuitkering met nul uren contract?

oja ik was vegeten erbij te zeggen dat mijn inval contract niet is gebaseerd op een aantal uren..
Ik heb dan een nul uren contract, maakt dat ook iets uit voor de zwangerschapsuitkering?

Bel uwv even

Ik vermoed dat de WAZO dan wordt gebaseerd op je gemiddelde inkomen over een bepaalde referteperiode, maar ik weet dat niet uit mijn hoofd. Ik zou UWV even bellen (0900-9294, sofinummer bij de hand houden).

groeten,

Temet

Lady21

Lady21

20-09-2010 om 09:43 Topicstarter

Yep het klopt

Dat ik daar zelf niet aan heb gedacht.
Ik heb uwv even gebeld en ik heb inderdaad recht op een zwangerschapsuitkering als ik straks weer een nul-uren contract heb. het word dan berekend over de laatste 4 weken dat ik werkte vlak voor ik met verlof ga..
nu maar hopen dat ik een beetje veel werk krijg dan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.