Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Lena

Lena

25-03-2010 om 21:13

Zwanger en zzp-er

Hoi, ik ben in verwachting en zzp-er. Maar gelukig is er nu de zwangerschapsuitkering voor zzp-ers! Maar ik heb ook een arbeidongeschiktheidsverzekering. Die keert pas na een maand uit, dus na een maand verlof. Krijg ik nu een volledige uitkering van het uwv, of alleen voor die maand dat ik geen arbeidsongeschiktheidsuitkering heb? En moet je nog belasting betalen over een van deze twee uitkeringen, of is dat er al af? Alvast bedankt,
groetjes, Lena

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

25-03-2010 om 22:15

Voor vraag 1

bel naar het UWV, 0900 9294.

voor vraag 2, bel het UWV 0900 9294 of bel de belastingdienst.

Lena

Lena

26-03-2010 om 20:06

Dank

Hoi,
Ik kon het op hun site niet vinden, maar bellen kan natuurlijk ook! Vrouw daar wist het niet helemaal zeker, maar waarschijnlijk krijg ik wel een uitkering in de weken dat de aov nog niet uitkeerd, en daarna alleen als die uitkering niet hoog genoeg is. Ik vind het wel gek dat er op het aanmeldingsformulier niet wordt gevraagd of je een andere verzekering hebt. Er zijn nl. ook mensen die parttime werken en daar een uitkering van krijgen. En je mag pas twee weken voor je verlof ingaat het aanvragen, maar krijgt na (uiterlijk) 8 weken bericht. In mijn geval geen probleem maar je moet toch een tijdje kunnen overbruggen. Hoe dan ook, het zal wel goedkomen, groetjes, Lena

Volgens mij krijg je beide

Ik heb vorig jaar gewoon allebei gehad, van UWV en van de MOVIR.

Je hebt gewoon recht op die UWV-uitkering, dat staat geheel los van de vraag of je ook nog privé een verzekering hebt afgesloten. Net zoals je ook AOW krijgt geheel los van de vraag of je ook privé een pensioenregeling hebt.

Groeten,

Temet

Overigens

Bij mijn weten is op de UWV-uitkering al belasting ingehouden (kan het even niet nagaan) maar dat geldt niet voor de particuliere uitkering, daar moet tzt nog wel gewoon IB over betaald worden.

Groeten,

Temet

Lena

Lena

31-03-2010 om 10:20

Dacht ik ook. wie ook ervaring?

Hoi Temet,
Ik dacht dus hetzelfde. Ik schaamde me al een beetje omdat ik als een soort geldwolf dacht , maar dat is een goede vergelijking, die met aow. Maar op de site van het uwv staat:
'Het kan zijn dat u recht heeft op meerdere zwangerschaps- en bevallingsuitkeringen.
Bijvoorbeeld als u ook in dienstverband werkt. U ontvangt dan beide uitkeringen, tenzij het totaalbedrag hoger is dan uw inkomsten. In dat geval wordt
het verschil tussen het totaalbedrag en uw inkomsten berekend. Uw uitkering wordt verlaagd met dit verschil.' Maar noem je een arbeidsgeschiktheidsverzekering een uitkering? Ik denk het eigenlijk wel, maar ja, jij kreeg dus allebei. Apart! Ook omdat de vrouw van het uwv het ook niet zeker wist. Ik ga er nu toch maar vanuit dat ik het niet krijg, dan kan het nog meevallen. Misschien nog andere ervaringsdeskundigen? Groetjes, Lena

Lena

ik denk dat met die zinsnede bedoeld wordt: meerdere uitkeringen van UWV. En inderdaad, als je naast je werk als zelfstandige ook een dienstverband hebt dan ben je natuurlijk ook vanwege dat dienstverband verzekerd (WAZO). En kennelijk geldt dan de regel dat je niet meer uitkering kan krijgen dan je aan inkomen had.

Maar UWV heeft vziw niks met MOVIR te maken. En vice versa. Waar bij komt dat mijn inkomen - zoals dat van de meeste zelfstandigen trouwens - fluctueert. Dus hoe ze dan de uitkering met het inkomen willen vergelijken is mij ook niet helemaal duidelijk.

Vziw stond er op het UWV-formulier ook helemaal geen vraag 'heeft u een particuliere ao-verzekering", wat toch een logische vraag zou zijn als dat relevant was. Omgekeerd: de Movir weet natuurlijk donders goed dat er inmiddels een Z&Z-uitkering is en zeurt daar ook niet over.

Groeten,

Temet

Lena

Lena

01-04-2010 om 22:06

Ook raar

Hoi Temet, ja dat vond ik ook raar, dat er niet naar gevraagd wordt op het aanmeldformulier. Volgens de dame die ik aan de lijn had moest ik er apart een brief bij doen met info over mijn aov. Maar het lijkt me toch dat ik niet de enige ben die dit heeft, daar zou als het echt uitmaakt toch naar gevraagd moeten worden. Ik denk dat ik nog s ga bellen, ben toch wel benieuwd nu! Groetjes, Lena

Aanvragen

Lena, ik lees nu de eerdere postings even terug en zie dat jij zegt dat je pas twee weken voor ingang van je verlof zou mogen aanvragen? Dat klopt volgens mij echt niet hoor, dat mag echt eerder. Volgens mij moet je het uiterlijk 2 weken voor je verlof aangevraagd hebben.
Ik weet wel zeker dat ik mijn uitkering nog in 2008 heb aangevraagd terwijl mijn verlof echt pas in februari 2009 inging.

En ik blijf erbij dat die dame zich vergist en dat jouw particuliere AOV geheel los staat van je recht op de Z&Z-uitkering.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.