Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vic

Vic

01-04-2012 om 18:43

Zwangerschapsverlof basisonderwijs

Mijn zus is werkzaam in het basisonderwijs. Ze is zwanger en haar zwangerschapsverlof valt deels in haar zomervakantie, waardoor ze 2 weken gecompenseerd krijgt aansluitend aan het zwangerschapsverlof. Daar wil ze echter geen gebruik van maken want ze wil zelf starten in het nieuwe schooljaar. Ik kan nergens vinden of ze dan recht houdt op die twee weken extra verlof. De school krijgt volgens mij wel gewoon geld voor vervanging (ook al zoeken ze die niet).
Wie weet hoe het zit? Heeft ze het recht om dat verlof later op te nemen, of kan ze het uitbetaald krijgen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
elsje78

elsje78

01-04-2012 om 18:59

Poeh

School krijgt zeker geld voor haar vervanging, maar ik betwijfel of ze dat verlof mag uitstellen. Maar in overleg is misschien toch veel mogelijk, school heeft er ook baat bij dat zij als vaste leerkracht de boel opstart. Als dat niet mag, zou ik 2 weken eerder met verlof gaan

Ze zou het eens bij de vakbond kunnen vragen...

Egel

Egel

01-04-2012 om 19:21

Idee

Ik weet het ook niet (sorry) maar in haar geval zou het me ideaal lijken om bijv 4 weken de helft van haar normale werkweek te doen samen met een ander. Dan kan ze alvast de eerste dag met haar klas starten en ze wekenlang meemaken, terwijl ze nog een combinatie heeft met extra tijd voor het nieuwe leven thuis.
Het kost de school dan geen extra geld ten opzichte van 2 weken (als ze dat zouden doen) en is misschien makkelijker te regelen met de huidige collega's.
Het was je vraag niet maar wellicht een idee.
Groeten, Egel

Vic

Vic

01-04-2012 om 19:59

Compensatie

De compensatie is omdat een deel van het verlof in de zomervakantie valt. 'Normale' mensen houden hun vakantiedagen gedurende zwangerschapsverlof, maar in het onderwijs raakte je die vroeger kwijt. Het lijkt mij dus eerlijk om het verlof als vakantie te beschouwen.
Weet iemand waar ik de onderwijs CAO online kan vinden ( volledige tekst)?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

01-04-2012 om 20:00

Gut (o.t.)

Dat was mijn eerste bericht met de app. Spannend

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

01-04-2012 om 22:19

Niemand?

Gek is dat. Bij ons op het werk kent iedereen de CAO zo ongeveer uit het hoofd en weet waar hij recht op heeft. In het onderwijs leeft dat toch een stuk minder.

Hier

http://www.cnvo.nl/fileadmin/user_upload/PDF/CAO_PO_tekst_2009_01.pdf

Er staat zo op het eerste oog niets in over zwangerschapsverlof, laat staan over het opschuiven van compensatieverlof. Klinkt ook helemaal niet logisch, zwangerschapsverlof is bedoeld om te herstellen van de bevalling. Dan ga je na je verlof niet eerst werken en dan nog eens alsnog een deel van je verlof opnemen, tenzij er een zwangerschapsgerelateerd, nieuw ziektegeval is.

skik

Vic

Vic

02-04-2012 om 11:38

Dit?

Artikel 8.2 onder 6.
"Het zwangerschaps- en bevallingsverlof van de vrouwelijke werknemer dat samenvalt met de verlofperiode
van de zomervakantie, zoals deze wordt vastgesteld in de Regeling spreiding zomervakanties van de minister
van OCW, wordt voor maximaal drie weken gecompenseerd. Dit compensatieverlof wordt aansluitend op het
zwangerschaps- en bevallingsverlof, dan wel de zomervakantie genoten, tenzij werkgever en werknemer
anders overeenkomen."
Bedankt Skik. Ik denk dat de verwarring bestaat omdat het aansluitend is aan het zwangerschapsverlof of, in dit geval, de zomervakantie. Zusje gaat over twee weken als met zwangerschapsverlof, wat eindigt in de zomervakantie. Omdat ze anders twee weken minder zomervakantie zou krijgen, worden die aan de achterkant erbij geplakt. Ze is dan dus (als het goed is) al hersteld van de bevalling.

"tenzij werkgever en werknemer anders overeenkomen"

Volgens mij is die laatste zin precies wat je zoekt.
In principe heeft je zusje recht op maximaal drie weken 'extra' verlof in de eerste drie weken van het schooljaar. Maar als zij en de school iets anders overeenkomen dan mag dat ook.

Wel stom trouwens. Niet die extra weken maar het feit dat die dus per definitie samenvallen met de eerste drie weken van het jaar. Kan me voorstellen dat je als leerkracht graag het schooljaar samen met je klas begint. Aan de andere kant; door de regel zo op te schrijven heb je duidelijk recht op de (voor je werkgever) meest ongunstige situatie als je dat wilt, maar kan je het ook anders / handiger regelen.

bibi63

bibi63

02-04-2012 om 21:54

Ik werk op een p&o afd van een scholenbestuur....

Inderdaad is in principe het compensatieverlof aansluitend aan het bevallingsverlof, maaaaaar, als directeur en medewerker anders overeenkomen kan dat altijd.
Verder is het zo dat als géén gebruik wordt gemaakt van het compensatieverlof er géén vergoeding (vanuit het vervangingsfonds tegenover staat), immers, het vervangingsfonds vergoed helemaal niet, maar betaalt de kosten voor vervanging. Als die er niet is, dan wordt er ook niet betaald. De school krijgt dus sowieso geen extra geld, alleen, in geval van vervanging, de vergoeding voor de extra loonkosten (dus compensatie, geen extra geld). Net als wanneer een leerkracht een dag ziek is en niet wordt vervangen door een ander, maar de kinderen bijvoorbeeld verdeeld worden over andere klassen, krijgt de school helemaal niet. De school kan alleen declareren met bewijs van extra vervanging, dus extra kosten.
Gr. Bibi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.