Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Abeltje

Abeltje

21-04-2012 om 19:45

Zzper in het mbo

Ik wil gaan starten ZZPer in het MBO onderwijs. (liever had ik een - tijdelijk- contract gehad maar het ROC wil alleen met een ZZPer in zee)

Ik ben bijna klaar met mijn opleiding. Ik wil er graag werken en hoop natuurlijk op deze manier binnen te komen. Waar moet ik aan denken? Ik heb allerlei sites doorgenomen maar ik zie veel informatie over hoe je aan klanten e.d. komt. En dat is nu net niet het probleem. Is het gangbaar in het onderwijs? Heeft hier iemand ervaring?

Ik heb ergens gelezen dat een ZZPer alleen mag als je een diploma hebt (er stond bij "bij beroepen als verpleegkundige of leraar").

Wie heeft tips?

bedankt alvast.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Monet

Monet

22-04-2012 om 09:22

Ervaring

Ik heb een tijd als trainer/assessor gewerkt bij een ROC, je moet je inschrijven bij de Kvk als ZZP-er, verder moet je bij de belastingdienst een VAR WUO aanvragen (verklaring Arbeidsrelatie, winst uit onderneming). Dit kostte mij nogal wat moeite omdat ik ook net startte, maar de aanhouder wint! Na 3 aanvragen en 2 keer een verkeere VAR kreeg ik uiteindelijk de door het ROC vereiste VAR WUO.
Ook moet je je inschrijven bij het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs. In mijn geval zorgde het ROC daarvoor, dat moet je dus even overleggen. Zie hier voo r meer informatie: http://www.zzp-nederland.nl/nieuws/5665-zzp-onderwijzers-dreigen-massa

Vervolgens stuur je keurig elke maand een factuur aan het ROC voor de gewerkte uren, evt. de reiskosten zoals je die hebt afgesproken, en deze factuur kent geen BTW omdat het onderwijs vrijgesteld is van BTW. Je brengt dit dus niet in rekening, en hoeft dat dus ook niet af te dragen aan de belastingdienst.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.