Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
15-05-2010 om 23:04
Uit de literatuurstudie Onderwijsraad ‘Omgang met zorgleerlingen met gedragsproblemen’, uitgevoerd door Hogeschool Windesheim in 2009, blijkt dat het aantal kinderen met een ernstige gedragsstoornis niet stijgt. Er is zelfs een lichte daling te zien.
Uit de cijfers blijkt dat vooral de gedragsproblematiek bij een groeiend aantal leerlingen steeds complexer en diverser wordt. Ook in de media en in de publieke opinie wordt met enige regelmaat gepubliceerd over toename van het aantal en type gedragsproblemen. Maar uit de onderzoeksliteratuur komt naar voren dat er van een stijging van het aantal kinderen met gedragsproblemen over het algemeen geen sprake is.
Onderzoekers vinden zelfs een lichte daling van het voorkomen (de prevalentie) van gedragsproblemen. Volgens Van Lieshout (2009) stelt Van der Wolf (2009) dat er geen wetenschappelijk bewijs is voor een toename van ernstige gedragsstoornissen onder scholieren. Ook Van der Wolf en Van Beukering (2009) vinden op basis van het bekijken van de onderzoeksliteratuur naar gedragsproblemen en probleemgedrag binnen Vlaanderen en Nederland geen toename van het voorkomen van gedragsproblematiek. Wel is het zo dat de diagnoses ADHD en PDD-NOS toenemen. Internationaal zijn de bevindingen niet anders. In Amerika bleek er bijvoorbeeld tussen 1983 en 2003 een kleine afname van stoornissen onder jongeren te zijn.
De toename van het aantal kinderen met ernstige gedragsproblematiek lijkt dus meer te maken te hebben met een betere bekendheid en verhoogde ontvankelijkheid van zogenaamde diagnostische kennis onder praktijkprofessionals en ouders. Ook het rugzakbeleid maakt het aantrekkelijk om een diagnose of een DSM-classificatie te hebben; als een kind, via psychodiagnostisch onderzoek vastgestelde gedragsproblematiek heeft, dan is daar extra geld en facilitering voor beschikbaar vanuit de LGF-wetgeving. Hierdoor is het dus lonend om kinderen met gedragsproblemen op te sporen en te laten onderzoeken.
Bron: Onderwijsraad
16-05-2010 om 20:56
Hahahaha
Dat is goed om te weten! Als ik voor de zoveelste keer hoor dat tegenwoordig ieder kind wel wat heeft...
groetjes, Tess
17-05-2010 om 14:19
Ja, mooi!
Ik verwachtte dit wel. Natuurlijk is het aantal kinderen met een stoornis altijd gelijk, tenzij er ingrijpende gebeurtenissen zoals oorlogen plaatsvinden. En het aantal gedragsproblemen kon alleen maar minder worden met een op het individuele kind toegesneden aanpak, via rugzakjes en PGB's.
Minder frustraties en machteloosheid = minder gedragsproblemen. Heel simpel eigenlijk, maar kennelijk te simpel voor sommige mensen! (zie eerdere draadjes)