Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Salie

Salie

02-03-2009 om 10:11

Add

Hallo allemaal,

Er bestaat een vermoeden dat onze dochter van 5,5 jaar oud add heeft.

Mijn vraag is hoe uitte zich dat bij jullie kinderen (degene met add) op school?

Ze zal zeker getest gaan worden, maar dan weten we een beetje of dit overeen komt.

Gr. Salie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nausicaa

Nausicaa

02-03-2009 om 20:54

Verhaal

Ik kan een heel verhaal gaan vertellen, maar onderstaand stukje (gekopieerd van Internet) geeft bijna exact weer hoe mijn ADD-zoon zich gedroeg op school:

Hoe herkent u ADHD bij kinderen?

Ze hebben aandachtsproblemen, zijn snel afgeleid, hebben moeite met luisteren, beginnen veel en maken weinig af, gedragen zich chaotisch, zijn vergeetachtig en raken regelmatig spullen kwijt;
Ze zijn hyperactief; hebben moeite met stilzitten, zijn altijd bezig, voelen zich onrustig, friemelen veel, tikken veel en praten druk;
Ze zijn impulsief; flappen dingen eruit, vallen anderen voortdurend in de rede, dringen zich op, zijn ongeduldig en storen mensen die ergens mee bezig zijn.

Anders

Zoon is juist altijd heel rustig. Absoluut niet hyper. In groep merkte je hem gewoon niet op. Geniet heel erg van 1 op 1 aandacht.
Routines leerde hij niet aan. Dus ook in de derde kleuterklas reageerde hij niet op bv de opdracht 'jas aandoen en in de rij gaan staan'. Hij vroeg ook geen hulp.
Motorisch onhandig, slechte pengreep. Traag werktempo. Hield niet van kleuren, wel van vrij tekenen. Kon slecht tegen drukte. Erg jong voor zijn leeftijd. Sociaal onhandig. Kon bv doorgaan met bepaald gedrag ook als het duidelijk was dat andere kinderen dat niet leuk vonden, zoals bv aan hun gaan hangen. Hij leek het niet door te hebben. anderzijds had hij het op die leeftijd ook vaak niet door dat ze gemene grapjes met hem uithaalden. Hij heeft het ook nu (10j) nog vaak moeilijk om andere kinderen te snappen.
Enorme fantasie, gaat helemaal op in zijn eigen verhalen. Kan ook moeilijk de 'stemmen' in zijn hoofd negeren. Alles triggert hem om een verhaal op te bouwen.
En enorm gefixeerd op details. Hij kan razendsnel het juiste legoblokje tusen een hoop uithalen. ooit heeft hij op 10 minuten drie klavertjesvier gevonden. Hij ziet gewoon eerder de details dan het geheel.

Www.levente.nl

kijk even op deze site, daar staat echt ontzettend veel ver ADD.
Mijn kind is ook absoluut niet druk, heel veel fantasie, vanaf kleutertijd al heel ingewikkelde en diepgaande gedachtengangen over leven en dood en dat soort dingen. Wel heel sociaal, en braaf, graag lief/aardig gevonden worden ( vooral door bv leerkracht). Vanaf groep 3 bijzonder faalangstig en daardoor onderpresteren. ( na wat aandacht voor de faalangst prima cijfers). Nu 11 jaar, en ik wordt eerlijk gezegd nog steeds doodmoe van haar gedachtengangen die ik zelf niet kan vatten. (gelukkig begrijpt ADD-papa het.) Verder gewoon een ontzettend leuk en lief kind, maar net een beetje anders.

En o ja...

heeeeeel langzaam en dromerig

Salie

Salie

03-03-2009 om 15:42

Reactie

Dank voor jullie reacties. Op de site levente was ik wel al geweest. Fijne site.
Ik vroeg me af hoe het zich uit op school, maar als ik het verhaal van Magraat lees lijkt het over mijn dochter te gaan. Wacht even de reactie van school af en dan gaan we haar maar zo snel mogelijk laten testen.
Nog een vraag. Hebben jullie hulp op school d.m.v. rugzak of iets dergelijks? Hoe gaat het met jullie kinderen op school nu.
Oja, en ik zag in een ander draadje dat sommige kinderen op speciaal onderwijs zitten. Welke scholen zijn dat dan?
Bedankt voor de reacties.
Gr. Salie

Salie

Onze zoon is ondertussen al 12 (groep 8) en heeft in groep 5 de diagnose add gekregen. Hij was (en is soms) een echte piekerkont, zag overal leeuwen en beren. Moest eerst zeker weten iets te kunnen voordat hij het deed in de kleuterklassen en is zeker de eerste jaren bang gebleven fouten te maken. Slechte concentratie maar geen slechte motoriek, goed iq en een goed geheugen vooral als dingen zijn interesse hebben. Contact maken met leeftijdsgenoten gaat tegenwoordig wat beter maar vond hij eerst ook altijd erg moeilijk, wist niet hoe hij vrienden moest maken (en ze dan ook behouden als het even kan). Taal is echt zijn ding maar rekenen weer niet, maar dat zeker niet add gerelateerd. Add kan zich net als Adhd toch ook wel verschillend uiten. Onze zoon is wel een echte wiebel- en friemelkont en heeft soms een soort tics (de laatste tijd trekt hij voortdurend aan zijn haren aan de voorkant, bijt vreselijk nagels). Zijn schoolresultaten zijn altijd redelijk tot goed geweest. Hij heeft vandaag zijn eindcito meegekregen en had een score van 540 (is havo) dus wat ons betreft heel netjes.

Nausicaa

Nausicaa

03-03-2009 om 20:14

Rugzak

Ja, sinds zijn 13e jaar heeft mijn zoon een rugzak. Is begonnen op het VWO, maar na twee jaar afgestroomd naar het VMBO-T....waar hij uiteindelijk met zijn hakken over de sloot is geslaagd voor het examen. Zijn ADD heeft hem (samen met de diagnose Gilles de la Tourette) zijn hele schooltijd parten gespeeld. IQ is uitstekend, werkhouding en concentratie dra-ma-tisch.

Rugzak

Hoi Salie,

Mijn zoon heeft ADD (met angststoornis en dyslexie) en wij hebben onlangs een rugzak aangevraagd maar deze is afgewezen omdat:

- Hij geen leerachterstand heeft.
- Hij geen ernstige problemen in de interactie met onderwijsgevend personeel heeft.
- Hij geen ernstig storend gedrag in het onerwijsleerproces van medeleerlingen heeft.
- Hij geen extreem agressief gedrag of extreem impulsief gedrag heeft, waarbij op basis van psychodiagnogisch onderzoek blijkt dat de leerling een gevaar voor zichzelf of voor andere is of extreem fysiek of verbaal agressief gedrag vertoon, waarbij dit gedrag zich niet beperkt tot een bepaalde situatie en weinig of niet wordt beïnvloed door op de problemen gerichte aanpak en afspraken.

Zoon voldoet maar aan 1 critirium en dat is:
ernstige tekortkomingen op het gebied van het leer- en werkgedrag zoals werkhouding, taakgerichtheid, aandacht en motivatie.

Je moet dus aan meerdere criteria voldoen wil je voor een rugzak in aanmerking komen. (De afwijzing deed zelfs voorkomen dat je aan alle criteria moet voldoen). Maar misschien hanteren ze bij elke REC andere criteria.

groetjes
hoofje

België

Mijn zoon zit nu zijn tweede jaar in het bijzonder onderwijs, type 8. Da's speciaal voor kinderen met een normale begaafdheid maar met een leerstoornis.
In het gewone onderwijs lukte het niet meer. Ondanks een jaar langer kleuteren, de twee jaar logopedie, drie jaar kinesitherapie en met een constante ondersteuning door de takenjuf had hij op he einde van het tweede leerjaar ongeveer een jaar leerachterstand. Ik heb hem die laatste vakantie nog laten bijwerken door een logopediste en met die 1 op 1 begeleiding ging hij goed vooruit maar het was niet genoeg.
Nu zit hij in een kleinere klas (15 kinderen), lessen worden op niveau van het kind gegeven dus je kunt sneller of trager gaan. En hij krijgt dit jaar ook een uurtje per week les in sociale omgang. Hij heeft zelfs een 'snuitjuf' want dat neus proper houden bleef ook problematisch. Logopedie gebeurt ook binnen de school.
Hij is echt enorm opengebloeid het laatste jaar.

Geen rugzakje

Er is mij verteld dat we geen ruzakje en geen PGB kunnen krijgen. Ik ben er trouwens verder niet achteraan geweest. Kind doet het prima op het normale basisonderwijs ( groep 7). Compenseert de problemen die samenhangen met ADD deels door een hoge intelligentie.
Wel krijgt ze minder werk (alleen het moeilijkste)en dan ook nog eens meer tijd. Bij ons is meer de zorg hoe dit in het vervolgonderwijs moet gaan.

Salie

Salie

04-03-2009 om 19:55

Reactie

Ok, wat ik zo lees is het nogal verschillend. De een krijgt wel een rugzakje, de ander niet, weer een ander zit op speciaal onderwijs. Ik neem aan dat dit ook te maken heeft met de mate waarin het aanwezig is toch? Mijn dochter heeft dyspraxie en nu wellicht ook add. Verder scoort ze bovengemiddeld. Beetje een groot gat zit ertussen zeg maar.
Gebruiken jullie kinderen er medicijnen voor? Of is dat ook weer afhankelijk van de mate waarin?

Bedankt voor de reacties.
Gr. Salie

Nausicaa

Nausicaa

04-03-2009 om 20:50

Medicijnen

Mijn zoon heeft twee indicaties, misschien dat hij de rugzak daarom wel heeft gekregen. Hij gebruikt medicijnen voor zijn Tourette; aangezien dit een medicijn is tegen psychoses (wat toevallig goed werkt om zijn tics te verminderen), heb ik nooit gewild dat hij ook medicijnen voor zijn ADD ging slikken. Hoewel ik daar de laatste tijd anders over ben gaan denken. Het beinvloed zijn leven zo erg, dat het misschien de enige oplossing is.

Rugzak bestaat hier niet

Wel zoiets als GON begeleiding maar daar kwam hij niet voor in aanmerking.
Rilatine hebben we wel geprobeerd maar had geen effect. is blijkbaar zo bij 5% van de ADDers. Een speciaaltje tussen de speciallekes zeg maar.
En nu heeft hij het ook niet nodig; in deze school kan hij mee. Ik denk dat ADDers met een hoge intelligentie voldoende kunnen compenseren en he zo toch wel redden in het gewone onderwijs. Maar bij mijn zoontje lukte dat dus niet. Al hoop ik wel dat hij, als hij nu een voldoende sterke basis opbouwt, wellicht toch terug kan naar het gewone onderwijs. 't Is afwachten. Ik ben blij dat het nu zo goed gaat.

groene specht

groene specht

05-03-2009 om 10:07

Goede afspraken met juffen

Oudste spechtekind (groep 3) heeft ADD, is nu ook officieel de diagnose (in najaar had ik hier al posting over). Geen rugzak omdat er geen leerachterstand is en de juffen het voorlopig zelf kunnen begeleiden. Daar is steeds intensief contact over, er worden goede afspraken gemaakt. Ze letten extra op haar en geven haar speciale stickers en plaatjes als ze haar werkjes op tijd heeft afgemaakt. Ze kan nu ook beter zelfstandig werken dan in het begin van groep 3, omdat ze zo graag stickers krijgt(paardenstickers dus). Ze is ook minder faalangstig geworden. Het zijn wel hele fijne juffen, die veel (extra) tijd willen investeren in de kinderen en er echt iets van willen maken met de klas. Het is hen niet snel teveel, in tegenstelling tot de kleuterjuffen van onze school (die zich erg overvraagd voelen).

Nausicaa

Nausicaa

05-03-2009 om 10:18

Magraat

"Ik denk dat ADDers met een hoge intelligentie voldoende kunnen compenseren en het zo toch wel redden in het gewone onderwijs"

Bij jouw zoontje is het niet gelukt. Hoewel mijn zoon wel gewoon onderwijs heeft gevolgd, kan ik absoluut niet van een succes spreken. Ondanks de rugzak die hij heeft gehad. Als ik het over kon doen, werd het WEL speciaal onderwijs.

Geen spijt

Ik heb gen spijt van mijn beslissing hem naar het BO te laten gaan. Niet als ik zie hoe goed hij het goed nu. Maar ik hoop wel dat het geen stempel wordt die hem in zijn latere leven hindert. Laatst kwam hij vertellen dat zijn buurmeisje ook naar zijn school wilde. Ze zou gaan doen alsof ze dom was zodat ze er ook naartoe kon. Hij zag het niet als kwetsend maar ik vond het vreselijk om te horen. Waar haalt zo'n kind dat?
Bovendien heeft deze beslissing voor een breuk tussen mij en ex gezorgd. Hij is nog altijd bijzonder kwaad omdat ik dit heb doorgezet. Gezien we 50/50 co-ouderschap hebben is het niet makkelijk. Ik ben bang dat hij hem op een gegeven moment toch weghaalt uit die school. Vooral omdat hij een heel eind weg gaat wonen. Het zou prettiger zijn als we hier over konden overleggen.
Maar ondanks al dat gedoe, het was voor zoontje niet mogelijk om nog verder te gaan in het gewone onderwijs. Hij heeft al die extra begeleiding echt nodig.

Medicatie

Ja, onze zoon gebruikt medicatie voor zijn add. En wel concerta 54 mg, sinds ongeveer 9 maanden. Daarvoor gebruikte hij concerta 36mg en heel in het begin een korte periode ritalin.

Salie

Salie

06-03-2009 om 09:20

Reactie

Hoi,

Wat ik zo lees is het even afwachten hoe het op school blijft gaan. Met of zonder rugzak, als je die krijgt dan, of speciaal onderwijs. Hier in onze woonplaats zijn wel speciale scholen, maar die zijn voor kinderen met autisme of doven en slechthorenden. Kom je daar dan ook als add-er terrecht of is dat weer een andere school.
Maggietel, je schrijft dat je zoon medicatie krijgt. Ik neem aan dat het helpt? Waar merk je dat aan?
Sorry voor de vele vragen, maar ik bereid me graag goed voor. Anders kom je misschien in zo'n heel lang traject en nu weet ik al veel zeg maar.
bedankt weer.
Gr. Salie

Salie

Dat het helpt die medicatie merken we ongeveer aan alles. Hij is rustiger en zit stukken beter in zijn vel, kan zich beter concentreren en het belangrijkste hij heeft doordat hij zich rustiger voelt in zijn hoofd meer vertrouwen in zijn eigen kunnen en dat komt zijn prestaties ten goede. De eerste weken met ritalin was geen pretje, hij had behoorlijk last van bijwerkingen maar aan de andere kant voelde hij zich volgens eigen zeggen wel heerlijk rustig in zijn hoofd. We hebben toen als ouders in overleg met hem en de psychiater met pijn in ons hart doorgezet en na een week of 6 namen de bijwerkingen snel af. Hij hield alleen veel last van rebounds en daarom zijn wij vrij snel overgegaan op concerta. Dit werkt voor hem goed.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.