Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
zomaar een naam

zomaar een naam

05-11-2010 om 11:20

Add

Afgelopen week hebben wij voor onze dochter de diagnose ADD gekregen.
Hierbij hebben we met de psycholoog besloten dat we niet meteen aan medicijnen willen beginnen.
Maar dat we het eerst met trainingen willen gaan proberen.

Weten jullie wat z'n training voor ADD inhoudt. Want wij hebben echt geen idee. Ook willen ze er aan gaan werken om haar sociaal emotioneel wat sterker te gaan maken.

Zelf hopen we dat dit voor onze dochter gaat werken maar we betwijfelen dit een beetje. Dit omdat mijn dochter het heel erg vervelend vond bij die psycholoog. Ze vond het eng en wil ook niet anders zijn dan andere kinderen. Toen ze de laatste keer klaar was met de testen zei ze ook gelukkig nu hoef ik hier niet meer heen.

Eigenlijk hebben we alleen een uitgebreide diagnose gehad maar we hebben nog niet gehoord hoe we nu verder moeten. Wel hebben we voor over 3 weken weer een nieuwe afspraak staan.

Maar voor die tijd horen we graag wat meer informatie. Kan iemand mischien een boek aanraden. In de bibliotheek vond ik in elk geval bijna alleen maar boeken over ADHD.

Alvast bedankt

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Re: add

ADD – Onzichtbare obstakels geschreven door Karin Windt

misschien heb je hier wat aan..
in ieder geval wens ik jullie heel veel sterkte in deze situatie

appeltje

appeltje

05-11-2010 om 11:54

Ik lees mee

Zoon heeft net de doorverwijzing gekregen, op vermoeden van AAD, maar duurt nog wel even voor hij aan de beurt is, dus ik lees mee hier uit interesse!

Kobalt

Kobalt

05-11-2010 om 11:56

Add

Hoi Zomaareennaam,

Ik denk dat de meeste boeken die je zult vinden om adhd gaan, omdat er officieel geen onderscheid gemaakt wordt tussen de twee stoornissen. Add is adhd van het onoplettende type. In Amerika heet het allemaal add.

Ik heb zelf (onze zoon heeft adhd) veel gehad aan de volgende boeken:

Het explosieve kind, van ross greene (laat je niet afschrikken door het woordje explosief in de titel. Het is geschikt voor ouders van alle kinderen, die moeite hebben met sociaal emotionele uitdagingen. Er is hier al meer over dat boek geschreven. Ik weet dat veel mensen er baat bij hebben. Deels omdat deze auteur niet uitgaat van diagnoses, maar van problemen. En hij maakt heel erg goed duidelijk dat streng zijn, jouw wil bij het kind opleggen en inflexibel zijn, niet helpt, maar de zaken alleen maar erger maken. Op de website www.livesinthebalance.org, kun je het ook allemaal lezen/horen/zien, dan hoef je het boek niet te halen, maar het is wel in het Engels.

Ik heb ook veel gehad aan 'Oudergids adhd' van Kutscher. Deze man heeft vier regels in ons gezin geintroduceerd waar wij nog steeds mee leven: Blijf positief, blijf kalm, blijf georganiseerd en houd hier niet mee op. Ik vond het een helder boek. Alleen staat er een hoofdstuk in over school waar ik niets aan had.

Op het balansforum lees ik vaak over dit boek. Wij hebben een zoon, ik heb het niet gelezen, maar het schijnt heel goed te zijn.
http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/understanding-girls-with-ad-hd/1001004000921221/index.html

Voor je dochter is dit boek misschien geschikt: Ook dat heb ik van het balansforum.
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/addaisy/1001004007954652/index.html

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-11-2010 om 13:24

Hulpvraag

Volgens mij is het goed om eerst te bepalen - samen met je dochter - waar zij hulp bij zou willen hebben. Formuleer dus zelf de hulpvraag. En ga vervolgens op zoek naar een hulpverlener/cursus/therapie oid die je hierbij kan helpen (er zijn er genoeg, dus je kunt 'shopppen').
Dus bepaal eerst WAT je wilt leren, en dan pas HOE je dat gaat aanpakken. Nu heb je het feitelijk andersom gedaan. Je hebt al bedacht HOE je het gaat aanpakken (training), maar nog niet WAT je daarmee wilt bereiken. Even omdraaien dus.

zomaar een naam

zomaar een naam

05-11-2010 om 13:39

Ijsvogeltje

Wij hebben zelf niet bedacht hoe we het gaan aanpakken dat heeft de psycholoog gedaan.
Zij vroeg hoe wij over medicijnen dachten en toen we zeiden dat we dat een beetje eng vond en daar nog even over na moesten denken zei ze dan zullen we het eerst zonder proberen en dat zei Kayleigh zou gaan begeleiden en trainen.
Maar hoe dat in zijn werk gaat heeft ze dus niet gezegd.
Daarom wil ik ook graag weten wat een training voor ADD inhoudt. En wat we kunnen verwachten.

zomaar een naam

zomaar een naam

05-11-2010 om 13:40

Kobalt en miracle

Bedankt ik zal vanavond even naar deze boeken kijken en ze dan bestellen bij de bibliotheek.
ADD Daisy had ik gisteren avond al gevonden bij de bibliotheek. Dat leek me inderdaad een fijn boek.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-11-2010 om 16:00

Zomaar een naam

"Daarom wil ik ook graag weten wat een training voor ADD inhoudt. En wat we kunnen verwachten."
En ik probeer juist aan te geven dat je het andersom zou moeten bekijken. Er is niet één standaard training voor AD(H)D'ers. Dat kan ook niet, want iedere AD(H)D'er is anders en heeft een andere hulpvraag.
Wellicht biedt de psycholoog waar jullie zijn geweest een cursus, maar daar hoef je niet naar toe. In hulpverleningsland is een enorm aanbod aan allerhande therapieën, cursussen en trainingen. Iedere hulpverlener wil natuurlijk graag zijn groepje vol hebben. Als die ene cursus toevallig is wat jouw kind nodig heeft, is het mooi. Maar misschien is een training helemaal niet wat jouw kind nodig heeft en is zij meer gebaat bij bijvoorbeeld 1-op-1-gesprekken met een therapeut of wat dan ook maar.
Waar heeft jouw dochter nu concreet problemen mee?

zomaar een naam

zomaar een naam

05-11-2010 om 16:00

Balansforum

Ik wilde ook al op het forum van Balans kijken maar ik zag dat je daar eerst lid van moet worden.
Is dit een nuttig forum waar veel ouders op zitten.
Ik zit nog te twijfelen of ik hier lid van wil worden.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-11-2010 om 16:21

Balans

Persoonlijk vind ik het niveau van de discussies hier op Ouders Online beter dan op het forum van Balans. Maar wellicht krijg je daar wel iets meer reacties dan hier.

Guinevere

Guinevere

05-11-2010 om 17:23

Balans

Ik ben sowieso lid geworden van Balans, maar dan voor het tijdschrift etc. Niet voor het forum, dat "leeft" niet echt.
Verder: als je dochter niet echt een klik heeft met de huidige psycholoog, zou je ook een andere kunnen overwegen, juist om deze reden. Ik vraag me ook af waar je een ADD-training kunt krijgen? Ik denk dat dat eerder "groepstherapie" genoemd moet worden, en het is de vraag of je dat wilt. Of ze bedoelen een SOVA-training voor AD(H)D-ers. Vast best nuttig, maar het verandert niet veel aan de ADD en het omgaan daarmee.
Overigens: wie wil er nu wel "anders" zijn op deze leeftijd? Probeer er de nadruk op te leggen dat alle mensen anders zijn, maar dat het kuddedieren zijn. En leg de nadruk op de positieve kanten van AD(H)D, niet alleen op de moeilijker kanten.

zomaar een naam

zomaar een naam

06-11-2010 om 10:52

Reactie

Oke ik denk nog even na of ik lid wil worden van Balans. Ik heb een paar van hun tijdschriften uit de bieb gehaald die zal ik eerst eens in kijken.
Voor het forum hoeven we het dus niet te doen. Ik was ook al op het ADD forum geweest maar daar gebeurt ook maar heel weinig dus ik hou het toch maar bij dit forum.

Ondertussen baal ik een beetje dat ik niet heb doorgevraagd over de trainingen die ze daar gaan geven. Ik dacht eigenlijk dat het om het concentreren zou gaan. Maar misschien doelen ze toch meer op het emotionele gedeelte.
Ook omdat ze vonden dat ze ook wel kenmerken heeft van Pdd nos. Maar dit kwam uit de test niet naar voren en uit de vragenlijsten was dit ook niet echt duidelijk.

Wij denken dat dit komt omdat ze bij de psycholoog totaal niet op haar gemak was. Dit omdat ze het maar niks vind om tegen vreemde over haar eigen en vooral over haar schoolprestaties te praten. Hierdoor was ze daar heel anders dan ze normaal is.

Zelf geloven we niet in Pdd nos. Ze is sociaal emotioneel niet heel erg sterk maar verder is het een heel makkelijk kind. Die wel vriendinnen heb en ook graag naar feestjes gaat enz.

Maar goed we gaan in elk geval naar de volgende afspraak om te horen wat ze nou precies te bieden hebben en anders gaan we inderdaad maar eens verder kijken.

We hebben overigens het rapport aan de ib er van school laten lezen en zij had hier ook nog vragen over en gaat naar de psycholoog bellen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.