Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Add, acupunctuur icm fytotherapie

De kans is aanwezig dat bij mijn zoon (net 8) binnenkort de diagnose ADD wordt vastgesteld. Pschygologisch onderzoek gaf aan dat zoon een V/P kloof heeft (125/98). Motoriek is matig (met name schrijven). Onlangs is het psychiatrisch onderzoek uitgevoerd en binnenkort dus het evaluatiegesprek. Medicatie is al ter sprake gebracht en dan alleen voor tijdens schooluren, want thuis geen problemen (signalen startte destijds ook vanuit school).

Nu blijf ik grote moeite houden met medicatie en wil er alles aan doen om dat te voorkomen als dat even kan. Ook omdat de 'problemen' alleen op school voorkomen, zoon maakt zijn werkjes niet of niet af en is erg dromerig. Overigens op de toetsmomenten doet hij het wel goed. Hij slaat de stof dus toch op op een of andere manier. Maar goed.
Nu las ik laatst een onderzoek over behandeling van AD(H)D met acupuctuur icm fytotherapie. Uit dit onderzoek bleek dat de effecten gelijk waren aan medicatie met Ritalin.
Concreet is mijn vraag of iemand hier ervaring heeft met acupunctuur icm fytotherapie bij AD(H)D?

Alvast dank!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Quin van der Veer

Quin van der Veer

20-12-2011 om 16:54

Nee, maar

Ik heb daar geen ervaring mee. Misschien moet je hier een linkje neerzetten?
Fytotherapie klinkt mij nogal breed in de oren. Alles wat plantaardig is denk ik. Kun je dus alle kanten mee uit (valeriaan, hop, kamille....). Misschien moet je in mijn draadje over voedingssupplementen kijken. Wij geven er wel gewone medicatie bij trouwens, daar sta ik helemaal achter. Bedenk je wel dat elke ouder in elke situatie liever zijn kind niet aan de medicijnen zou willen hebben, maar dat het soms de beste optie is.
Acupuntuur heb ik geen ervaring mee (wel een mening). Ik vraag me af of je je zoon zo ver krijgt dat ie zich wil laten volprikken?

Alcedo atthis

Alcedo atthis

20-12-2011 om 19:51

Link

Ik neem aan dat je je baseert op dit onderzoek? http://xrl.us/bmmhm8
Ik ga het eens doorlezen, lijkt mij interessant!

mar71

mar71

21-12-2011 om 13:26 Topicstarter

Quin en alcedo

Bedankt voor jullie reacties.

Alcedo, dat is inderdaad het onderzoek wat ik bedoel. Dank voor de link; ik had zelf alleen een hardcopy (gekregen van een collega).

Quin, ik begrijp uiteraard heel goed dat geen enkele ouder op voorhand staat te springen om zijn kind aan de medicatie te zetten. En ik weet ook dat veel kinderen ontzettende baat hebben bij de medicatie. Het is ook niet mijn bedoeling om daar een oordeel over te vellen of een discussie over te starten. Het is alleen zo dat ik zelf wellicht een wat bovengemiddelde aversie heb tegen medicatie, en goede ervaringen heb met acupunctuur, maar uit mezelf nooit de link gelegd zou hebben met AD(H)D. Nu ik me als leek een heel klein beetje heb ingelezen kan ik me iets voorstellen bij een paralel tussen de werking van medicatie zoals Retalin en de essentie van acupunctuur. Dus vandaar mijn vraag of er ouders zijn die ervaring hebben met acupunctuur (icm fytotherapie) en AD(H)D. Ik ben gewoon erg zoekende. En ik weet niet of mijn zoon zich wel laten 'volprikken'. Al zal pillen slikken ook niet van harte gaan. Maar als dat nog de enige optie is en hij loopt echt vast, dan zal ik me over mijn aversie heenzetten en het traject van medicatie met hem in gaan.

Polly Shearman

Polly Shearman

21-12-2011 om 21:15

Adhd of add

Toen mijn zoons hun diagnose kregen werd ons verteld dat ADD eigenlijk niet meer zo word genoemd, dat het nu adhd type 1 2 of 3 is?

maar ik zie hier dat de diagnose add nog wel degelijk word gegeven? niemand heeft het over adhd type 1 2 of 3?

Add (adhd type 1)

Onze zoon heeft in 2006 de diagnose adhd type 1 gekregen waarbij uitgelegd stond dat het dan add was, alleen had onze zoon de toevoeging "met hyperactiviteit" erbij staan. Of te wel, de meeste problemen werden verwacht in het add gedeelte maar hij was daarnaast ook hyperactief.
Hij is nu bijna 15 en ik moet zeggen dat we inderdaad de meeste problemen vanuit zijn add ondervinden en hij zelf ook.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

22-12-2011 om 20:39

Mar71

Ik gaf aan dat veel ouders eigenlijk liever niet aan de medicatie gaan met hun kind. Niet om een oordeel over jou te vellen, maar vooral om aan te geven dat dit vrij reguliere gevoelens zijn na een diagnose.
Ik heb het onderzoek gelezen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nogal slecht onderbouwd vind. Het verwijst vooral naar onderzoeken die door mensen uit het specifieke vakgebied komen. Ook het voorbeeld van het Nederlandse kind dat wordt genoemd vind ik erg zwak. Tijdens de "onderzoeksperiode" is het kind overgestapt op andersoortige medicatie. Dus er valt helemaal niets te zeggen over de werking.

mar71

mar71

27-12-2011 om 12:35 Topicstarter

Quin en anderen

Mooi Quin, dan hebben we dat helder en zijn we het volledig met elkaar eens

Ik weet ook niet zo goed hoeveel waarde ik moet hechten aan de kwaliteit van dit onderzoek. Ik weet verder niets van de onderzoeker en daarnaast is het sowieso een totaal nieuwe wereld voor me. Maar het wekte wel mijn nieuwsgierigheid, vandaar mijn vraag hier of er mensen zijn die goede (of slechte) ervaringen hebben met een dergelijke aanpak.

Bedankt voor jullie reacties!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.