Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
06-06-2010 om 15:55
Mijn zoon (8, groep 4) heeft (vermoedelijk) ADD. De diagnose krijgen we komende week. Na de zomervakantie gaat de school starten met een combinatieklas, groep 4/5. Ik ben bang dat hij dit niet gaat trekken, hij heeft vooral veel concentratieproblemen.
Wie heeft ervaring met ADD in een combinatieklas, of zie ik gewoon teveel beren op de weg?
06-06-2010 om 20:25
Wiesje
Mijn zoon heeft ADHD en heeft dit jaar ook in de combi 4/5 gezeten ( hij zat in groep 5) en het is prima gegaan. Soms werd hij wel afgeleid als er instructie aan groep 4 gegeven werd( hij ging naar de instructie luisteren). Maar toen ik de juf daarop attendeerde dat hij dat deed, en of ze daar op wilde letten, hoorde ik hem daar niet meer over.
06-06-2010 om 21:32
Hoeft niet uit te maken
Ik denk dat het helemaal niets hoeft uit te maken dat je kind in een combiklas komt. Een goede leerkracht weet rust te creëren, een slechte niet, ook niet in een enkele klas. Welke aanpassingen worden er al gedaan voor je kind om zich beter te concentreren? Onze zoon (8) zit in ieder geval altijd in een rustig groepje en heeft tijdens het werken een MP3-speler op. Hij zit trouwens in een combi 4/5.
07-06-2010 om 08:10
Meer uitleg
"Aanpassingen" die momenteel worden gedaan zijn inderdaad in een rustig groepje, dus alleen met kindjes die met hem om kunnen gaan. Verder hamer ik al jaren op rust en regelmaat bij de leerkrachten. Dat zien ze op een gegeven moment trouwens ook zelf wel in (nadat ze iets al een tijd hebben geprobeerd) Alleen in groep 3 ging het niet helemaal goed, maar dat kwam door een combinatie van persoonlijke omstandigheden en leerkrachten (van de echte oude stempel) die het zelf beter wisten.
Het eigenlijke probleem is voor mij dat ze van 4 groepen (2 x groep 3 en 2 x groep 4) 3 combinatieklassen maken. Ze hebben het over meerdere rugzakleerlingen en omdat mijn zoon nooit een rugzak zal krijgen (ervaring! er is nog een klasgenoot met ADD die overigens verhuisd) ben ik bang dat ze hem niet meer kunnen bieden wat hij nodig heeft.
Zometeen heb ik een gesprek op school, ik hoop dat ze mij het een en ander duidelijk kunnen maken, maar school kennende heb je achteraf meer vragen dan antwoorden.
Nou ja beetje wazig allemaal, ik weet niet echt of ik overdrijf of niet. Ik kom er wel op terug.
07-06-2010 om 10:41
Wiesje
Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Vooral voor kinderen met concentratie problemen is een combinatieklas extra moeilijk. Ik heb zelf in een combi gezeten, maar toen der tijd gingen de kinderen die goed konden leren naar een combinatieklas (waar ze dus wat meer zelfstandig moesten doen), de anderen bleven in een "gewone" klas. Tegenwoordig valt me op dat die "gewone" klassen er op veel scholen niet meer zijn. Zijn alle kinderen dan zo goed geworden dat ze nu combinatie klassen aan kunnen? Dat lijkt me nogal sterk!
Ja, er zijn wel oplossingen te bedenken (aparte ruimtes, koptelefoons, schotten tussen tafels etc.) maar naar mijn idee blijven dat dan van die noodoplossingen. Gewoon rust en regelmaat in een klas vind ik wel een eerste vereiste om tot leren te komen. Voor mijn kinderen werkt dat helaas ook zo, teveel geluiden door elkaar geeft een warboel in het koppie, en steeds meer problemen met concentratie.
Nou ja, stel je eens voor dat je zelf werk moet doen waar je je goed op moet concentreren, terwijl er achter je een discussie gaande is over iets heel anders... dat is gewoon storend!
Tess