Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Add en ritalin

ja, het is zover. Het woordje 'medicatie' is gevallen.
We weten niet goed wat we daar mee aan moeten. Van de ene kant: als het ze helpt.. van de andere kant: heftig hoor, want welke bijwerkingen krijg je te zien en hoe zijn/reageren ze als de pil is uitgewerkt? Het liefst zie je ze dan weer naar hun gewone niveau terugkomen, maar wie zegt dat het niet heftiger zal zijn?

Ik ben dus op zoek naar ervaringsverhalen van ouders met kinderen die ADD hebben en ook de keus voor ritalin hebben gekregen. Wel of niet gedaan? Hoe ging het? Hoe waren de bijwerkingen en de 'afkick'?
Ik zou het overwegen voor de concentratie op school, niet voor de thuissituatie.

Groet, Petuut
(kids zijn 7 overigens)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anna van noniemen

anna van noniemen

12-05-2010 om 21:35

Ik ken

wel iemand wiens kind ADD als diagnose heeft en medicatie krijgt....weet niet of zij nog weleens hier rondhobbelt....ik zal eens informeren.....

Sassefras

Sassefras

12-05-2010 om 22:16

Onze ervaring met ritalin

Om te beginnen ben ik iemand die altijd zeer sceptisch is geweest over het stickertjes plakken op kinderen en er vervolgens medicijnen in stoppen. Totdat...
Onze oudste dochter, nu 11 jaar oud, heeft vanaf groep 3 te kampen gehad met concentratieproblemen en moeite met het tempo in de groep bij te houden. Eerst gooiden wij dit op het feit dat ze moeilijk aansluiting kon vinden met andere kinderen in de groep en daarna de verhuizing die de nodige onrust met zich mee bracht. In onze vorige woonplaats heeft haar leerkracht van alles geprobeerd om haar te helpen met haar concentratie en haar lesstof aan te passen naar haar tempo; want 'dom' was ze beslist niet.
Toen weer een verhuizing terug naar onze vertrouwde omgeving maar wel op een nieuwe, zorgvuldig uitgekozen basisschool; inmiddels in groep 7. Weer liep ze tegen dezelfde problemen op en er volgde een gesprek met de leerkracht. Deze dacht signalen van ADD in onze dochter te herkennen en adviseerde ons haar eens te laten onderzoeken bij het jeugd-GGZ. Na lang wikken en wegen, een gesprek met de huisarts en in overleg met onze dochter zelf zijn we tóch uiteindelijk daar terecht gekomen. Er volgden een aantal gesprekken met ons en met onze dochter die opeens héél goed kon uitleggen hoe zij de dagelijkse worstelde op school en wat er in haar omging. (het was altijd zo druk in haar hoofd, zei ze letterlijk) Men kwam toen al snel met de diagnose ADHD op de proppen. 'Wát?', 'Hoezo?' 'Ze vertoont toch helemaal geen hyper-gedrag?', was onze reactie. De uitleg die volgde was dat ADHD bij meisjes zich over het algemeen vaak niet naar buiten toe uitte, maar dat het meestal voornamelijk 'druk' was in het koppie waardoor concentratie moeilijk werd. Ook voldeed ze feilloos aan een heleboel andere kenmerken van ADHD.
Er werd medicatie voorgesteld; Ritalin. Dat was weer even slikken voor me, want je hoorde en las immers zoveel negatieve verhalen. Toch uiteindelijk geprobeerd, weer na zorgvuldig overleg met arts en onze dochter. Als er ook maar iets was wat ons of haar niet beviel qua bijwerkingen, of wij zouden onze dochter schrikbarend zien veranderen, of als verbetering uit zou blijven, dan zouden we er accuut mee stoppen.
Nu na driekwart jaar gebruik van Ritalin (2x 1,5 tabletje per dag, en in de weekenden niet) zit onze dochter weer lekker in haar vel, heeft helemaal geen last van bijwerkingen en op school gaat het in één woord Super! Van een gemiddeld VMBO-niveau zou ze nu na volgend jaar na nog een extra jaartje op de basisschool naar de Havo kunnen. En ze vindt het weer leuk om te leren! Tot nu toe alleen maar positieve ervaringen dus, al blijft het natuurlijk afwachten hoe het zich in de toekomst verder zal ontwikkelen. De garantie dat ze nooit last van bijwerkingen zal krijgen of dat ze ooit zonder Ritalin zal kunnen functioneren is nu nog onbekend. Er komen sowieso nog 2 meetmomenten: Na haar pubertijd en eventueel als jong volwassene. Ook zal de dosering regelmatig bijgesteld moeten worden afhankelijk van haar gewicht, en moet haar bloeddruk 2x per jaar worden gemeten.
We zien het wel, voorlopig zie ik een vrolijke dochter die weer met veel plezier naar school gaat en met een pilletje opeens heel goed kan leren; dus tja, wat is dan nog de keuze?
Ik hoop dat je wat hebt aan mijn verhaal, al is ieder geval en ieder kind natuurlijk uniek en zijn er veel verschillende ervaringen. Maar het is in ieder geval het proberen waard als er geen andere oplossingen meer lijken te zijn. Sterkte!

Petuut

Petuut

13-05-2010 om 10:05 Topicstarter

Sassefras

Oh Sassefras, wat herken ik dat in je verhaal.
Onze kids (jongens weliswaar) lopen ook tegen (enorme) tempoproblemen aan. Ook al vanaf groep 3 maar goed, zitten nu pas in groep 4. Maar nu hebben we dus van de oudste van de twee wel te horen gekregen dat ie moet blijven zitten omdat hij het allemaal niet snapt en daarom wegdroomt.
Met zijn broer waren we al een traject ingegaan om het een en ander duidelijk te krijgen (vooral voor school, voor ons verandert er verder weinig aan de kinderen en hoe ze zijn, hooguit krijg je er zelf wat meer inzicht door over hoe met ze om te gaan) en daar is dus het zeer sterkte vermoeden van ADD uitgekomen, maar wel bovengemiddeld intelligent.
Dit vermoeden we dus bij de oudste ook, dus ook met hem gaan we nu 'bepalen' wat zijn IQ is, hoe het met zijn concentratie en dergelijke zit. Eigenlijk alleen om school te laten zien dat hij WEL slim genoeg is om zich de stof eigen te maken, maar dat er andere factoren spelen die er voor zorgen dat het er niet uitkomt. Dan kan school daar rekening mee houden bij de begeleiding.

Maar toen van de week dus geopperd werd (bij de jongste was dat al bij het eindgesprek waarin de onderzoeksresultaten weder besproken) dat ook bij oudste naar alle waarschijnlijkheid ritalin wel zou kunnen helpen in 'alertheid', is dat wel iets wat ik serieus wil overwegen. Mijn man is eigenlijk falikant tegen medicijnen, maar vooral omdat hij bang is voor bijwerkingen en lange termijn effecten, maar heeft ook wel een gevoel dat als het ze op school zou kunnen helpen, misschien toch maar proberen.
Zo lezen ze allebei 'te traag' en de psycholoog die ik sprak dat zij best vaak had gezien dat kinderen met tempo- en concentratieproblemen dankzij ritalin ineens wel een stuk sneller konden lezen en hun AVI-niveaus met sprongen omhoog schoten.
Nu zijn onze jongens dit jaar (vinden wij) prima gegroeid in hun lezen, maar gezien de groep 'lopen ze achter' (lezen nu E3, terwijl ze niet eens AVIstart beheersten toen ze groep 4 binnenkwamen, want ze deden veel te lang over de AVIstart-tekst)

Anna, ik hoop dat je die vriendin nog ergens kunt traceren, want hoe meer ervaringen, hoe liever!

Groet, petuut

Staples

Staples

13-05-2010 om 14:38

Add en medicijnen

Wij hebben ook een afspraak gekregen om te gaan praten over eventueel medicijnen in te zetten om te helpen bij de concentratie. We hebben er nog totaal geen ervaring mee en lees dus graag meer.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-05-2010 om 12:45

Add

Lees ook de ervaringen van Polly, Sharon en ondergetekende. Het maakt niet uit of je kind ADD of ADHD heeft; het principe van de aandachtstekortstoornis en het ontbreken van dat stofje in de hersenen wat door Ritalin wordt aangevuld is hetzelfde. Ik kan je wel vertellen dat mijn zus een paar jaar geleden is gediagnosticeerd met ADD en sinds ze Ritalin (nu Concerta) slikt is ze zo gelukkig en zit ze voor het eerst in haar leven lekker in haar vel (ze is nu 48). Ze voelt zich als herboren. Ze is weer een opleiding gaan doen en heeft haar eigen bedrijfje opgezet terwijl ze nooit een opleiding heeft kunnen afmaken of iets heeft kunnen volhouden. Ze was altijd chaotisch, onrustig in haar hoofd en had veel problemen op school, in haar relaties, met werk etc. De stukjes van de puzzel zijn eindelijk op hun plek gevallen en ze weet nu dat ze er niets aan kon doen terwijl men altijd dacht dat ze lui was, dromerig, impulsief, gebrek aan doorzettingsvermogen etc. En mijn zoontje (ADHD) gaat als een speer sinds hij Concerta slikt. Belangrijkste is dat hij niet meer zo in de weg gezeten wordt door de onrust in zijn koppie en dat hij lekkerder in zijn vel zit.

Polly Shearman

Polly Shearman

14-05-2010 om 14:30

Woensdag oudercursus gehad

Bij de ggz en daar geleerd dat ADD tegenwoordig eigenlijk ook ADHD word genoemt, en het dan type I is,
Als je kind voornamelijk hyper is en impulsief ( maar met nog een redelijke concentratie is het type II en als je kind van alle dingen ( dus aandachttekort, en hyper En impulsief is) dan is het type III.

En ja, ritalin zou eventueel dus bij type I net zo goed kunnen werken als bij type III.
Onze middelste had in onze ogen eigenlijk ADD, maar vanwege zijn bewegingsonrust ( friemelen) werd het toch type III. Hij zei altijd dat het zo druk was in zijn hoofd ( en hij was dus zelf niet heel druk, maar in zijn hoofd wel) en nu hij medicatie slikt is zijn hoofd rustig!

groet, Polly

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-05-2010 om 15:49

Hier ook

Zoonlief heeft ADHD (gecombineerde subtype). Hij is vooral onrustig en druk in zijn hoofd, niet zozeer fysiek. Maar idd. wel met friemelen etc. ADD is ADHD maar dan zonder de H, simpel gezegd.

Petuut

Petuut

15-05-2010 om 21:58 Topicstarter

Sandra

Mag ik vragen waarom je in het weekend ook ritalin geeft? Heeft jullie zoon er meer last van dan alleen op school (wat klinkt dat lullig, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel).
Voor onze zoons zou ik het alleen voor de schooluren overwegen, thuis kan ik het allemaal prima handelen. Maar wellicht merken de kinderen zelf dat ze zich thuis ook beter voelen als ze meds hebben.. dat zou natuurlijk ook nog kunnen.
Ik krijg er bij onze jongens overigens geen grip op of het druk in hun hoofden is en dat ze daarom sneller afgeleid zijn op school.

Groet, Petuut

Petuut

Petuut

18-05-2010 om 22:49 Topicstarter

Gesprek

Ik ga vrijdag voor een 'verkennend' gesprek over medicatie met de kinderarts van 'ons' instituut praten.
Gewoon eens horen wat er te verwachten valt.
Links en rechts al wat ervaringen van anderen gehoord/gelezen en sommigen vind ik behoorlijk heftig (in de negatieve zin helaas).
Een link die mijn man me vanmorgen stuurde bracht me weer weg van het 'pad der medicatie', net als een verhaal over een eeneiige tweeling waarvan 1 van de twee ritalin had gehad en daardoor nu dus een kop kleiner is gebleven dan de ander.
Ik zou zo graag willen dat de door (inmiddels 3e) instantie geadviseerde aanpak op school werd doorgevoerd, in plaats van van ons verwachten om er medicijnen in te stoppen. Want de psycholoog benadrukte wel dat meds alleen niet voldoende zijn. Ook met de meds zal ons kind/onze kinderen een andere aanpak vergen.

Moeilijk hoor.
Als ze nu heel zwaar zouden ontsporen, zou de overweging wellicht makkelijker zijn: dan is het een soort van crisisinterventie, maar nu lijkt het meer op de easy way out, terwijl er voor mijn gevoel nog tussenstappen missen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-05-2010 om 11:32

Petuut

Welke 'aanpak op school' wordt geadviseerd? En wat is er zo moeilijk aan voor school? Als ik kijk naar de benodigde 'aanpassingen' voor mijn kind, dan is dat namelijk helemaal niet moeilijk voor de leerkracht. Sterker: het levert de leerkracht meer voordeel op dan nadeel. Belangrijkste winstpunt dit schooljaar was de MP3-speler. Zoon werkt nu vaak met zijn MP3-speler op. Daardoor kan hij zich merkbaar beter concentreren. Het kost niemand tijd, niemand heeft er last van, het heeft alleen maar voordelen.
Over medicatie: je kan het gewoon een kans geven. Bevalt het niet, dan stop je er dus weer mee. Verhalen over kinderen die in zombies veranderen: vergeet ze zo snel mogelijk, want dit is NIET nodig. De arts gaf dat hier ook nadrukkelijk aan: je moet het niet accepteren als een kind in negatieve zin verandert. Natuurlijk kunnen er aan het begin wat negatieve bijwerkingen zijn, maar ze mogen niet lang duren. Dan is het medicijn niet geschikt, of de dosering is onjuist.
Vergeet daarnaast niet dat het je kind ZELF vooral veel kan opleveren. Focus niet te veel op de hoeveelheid last die de omgeving (ouders, leerkrachten) ondervinden van een kind, maar op de problemen die een kind zelf ondervindt. Problemen die een kind vaak maar moeilijk kan benoemen, want het is niet anders gewend...
Een kind met pijn geef je pijnstillers om het voor hem zelf prettiger te maken, niet omdat de juf last heeft van het gejammer. En je zegt ook niet 'ik kan de pijn van mijn kind wel handelen, dus hij krijgt geen pijnstiller.'

Petuut

Petuut

19-05-2010 om 14:00 Topicstarter

Ysvogeltje (lang! pas op, haha)

Bij de begeleidingssuggesties van vorig jaar staat onder meer:
" X is gebaat bij een zeer intensieve, consequente begeleiding, waar mogelijk individueel. Hij heeft een hele gerichte, duidelijke aansturing nodig. Maak verwachtingen helder, houd doelstellingen klein zodat ze haalbaar voor X zijn. Als opdrachten hem niet duidelijk zijn, heeft hij de neiging om af te dwalen, veel controle is dus noodzakelijk.
Deel instructies op. Geef hem 1 (deel)opdracht tegeleijk. Auditief en visueel aanbieden. Ga na of hij alle info ook daadwerkelijk heeft opgepikt en of het helemaal helder is wat hij moet doen. Controleer ook of hij de info in de praktijk kan toepassen, dus daadwerkelijk tot handelen komt."

Algemene(re) tips waren:

"-werken met dagtaak
-afspraken maken met X over de te maken hoeveelheid
-strategische, rustige plek dichtbij juf zodat aanraken en oogcontact mogelijk is om gedrag bij te sturen
-als de groep wordt aangesproken, kan het zijn dat hij zich niet aangesproken voelt. Geef hem directe instructie door zijn naam te noemen.
-geen ander materiaal op tafel dan dat wat nodig is voor de taak
-gebruik kleurenklok of iets dergelijks om tijd inzichtelijk te maken. WIJS HEM WEL REGELMATIG OP DE KLOK ALS HIJ AFDWAALT
-sommige kinderen hebben baat bij een koptelefoon om zich beter te kunnen concentreren
-schrijf regels en afspraken op zodat bij ze kan zien
-houd taken zeer kort of verdeel ze in kleine stukjes, zodat er meer gelegenheid is tot feedback en de kans op positieve ervaringen groter wordt
-geef positieve, taakgerichte feedback
-hij heeft nodig dat er af en toe een korte pauze wordt ingelast
-ook in vrije situaties zoveel mogelijk structuur aanbrengen (gym, de weg naar gym, pauze), X voorbereiden op dinge nvan te voren te bespreken. Als afsprake nvan te voren gemaakt worden, jan hij er ook op aangesproken vorden. Beschrijf volgens feiten en niet op basis van gevoel."

Bij het gesprek van afgelopen maandag zeiden IB-er en juf dat die allemaal wel leuk en aardig waren, maar onuitvoerbaar.

Over de medicatie. je hebt gelijk, die moet je dan natuurlijk ook de kans geven. Maar het is geen snoepje wat je hem geeft, ook geen aspirientje. Daar krijgen (voor zover ik weet) kinderen geen reboundverschijnselen of groeistoornissen van.
De kinderen ervaren op het moment, voor zover we dat goed in kunnen schatten, zelf geen last van hun 'zijn'. Ze lijken prima in hun vel te zitten, alleen traag en dromerig op school. En dan is jongste vooral vreselijk traag en oudste dromerig. Maar het is wel vergelijkbaar met het voor de eerste keer dragen van een bril denk ik: tot je de bril hebt, heb je nooit geweten wat je gemist hebt aan scherpte, omdat je het domweg letterlijk nooit gezien hebt.
De reden waarom ik (voor jongste, want voor oudste is medicatie nog helemaal niet aan de orde geweest) eigenlijk nog niet aan de medicatie wil, is omdat ik denk dat bovengenoemde adviezen van de SBD mogelijk al een flinke verbetering kunnen bewerkstelligen. Het lijkt nu wel alsof we er een 'wondermiddel' in moeten stoppen, waardoor hij ineens als een gemiddelde leerling qua begeleiding door het leven kan. Dat is volgens de psycholoog niet het geval. Het is altijd nog EN EN: EN medicatie EN andere aanpak. Als school hun deel niet kan/wil, zal de medicatie ook niet optimaal benut kunnen worden, en nogmaals, ik vind het geen snoepje wat ik hem dan zou geven, daar wil ik wel het maximale uit kunnen halen dan.

anna van noniemen

anna van noniemen

19-05-2010 om 17:11

Petuut....

dus eigenlijk willen de juffen zich niet aanpassen aan je kind? Dan zou ik toch eens omzien naar een andere school....Ik vind de lijst die je noemt namelijk helemaal niet zo schokkend....Even een vraag, heb je een "gewoon" klassikale school of een bijzondere vorm (dalton, jena, montessori??) In mijn beleving is op die scholen namelijk vaak meer ruimte voor ene juf om dit soort aanpassingen te doen, omdat er veel meer zelfstandigheid van de leerlingen verwacht wordt....Ik zou eens om je heen gaan kijken....

kijk, mijn ervarigen zijn positief met medicatie, maar hier waren de gedragsproblemen ook behoorlijk heftig...Oudste had ook een school waar men niet zo hard liep om te veranderen (althans de juf)....

Groei-achterstanden....het wordt beweerd ja over methylfenidaat.....Ik heb hier 3 kinderen die alledrie op de onderste lijn van de groeilijn zitten, dochter is momenteel de kleinste in de klas.....En slechts 1 kind van gebruikt methylfenidaat....Het zegt zo vreselijk weinig....Andere bijwerkingen zie ik hier niet....In het begin is de eetlust van zoon wat minder geworden, maar ook dat trok al snel weer bij.....Zombie-gedrag heb ik hier nooit gezien....bij het 1e tabletje vond ik zoon wel "rustig".....te rustig eigenlijk.....maar ja, als je al 7 jaar rondstuitert kwebbelt enz.....dan is het sowieso een wereld van verschil.....medicatie hoeft geen probleem te zijn, maar blijf alert! En als het niet werkt kun je altijd weer stoppen toch???

Staples

Staples

19-05-2010 om 18:53

Mp3 speler

Wat zet je op de mp3 speler? Ik heb het hier namelijk ook al eens voorgesteld maar kreeg als reactie dat ze dan met de muziek zou gaan meezingen.

Pippin

Pippin

19-05-2010 om 23:41

Petuut

Ik las vanavond het lijstje van begeleidingssuggesties aan mijn man voor. Wij zijn allebei erg verbaasd dat de leerkrachten dit niet kunnen verwezenlijken in de klas. Ongelofelijk zeg! Het zijn toch helemaal geen bijzonder schokkende dingen. Wat individuele aandacht en verder vooral maatregelen waar bijna ieder kind baat bij heeft. Een dagtaak, kort opdrachten, duidelijke instructie, ze zitten toch nog niet op de middelbare school, dat hoort toch voor ieder kind beschikbaar te zijn op de basisschool? Dit zou echt haalbaar moeten zijn volgens ons.
Ik ben het met Anna eens, als ze dit al niet eens willen proberen, zou ik op zoek gaan naar een andere school. Het lijkt mij bijna niet mogelijk dat je nog minder medewerking krijgt.

Petuut

Petuut

20-05-2010 om 08:04 Topicstarter

Pippin

Roerend met je eens hoor.
Dit is het lijstje wat vorig jaar door de SBD is opgesteld, afgelopen week een soortgelijk lijstje afgegeven wat door het behandelteam is vastgesteld dat hem recentelijk heeft bekeken. Ik weet niet of ze dar positiever tegenover staan (maar je begrijpt wel dat ik er vanuit ga dat dat weer niet het geval zal zijn).
Mede daarom hebben we ook moeite om meteen met Ritalin te starten: wie weet welke resultaten je ziet als je dit door zou voeren. Ik zeg niet dat dat afdoende zal zijn, maar ik denk wel dat er al veel te winnen valt met deze adviezen.

Ik heb gisteren contact gehad met de SBO hier in de buurt en het 'geval' een beetje uitgelegd. Om wat zicht te krijgen of zoonlief uberhaupt in aanmerking zou komen, heb ik het psychologische rapport afgegeven, dan konden ze er wat concreter iets over zeggen.

Eigenlijk vind ik het van de zotte dat ik mogelijk de halve stad door moet met de kinderen om het onderwijs te krijgen dat ze nodig hebben, terwijl er hier op loopafstand een (naar men zegt goede..) school zit. Inderdaad: zo bijzonder zijn de 'speciale eisen' die ze stellen aan onderwijs niet. (ik vermoed dat er voor de oudste soortgelijke adviezen uitkomen, omdat we ook van hem vermoeden dat er sprake is van ADD en dyslexie)

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-05-2010 om 10:59

Redelijk lijstje toch?

Ik vind het een heel redelijk uitvoerbaar lijstje. Misschien schrikt de lengte ervan af bij de school? Feitelijk komen ze allemaal op hetzelfde neer: rust en duidelijkheid. Wat ik slecht vind, is dat het lijstje blijkbaar volledig aan de kant wordt geschoven. Of doen ze bepaalde punten wel?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-05-2010 om 11:05

Staples

"Wat zet je op de mp3 speler? Ik heb het hier namelijk ook al eens voorgesteld maar kreeg als reactie dat ze dan met de muziek zou gaan meezingen."

Jemig zeg, wat een rare reactie van de school. Dat is er echt een in de categorie 'beren op de weg'. Je leest juist zo ontzettend vaak dat kinderen (ook volwassenen) veel baat kunnen hebben bij een muziekje. Slecht hoor, dat de school dat zo makkelijk aan de kant schuift. Ik geloof dat ik in zo'n geval mijn kind gewoon een MP3 speler zou meegeven en de leerkracht zou melden: vanaf vandaag werkt X met een MP3 speler op.
En wat er hier opstaat? Ik zat laatst even te luisteren (hij had 'm even mee naar huis genomen) en moest vreselijk lachen: er bleken allemaal heel ruige rocknummers op de staan. Toch werd ie er rustig van, ha ha. Inmiddels heeft hij er wat albums van Micheal Jackson opgezet.

Bikkel

Bikkel

20-05-2010 om 15:03

Zoon en mp3 speler

Onze zoon gaf onlangs geheel uit zichzelf aan dat een mp3 speler hem wel handig leek met toetsen. Dan hoefde hij zich alleen te concentreren op de muziek en werd hij nergens door afgeleid, aldus zoon. De leerkracht wilde dat experiment wel aangaan en dus is zoon hier nu sinds kort mee bezig. Tijdens de entreetoetsen heeft hij de speler opgehad. Vlgs leerkracht was hij heel rustig en ontspannen en leek hij zich meer met zijn werk bezig te houden. Hij was niet met de speler aan het spelen. Zoon was het experiment zelf ook zeer goed bevallen. Hij mag nu ook bij de ¨gewone¨ toetsen een mp3 speler op.
Zoon heeft overigens juist hele rustige muziek er op staan: filmmuziek van Lord of the rings, Starwars, Indiana Jones en zijn lievelings cd Viva la Vida van Coldplay.

Petuut

Petuut

21-05-2010 om 08:29 Topicstarter

Sandra

dank je wel voor je toelichting!
Ik ga zometeen voor een orienterend gesprek naar de arts, dus zo kan ik meteen een aantal ervaringen meenemen.

Staples

Staples

23-05-2010 om 01:49

Mp3 speler en ouders

De MP3 speler mocht niet op tijdens het proefwerk. Dat wordt dus nog een gesprek op school.

Wie van de ouders herkend zich zelf in de diagnose die de kinderen hebben gekregen? Is dit de aanleiding geweest om zelf stappen tot testen te zetten?

Petuut

Petuut

28-05-2010 om 13:37 Topicstarter

Vandaag recept gekregen

we willen toch gaan kijken wat het met hem doet qua concentratie op school.
Dus opbouwschema meegekregen voor 10 mg per dag (hij weegt nu 21 kilo, dus 10 mg is dan 'rustig').
Ik vind het wel spannend: hoe gaat hij erop reageren, krijgt ie last van bijwerkingen, rebound, 'doet' het wel wat het moet doen (of moet de dosering dan hoger?).

We hebben vragenlijsten meegekregen voor onszelf en voor school, om te kijken of er een verandering is en zo ja, welke dan.
We willen uiteindelijk naar alleen ondersteuning op school, dus de vrije middagen en weekenden zonder meds.
Nu met opstarten is het wel verstandiger om 'door te geven' zei de kinderarts.
Hoe zijn jullie begonnen? In een weekend of op een schooldag?

Gr. Petuut

anna van noniemen

anna van noniemen

28-05-2010 om 20:07

In het weekend

ik wilde ook zelf zien wat er gebeurde....succes!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-05-2010 om 21:10

In het weekend

Wij zijn ook in het weekend gestart.

Guinevere

Guinevere

29-05-2010 om 12:26

Weekend

Hier ook in het weekend. Gewoon om te kijken hoe zoon erop zou reageren. Sommige kinderen krijgen er hoofdpijn of duizelingen van in het begin. Daar had ie geen last van gelukkig.

Polly Shearman

Polly Shearman

29-05-2010 om 22:33

Wij

zijn 3 dagen voor de vakantie begonnen geloof ik, die eerste paar dagen slikte ze zo minimaal, en toen het eenmaal vakantie was waren ze bijna op de goede hoeveelheid. De eerste 2,5 week hebben we dus van dichtbij heel goed kunnen zien wat het deed.
Daarna weer naar school.
Ik wacht nu het verslagje van de juffen van school af en neem dat mee als we volgende week op controle moeten, want het "verschil" op school merk ik natuurlijk zelf niet, al zijn de juffen positief.

Petuut

Petuut

30-05-2010 om 10:59 Topicstarter

Vooralsnog geen verschil

geen negatieve bijwerkingen, of positieve veranderingen gezien. Maar goed we zijn net aan het opbouwen he? Gisteren een half tabletje en vanmorgen weer.
Gisteren was ik zelf niet thuis, dus heb niet kunnen zien of er iets veranderde, maar vandaag wel.
Ben allang blij dat het geen negatieve dingen oplevert nu (vaak reageert hij vrij gevoelig op dingen/medicijnen).
Morgen en overmorgen 2 x 0,5 tabletje, daarna 2 dagen 1 + 0,5 tabletje en dan zitten we op 2 x 1 tablet, de streefdosis voor nu, dan zit ie op 10 mg.

Petuut

Petuut

31-05-2010 om 22:31 Topicstarter

Stuiterbal die niet kan slapen, toeval?

Even hier voorleggen:
zaterdag en zondag begonnen met opbouwen van de meds: beide dagen in de ochtend 2,5 mg methylfenidaat.
Niet veel van gemerkt, niet in positieve of in negatieve zin.
Vandaag 2x 2,5 mg gedaan. Op zich weinig gemerkt, al viel het wel op dat het bij het avondeten 'druk' was; veel gepraat, gekwebbel, op en af van de stoel. gezellig maar wel druk, zeker gezien de rest van de dag.
Wat wel opviel was dat er door de dag heen eigenlijk geen boze buien geweest zijn, wel een paar 'verdrietjes'.
Maar nu met slapen: helemaal niet moe, net maar weer ondergestopt in de hoop dat hij nu wel kan slapen. Het is half 11, dan hoort ie al 3 uur te slapen!!!!
Hij heeft juist zijn slaap altijd zo hard nodig, dus ik vrees de ochtend: op tijd op en dan nog naar school moeten.
Is dit toeval dat het nu gebeurt, of is dit toch wel de bijwerking van de meds? Hij heeft zijn tabletjes om 8.45u en 12.45u gehad, dan zou je toch verwachten dat hij daar niet nu nog last van zou hebben?
Als hij morgen niet uit zijn bed te porren is, ga ik het wel met de kinderarts overleggen, want slaap heeft hij natuurlijk ook nodig.

anna van noniemen

anna van noniemen

31-05-2010 om 22:36

Het lijkt

dat de medicatie dan toch "iets" doet. Nog niet helemaal merkbaar, maar hij heeft wel duidelijk een rebound, gelet op dat gekwebbel. Geen boze buien kan natuurlijk ook een positief effect zijn, omdat hij nu wat rustiger in zijn hoofd is, raakt hij minder snel gefrustreerd, en dus geen boze buien. Verdrietjes kunnen er ook bij horen (stond hier onlangs ook nog van iemand die net met medicatie begonnen was).

Voor het slapen, ik geef zoon al een tijdje melatonine, de kinderpsych schreef het niet voor, ik moest het maar gewoon in de apotheek halen. Sleepzz is 0,1 mg per tabletje, een vrij lage dosering. Je zou dat kunnen proberen.

Petuut

Petuut

31-05-2010 om 22:45 Topicstarter

schoolsituatie hebben we nog niet uitgeprobeerd (vandaag studiedag voor de juffen), dus morgen is de vuurdoop.
Maar 2x2,5 mg lijkt inderdaad wel wat te doen met het mannetje.
Precies wat jij van die boze buien schrijft, had ik ook zitten bedenken. Bij het avondeten begon zo'n bui (die we normaliter ook overdag wel merken) wel weer en het viel me op dat ik die de hele dag nog niet had gemerkt.
Maar goed, ook dat kwam op een medicijnvrije dag wel voor. Net zoals laat slapen, al is dat nu wel extreem voor zijn geval.
Bij rebound denk ik aan 'erger dan het was' en dat was het gekwebbel in elk geval niet. Dat slapen wel.....

anna van noniemen

anna van noniemen

31-05-2010 om 23:03

Hoeft niet altijd

dat is nu juist zo heerlijk, dat elke AD(H)D-er zijn eigen gebruiksaanwijzing heeft

Ik zou het nog even aankijken en anders die Sleepzz halen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.