Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

24-09-2009 om 15:27

Add en schoolniveau

Mijn dochter heeft op haar mbo opleiding een test gedaan om te kijken of ze hoogsensitief is. Degene die haar hiermee begeleidt heeft nu ook voorgesteld om te onderzoeken of ze add heeft. Het zou zomaar kunnen als ik de omschrijving ervan lees. Mijn dochter is blij met deze gang van zaken omdat ze het fijn zou vinden als we weten waar haar gedrag en bepaalde eigenschappen vandaan komen. Als blijkt dat ze add heeft is mijn pijn wel dat het misschien een hoop had gescheeld als we dat een aantal jaren terug al hadden geweten. Ze heeft gesprekken bij een kinderpsycholoog gehad, bij jeugdzorg omdat ze last zou hebben van faalangst en niemand die een link in deze richting heeft gelegd. Ze heeft zelf een afspraak bij de dokter gemaakt en is er ook al langs geweest voor ik sowieso wist wat er gaande was. Prima hoor, ik hou er wel van als ze zelf initiatief neemt. Maar wat blijkt de huisarts gevraagd en gezegd te hebben: wat voor opleiding doe je en heb je gedaan? Mijn dochter: vmbo 2 en mbo 2 en nu 3. Waarop de dokter: oh, dan heb je geen add. Kinderen die die opleiding kunnen doen hebben geen add... Ben ik nou gek dat ik dat een rare uitspraak vind van een huisarts??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Er is er volgens mij wel één gek maar jij bent het niet!

Wat een stomme opmerking van de huisarts zeg. Sorry voor mijn nogal heftige reactie maar het slaat echt nergens op wat die man zegt. Met add is het wel degelijk mogelijk een goede opleiding te volgen als je iq dat toelaat, het kost je misschien wat meer moeite dan de "gemiddelde" (wie of wat dat ook mag zijn) student maar daarom is het nog niet onmogelijk.
Wat vond je dochter hier zelf van en hoe gaat het nu verder??

Guinevere

Guinevere

24-09-2009 om 16:09

Goeie genade

Wat is die arts voor een debiel? Sorry hoor, daar zakt mijn broek van af. Tijd voor een andere huisarts.
Overigens vermoed ik bij mezelf ook een gevalletje ADD, maar ik heb slapend mijn opleidingen afgerond, dus ik zal wel niets hebben.

Gaia*

Gaia*

24-09-2009 om 16:37

Tsss huisartsen

Ze weten er echt niets van. Ik zat maandag nog bij de huisarts ivm zoon met adhd (dochter heeft het ook op de diagnoselijst). vraagt ie: "goh, twee in een gezin, hoe kan dat nou? Ik maak alleen maar mee dat er 1 kind zoiets heeft." Ik heb hem even uitgelegd dat ADHD erfelijk is. Ik ging erg teleurgesteld naar huis.

Het is echt triest wat huisartsen weten. Kaaskopje, toevallig lees ik het boek: 'adhd bij vrouwen' en daarin staan dit soort dingen ook precies aangekaart. Als je een opleiding kan volgen, heb je het niet. De vechtkracht van iemand met ADHD die dat toch weet te doen werkt dan misschien tegen de persoon. Want hulp kan er dus niet geboden worden.

Er valt nog heel wat voor te lichten.

Roos Vicee

Roos Vicee

24-09-2009 om 21:16

Wat een onzin!

Wat een rare opmerking zeg!
Wij hebben hier ook heel sterk et hvermoeden dat oudste ook iets van ADD heeft (of mogelijk toch ook, net als haar zus en twee broers, iets binnen ASS). Maar ze is zelf (nog) niet toe aan testen e.d. terwijl ze nu wel de leeftijd heeft om daar zelf achter te staan.
Oudste heeft hier Havo al op zak en is nu gaan studeren. Maar dat is allemaal niet zonder slag of stoot gegaan. Grote onzin om te redeneren dat je met ADD geen opleiding kunt doen! Pffff boos word ik van zulke mensen.

koentje

koentje

24-09-2009 om 22:47

Alleen

de redenering dat je, als je ADD hebt, een opleiding niet kan redden is wel heel erg dom. Wat wel kan zijn is dat je een opleiding doet die eigenlijk kwa intelligentie onder je nivo zit.
Inderdaad een hele gekke huisarts. Kort door de bocht!

Tante

Tante

24-09-2009 om 23:35

Mijn neef

heeft add. Dit is pas naar boven gekomen toen hij al klaar was met vmbo-t. Hij is daarna naar mbo gegaan en hoopt volgend schooljaar naar het hbo te gaan.
Hij heeft wel meer begeleiding nodig gehad dan andere kinderen. Maar qua slimheid kan hij het zeker wel. Dat bleek ook wel tijdens het testen van zijn add. Ze deden ook een intelligentieonderzoek en hij bleek een iq te hebben van 120. En dat terwijl zoveel leerkrachten dachten dat hij minder slim was dan gemiddeld. Zijn ouders hadden een slimmer beeld van hem maar het wordt wel moeilijk als het er niet uitkomt.
De iq-test heeft neef in ieder geval erg geholpen met zijn zelfvertrouwen.
Enne....... zoek een andere huisarts.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-09-2009 om 01:16

Gelukkig weet dochter

er zelf zoveel van dat ze meteen al moest lachen om de opmerking van de ha. Ook ik, die er maar beperkt kennis van heeft, zei meteen 'hoe komt hij dáár nou bij!?' De begeleidster van school heeft beloofd zelf contact met de ha te zoeken. Daar heeft mijn dochter nog niets van gehoord. Ik wil dat even een kans geven. Als hij dan nog niet meewerkt ga ik er zelf langs. Het meeste zal verder buiten hem omgaan.
Mijn dochter heeft deels ook onder haar niveau op school gezeten trouwens. Ze is getest omdat ze zoveel hoofdpijn had op de basisschool (dat is weer overgegaan) en uit die test bleek dat ze qua algemene ontwikkeling bovengemiddeld 'scoorde' en met rekenen onder gemiddeld. Dat zag je ook in de resultaten op school dus ergens wisten we dat wel. Door haar slechte rekenvaardigheid en snelle concentratieverlies is het advies vmbo basis geworden. Als we alles hadden geweten zouden we toen toch echt een stapje hoger hebben afgedwongen. Maar ja... eerste kind, geen ervaring... Ik ben daarom dubbel trots op haar dat ze zelf zo haar best doet om de schade nu in te halen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.