Yootje
30-09-2008 om 14:44
Add/adhd diagnose
Hoi !
Omdat we zelf op dit moment in het traject zitten naar wat waarschijnlijk een diagnose add/adhd zal worden.
Ben ik nieuwschierig naar jullie verhalen.
En eigenlijk vooral naar : hoelang duurt zoiets ? Hoelang duurde het voor een diagnose was ?
Wanneer krijg je medicatie ? Welke medicatie ?
Welke onderzoeken zijn er gedaan ?
etc etc.
Ik kan op internet heel veel vinden over na de diagnose, maar eigenlijk weinig over het traject tot de diagnose.
Dus ben heel benieuwd naar jullie ervaringsverhalen !
Alvast bedankt.
Yootje

Guinevere
30-09-2008 om 20:52
Hier
Hier een superkort traject: van aanmelding tot diagnose een kleine 2 maanden.
Vóór het echte traject begon zijn er al wat onderzoeken gedaan en vragenlijsten ingevuld. O.a. voor en door de schoolpsycholoog en de ergotherapeut.
In het "echte" traject weer vragenlijsten (ouders en school), oudergesprekken en observatie. De onderzoeken die al gedaan waren hebben ze meegenomen in het oordeel.
Medicatie is op ons verzoek onmiddelijk bij de diagnose voorgeschreven. Geen placebo-traject, maar gelijk het echte spul.
Wat ik hierboven heb beschreven is zeker geen regulier traject bij BJZ, maar een traject bij een particuliere instelling.

zomermoeder
30-09-2008 om 22:18
En bij ons
Het was hier nog het moeilijkste om een gekwalificeerde psycholoog te vinden die op korte termijn tijd had om onze zoon te zien. Bij jeugdzorg hadden ze een wachtlijst van een half jaar, dat wilden we dus niet. Omdat de test alleen bedoeld was om een REC4 indicatie te krijgen hebben we een GZ psychologe in Amsterdam gevonden die wel op korte termijn tijd had. Inclusief wachttijd, intake, onderzoek en diagnose waren we in 2 maanden klaar.
Ook bij ons waren de vragenlijsten al in een eerder stadium ingevuld.
Sterkte ermee, want dit traject vreet energie!
Zomermoeder

zomermoeder
30-09-2008 om 22:30
Traject
Ik was vergeten te antwoorden op de inhoud van het traject:
Bij een eerdere psycholoog zijn er vragenlijsten ingevuld door mentor, ouders en zoon zelf. Toen volgde een intake gesprek aan de hand waarvan de GZ psycholoog vermoedde dat onze zoon ADD zou hebben. Zij heeft vervolgens een hele ochtend de onderstaande testen gedaan,
1. Observatie tijdens onderzoek
2. Intelligentieonderzoek WISC-lll
3. Persoonlijkheidsonderzoek
Vragenlijsten CBSA, PMTK, NPV-J
Projectief materiaal ZAT-B, Columbus (platen 8-14 en 24),
persoonstekening
4. Screening kenmerken ADD ouders en school begeleider
Na ongeveer 3 weken kregen we de diagnose in een rapport van 7 pagina's.
Wat naast de screening van de kenmerken heel duidelijk maakte dat hij ADD heeft is dat zijn IQ heel veel hoger is als de tijdsfactor buiten beschouwing wordt gelaten en de psychologe hem aanspoorde om zich heel goed te concentreren.
Wij kregen een verwijzing naar een psychiater voor een enkel-blind test voor medicatie. Daarbij krijgt onze zoon drie weken lang wisselend een week geen medicatie, een week een lage dosis en een week een hoge dosis. Alleen de psychiater weet dan welke dosis hij in welke week krijgt. Onze zoon moet in die weken vragenlijsten invullen. Omdat onze zoon voor zijn pestverleden eerst nog EMDR therapie krijgt willen we de resultaten daarvan afwachten voor we met de medicatie beginnen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Liefs,
zomermoeder

anna van noniemen
30-09-2008 om 22:40
Als je
uitgaat vanaf moment van melding bij BJZ tot aan diagnose, dan waren wij daar bijna een jaar aan kwijt.....Als je rekent vanaf dat ik daadwerkelijk bij GGZ in het testtraject zat, dan maar een paar maanden....Maar als je uitgaat vanaf het moment dat ik wist dat er iets was tot aan diagnose, dan zit ik op 7 jaar.....

Ardnax
01-10-2008 om 00:24
Guinevere
Mag ik vragen bij welke instelling jij geweest bent voor de diagnose ?
Wij waren/zijn bij de kinderarts die het ADHD-team leidt en gaan nu naar Curium voor aanvullende onderzoeken omdat er naast de ADHD waarschijnlijk ook Asperger aanwezig is.
Aangezien je in de buurt woont, ben ik erg benieuwd naar jouw ervaringen.
Grtz.
Ardnax

Guinevere
01-10-2008 om 10:34
Ardnax
Jazeker: http://www.adhdbehandelcentrum.nl/ in Rotterdam.
Achteraf konden we ook enorm snel bij een kinderarts in GHZ Gouda terecht. Maar dat was minstens een paar weken trager geweest. Vragenlijsten kregen we bij het ADHD-behandelcentrum voor het eerste gesprek via de post. Dus bij het eerste gesprek waren we daar al een heel eind op weg met de voortgang. In Gouda hadden we vermoedelijk de vragenlijsten pas bij de eerste afspraak meegekregen. En aangezien elke dag telde voor mij (vanwege al dan niet overgang naar groep 3).....
Waar zit Curium dan? Ik hoor er hier veel over, dus begin nieuwsgierig te worden.

Ardnax
10-10-2008 om 00:29
Curium
Curium zit in Gouda en in Oegstgeest en eigenlijk heb ik er geen ervaring mee.
Onze dochter staat op de wachtlijst voor een nieuwe serie van testen en eigenlijk kan ik er dus niet zoveel over vertellen, alleen dat de wachtlijst een maand of 7 is.
Ik hoop dat alles achter de rug is voor het einde van het schooljaar, want volgend jaar gaat ze naar de brugklas en wil ik het allemaal goed op een rijtje hebben,
Grtz.
Ardnax