Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
anoniem

anoniem

01-07-2011 om 22:15

Adhd en/ of hoogbegaafd......

Mijn dochter van 4 heeft problemen op school.
Doet niet mee.
Cito heel slecht
Eigenwijs
Liever eigen gang gaan en dan maar straf erbij
Andere interesses dan klasgenootjes
Vind schoolse dingen niets aan, gaat zelfs zuchten als ze iets moet doen bv cito op school.
Is lief voor andere kinderen maar heel zelfstandig in wat ze doet bv in de pauze.
Grote interesse in dieren en insecten. Zo erg dat als er een poes, hond voorbij komt (of slak ) alles vergeten wordt en er direct achter het beest(je) gegaan wordt. Ze kan het niet laten zo leuk vind ze dieren.
Concentratie is op school heel slecht maar thuis bv als ze met knex speelt weer heel goed. Kan thuis heel goed en lang alleen of met anderen spelen.
Op school veel problemen. De juf denkt zelfs aan speciaal onderwijs als er niets veranderd.

Zelf heb ik Add en mijn man is Hoogbegaafd. Nu dus de twijfel zou ze Hb en/of Adhd hebben. Ik begrijp dat de verschijnselen van hoogbegaafde kinderen en kinderen met Adhd erg op elkaar kunnen lijken.

Juf ziet een kind wat achterloopt en moet kleuter verlengen. Ik twijfel: Juf kan gelijk hebben maar stel dat kind toch hoogbegaafd is en uit frustratie zich zo gedraagt. Dit herkend mijn man weer uit zijn jeugd maar dan hebben we ook mijn Add nog. Help kind loopt vast en ik weet het echt niet meer. Hoe kan ik zien of kind Adhd heeft en/ of hoogbegaafd. Kinderpsycholoog is geen optie, al geprobeerd maar kind werkt totaal niet mee. Veel te jong en erg eigenwijs. Maar ondertussen moet ze weer groep 1 doen en heb ik het gevoel dat de problemen steeds groter worden op school.
Juf wil mij dagelijks spreken over dochter die alles kwijt is en niet mee doet met de klas. Wie herkend dit probleem en heeft advies?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chippie

Chippie

01-07-2011 om 23:27

Testen...

Zoek een goede pssycholoog of orthopedagoog die je dochter kan testen. Ik zou het niet via de schoolbegeleidingsdienst maar gewoon zelf. School zal waarschijnlijk wel een of meerdere lijsten moeten invullen. Ik zou er dus niet geheimzinnig over doen.

Ze is 4. Het ene kind heeft iets meer moeite om in het schoolse gebeuren te passen dan een ander kind.

+ Brunette +

+ Brunette +

03-07-2011 om 00:24

Mijn dochter

Het beeld dat je schetst komt me heel bekend voor. In mijn geval vond de kleuterjuf dat er beslist geen sprake was van adhd. Mijn dochter is niet lawaaierig en druk maar wel slim. Hoe zit dat bij jouw kind? Het kan ook zijn dat ze gewoon nog wat speels is. Desnoods maar een jaar laten overdoen.

Nanda

Nanda

06-07-2011 om 11:21

Meer info nodig

Er zou natuurlijk van alles kunnen zijn met je dochter. Het gaat er denk ik nu om wat voor jou een goed traject is. De vraag is of blijven zitten dat is.

Als je kind hb is, of erg MB dan heb je een grote kans dat ze zich heel erg verveelt op school en dan gaat zittenblijven dat alleen maar erger maken. Maar dan heb je het dus nodig om te weten wat ze op school krijgt aangeboden en of dat voor haar wel interessant is. Als je kind ADD heeft, lijkt me dat zittenblijven haar concentratie ook niet magisch zal gaan verbeteren.

Een aardig beeld van wat ze doen met kleuters is 'Mijn kind in groep 1 en 2,' Dat boek kun je vinden in de meeste bibliotheken en dat was voor mij heel verhelderend.

Dan is het verder van belang wat je kind thuis doet. Is dat ongeveer van hetzelfde niveau? Of was dit een of twee jaar geleden leuk? Juffen zijn heel vaak niet goed in het zien van een voorsprong. En een kind dat zich niet prettig voelt kan juist heel jong gedrag laten zien.

Het hb-kindforum, http://www.hb-kind-forum.nl/index.php is een plek waar ik heel veel goede informatie vandaan gehaald heb.

Wat voor mij ook verhelderend was was googelen op werkjes voor groep 1 en 2. Er zijn juffen die hele leuke sites hebben vol met dingen die ze hun kinderen aabieden, vaak op thema. Dan kun je inschatten of je kind dergelijke dingen leuk vindt, of dat het een al gepasseerd station is.

Als je zelf een helder beeld hebt, en je komt er met school niet uit, kan testen een zinvolle optie zijn. Maar daar zitten bij zulke jonge kinderen wel haken en ogen aan als het om een IQ test gaat. En ik zou ook graag willen weten of school wel wat kan als je kind een voorsprong heeft.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.