Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
04-07-2009 om 22:09
Het zoontje (8 jr) van een vriendin van mij heeft een paar maanden geleden de diagnose ADHD en zware dyslexie gekregen.
Nu kreeg zij te horen dat kinderen op basis van de diagnose ADHD alleen niet in aanmerking kunnen komen voor een rugzakje. Klopt dat? Zij hoorde nu dat het voor de zware dyslexie wel mogelijk is.
Wie kan mij hier verder over informeren?
04-07-2009 om 22:36
Prinses01
De criteria zijn wel aangescherpt, maar misschien heb je wat aan deze link:
http://www.50tien-oudersenrugzak.nl/oudersenrugzak/download/common/indicatiecriteria-cluster-4.pdf
05-07-2009 om 12:46
Vraagje
Ik lees in die link het volgende: "het ontbreken van algemene voorwaarden wat betreft het leer of
werkgedrag van de leerling blijkend uit gegevens van een psychodiagnostisch onderzoek niet ouder dan
een jaar en uit het onderwijskundig rapport zodanig dat er sprake is van:
1°. ernstige tekortkomingen in verband met het gedrag op het gebied van het leer- en taakgedrag zoals werkhouding, taakgerichtheid, aandacht en motivatie;"
Dat is dan het enige onderdeel waarop onze ADHD-er enkele punten zou scoren (tenminste voor werkhouding, taakgerichtheid en aandacht). Ik kan zeker aannemen dat hij dan kansloos is voor een rugzakje?
05-07-2009 om 20:50
Volgens mij
is het zo dat als een kind op het speciale basisonderwijs zit er alleen een rugzakje kan worden aangevraagd als er sprake is van meerder problemen. Dus in dat geval niet voor ADHD, wel voor ADHD en dyslexie
07-07-2009 om 11:16
Rugzak
een stoornis alleen is niet voldoende voor een rugzak. Er moet door de school duidelijk worden gemaakt in een onderwijskundigrapport dat er problemen ontstaan en wat men er allemaal al aangedaan heeft om deze problemen aan te pakken. Als blijkt dat dit niet voldoende helpt kan je een rugzak aanvragen.
Maar bedenk je zelf wel wat verwacht je van die rugzak.
Het blijft de leerkracht die het moet doen. De school kan extra uren hulp geven, maar wat heb je dan nodig aan hulp. Ook kunnen ze materiaal aanschaffen vanuit de rugzak. Maar wat heeft je kind nodig. Er komt een ambulant begeleider van een school voor speciaal onderwijs. Die komt niet je kind begeleiden maar de leerkracht ondersteunen en kijken welke materialen of hulp effectief kan zijn voor het kind. Maar nogmaals de leerkracht moet het zelf doen.
Heb je een leerkracht die graag wil maar niet weet hoe dan kan je er baat bij hebben. Maar heb je een leerkracht die niet wil dan heb je er weinig aan.