Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
anna van noniemen

anna van noniemen

07-12-2011 om 13:07

Adhd te zien in hersenen

ADHD te zien in hersenen

Onderzoek van het Albert Einstein College of Medicine in New York toont aan dat kinderen met ADHD afwijkingen in hun hersenen hebben. Wellicht kan deze ontdekking voortaan bijdragen aan het stellen van de diagnose. Kinderen krijgen dan niet onterecht of te laat de diagnose ADHD.
Hersenactiviteit
De onderzoekers hebben de hersenen van 36 kinderen tussen de 9 en 15 jaar in kaart gebracht. De helft van deze kinderen had de diagnose ADHD. De hersenactiviteit van de kinderen is gemeten en vergeleken tijdens het uitvoeren van verschillende taken.

Het bleek dat de hersenactiviteit van de kinderen met ADHD in verschillende hersengebieden anders was. Dat waren vooral de gebieden die betrokken zijn bij de verwerking van visuele informatie. De communicatie tussen de verschillende hersengebieden was bij de kinderen met ADHD ook anders.

Concentratieproblemen
Uit het onderzoek blijkt dat kinderen met ADHD dus andere hersengebieden gebruiken om bepaalde informatie te verwerken. Dat zou de problemen van de kinderen kunnen verklaren. Volgens de onderzoekers lag de aandacht in het ADHD-onderzoek wel sterk op de impulsiviteit, terwijl concentratieproblemen net zo belangrijk zijn.
Bron: Gezondheidsnet.nl
Geplaatst op: 05-12-2011

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marjolein

Marjolein

07-12-2011 om 20:28

Heel interessant

maar ook een beetje eng. Wat gaan we nu doen met kinderen, leggen we ze allemaal onder de MRI scan?

anna van noniemen

anna van noniemen

07-12-2011 om 20:47

misschien wel de kinderen waarbij het vermoeden bestaat dat er ADHD aanwezig is? Ik bedoel, tot nu toe roept iedereen maar dat een diagnose subjectief is omdat het gebaseerd is op een lijst van vragen en gedragingen...

"mevrouw, uw baby wordt een adhd'er"

Dan had ik misschien bij voorbaat wel heel erg opgezien tegen mijn kind, terwijl ik er nu zo van kan genieten

anna van noniemen

anna van noniemen

08-12-2011 om 11:56

En toch martine

ik wist vanaf zijn geboorte al dat er met zoon meer aan de hand was. En als ik eerder had kunnen weten dat het vanwege zijn ADHD was, dan zouden wij veel eerder hebben kunnen ingrijpen. Nu werden alle gedragingen op vanalles en nog wat gegooid (jong, tijd van het jaar, druk, vermoeid, bijna vakantie enzenzenz) en hebben we jarenlang ellende moeten doorstaan voor we zekerheid hadden, die je dan ook nog steeds moet verdedigen, aangezien het volgens velen op subjectieve gronden is gebaseerd....Weet niet wat ik liever heb dan...

Hier ook

Allergoloog meldde met 2 maanden dat zoon mogelijk een ADHD-er zou zijn. Bleek even anders te liggen maar daardoor was ik wel alert op situaties. Ook crecheleidster vermoedde ADHD, daarvoor nog naar de huisarts geweest maar dat was het niet.
We zochten in de verkeerde richting maar het bleek wel bepalend uiteindelijk voor de diagnose die vroege verschijnselen.
Die ADHD-verschijnselen bleken eigenlijk een vorm van overprikkeling waardoor kind druk werd en het druk in zijn hoofd kreeg. Maar sliep goed en concentreerde zich goed.
Had de allergoloog 'Autisme' gezegd dan was er een hoop onheil hier voorkomen. In ons geval had ik het graag wel willen weten.

Alcedo atthis

Alcedo atthis

08-12-2011 om 17:55

Iedereen onder de scan?

Alle kinderen onder de scan? Welnee, daar geloof ik niets van. Veel te duur, en wat schiet je ermee op? Dat soort dingen zal alleen worden gedaan als het aantoonbaar (veel) levens kan sparen.
Bovendien denk ik dat er eerst nog veel meer moet worden onderzocht. De onderzoeken die laten zien dat er lichamelijk iets te vinden is (DNA, hersenen) zijn volgens mij erg kleinschalig.
Maar het is natuurlijk interessant dat onderzoeken laten zien dat er 'iets' in de hersenen niet goed functioneert. Daarmee komen we een stap dichterbij het vinden van een oorzaak, en kun je (lijkt mij) ook gerichter zoeken naar bijvoorbeeld passende medicatie. Ik ben dan ook benieuwd of er in de hersenen een verschil te zien is tussen ADHD'ers met en zonder medicatie. En of er verschil is te zien tussen kinderen met zware of lichtere problematiek. Of het bij babies al zichtbaar is. Bij autisten. etc.etc.

Ct-scan

Van neurologie weet ik nog dat de hoogleraar meldde dat je wel iets kunt zien maar dat er geen directe relatie was met de ernst van de aandoening. Iemand kan een duidelijk afwijkend beeld hebben maar nauwelijks klachten en andersom. Ik heb een patient meegemaakt waar niets te zien was op een CT-scan maar die wel enorme gedragsafwijkingen vertoonde. Bleek later een tumor te zijn die speldeknop begon en daardoor niet zichtbaar was.
Ik denk dat het wel helpt om een beter beeld te krijgen maar dat je er geen prognoses op kunt plakken. Vragen en observeren blijft altijd belangrijk.

anderss

anderss

13-12-2011 om 09:11

Onzin

ct scan is het moderne piskijken: je ziet altijd wel iets op die hersenscan maar wat betekent dat nou helemaal?

Ct-scan anderss?

Hersenactiviteit meten wordt gedaan met een EEG of MEG, niet met een CT-scan.

"ct scan is het moderne piskijken: je ziet altijd wel iets op die hersenscan maar wat betekent dat nou helemaal?"

Bij mijn vriendin haar ct-scan zagen ook wel iets: een grote cyste. Wat zei dat nou helemaal? Dat ze als de donder geopereerd moest worden als ze wilde blijven leven. Toch wel handig die ct-scans.

skik

Gaat om gemiddeldes

Het is nog niet zo gemakkelijk om deze resultaten naar individueel niveau te vertalen. Dit soort onderzoek richt zich op gemiddeldes. Daar kun je vrij betrouwbare uitspraken over doen. Maar dat wil nog niet zeggen dat je ook 1 individu betrouwbaar kunt meten. Er zijn altijd uitzonderingen en vaak gaat het om subtiele verschillen. Voordat we de scan als diagnostisch instrument kunnen gebruiken zijn we nog wel even verder.
Als dat eenmaal zou kunnen heeft het wel gigantische voordelen. Je kunt dan precies zien waar het in de hersenen misgaat en dat vertelt je ook iets over waarom het misgaat en wat er aan te doen is: medicatie, gedragstherapie, of misschien neurofeedback? Dat kan per kind met adhd verschillen en dat zie je niet altijd terug in het gedrag. Maar voorlopig is dat nog toekomstmuziek.

anderss

anderss

15-12-2011 om 14:11

Klopt

ik bedoelde natuurlijk een PET scan

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.