Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
wampie

wampie

23-05-2009 om 12:07

Adhd, twijfel....

Mijn zoon van 10 is op school druk en onrustig (daar valt regelmatig de term adhd). Thuis is hij wel wat ongecontroleerd in zijn bewegingen en soms wat erg aanwezig, maar niet storend. Wel zit hij als hij 's avonds in een stoel tv zit te kijken erg te friemelen, hij strekt voortdurend zijn benen en armen en gaat vaak verzitten. Hij is met name op school erg gespannen en heeft moeite om zich te ontspannen. Is dit de bewegingsonrust die hoort bij ADHD of kan er wat anders aan de hand zijn? Komt dat strekken vaak voor?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pippin

Pippin

23-05-2009 om 12:45

Bewegingsonrust

Onze zoon (met adhd) is ook voortdurend aan het wiebelen, stekken en bewegen. Hij vertelde laatst dat hij het zo lekker vindt om schoenen aan te hebben die een beetje te groot zijn. Dan kan hij op school met zijn tenen wiebelen en dan merkt niemand dat. Hij zei dat hij dat eigenlijk de hele tijd doet op school.
Maar bewegingsonrust en druk gedrag is maar een onderdeeltje van adhd. Loopt hij tegen problemen op in zijn leven, behalve op school dan? Lukken veel dingen niet doordat hij zich niet kan concentreren? Doet hij dingen zonder er bij na te denken? Heeft hij moeite met het organiseren van zijn spullen en zijn leven? Doet hij impulsieve dingen waar hij achteraf enorm spijt van heeft?
Ik zou niet te veel afgaan op wat er op school gezegd wordt. Wij hebben daar in ieder geval slechte ervaringen mee. De meeste leerkrachten weet erg weinig over adhd en andere stoornissen. Je zou anders verwachten, maar er wordt nauwelijks les over gegeven op de Pabo. Ze weten echt weinig meer dan in het gemiddelde libelle artikel staat.
Als je zelf vermoedt dat je zoon adhd heeft, kun je misschien eens aan de huisarts vragen wat hij ervan vindt. Of kijk eens op de site van Balans. Www.balansdigitaal.nl.
Pippin

wampie

wampie

23-05-2009 om 12:51

Strekken

Hij geeft zelf aan dat hij een soort kramp heeft die weggaat als hij strekt. Hij heeft ook veel last van groeipijn (vooral 's nachts).

De drukte uit zich in graag en veel vertellen (moppen e.d.), graag in het midddelpunt van de belangstelling staan, vaak dingen laten vallen, luid verzuchten (huilen ook) als iets misgaat, vaak botsen, etc. etc. Terwijl ik klasgenoten zie die de hele tijd luid reclamejingles lopen te zingen, over de banken lopen, elkaar achterna zitten, stoeien, geluidjes maken en die worden niet druk gevonden. Het lijkt wel dat mijn zoons onbewuste gedrag meer irritatie oproept dan het bewuste gedrag van anderen. Hij wordt vaak door iedereen op zijn gedrag aangesproken waardoor hij nog harder probeert om zich goed te gedragen, wat stress oplevert, waardoor er juist meer misgaat. Het is om wanhopig van te worden. BTW mijn zoon is iets jonger dan zijn klasgenoten.

Guinevere

Guinevere

23-05-2009 om 12:51

Spanning

Ik krijg hier vanuit mijn luie stoel de indruk dat je zoon overdag zó gespannen is, dat hij met dat gestrek 's avonds zijn lijf en leden weer ontspant. Op zich een prima idee van hem. Wie weet is het een goed plan om met hem naar kinderyoga oid te gaan, zodat hij wat technieken leert die hem (ook overdag) kunnen helpen zich te ontspannen.
Een kind dat erg gespannen is kan van pure stress natuurlijk best gaan hyperen. Zolang dat allemaal weinig problemen oplevert zou ik me er niet te druk om maken. Probeer alleen dat gespannene te verminderen. Waardoor komt dat? Wat zegt hij er eigenlijk zelf van?

Guinevere

Guinevere

23-05-2009 om 12:52

Tegelijk!

Ah, tegelijk gepost. Wie weet is een assertiviteitscursus voor kinderen ook iets voor hem?

Pippin

Pippin

23-05-2009 om 13:01

Spanning

Misschien is het een goed idee om eens met de intern begeleider (en desnoods directie) van de school te spreken. En dan wat je hier verteld daar neerleggen. Als je zoon de hele tijd negatieve reacties krijgt op school dan is dat natuurlijk erg slecht. Die leerkracht(en) doen hun werk fout. Het klinkt alsof er een negatieve spiraal is ontstaan. Daar moeten de leerkrachten mee stoppen.
Het zou zinvoller zijn als ze hem belonen voor dagdelen waarop hij zich wel goed gedraagt. Zo heeft een dochter van mij een tijdje een beloningssysteem gehad. Als ze geconcentreerd werkte, kreeg ze een sticker. Vijf stickers betekende een kleine beloning thuis.
Succes, Pippin

@pippin

Probleem is dat zoon een paar groepen heeft overgeslagen en dat de eisen die aan hem gesteld worden niet conform zijn leeftijd zijn, waardoor er ook wel wat vaker iets misgaat. Het is dus moeilijk te achterhalen waar dit door komt. Feit is wel dat hij zich steeds beter weet te redden, vergeet zelden meer spullen, raakt geen dingen meer kwijt. Hij kan zich thuis geweldig concentreren, zit nu al weer 1,5 uur uit zichzelf huiswerk te maken. Hij is wel impulsief, neemt beslissingen in een kwart seconde, maar die blijken altijd achteraf de juiste geweest te zijn. Hij hoeft er achteraf nooit op terug te komen. Hij kan goed sparen en doet geen gekke ondoordachte (gevaarlijke) dingen. Wel staat hij direct op als hij bedenkt dat hij iets moet pakken.

Vaak lees ik dat mensen het thuis goed weten te redden dankzij goede structuur en duidelijke afspraken, maar wij hebben thuis dus echt geen enkel probleem. Je moet er toch wel iets van merken (beh. dan het gefriemel).

@guinevere

Hij is zo assertief als ik weet niet wat, hij kan precies duidelijk maken wat hij wel en niet wil. Hij kan alleen niet tegen het eeuwige getreiter van andere kinderen en is dus een leuk slachtoffer (hij ontploft). En boos worden dat mag niet, ook al wordt je gepest/denk je dat je gepest wordt (school vindt het allemaal wel meevallen).

Ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat zoon gewoon overspannen is. Ik ga eens bijhouden wanneer ik hem zie friemelen en wanneer niet.

Guinevere

Guinevere

23-05-2009 om 13:14

In zijn vel

Dus je zoon zit eigenlijk niet lekker in zijn vel in de klas, omdat hij eigenlijk te "jong" is voor de rest van zijn klasgenoten? En thuis gaat alles goed? Dan zou ik zéker niet aan ADHD denken. Een gesprek op school lijkt me dan inderdaad een goede zet. Heb je zijn leerkracht hier al eens specifiek over gesproken?

Guinevere

Guinevere

23-05-2009 om 13:17

Tegelijk!

Blíjven we nou tegelijk posten, hoe is het mogelijk!

Pippin

Pippin

23-05-2009 om 13:30

Jeetje

Nou Wampie,
Stel dat je zoon adhd heeft, zou je inderdaad veronderstellen dat je daar thuis wat van zou merken. Bij onze zoon merkten wij al vanaf zijn peutertijd dat hij 'anders' was. Hij zocht constant grenzen op (en raasde daar vervolgens met grote snelheid overheen) Hij vond het echt heel erg moeilijk om bijvoorbeeld te leren om te stoppen bij een stoeprand, of om te leren om aan tafel te zitten en te eten. Hele basale dingen dus. Hij WIST het wel, maar hij vergat het steeds. (en ik maar mopperen...)
Het klinkt meer alsof je zoon niet goed raad weet met zijn houding in de klas.
Misschien is het een idee om eens aan de leerkrachten te vragen wat ZIJ er allemaal aan doen om hem te helpen zich anders te gedragen? Het is altijd zo makkelijk om de zwarte piet naar het kind te schuiven. 'HIJ doet niet wat verwacht wordt, HIJ vertoont onaangepast gedrag, HIJ zou dit nu toch wel moeten kunnen.' Maar wat doet de leerkracht? Moppert die alleen maar (waar het kind , of geeft deze tips, beloning en alternatieve gedragingen. 'Je kunt dit beter niet doen, want zo verstoor je de klas en kunnen de anderen niet leren.' klinkt zo veel beter als: 'Pietje!! Hou op!'
Heeft je zoon groepen overgeslagen omdat hij hoogbegaafd is? Want dat verklaard dan wel het een en ander. Hoogbegaafde kinderen vertonen heel vaak adhd achtig gedrag. Ik weet niet of je de site HIQ.nl kent, maar in het forum daar staan legio voorbeelden hiervan.
Pippin

anna van noniemen

anna van noniemen

23-05-2009 om 21:19

Verschil thuis en school in gedrag

kan op zich wel bij ADHD-ers voorkomen....soms zijn ze op school supergeconcentreerd wat er dan thuis uitkomt, maar andersom kan natuurlijk ook heel goed....Maar zekerheid krijg je alleen via testen, en ik zou dat traject alleen ingaan als je denkt dat je zoon vastloopt...

wampie

wampie

23-05-2009 om 21:41

Nog eens goed nadenken wat we gaan doen

Iedereen bedankt voor de reacties, we gaan eerst nog maar eens goed nadenken wat we er zelf precies van vinden. Ik begrijp toch wel een beetje dat er op twee plaatsen iets aan de hand moet zijn (thuis en op school) al hoeft het niet allebei superproblematisch te zijn.

Gesprek met school gaan we zeker aan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.