Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
koentje

koentje

05-10-2010 om 09:00

Adhd/depressie/herfst?

Mijn zoon (12 jaar adhd/pdd) ging heel erg goed de laatste tijd. We hebben eind vorig schooljaar zijn respiridon helemaal afgebouwd en het bleef goed gaan: wel is de concerta verhoogd. Hij had namelijk wel een duidelijke toename van adhd verschijnselen die belemmerend werkten.

Nu gaat het sinds 2/1,5 week minder goed. Hij doet op school waar hij zin in heeft; luistert niet naar opdrachten (althans;voert ze niet uit) en op de opvang scheld en vloekt hij meer en heeft hij gisteren zijn begeleidster flink geslagen. Ze moest misschien zelfs nog naar de eerste hulp, maar dat weet ik nog niet hoe dat is afgelopen.

Mijn zoon reageert altijd sterk (vanaf november vaak) op de feestdagen en het sinterklaas gebeuren. Dit speelt door tot ruim in februari heb ik altijd het idee.

Nu zat ik me ineens af te vragen of dat eigenlijk het probleem wel is. Mijn schoonmoeder heeft altijd erg veel last van de wintermaanden en wordt dan depresievig/ last van stemmingswisselingen. Nu vroeg ik me ineens af of mijn zoons toenemende agressie te maken kan hebben met een sluimerende onderliggende depressie?

Want ik had eigenlijk al meer en meer het idee dat het hele Sinterklaasgebeuren en de daarop volgende feestdagen helemaal niet zoveel spanning meer oproepen, m hoewel hij wel vaak moeilijker is en minder relaxed: het lijkt niet echt gerelateerd aan de onrust van de feestdagen. Hij wordt bijv. niet echt meer onrustig of gespannen van een aankomend feest of bijeenkomst die daaraan gerelateerd is.

Herkennen mensen dit?
Komt dit vaker voor bij mensen met adhd/pdd en mocht er een relatie zijn tussen het jaargetij en zijn stemming: is er dan iets wat ik kan doen om het effect ervan te verminderen?

ik ben heel benieuwd!!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Onze herkenning

Voor wat het waard is, kijkend naar mijn kinderen.. die SIS hebben (SIS zit ook in het ADHD/Autisme spectrum) hebben last van prikkels mbt tast, gehoor, evenwicht (etc) en in het najaar waait het veel: dat voel je (tast en evenwicht), hoor je (gehoor) (en bij mijn kinderen levert dat stress op (en dat zie je in gedrag: ze hebben het moeilijk, gehyper, gehuil etc).

Eerlijk gezegd: toen ik dit 'hoorde' van onze therapeute dacht ik, nahja zeg, doe ff reëel.. En ondertussen ben ik erop gaan letten en ja, het is mij wel opgevallen dat het veel zo is.

Plus (en dat heeft met elkaar te maken):

de spanning rondom verjaardag (binnenkort) en aankomst Sint, schoen zetten, Sinterklaas, Kerst etc.. telt allemaal mee.. plus dat je meer tijd binnen zit.. ook niet goed voor kinderen met adhd.. die hebben het nodig om lekker te bewegen, buiten. En daar krijgen mijn kinderen ook een dip van.. dus regelmatig naar een indoor speelparadijs op rustige tijden helpt hier enorm.

dc

dc

05-10-2010 om 17:21

Luminotherapie?

Je kunt kijken of dat helpt. Ik doe met franse kinderen in Engeland nu regelmatig 's morgens bij het ontbijt een luminotherapielamp aan. Het helpt mij, dus misschien mijn kinderen ook...

(Mijn kinderen hebben overigens geen ADHD ofzo)

koentje

koentje

06-10-2010 om 09:09

En dc

wat is dat dan?

dc

dc

06-10-2010 om 12:24

Lichttherapie

Sorry, ik heb de laatste jaren niet meer in nederland gewoond en begin een beetje de juiste termen kwijt te raken

Ik heb een philips energylight lamp en die doet het nu al 4 jaar uitstekend. Helpt me echt de winter door! (en een half uur per dag ervoor lezen ofzo is voor mij voldoende).

koentje

koentje

07-10-2010 om 12:32

Ohhhhhhhhhhh

ik ga er even op googelen

Roos Vicee

Roos Vicee

07-10-2010 om 18:08

Koentje

Ik herken het ook wel hoor wat je schrijft. Hier gisteren ook net weer bedacht dat zoon (o.a. ADHD) de laatste tijd weer giga aan het stuiteren is en ook veel boos enzo. Ook op school zijn weer de nodige problemen momenteel. Vandaag kwam hij notabene thuis met de opmerking "mam doe me toch maar naar 'naam speciaal onderwijs' want dit is een k*tschool met allemaal k*tkinderen". En dat terwijl we juist in de zomermaanden en tot voor kort zelfs nog, het idee hadden dat hij steeds meer echte vriendjes kreeg en dat het in de omgang met vriendjes ook steeds beter ging.
Ook hier een periode van een paar maanden waar hij doorheen moet. Straks in het voorjaar gaat het weer beter... maar ja, dat duurt nog zoooo lang

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.