Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
fryskdumke

fryskdumke

04-07-2011 om 21:06

Advies gevraagd [mag je zorgenkinderen 'voortrekken'?]

Aan ouders van zorgenkinderen binnen het regulier onderwijs heb ik een vraag.
Kun je deze leerlingen keer op keer een uitzonderingspositie geven wanneer ze zich moeten inschrijven voor workshops?

Maw vind jij dat een zorgenkind meer recht heeft op een bijzondere workshop, waar een zeer beperkte plaatsing is, omdat hij een stoornis heeft?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Quin van der Veer

Quin van der Veer

04-07-2011 om 21:09

Wat bedoel je?

Op wat voor een soort workshops doel je? Punniken of een workshop "omgaan met mijn medeleerlingen"?

fryskdumke

fryskdumke

04-07-2011 om 21:19

Quin

het zijn workshops in het kader van cultuur. Muziek maken en sport uit andere landen, voor de duur van 90 minuten. Op basis van de stoornis willen ouders graag dat de leerling in die ene workshop wordt geplaatst waaraan max 10 procent van de leerlingen kan deelnemen. Deze workshop is erg favoriet en ook alle andere medeleerlingen hebben deze workshop als eerste opgegeven( ze moesten een keuze maken uit 5 workshops en dan drie kiezen)

Mijn gevoel zegt dat ik deze leerling nu een super uitzonderingspositie zou geven op basis van zijn stoornis. Ik sta daarom erg in dubio. Helemaal omdat er al zoveel rekening met deze leerling wordt gehouden en er daarom andere leerlingen worden teleurgesteld. Daarnaast ook het sociale stuk in de groep. "Zie je wel die leerling wordt weer voorgetrokken!"

Ik heb er moeite mee om de leerling nu weer die uitzonderingspositie te geven. Daarom wil ik graag input van het OOL legioen, en is mijn vraag:
Vind jij dat je een zorgenkind in het regulier onderwijs een uitzonderingspositie moet geven, wanneer ze zich moeten inschrijven voor workshops.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

04-07-2011 om 21:25

Ja, ik vind dat je voor dergelijke kinderen wel een uitzondering kunt maken. Als er tenminste een goede reden is waarom het kind júist vooral aan deze workshop mee moet doen. Bijvoorbeeld omdat het kind de andere workshops niet "trekt" op geestelijk of fysiek gebied. Vergelijk het maar met een kind in een rolstoel, die ga je ook niet inschrijven voor het limbodansen, om maar iets te noemen.
De andere kinderen hoeven toch niet te weten dat deze leerling "geplaatst" is en niet "ingeloot"? Of zet 'm er als extra leerling bij. Sowieso, als deze workshop veruit favoriet is bij alle leerlingen zou ik 2 sessies overwegen.

Annet

Annet

04-07-2011 om 21:43

Mijn mening

Keer op keer klinkt niet goed, ook een zorgenkind kan een keer uitgeloot worden. Ik ben het wel eens met Quin dat een kind dat alleen met één bepaalde workshop mee kan doen, extra kansen moet krijgen op basis van de mogelijkheden van het kind.
Misschien heb ik een praktische oplossing: maak lootjes en geef het betreffende kind twee loten (of drie of vier als je dat beter vindt passen). Meldt aan de betreffende ouders dat het kind extra loten heeft gekregen. Laat vervolgens iedereen meeloten (in enkel of meevoud) en laat het lot beslissen.
Zo heeft toch iedereen een kans hoewel de een meer dan de ander.

fryskdumke

fryskdumke

04-07-2011 om 21:47

Even voor de duidelijkheid

in principe zouden er in totaal drie workshops zijn waar zorgenkind aan mee kan doen. 2 vallen ivm het lawaai gelijk af.

Quin, ik snap jou voorbeeld. In dit geval zijn er dus nog wel andere workshops alleen speelt het geen zin hier waarschijnlijk een rol in.

Annet, ik vind jou oplossing wel een hele mooie. Kind krijgt meer kansen maar doet wel gewoon mee met de verloting.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

04-07-2011 om 22:11

In dat geval

In dat geval (3 workshops waaraan kind kan meedoen), lijkt het me niet eens nodig 'm voor te trekken. Ook een zorgenkind moet af en toe leren met teleurstellingen om te gaan. Mijn zoon wordt ook niet altijd ingedeeld bij zijn favoriete onderdeel (punniken ja...).
Overigens heeft ons exemplaar ook problemen met lawaai, dan doet hij zijn oordoppen in. Kan ie toch lekker overal aan meedoen. Maar ja, dat is natuurlijk niet iets waar jij iets over kunt zeggen...

Meeveren

Het lijkt me dat het het makkelijkste wordt als iedereen een beetje meeveert. Als kinderen 2 van de 3 workshops al niet eens meer mee kunnen doen kan de school beter een alternatief aanbieden waar die kinderen wel aan mee kunnen doen. Het is toch niet de bedoeling dat er kinderen nergens aan mee kunnen doen?
Overigens zijn dat helemaal lastige zaken. Mijn dochter is vaak de laatste in de klas die in de gaten heeft waar je je aan moet melden voor die bijzondere dingen, en als haar mentor of ikzelf niet op zouden letten zou ze overal achteraan hangen. Omdat alles al weer vol zat werd kind geplaatst in extra uren rekenen en wiskunde, toevallig haar topvakken. Gelukkig was er iemand zo slim om een kind wat daar niet zo goed in was te laten ruilen met dochter. Maar dat die kinderen echt extra aandacht nodig hebben vind ik wel vanzelfsprekend.
Ik snap dat het moeilijk is want je kunt het zo moeilijk aangeven. Maar zonder die extra attentie kunnen ze echt niet. Soms kun je andere oplossingen verzinnen, en ik denk dat als er standaard rekening gehouden zou worden met dit soort kinderen dat het voor alle kinderen een verbetering zou zijn, dan hoef je geen verschil meer te maken want elke workshop is dan geschikt voor alle kinderen.

Maylise

Maylise

04-07-2011 om 23:01

Fryskdumke

Mij lijkt dat als er drie workshops zijn waar het kind aan mee kan doen je dit kind tussen die drie workshops laat loten. Krijgt hij zij favo workshop, leuk voor hem. Krijgt hij het niet dan jammer.
Het feit dat een kind een handicap heeft houdt niet in dat je het kind voor moet trekken. Het enige wat je moet doen is een eventuele achterstand opheffen waardoor het kind alsnog op dezelfde hoogte komt te staan als andere kinderen. Bijvoorbeeld een kind met dyslexie meer tijd geven is niet het kind voortrekken maar het is een ongelijkheid proberen op te heffen.
In dit geval is er geen reden waarom betreffende jongen perse deze workshop moet volgen dus kan hij gewoon op dezelfde manier behandelt worden als de andere leerlingen.

Maylise

Regulier of speciaal

Wat dit soort zaken aangaat wordt het de komende jaren nog een hele klus voor alle betrokkenen om alle kinderen mee te laten doen. Deze kwetsbare groep wordt vaak al te makkelijk van prinsjesgedrag verdacht, luiheid, domheid, en weet ik wat. Dat heb ik op de basisschool wel gezien. Eigenlijk moet je de pedagogiek voor alle kinderen verbeteren denk ik en samen een weg zoeken waarin alle kinderen tot hun recht komen en dan geen situaties waar kinderen 'voorgetrokken' worden maar kansen voor elk kind. Maar ik ben heel bang dat het een hoop ruis en beschuldiging op gaat leveren. Ik hoop dat ik het mis heb.

fryskdumke

fryskdumke

05-07-2011 om 07:26

5 workshops

AnneJ, er zijn in totaal 5 workshops. 2 vallen ivm het geluid af, dan blijven er nog 3 workshops over waar wel aan meegedaan kan worden.

Fiorucci

Fiorucci

05-07-2011 om 07:47

Mjah

Ik snap die ouders wel, maar de keerzijde is niet altijd leuk. Mijn dochter wilde meedoen aan djembe, amar was te laat met inschrijven, de groep was vol. Klasgenoot voor wie het zo goed zou zijn, mocht wel alsnog meedoen. Kinderen hebben dat feilloos in de gaten. Puntje bij paaltje deed hij nauwelijks mee, hij vond het niet leuk.
Ik snap de ouders wel, maar ik zou het liever niet willen als ouder zijnde, want kinderen krijgen dan soms een positie in de klas die niet fijn is.

Karmijn

Karmijn

05-07-2011 om 08:57

Mijn zoon

Ik heb het aan mijn zoon gevraagd, en hij zou het echt niet willen, een voorkeurspositie. Hij zou zich dan schamen en het vervelend vinden voor de andere kinderen. Hij zou dan al helemaal niet, naar geen enkele workshop toe willen gaan, uit schaamte.
Ik zou gaan zoeken naar een andere oplossing. Misschien is er een escape activiteit die de jongen kan gaan doen, als de workshop die niet zijn eerste keuze is, niet lukt? Iets wat hij leuk vindt om te doen bijvoorbeeld. In de mediatheek op internet, dat zou onze zoon dan geloof willen.
Je zou ook 'het volgen van een workshop die je niet zo leuk vindt' tot een doel kunnen maken in de begeleiding. Het zou bij onze zoon al veel schelen als we met hem benoemen dat de workshop niet zo leuk is, maar dat er in het leven nu eenmaal een hoop overbodige franje is, die niet leuk is, maar die er toch bij hoort. En dat je het beste kunt leren om daar dan een weg in te vinden. En dan zou ik hem zelf laten denken over hoe hij die workshop kan doorstaan. Voor onze zoon is het vaak al een heel grote opluchting als hij een 'leuke' activiteit niet leuk hoeft te vinden. En hij kan dingen beter aan, als hij van te voren al weet welke alternatieven er voor hem open liggen.

Evanlyn

Evanlyn

05-07-2011 om 10:15

Meeloten

Ik zou zeggen: gewoon meeloten. Scheve ogen zijn er al genoeg bij een zorgenkind dat goed begeleid wordt. En ook een zorgenkind moet met frustratie leren omgaan. Tenzij een kind toevallig net een ongelooflijke rottijd achter de rug heeft en een opsteker nodig heeft. Maar dat hoeft niet speciaal een zorgenkind te zijn.

Netel

Netel

05-07-2011 om 10:40

Niet voortrekken

Zoon, zorgenkind op het regulier onderwijs, zou het verschrikkelijk vinden. Voorgetrokken worden mi. nooit leuk, scheve ogen van de rest van de klas is niet echt prettig.
Komt nog eens bij dat deze speciale kinderen met dit soort voordeeltjes het niet gemakkelijker gaan krijgen in deze maatschappij, waar steeds minder rekening gehouden gaat worden met mensen met deze problematiek. Als je kinderen van jongsaf aan bewust maakt van hun beperkingen, denk ik dat ze sterker de wereld ingaan als dat je ze voordeeltjes gunt vanwege hun beperking.
Gewoon meeloten dus, en geen uitzonderingen maken. Dat doet de maatschappij later ook niet.

Gewoon meeloten

er zijn 5 workshops, 2 vallen er af, nog 3 keuzes over.
Ik zou hem dan gewoon meelaten oten, hij heeft tenslotte 3 keuzes en niet maar 1.

Primavera

Primavera

09-07-2011 om 10:50

Handicap compenseren

Niet voortrekken, maar wel de handicap compenseren. Ik weet niet of er zo wie zo genoeg plaatsen zijn voor alle kinderen om in een workshop (al is dat misschien niet eerste keus) mee te doen.
In dat geval moet je zorgen dat dit kind tenminste in één van de drie die wel geschikt zijn kunnen meedoen.
Als er echter minder plaatsen zijn dan workshops, moet je ervoor zorgen dat het kind net zoveel kans heeft om in één van die 3 terecht te komen als de anderen in één van de 5.
Het aantal inschrijvingen maakt natuurlijk ook uit in hoeveel loten je hem moet geven. Stel dat er in deze 3 workshops te samen max. 40 kinderen kunnen worden ingeschreven, terwijl er in alle 5 in totaal 100 plaatsen zijn. Dan moet je die 60 plaatsen waar dit kind zo wie zo niet voor in aanmerking komt toch compenseer met flink wat meer kans om in de eerste 3 workshops te komen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.