Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
stans verlinden

stans verlinden

16-02-2009 om 21:07

Advies gevraagd verschonen

Ik weet niet of dit de goede rubriek is maar hier komt mijn vraag:

Wat is nou de handigste manier om een poepluier te verschonen bij een groter kind? Het gaat om een achtjarige jongen met down-syndroom die goed meewerkt en zo'n broekluier draagt.
Liggend? Het gaat wel maar ik vind het zo baby-achtig voor hem om zo te moeten liggen en er is niet altijd genoeg ruimte om languit te liggen.
Staand? Lukt alleen goed als er niet veel poep is (en tja het is geen peutertje meer dus meestal is het een volwassen hoeveelheid).

Leuke / goede tips om de zindelijkheid (met name op school) te bevorderen zijn ook altijd welkom!

Stans.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jeanny

Jeanny

16-02-2009 om 21:49

Op de wc?

Ik heb laatst mijn zoon van 4, die per ongeluk in zijn nachtluier had gepoept bij de wc laten staan en toen zijn luier af was moest hij gaan zitten. Toen voorover gaan zitten en zo heb ik zijn billen schoon geveegd. Misschien een idee?

Bewoners

bij mij op het werk zijn ook niet alle bewoners(meer) zindelijk, maar de meesten kunnen goed aangeven waneer het 'mis' gaat. dat maakt namelijk wel wat uit. dan is de ontl. nog niet all over the place....om 't zo maar even te noemen. is dit het geval (dus het is net gebeurd) dan worden lopende mensen gewoon op het toilet verschoond. zitten. luier naar beneden, wel opletten dat de boel er niet uit valt. dichtvouwen in dichtgeknoopte zak in vuilnisbak en erna wassen. eerst zittend (iets naar voren schuivend op w.c. bril) en als het nodig is ook nog staand. als iemand echt vol zit gebeurd het in de douche...dan worden mensen gewoon helemaal gewassen van onderen...met de handdouche dus.om iemand zittend goed schoon te krijgen moet je wel een toilet hebben waar je aan beide kanten goed naast kan staan. dus dat is wel een vereiste.
groeten albana

stans verlinden

stans verlinden

17-02-2009 om 20:41

Proberen

Oké, de eerstvolgende keer ga ik "hem" eerst voor de wc laten staan, lange broek naar beneden, niet helemaal uit want dan hoeven de schoenen ook niet eerst uit, luier losscheuren, voorzichtig dat er niks uitvalt. Luier in plastic zak. Voor op de wc laten zitten en ergste eraf met wc papier, dan wassen met washandje of liever nog wegwerpdoekje. Staan en eventueel nog verder schoonmaken, afdrogen, broek weer aan. Een nieuwe luier hoeft niet aan want we gaan uit van 1 x poepen per dag.
Onderbroekje zit al over de luier en als de poep niet tussen de luier is gekropen is dat nog schoon.

Klinkt goed.
We hebben op school een hele grote wc, want gehandicaptenwc. Moet er wel een opstapje bijkomen want het is zo'n hoge pot. Moet lukken!

En dan bedenk ik net dat we op school zelfs een doucheruimte hebben voor als het eens heel veel poep is die overal zit.

het is toch wat he
Bedankt voor het meedenken!

Nee verkeerde volgorde

als hij naar de w.c. gaat doe je de luier uit zoals je normaal ook zou doen (ong. tot de knieën) b.v.als je gewoon zelf gaat plassen. en laat je 'm gaan zitten (iets voorop de bril, wat met een invalidetoilet zeker gaat, die zijn iets groter). pas als hij zit scheur je de luier los. het voordeel is hierbij dat je 'm al iets ingepropt, dicht hebt (door het gaan zitten) zodat de kans dat de helft ernaast valt aanzienlijk kleiner is/wordt.je wordt vanzelf wel 'handig' met wat nu de beste hoogte is om 'm naar beneden te doen en los te scheuren. bovenaan de billen geeft meer 'valrisico' en onderaan de voeten is niet zo geweldig voor je rug. en dan de rest dus....
groeten albana

Reactie op albana

Mijn ervaring met luier naar benenden doen ( als een broek) is dat de benen er dan ook onder zitten. maar ja, ligt ws aan de consistentie van de ontlasting....( hè bah!)

Ook ervaring

Volgens mij is dit de manier om geen poep op de benen te smeren.
Naar mijn idee is het het handigste om achter het kind te gaan staan, of te gaan zitten met krukje (hangt van jouw en kinds lengte)zodat de billen van het kind net iets lager zitten als jouw heupen.Kind staat gewoon recht, niet de benen wijd! Dan reik je naar voren, of opzij(net of het plakkers zijn, of dat je het los moet scheurenen maak je de luier los (evt houd je de luier een beetje met je been op de plaats). Dan pak je de luier bij de billen vast, en doe je in een soort van vegende rollende beweging de luier naar beneden, en tegelijkertijd naar achteren, een kind Wat je kunt instrueren kun je vragen op het moment dat je gaat trekken de benen iets uit elkaar te doen, zonder dat lukt het op zich ook wel, maar kennelijk is dit heel logisch dus ook kinderen die minder begrijpen doen vaak uit zichzelf de benen op het goede moment iets uit elkaar. Luier in elkaar vouwen (evt dichtplakken) en wij doen het in zo'n nappy wrapper bak.
Dan kun je gaan schoonmaken, meestal vraag ik het kind iets te bukken, of zijn benen uit elkaar te doen. Meestal eerst met billendoekjes, en evt na met warm water (washand) Washand gaat dan binnenste buiten van mijn hand af, en wordt zo ook gewassen.
Ach ja zo hebben we (op het werk ook) allemaal onze eigen handigste manier, gewoon even rommelen wat jouw manier is.
Ik hoop trouwens dat het een beetje duidelijk beschreven is, ik vond het lastig uit te leggen!
groetjes Ank

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.