Maartje
30-05-2010 om 14:21
advies over druk kind
Ik zal in het kort uitleggen hoe mijn zoontje 4 jaar is.
Vanaf baby, elke 10 min wat anders aanbieden.
Erg druk, wiebelen,geluiden maken,wegrennen, niet luisteren,gillen..hij heeft last van onrust in zijn lijf, impulsief, moet hem constant in de gaten houden.
thuis gaat het redelijk goed maar op visite of andere openbare gelegenheden is het een stuiterbal, geen structuur in te krijgen. Echt rustig word hij van de t.v of bad. Zijn vader was vroeger ook zo, en hij heeft nu nog last van concentratie problemen en veel denken, alles door elkaar heen, en hij kan ook wel druk zijn.
Daarnaast is mijn kleine man,erg lief,ontwapenend,extrovert,slim, en een kroelbeest.
Ook vanuit de omgeving krijgen we opmerkingen over onze zoon,we zitten te denken om hem te laten testen en mijn man ook. Wat vinden jullie, wat is de beste weg en een goed buro of ziekenhuis?

Gaia*
30-05-2010 om 14:45
Huisarts
Dag Maartje
Een eerste stap is een bezoekje aan de huisarts. Die kan doorverwijzen. Waarschijnlijk is hij ook wel op de hoogte van een goed adres in jullie omgeving.
Sterkte!

Guinevere
30-05-2010 om 21:44
Ja, ik zou ook de reguliere route nemen omdat je zoon nog zo jong is. Ik mag aannemen dat je aan ADHD denkt? Het is erg moeilijk om die diagnose bij zo'n jong kind te stellen, meestal wachten ze tot het kind 6 is. Maar het is zeker goed om nu al aandacht aan hem te besteden, omdat hij je zo te horen handen vol werk bezorgt. Zeker weten dat je - ook zonder diagnose - begeleiding voor hem kunt krijgen, bijv. via een kinderpsycholoog. En die kan jullie als ouders ook begeleiden in de juiste aanpak, voor zover die aanpak nog verfijnd kan worden natuurlijk.

anna van noniemen
30-05-2010 om 22:06
ik sluit me aan bij voorgaande dames, ga naar de huisarts, maar bereid je voor op een moeilijke blik en een wegwuiferig gedrag. Op deze leeftijd is het inderdaad lastig vast te stellen. Je kunt ook naar BJZ gaan, maar veel mensen vinden dat eng (valt best mee hoor)....Prettig is als je wel vast wat tips en ondersteuning thuis kan krijgen....leg de nadruk op dat je op deze manier wilt VOORKOMEN dat het fout gaat en misschien wel kunt voorkomen dat je kind medicatie moet gaan gebruiken als er ooit echt ADHD wordt vastgesteld. Het is geen harde wetenschap, maar vroege begeleiding kan wel een hoop problemen voorkomen. En bereid je vooral voor op opmerkingen uit je omgeving (elk kind is weleens druk, geef hem mij maar een week enz enz....)
Succes en sterkte!

Maartje
31-05-2010 om 20:35
Sophia
Bedankt voor jullie reacties
Ik denk idd aan ADHD maar ook aan hoogbegaafdheid of tekenen daarvan.
Vandaag met juf gesproken, ze kan nog geen goed beeld van hem vormen maar ze vind hem slim en kan zich slecht concentreren en is impulsief,ze zou het jammer vinden als hij zich niet zou kunnen concentreren omdat hij het wel inzich heeft ze heeft toch een aardig goed beeld van hem. Er is ook wel eens gezegd over mijn zoon, dat het een schaakjongentje is maar niet de rust heeft om te schaken..zo is het ook (behalve als hij iets leuk vind)
Het is mijn oudste kind dus heb verder geen voorbeeld qua ontwikkeling maar ik merk dat hij al veel weet en juf dus nu ook.
Het liefst zou ik naar het sophia kinderziekenhuis gaan maar daar staat natuurlijk een lange wachtlijst voor.
Ik hoop echt dat ze hem gaan testen want ik loop al langer met het idee dat er wat is, niks ernstigs ofzo maar meer die onrust ect. Nog 2 jaar wachten vind ik te lang hij heeft toch recht om de rust te hebben om zich te ontwikkelen?

anna van noniemen
31-05-2010 om 20:48
Maartje
ja, maar artsen zijn niet happig om voor het 6e jaar medicatie te geven, of het moet echt zo dramatisch slecht gaan. Veel zal dus toch van jou, je man en school zelf moeten komen.

Maartje
31-05-2010 om 21:22
Idd
Ik hoop juist dat hij geen medicatie krijgt, hij is nog zo klein. Ik hoop dat we een duidelijk beeld krijgen zodat we handvatten krijgen om hiermee om te gaan.
Hoe eerder hoe beter toch?
Het is idd een goed idee om boeken te gaan lezen en dat toe te gaan passen.

annootje
01-06-2010 om 11:11
Maartje
Hier ook een zoontje van 4 die ontzettend druk is, gillen, krijsen, schoppen, slaan, schuttingtaal gebruiken, tanden knarsen, boos zijn....zich zeerk klein en onhandig voordoen op school terwijl hij thuis veel ouder overkomt....
Echt rustog wordt mijn zoon van films kijken op tv of wanneer hij achter de computer zit. Mijn zoon kan zich daarentegen wel ontzettend goed concentreren en zit vaak in zijn eigen wereldje.
We zijn via de huisarts doorverwezen naar een orthopedagoog waar ik afgelopen maandag de eerste test heb laten doen (ben je zelf niet bij als ouder hoor.... Die stap was overigens erg moeilijk want je wilt niet dat je kind "mogelijk wat heeft". Gelukkig hebben we doorgezet en kunnen we hem hopelijk beter begrijpen en dus beter begeleiden.
Ik wens je veel succes met jullie zoontje

Maartje
02-06-2010 om 10:29
Geen test tot 6 jaar
Arts heeft gebeld en gaf aan dat ze niet testen voor de 6de levensjaar, nou dat is lekker dan, nog 2 jaar te gaan ;(...
Ik heb aangegeven dat er in mijn omgeving wel een kindje is getest met 4 jaar en nu ritalin gebruikt.
Hij wil mijn zoontje volgende week zien..tja dat vind ik ook een beetje vreemd hoe kan je nou in 5 min zien of iemand een doorverwijzing nodig heeft ??

Polly Shearman
02-06-2010 om 11:13
Ggz
Heeft wel een speciaal programa voor jonge kinderen met een vermoeden van ADHD. Het klopt dat voor de officiele testen een kindje 6 jaar moet zijn, maar bij sommige kindren is het zo overduidelijk!!
Ga naar je huisarts en vraag dan om een verwijzing naar de ggz! dan krijg je in iedergeval al hulp.. ook al is hij dan nog niet officieel te testen!
sterkte!!

Guinevere
02-06-2010 om 11:54
Maartje
Dat klopt wat je arts zegt. Tenminste voor ADHD. Voor ASS gebeurt het wel, maar dat lijkt me niet aan de orde. Het kan dus zijn dat die 4-jarige waar je over spreekt een ASS-stoornis heeft.
Dat er voor je zoon nu geen diagnose gesteld wordt, betekent niet dat je geen actie kunt ondernemen!
Ook zónder diagnose kun je terecht voor begeleiding bij psychologen. Je kunt daarbij je vermoedens aangeven. Tegen zijn 6e verjaardag kun je dan een "traject" ingaan met officiële testen etc. En dan hebben jij en je zoon al heel veel bijgeleerd.

Maartje
02-06-2010 om 12:36
Ggd
Ik heb een tel gekregen via de GGD om een jeugd arts te spreken zijn kunnen ons verder helpen, begeleiding ect.
Maar het kan ook via de huisarts...waar ik volgende week langs kan komen.
Maar wat is de beste weg?

Mariska
02-06-2010 om 14:23
Maartje
Tsja, wat is de beste weg...
Ik denk:
a) kinderarts (heeft ie geen medische klachten: hoort, ziet, eet, slaapt ie goed?)
b) verwijzing via de huisarts naar GGZ jeugdafdeling voor onderzoek (daar werken nl kinderpsychiaters)
Suk6! Groetjes, Mariska