Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Agchie

Agchie

22-02-2010 om 11:39

Advies...reden om te testen (lang)

Beste allemaal,

Na twee jaar regelmatig meelezen, reageer ik de laatste tijd soms op berichtjes en heb ik zelf een paar draadjes gestart. Ik vind dit een fijn forum en ben blij met alle kennis en ervaring die hier gedeeld wordt.

Nu gaat het met mijn zoon heel erg wisselend en heb behoefte aan advies, vandaar dat ik hier post.

Onze zoon is bijna 7 (juni). Het is een heel enthousiast, sociaal kind, wat heel erg intensief leeft. Omdat hij thuis niet lekker functioneert vraag ik me af of het zinvol is om hem te testen. Ik hik hier al een tijdje tegenaan.
Op school gaat het namelijk ook niet zo goed. Rekenen doet hij uitmuntend, maar het leren lezen gaat heel erg moeizaam, volgens zijn docenten met name door gebrek aan concentratie, bovendien signaleren ze dat hij alles ziet, alles hoort, zich met alles wil bemoeien, dan is het natuurlijk ook moeilijk om je te concentreren !

Thuis heeft hij geregeld explosieve buien, hij is vrij druk in zijn gedrag, hij denkt heel erg zwart-wit en is regelmatig moeilijk te benaderen. De boeken how2talk2kids, het explosieve kind, luisteren naar kinderen....etc. zijn allemaal gelezen en worden zo goed en zo kwaad mogelijk toegepast. We bieden hem zoveel mogelijk structuur en daar heeft hij baat bij, maar we mogen beslist niet van gemaakte afspraken, regels etc afwijken (hijzelf trouwens wel vind hij). Het is niet zo dat het helemaal niet goed gaat thuis, maar hij vertoont wel veel energievretend gedrag en ik zou zelf zo graag wat meer harmonie, evenwicht in ons gezinsleven hebben (hij heeft nog een zusje van vier).

De laatste tijd vraag ik me af of het beter zou zijn om hem te testen....op autisme (echtgenoot heeft ASS), ADHD, maar ook dyslectie. Om duidelijkheid te krijgen, wellicht wat meer handvatten en hulp met de concentratieproblemen op school.

Als jullie bovenstaande lezen, wat is jullie mening, doe ik er goed aan om te gaan testen? De juffen op school lijken het niet nodig te vinden, maar ze steken wel heeeeeel veel extra tijd in onze zoon. Ik ben erg tevreden over hen.

Ik ben namelijk toch bang dat hij een etiketje gaat krijgen. Mijn man wordt door verschillende mensen benadert als iemand met autisme...ze nemen hem niet helemaal serieus, terwijl hij voor een groot deel prima functioneert.
Ik ben ook bang om een beslissing te nemen richting medicijnen, ik hoor daar zulke verschillende verhalen over: kinderen die er baat bij hebben, maar ook die erg veranderen. Ik geniet zo van mijn zoon, hij is zo origineel, enthousiast.....dat wil ik ook niet kwijtraken.

Help!

Groetjes,

Agchie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

22-02-2010 om 12:59

Tsja

Van een diagnose wordt je kind niet ineens makkelijker. Je blijft dezelfde opvoedingsproblemen houden. Alleen, en dat is wel belangrijk, je kunt anders leren kijken naar je kind en dus ook anders reageren op je kind. Dat kan tot meer harmonie leiden. De vraag is, of je dat ook kunt zonder diagnose. Kun je heel objectief naar je kind kijken en zien wat hij werkelijk nodig heeft? Hoe zijn de explosieve buien te voorkomen? Misschien dat je daar achter kunt komen met hulp van een kinderpsycholoog/ orthopedagoog, zónder te testen.
Wat betreft school: een etiketje is niet zaligmakend. Zie het verhaal van Lidwientje Walg in 'ouders en school'. Hoppa, naar SO met dat kind. Dat risico loop je. Wil je dat en kun je dat aan?
Als ik jou was zou ik de hulp inroepen van een particuliere kinderpsycholoog. Kijken of je met die begeleiding verder komt.

Agchie

Agchie

22-02-2010 om 14:06

Ik denk

Ik denk dat ik eigenlijk ook een beetje op zoek ben naar erkenning voor mijzelf. Het is zo heftig zo af en toe en dat ben ik zo zat. Onze zoon is een prachtig kind, met hele mooie eigenschappen die zich bij anderen vaak prima gedraagt, maar dan thuis weer afreageert. Gevolg dat veel andere ouders er niets van snappen als ik wat loslaat over de dingen waar ik tegenaan loop.

Maar ja, dat mag natuurlijk niet de reden zijn om hem te laten onderzoeken. Dat draad van Lidwientje Walg is voor mij inderdaad onder andere reden om niet al te enthousiast te zijn om direct te gaan testen. Vooral omdat het vaak best heel goed gaat zowel thuis als op school.
De tip van de particulieren kinderpsycholoog, daar kan ik wat mee, maar hoe vind je iemand die echt goed is?

Agchie

Ook hier zijn we bekend met ASS zowel bij zoon als echtgenoot. Gelukkig levert deze wetenschap ons handvatten op maar als ik de keuze zou hebben zou ik zeker niet voor het etiketje gaan. Er kleven ook nadelen aan. Volgens mij is het allerbelangrijkste dat je zoon het goed doet. Als je structuur aanbrengt en het klimaat zo maakt dat je zoon kan functioneren heb je geen etiketje nodig. (onze zoon kreeg een etiket omdat ik echt niks van autisme wist. Nu ben ik vele malen wijzer geworden door de loop der jaren en besef ik dat het belangrijkste is dat je kind zichzelf kan zijn en gelukkig is.

anna van noniemen

anna van noniemen

22-02-2010 om 19:40

Hier

heb ik nog weinig nadelen ondervonden van de diagnose, alleen maar voordelen. Deuren die anders dicht bleven worden nu wel geopend!Zoon is met sprongen vooruit gegaan in zowel leren als gedrag....maar, of dat voor jullie ook zal gelden, dat kan ik zo niet beoordelen....voor mij is het belangrijkste, loopt mijn kind vast? Dan moet er iets gebeuren....

Pippin

Pippin

22-02-2010 om 21:10

Onze ervaring

Je schrijft dat jij ook een beetje op zoek bent naar erkenning voor jezelf. Dat herken ik wel. Maar de diagnose heeft juist onze zoon zoveel opgeleverd. Hij voelde zich toen ook erkent. Zie je wel, ik probeer alsmaar, en steeds gaat het mis. Dat is niet omdat ik dom ben, of omdat ik niet wil, maar dat komt door die adhd. Dat was een enorme boost voor zijn negatieve zelfbeeld.
Zo benoemen we het nog steeds regelmatig tegen hem. Dan is er een probleem, analyseren we het. En dan kan ik voor bepaalde dingen benoemen: 'Kijk Zoon, dat komt nu van de adhd, dat het niet lukt.' Niet om daar dan in te berusten, maar om het te begrijpen. We komen dan vaak samen tot handvatten om het probleem in de toekomst anders aan te pakken.
Enne, over school. Die diagnose, die is voor jullie en voor je zoon. Als het op school goed gaat, hoef je er daar niets mee te doen. Het kan ook voldoende zijn om op school wat uitleg te geven aan de hand van beperkingen en mogelijkheden, daar hoeft niet altijd perse een diagnose bij.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-02-2010 om 22:03

Agchie

Heel herkenbaar wat je schrijft. Ik heb hier ooit een soortgelijk draadje gestart, want wij stonden voor datzelfde dilemma.
Wij hebben er voor gekozen om (voorlopig) niet te testen. Zoals ik hier wel vaker heb geschreven: we willen de gebruiksaanwijzing voor onze zoon helder hebben. Een diagnose levert je niet direct een kant-en-klare gebruiksaanwijzing op. Maar je moet niet blijven afwachten en stil zitten. Fysiotherapie (hij heeft o.a. SI-problemen) heeft ons veel inzicht gegeven in hoe hij in elkaar steekt. Sinds een aantal maanden gaan we met hem naar een kinderpsycholoog. Deze helpt hem vooral om beter om te gaan met zijn frustraties en boze buien. We hebben gewoon via google gezocht naar een psycholoog in de buurt en kwamen toen bij deze uit. De website sprak ons erg aan én er was geen wachtlijst. We hadden een verwijsbrief van de huisarts nodig (dat was met 1 telefoontje geregeld), er is volledige vergoeding van de zorgverzekering.
Ik vind het echt geweldig om te lezen dat voor sommige kinderen opeens deuren opengaan als er een heldere diagnose is. Als je het gevoel hebt dat nu allerlei deuren dicht blijven, zou dat een argument kunnen zijn om te gaan testen. Voor ons geldt dat absoluut (nog) niet; alle hulp die wij momenteel nodig hebben, krijgen we. Ook de leerkracht is zeer bereidwillig om dingen aan te passen en geeft onze zoon ook ruimte om te 'stuiteren' in de klas.
Helaas kan een diagnose ook negatief uitpakken (want de gemiddelde Nederlander kan geen betekenis geven aan een etiket), en ik merk dat ik daar erg beducht voor ben.
Binnenkort schuift bij de psycholoog ook een kinderpsychiater aan, want we zijn er inmiddels zeker van dat medicatie onze zoon een stuk verder kan helpen. Het is fijn dat de psycholoog nauwe contacten heeft met een GGZ-instelling; wij hoeven niet weer naar een andere plek, maar de psychiater schuift gewoon bij ons aan. Het kan zijn dat we de medicatie gaan krijgen op basis van alles wat al van onze zoon bekend is, maar het kan ook zijn dat de arts zelf een officiële diagnose wil stellen (hangt blijkbaar van de arts af). Het kan dus zijn dat we tegen wil en dank zo meteen toch een diagnose krijgen (ADHD, daar twijfelen we niet aan), dat is dan maar zo. Maar voorlopig zullen we die dan echt voor ons zelf houden, het levert ons niets op door mensen daar over te vertellen.

Moek

Moek

24-02-2010 om 15:11

Terughoudend met diagnose

Wij zijn zelf ook etrughoudend geweest met het melden van de diagnose aan deze en gene, omdat het de meeste mensen niets zegt. Ik geef liever praktische tips als: tja, hij vindt het prettig dingen ruim van tevoren te horen, je moet dingen soms een paar keer tegen hem zeggen, enz. Ind e opvoeding had ik geen baat bij een diagnose. Veel wist ik zelf al wel, en de rest was op he niet van toepassing. Maar, zoals ik in een anderd draardje al zei: het leverde wel een zak geld voor hem op die we nu hard nodig hebben voor school (niet thuis).

Agchie

Agchie

24-02-2010 om 20:56

Dank allemaal

Dank allemaal, voor de reacties. Het heeft me verder gebracht in de mogelijkheden. Ik begon me een beetje blind te staren op het hebben van een diagnose en de voor mijn gevoel daar soms onvermijdelijk bij horende medicatie....Fijn dat er ik nu ook weer een andere weg in kan slaan.

@ Nikus: Dat ben ik helemaal met je eens, mijn zoon moet zichzelf kunnen zijn, maar tegelijkertijd wordt ik van dat zichzelf zijn van hem wel erg moe !

@ anna van noniemen en ijsvogeltje en moek: Ik geloof dat ik op dit moment nog niet zo'n behoefte heb aan deuren die opengaan. Ik wil handvatten hoe met hem om te gaan, maar ik heb geen extra (financiele) ondersteuning nodig. Ik loop gewoon vast in de dagelijkse omgang met hem en de energie die het mij kost. Vooral omdat ik in dezen een klankbord bij mijn man mis. En inderdaad zou ik dolgraag willen weten hoe hijzelf beter om kan gaan met frustratie en boze buien en hoe ik hem daarin kan begeleiden.

@Pippin: Voor mijn gevoel heeft zoonlief dat stukje erkenning helemaal niet zo erg nodig. Hij is erg van zichzelf overtuigt, heeft een geweldig zelfvertrouwen. Thuis en ook op school (h)erkennen we dat hij stinkend zijn best doet en we benoemen ook dat het dan niet leuk is als het niet lukt. We zitten in die zin ook nog helemaal niet in de negatieve spiraal. Ik kan gelukkig de leuke kanten van mijn zoon zien en de inzet die hij toont en ook op school gaat dat heel goed. Maar ik merk dat mijn lontje korter wordt en dat ik energie tekort begin te komen. Voordat nu alles misgaat en hij daar de dupe van wordt, wil ik een stukje duidelijkheid en handvatten. Maar ik denk dat ik dat niet perse met een diagnose hoef te doen. Ik denk dat ik het advies, om naar een kinderpsycholoog te gaan, maar ga opvolgen. een diagnose kan altijd nog....

Bedankt!

Agchie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.