Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Mirell

Mirell

19-02-2010 om 09:15

Afschaffen tog

Hier valt net een brief in de bus waarin staat dat onze TOG straks komt te vervallen als we geen ABWZ-indicatie hebben. Die krijg alleen als je meer dan 10 uur zorg per week nodig hebt en dat hebben we niet. Dus ik vrees dat het, na nog wat afbouw, voor ons afgelopen is over een jaar. Jammer hoor want we hadden een toekenning tot 2012 en die is ineens niks meer waard!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

19-02-2010 om 09:23

Jessy69

Jessy69

19-02-2010 om 10:11

Ik las het

idd in het blad Balans. Hier ook geen indicatie voor 10 uur of meer dus ook hier zal de tog straks wel ten einde lopen. Overigens hebben wij die brief nog niet gehad.

T&T

T&T

19-02-2010 om 10:35

Chips!

We doen het TE goed...
Dan verliest onze oudste ook de TOG, weer een extraatje overboord. Hoeveel extra je doet als moeder van twee auti's, dat ziet niemand, dat is allemaal normaal, dat "doe je toch gewoon voor je kinderen". (jaja)
Ik baal er wel van. Oudste heeft het minimale pgb, en tog, voor jongste (klassiek autistisch) hebben we destijds tog aangevraagd. Maar alhoewel hij qua gedrag alle punten scoorde die er te behalen zijn... we lopen hem op 1 puntje mis, want: hij mankeert lichamelijk niks, en hij zit niet op een cluster 4 school. (rugzakje telt niet) Aangezien het pgb weer aan de tog vasthangt hebben we dat al niet eens meer geprobeerd, en de tog hangt dus ook min of meer aan de school vast (in ons geval dan). Dus het is weer alles of niks!
Er werd letterlijk gezegd dat we maar terug moesten komen als we hem naar het cluster4 brengen of medicijnen gaan geven, DAN krijgen we dus wel alles! Nou ja, twee dingen die we met alle moeite proberen te vermijden.
Ik kan met gemak allebei mijn kinderen weer in het busje zetten naar het cluster4 (de indicatie is er ze hebben nu allebei een rugzakje) en dan krijg ik ook zonder moeite twee keer tog en twee keer pgb. Nu doen we alle moeite om ze op school te houden en goed te begeleiden... en dan krijg je dus dit! ik kan er zo kwaad over worden!!!!!!!! grrrrrrrrr!
Maar laat ik dat maar niet doen. Ik heb twee autistische kinderen, en wij doen het zo goed, dat we geen enkele hulp van buitenaf meer nodig hebben. (alleen jammer dat ik er geen baan meer bij kan hebben )
In ieder geval hoef ik me ook niet meer te verantwoorden tegenover wie dan ook, en ben ik af van het eeuwige gezeur hoe gehandicapt mijn kinderen wel niet zijn.
Tess

Zeker chips

terwijl ik het hier zit te lezen valt de brief in de bus,heb de toch al 1x ontvangen en wordt albijna meteen weer afgepakt, kunnen ze zomaar gemaakte afspraken veranderen, snap dat de regel verandert bij een nieuwe indicatie.

krulleke

Kan dit ook voor rec-4 beschikking

ik schrik hiervan !!!
zomaar een beschikking terugdraaien!
mijn zoon heeft een rugzakje (rec-4 beschikking) tot 2012. als ik deze nu zou aanvragen kwam hij totaal NIET in aanmerking voor een rugzakje. (add)
bestaat de mogelijkheid dan ook dat ze deze beschikkingen gaan herzien ?
mij is verteld dat een eenmaal afgegeven beschikking blijvend is tot de datum tot wanneer de beschikking is afgegeven. Juridisch kan dit toch helemaal niet.
heeft iemand hier al wat over gehoord?
graag reacties.

Maar

een TOG wordt toch niet voor het leven afgegeven? Er is toch altijd weer een nieuwe peildatum? (Houd me ten goede dat is in elk geval hier zo.)

Ik vind het juist wel makkelijker dat de hele rattaplan nu in een keer kan.

Ik heb net even gebeld naar het kantoor want mijn zoon ontvangt AWBZ in dagdelen. Hoeveel uur een dagdeel beslaat konden ze nog niet zeggen. Ze zijn er nog mee bezig en er is nog veel onduidelijkheid, is mij verteld.

koentje

koentje

19-02-2010 om 16:32

Nee, jenniedora

een beschikking voor rec 4 is heel iets anders dan een TOG toekenning.
Dat nemen ze echt niet zomaar af...

Hier kwam ook net de brief binnen. Voor ons is het waarschijnlijk geen probleem, met de AWBZ indicatie zitten we gemaakelijk aan 10 uren.

T&T

T&T

19-02-2010 om 16:50

Rec4 is niet voor het leven...

Zelfs niet voor je schooltijd (wat je zou verwachten).
De indicatie wordt afgegeven voor 3 jaar, daarna moet je een herindicatie. Wij zijn daar nu mee bezig, ik vind het verdacht veel lijken op een compleet nieuwe aanvraag.(en geloof me ik weet waar ik over praat, een nieuwe aanvraag voor jongste is net rond, en nu mogen we voor de herindicatie van oudste...zucht) Zelfs de diagnose moet herbevestigd worden, alsof een kind na drie jaar ineens niet meer autistisch is!
Dus, ja! ze kunnen na drie jaar je cluster4 indicatie stopzetten. Volgens onze oude school (cluster4) loopt dat in de praktijk echter zo'n vaart niet. Maar nu ze daar niet meer zit en in het regulier wel een rugzakje nodig heeft twijfel ik toch aan die vaart... we wachten maar rustig af.

Astrid

Astrid

19-02-2010 om 21:57

10 uur per week is niet eerlijk (veel te veel)

Hier ook brief gehad. Je krijgt geen Tog meer als je minder dan 10 uur per week PGB krijgt. En die 10 uur is dan 10 uur op het officiele indicatie besluit. En niet 10 uur die je uitbetaald. Dat haalt dus zo ongeveer niemand. Ik heb net gekeken en dan heb je bv. begeleiding klasse 5 (= 10-12,9 uur).

Ik haal het zelf nu wel, maar zoons indicatie loopt tot begin december. Ik moet in het laatste kwartaal de papieren opsturen. Kijken ze dan naar het moment of naar 2011? In 2011 krijg ik geheid minder. Als ik het dan al niet haal met mijn, volgens Jeugdzorg, hoge PGB, wie haalt het dan wel?

Uiteindelijk wordt de Tog op deze manier gewoon afgeschaft.

Nee nee

Er komt een nieuw kabinet, er is weer toekomst voor de TOG.

anna van noniemen

anna van noniemen

20-02-2010 om 14:25

Nikus?

hoezo? Die regeling is toch al aangepast?

ishtar

ishtar

20-02-2010 om 15:51

Maar kan

wel weer teruggedraaid worden (al verwacht ik niet dat dat zal gebeuren)
Ik haal het nu ook niet, maar het toeval wil dat we juist bezig zijn met een uitbreiding pgb aanvragen. (voordat ik dit hoorde al) Met een beetje geluk gaan we de 10 uur dan wel halen.
Vallen uren voor 'opvoeding en ondersteuning' via indicatie van het CIZ (is toch ook awbz?) er ook onder?

Ishstar en anna

Volgens mij wel.

@Anna,

Er is toch wel iemand in Nederland die kan nadenken en zal snappen dat de TOG onmisbaar is? De regl kan teruggedraaid worden. (ik weet het, ben soms wat naief)

anna van noniemen

anna van noniemen

20-02-2010 om 17:17

Wishfull thinking...

daar ben ik mee gestopt....

nee, deze extra bezuiniging op onze kinderen blijft gewoon bestaan, naast alle andere bezuinigingen op het PGB....maar daar waar het meeste geld naartoe sluist (al die hoge pieten in de AWBZ), dat blijft gewoon bestaan....hoeveel ouderen liggen er niet elke ochtend te wachten tot ze gewassen of gedoucht worden??

jose 2

jose 2

21-02-2010 om 14:14

Alle klasse meetellen

Hallo,

Alle klasse tellen mee en moet je boven 10 uur zorg uitkomen.
Mensen met ciz indicatie tijdelijk verblijf: dit is 24 uur per week.
Die zitten dus wel goed met TOG.

Groetjes josé

roompie

roompie

22-02-2010 om 13:38

Grgrggrgr

Ik maak me er zo boos over , ben er misselijk van , hoe kunne ze dat nu doen??

De mensen die dit soort maatreglingen treffen hebben zekers geen kidneren met iets, snappen niet dat het noodzakelijk is.
Ik was het gezeur en het gevecht om de pgb al zat en nu hebben at wel weer maar voor zo'n minimaal bedrag, kunnen we amper wat mee.
We zullen dan maar een pgb voor de oudste aan moeten gaan vragen, hoop dat dat gata lukken maar dat zal wel niet!!
Ik kijk ook inderdaad anders tegen de verkiezingen aan!!
gr roompie

PDD-ertje

PDD-ertje

23-02-2010 om 12:25

Wat ik me vandaag pas realiseerde

is dat je nu niks meer van de belasting kan aftrekken maar in aanmerking komt voor een extra uitkering. En de voorwaarde daarvoor is dat je TOG ontvangt. Nouja dan krijg ik dus daar ook niks meer van. Geen belasting aftrek meer, geen TOG dus ook geen extra uitkering meer. Zat er aan te denken om dan toch maar weer een PGB aan te vragen. Maar ik kom nooit aan 10 uur per week zorg. Dat moet dan gebeuren naast zijn school, door de week is er geen tijd voor iets extra's. In het weekend is er voetbal dus aan weekend opvang hebben we ook niks. Dan krijgen we dus niks extra's meer maar wel extra zorg.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.