Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
T&T

T&T

05-03-2009 om 14:35

Als cluster4 niet genoeg is...

Ik maak me regelmatig zorgen over ons meiske op school. Ze is 7, heeft pdd-nos, en zit nu op een cluster4 school. Iets anders is trouwens nooit geprobeerd, ze is vanuit het mkd hier naartoe gegaan. Maar als ik de chaos op een "gewone" school zie dan krijg ik het al spaans benauwd, het zal altijd veel te druk voor haar zijn.
Ze kan niet tegen drukte, lawaai, onverwachte dingen, het is kortom een heel gevoelig meiske. Vorig jaar zat ze in een auti klas, dat ging heel goed, nu is de klas gemengd, en gaat het een stuk minder. Ze kan goed leren, maar zelfs dat gaat veel minder dan vorig jaar, en sociaal gezien gaat ze gewoon achteruit. Ze gaat ook niet meer graag naar school, en dat vind ik erg jammer (ze moet nog zo lang) ze vindt het te druk, en ze wil aan geen enkele activiteit meedoen als het niet perse hoeft, dus alle extra en leuk bedoelde dingen mist ze. Nu wil ze ook niet meer rekenen want die groep is te druk... maar dat kan ze natuurlijk niet overslaan.
De school op zich is klein en overzichtelijk, en de juffen proberen het wel maar schieten mijns insziens gewoon tekort. Ze kunnen haar niet echt de veiligheid bieden die ze wil. Gelukkig wordt ze niet gepest of zo, ze heeft wel twee vriendjes in de klas, maar als ze die een tijdje niet ziet (bijv. in de vakantie) mist ze ze ook niet.
Kortom, als de school morgen afbrand zal meiske er niet rouwig om zijn, dan heeft ze rust!
Maar helaas, een kind moet naar school. Ik weet het vaak echt niet meer. Het lijkt met haar bepaald niet vooruit te gaan, eerder achteruit. Maar als ze op deze school niet meekan, wat is er dan nog? Het regulier onderwijs met klassen van 30 kinderen is echt geen optie. Haar broertje (klassiek autistisch) zit op een vrije school, daar is in ieder geval veel structuur en regelmaat, en kleine klassen. Hij heeft het er erg naar zijn zin, maar die overstap durven we met zijn zus niet goed te maken. In het cluster 4 horen de experts op gebied van autisme te zitten, en als die haar al niet kunnen bieden wat nodig is zie ik de rest erg somber in. Op de vrije school wordt ook aardig moeite gedaan voor broertje, maar ik weet niet of het genoeg is, en een overstap weer terug naar cluster 4 is natuurlijk helemaal moeilijk.... (broertje heeft trouwens nooit in het speciaal onderwijs gezeten, en is nu 6)
Wie herkent dit? en wie heeft toch de stap genomen om een kind weer uit het speciaal onderwijs te halen? Ik weet dat de expertise er is op deze school, ik kan ook geweldig praten met de orthopedagoog... maar in de praktijk zie ik er te weinig van terug.
groetjes Tess

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.