Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
26-01-2012 om 11:59
Nou, de titel zegt het al wel. Na alle soorten medicatie uitgeprobeerd te hebben is zoonlief nu een paar maanden zonder, want het deed niks of nauwelijks iets. Ik heb er destijds niet zo bij stilgestaan, omdat de kinderarts zei dat dat wel eens gebeurt, dat de medicatie niet aanslaat bij iemand. Maar kan iemand mij daar een verklaring voor geven? Ik vind het ook weer zo wat om die kinderarts te gaan bellen, terwijl we inmiddels officieel afscheid van elkaar hebben genomen...
En als het geen ADD zou zijn, wat dan wel? Toen we destijds bij de neuropsycholoog waren heeft zij dmv onderzoek uitgesloten dat het hersenletsel als gevolg van de zware bevalling/zuurstofgebrek was. Zijn er nog andere oorzaken die eenzelfde beeld als ADD kunnen geven?
Engeltje
26-01-2012 om 12:49
Add is een afspraak
Add is een afspraak. We hebben met elkaar afgesproken dat bij een bepaald gedrag, we er de naam add aan hangen.
Dus als jouw kind dit gedrag vertoont, kun je zeggen dat hij add 'heeft'. De diagnose add zegt niets over de oorzaak van het gedrag, het is slechts een beschrijving van gedrag. Dat is overigens bij heel veel diagnoses het geval. Dat het niets anders is dan een afgesproken naam voor bepaalde symptomen. Denk maar diagnoses als reuma, migraine, lage rugpijn.
Iets anders: de medicatie tegen adhd helpt maar bij 70% van degenen met de diagnose. Er zijn dus ad(h)d-ers, waarbij het niet werkt. Volgens mij is dat tot nog toe een geval van: pech gehad.
Die 70% is overigens voor een psychisch medicijn, erg veel. Ik geloof dat het werkingspercentage van anti-depressiva slechts 40% is.
26-01-2012 om 13:28
Pdd-nos?
Ik heb ooit gelezen dat dat soms dicht bij ADD ligt, maar kon het artikel niet meer vinden. Inderdaad, het zijn uiteindelijk maar beschrijvingen. Als je maar goede handvatten krijgt.
26-01-2012 om 17:18
Er is niet overal een pilletje voor
Hier twee kinderen, eentje met pdd-nos, en eentje met klassiek autisme. Daar zijn nog geen pilletjes voor uitgevonden, godzijdank, en daarom mogen we ouderwets zelf aanmodderen
Heeft je kind adhd dan komt 9 van de 10 keer direct de pillenpot op tafel zo snel de diagnose bekend is... ik vind dat nogal bedenkelijk... maar goed.
Intussen ben ik aan heel veel gaan twijfelen hoor, mijn kinderen voldoen nog steeds zeer duidelijk aan de normen van hun diagnose, toch heb ik twee lieve leuke best aardig functionerende kinderen. Ze zitten op een gewone (vrije) school, ze hebben muziekles, ze sporten, ze spelen buiten. Ja ze zijn wel ietwat typisch ik hoop dat dat mag. Als we weer eens ergens tegenaan lopen wat duidelijk heel anders gaat dan bij de meeste kinderen (echt dat gebeurd geregeld) dan zoeken we een "omweg" het blijft puzzelen van dag tot dag.
Jou kind zal de diagnose add ook niet hebben gekregen vanwege zijn zweetvoeten, hoe je daar nu mee omgaat is zoekwerk. Succes ermee ) groetjes, Tess