Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Andere bijwerkingen bij overgang kort- naar langwerkende medicatie

Hoi allemaal,

Zoals de titel al aangeeft; vorige week is onze zoon begonnen met langwerkende methylfenidaat ipv kortwerkende. Hij krijgt nu ipv 's ochtends 7,5mg en tussen de middag 5mg, 's ochtends 10mg Equasym.
Op dit moment ben ik nog niet onverdeeld enthousiast. Verre van dat eigenlijk. De juf vind hem sochtends niet meer zo geconcentreerd als bij de vorige medicatie/dosering en het lijkt ook eerder uitgewerkt (dat is natuurlijk logisch, hij krijgt in verhouding ook minder). Maar wat me nog veel meer opvalt is dat hij voordat de werking begint en na de tijd, zo ontzettend hyper is (en dat kan geen rebound zijn), veel minder 'bereikbaar'(of zijn PDD echt uitvergroot is), hij heeft tics die hij anders ook wel heeft, maar ook deze zijn veel heviger. Daarbij heeft hij nu ook huiduitslag. Van dat laatste weet ik dat het nu zo'n beetje over zou moeten gaan; dat schijn je een weekje te kunnen krijgen na het starten van Equasym. Maar de rest...
Herkennen jullie hier iets van? Ik maak me eigenlijk wel zorgen; het ging zo goed en dit is dan weer zo'n 'terugval' vooral voor hemzelf; het is duidelijk dat hij ook niet zo goed weet wat hem overkomt. Daarbij merk ik ook aan mezelf dat dit me weer bakken energie kost en het moeilijk te 'handelen' vind (schiet snel uit mijn slof en dat verdient hij zeker niet).
Volgende week heb ik een belafspraak met de arts, maar ik ben wel benieuwd of jullie dit herkennen.

groet, heli

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
heli

heli

17-04-2009 om 09:39 Topicstarter

Oh en

het slapen... dat was al niet best, maar is nu helemaal om verdrietig van te worden...

Guinevere

Guinevere

17-04-2009 om 10:30

Hier niet

Hier is het juist enorm goed gegaan na de overgang naar langwerkende medicatie. Wij zijn ook van 7,5 en 5 mg overgegaan naar 10 mg langwerkend (Medikinet CR). Die 10 mg is in principe wel een stuk lichtere dosering dan die 12,5 mg van de gewone methylfenidaat. Bij Medikinet zit er geloof ik 8,zoveel mg werkzame stof in een dosering van 10 mg. Wij zijn dan ook nu (voor schooldagen) overgestapt op 20 mg en dat is volgens de arts ongeveer vergelijkbaar met de oude dosering kortwerkend spul. Wellicht is bij je zoontje de dosering nu te laag?
Sinds het langwerkende spul in ons leven kwam, hebben wij, werkelijk waar, een enorm relaxed kind gekregen! Zelfs als het is uitgewerkt is ie nog geweldig! Ondanks het bijbetalen gaan we never nooit meer terug naar de gewone methylfenidaat. Los van zijn concentratieprobleem vraag ik me wel eens af of ie überhaupt nog wel ADHD heeft!

heli

heli

17-04-2009 om 22:48 Topicstarter

Guinevere

Ik meende me al een berichtje te herinneren van jou over dat het zo goed ging na de overstap met je zoon; zelfs met een lagere dosering. Wat goed! En je afvragen of hij inderdaad wel ADHD heeft; haha! Leuk, ik herken het wel van overdag met de kortwerkende. Wat kan het dan anders zijn als het gehyper er een beetje af is!
Ik heb even gekeken maar zag dat zowel de Medikinet als de Equasym een deel langwerkend en een deel kortwerkende methylfenidaat hebben; ik weet niet of er ook een duidelijk verschil is.
Misschien is de dosering inderdaad te laag; maar de volgende stap, 20mg lijkt me dan meteen wel weer heel erg veel. Het zou er een beetje tussen in moeten zitten
Ik ga het in ieder geval dinsdag bespreken want het gaat niet goed zo. Dan maar weer terug naar gehannes met pillen splitten en tussen de middag meegeven aan de gastouder of eventuele speelvriendjes; dit is het ook niet zo.

groet, heli

anna van noniemen

anna van noniemen

17-04-2009 om 22:58

Concerta?

Misschien is die beter voor jou zoon? Hier werkt het prima in ieder geval....

heli

heli

17-04-2009 om 23:15 Topicstarter

Anna

Ja, wie weet. Kan natuurlijk ook nog. Hoe lang werkt concerta gemiddeld gezien? (zoals Equasym gemiddeld zo'n 8 uren werkt). Ben een beetje bang voor een rebound op het moment dat hij zou gaan moeten slapen aan het einde van de dag; hoe gaat dat bij jullie?
Aan de andere kant; hij kwam net om kwart voor tien ook nog beneden...

anna van noniemen

anna van noniemen

17-04-2009 om 23:46

Gemiddeld

10 a 12 uur zegt concerta zelf....hier is 10 echt het max hoor....meestal rond 17:00 zie ik dat het begint uit te werken, maar omdat de afgifte zo gelijdelijk is, is het uitwerken ook gelijdelijk en zie je dus nauwelijks een rebound....tja, slapen, dat is wisselend hier.....

Guinevere

Guinevere

18-04-2009 om 09:19

15 mg zelf regelen

Wij zijn zelf ook niet in 1 keer van 10 mg medikinet overgestapt op de 20, die stap vond ik te groot. Dus ik heb de capsules opengemaakt en de inhoud netjes in 2 delen verdeeld (mocht volgens de apotheek). Eén pil en wat losse korrels samen werd toen dus een dagdosering van 15 mg. Dat ging ook goed dus toen zijn we héél snel overgegaan op de 20 mg. Best mogelijk dat dit met Ekwasim (hoe heet dat spul nou toch ook alweer???) ook mag?

Guinevere

Guinevere

18-04-2009 om 09:20

Melatonine?

Krijgt hij eigenlijk melatonine? Sinds die in ons leven verscheen, hebben we hier ook geen slaapprobleem meer!

heli

heli

21-04-2009 om 20:50 Topicstarter

Grrr

had de behandelend arts vanmiddag telefonisch spreekuur en al afgesproken dat we dan contact zouden hebben; is ze er niet en ze komt ook niet weer voor mei. GRRRRRRR!!
Ze proberen nu te regelen dat ik een gesprek met een andere arts kan krijgen; liefst morgen al. Het gaat gedragsmatig helemaal niet goed en sinds gisteren zijn zijn armen helemaal bezaaid met vreemde bulten. Heb bijna de neiging om de komende tijd (totdat ik onze eigen arts weer gesproken heb) zelfstandig weer over te stappen op de kortwerkende. Maar ik weet niet of dat zomaar kan...
Hopelijk weet ik morgen meer en kan ik dan ook een recept voor melatonine krijgen (hoewel dat de laatste drie dagen weer ietsje beter gaat).

heli

heli

heli

22-04-2009 om 20:50 Topicstarter

En we gaan terug naar

kortwerkende medicatie voor nu. Heb vandaag een arts gesproken die helizoon niet kent maar wel zijn dossier had gelezen en die adviseerde voor nu (voor zolang onze eigen arts er niet is) terug te gaan naar de kortwerkende methylfenidaat. Als zij daar niet over begonnen was had ik het zelf voorgesteld. Ohhh, ik hoop zo dat het even wat rust in de tent brengt; hij zit echt niet goed in zijn vel en heeft het niet makkelijk nu (en nou heeft hij morgen ook nog een intelligentie-onderzoek tbv aanvragen van LGF). Daarbij; we kunnen het allemaal wel even gebruiken, lopen echt op ons tandvlees nu. Pfff, volgende week vakantie; ik zie er als een berg tegenop. Nogmaals; ik hoop dat het weer wat rust brengt.

Over het slapen; de arts wilde geen melatonine voorschrijven omdat ze hem niet kent, maar ze adviseerde om evt. om de dag melatonine te geven die je gewoon bij de drogist kunt kopen. Dat ga ik morgen meteen maar even doen.

gr. heli

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.